تجمع وتجهيزات ورغي حوامل مصر لشهر شوال 1430( عيد الفطر المبارك )

yomizo 20-09-2009 1,950 رد 111,080 مشاهدة
أ
حلو سلمى يا يميم توكلي على الله

:)

صاحبة الاسم هي اللي بتحليه كمان وكمان

ربنا يقومك بالسلامة ومتنسيش تدعيلنا
ا
فعلا يامى بيبي هاندى دة انا استعملتو بس اول يوم بس هو ب 15 جنية كبير اوى بيجيب من اول لبطن لغاية الضهر :)
بس الولادة القيصري مش مستاهلة اساسا انك تستخدمى حاجة كبيرة انا كنت بستخدم الريا اليومية الى هيا الصغيرة اوى دى لانى كمان اعدت 55 يوم :(
y
ماهو انا فيالعادى بستعمل الويز بس البينك عشان على قطن شويه اكتر من العاديه الزرقا والموف دى
بس عاوزة اجيب حاجه فعلا قطن اكتر كتير عشان المده هتطول ومش تناقصه كمان التهابات
y
لا ازاى بقى ياتوتى انا في ملك نزلت كتير اول كام فيالمستشفى وكانوا بيدولى من عندهم بتاع كده تقريبا هاند ميد :)
قطن وملفوف بشاش كبير وتخين عشان يستحمل
واصلا كانوا مركبنلي استره وكانوا بيغيرولى هما
يلهوى على البهدله
ا
ايوة يا يميم مهوة اليومين بتوع المستشفي بس بعد كدة هتلاقي قليل اوى شكلك نسيتى
وهيا القسطرة المهببة دى بردو ركبتها رخمة اوى
بس انا غيرولى مرة واحدة بس وانا في السرير بعد كدة كنت بقوم اانا :)
m
toty858;10322393:
ايوة يا يميم مهوة اليومين بتوع المستشفي بس بعد كدة هتلاقي قليل اوى شكلك نسيتى
وهيا القسطرة المهببة دى بردو ركبتها رخمة اوى
بس انا غيرولى مرة واحدة بس وانا في السرير بعد كدة كنت بقوم اانا :)

صباح الخير يايميم انتي وتوتي
ربنا يقومك بالسلامه يايميم وتجبي سلمي
y
انا فعلا شكلى نسيت
اصلي انا اقعدت ايام ملك 12 يوم في المستشفى بعيد عن كل الللي بيقروا
بس انا ماقمتش من السرير الاى تانى او تالت يوم تقريبا
y
الله يسلمك ياميكو
y
كيفية تغيير الحفاض – مع مجموعة صور تعريفية متتالية

التحضير

اغسلي وجففي يديك (يمكنك استعمال الفوط المبللة الخاصة بالأطفال).
خصّصي مكاناً دافئاً ونظيفاً وجافاً كي تغيّري لطفلك. في البداية، قد تستخدمين حصيرة مخصصة للتغيير لكن تستطيعين أداء المهمة باستخدام منشفة (فوطة) أو قطعة ثياب نظيفة ووضعها على مكان مسطّح ناعم ودافئ.
وحضّري مستلزماتك (حفاض نظيف وكيس من البلاستيك. وفي حال كان طفلك يعاني من تسلّخ الحفاض أو أنه عرضة للإصابة به، سوف تحتاجين أيضاً إلى كريم أو مرهم أو البترولاتوم).






1. </B>حرّري (فكّي) لساني الحفاض</B> ثم ألصقيهما على اللسانين ذاتهما كي لا يلتصقا بطفلك، لكن لا تغيّري الحفاض المتّسخ الآن.







2. امسحي أي براز (غائط) مع الحفاض المتسخ وانتبهي إلى تغطية العضو التناسلي لطفلك بقطعة قماش نظيفة أو الحفاض النظيف إذا كان طفلك صبياً (لأسباب تتعلق بالنظافة الصحية ولتجنّب "الدشّ" الدافئ المذكور آنفاً).





3. ارفعي مؤخرة طفلك عن طاولة تغيير الحفاض عن طريق إمساك الكاحلين لمنع الحركة.






4. اطوي (لفّي) الحفاض المتّسخ إلى النصف تحت طفلك (أي مرة واحدة) بحيث ترفعين الطرف غير المتّسخ إلى أعلى.




5. استعملي الفوط المبللة الخاصة بالطفل أو قطعة من القطن الخام المبلل كي تنظّفي طفلك من الأمام بشكل كامل وتام. استعملي الفوط دائماً مع طفلتك من الأمام إلى الخلف – بعيداً عن منطقة المهبل. من شأن هذه الخطوة أن تساعد على تقليل احتمالات وصول البكتيريا إلى مهبل ابنتك الصغيرة والتسبب لها بالتهابات.






6. ارفعي ساقي طفلك الاثنتين ونظّفي مؤخرته.




7. استبدلي الحفاض المتّسخ بواحد نظيف. يجب وضع النصف الأعلى من الحفاض النظيف (وهو الطرف الذي يحتوي على اللسانين) تحت مؤخرة طفلك بينما يوضع النصف الأسفل من الحفاض بين ساقيه (واللذين يجب فتحهما إلى الدرجة التي تريح الطفل ولا تزعجه).
حاولي ألا تجمعي الحفاض مع كثير من الطيّات بين ساقي صغيرك – فقد يسبّب ذلك الحكّة والإزعاج. بالنسبة للمواليد الجدد، تجنّبي تغطية الحبل السرّي (يمكنك الحصول على حفاضات خاصة بحديثي الولادة مع شقّ أو فتحة على شكل V للجذع السري). ضعي العضو التناسلي لدى المولود الذكر إلى أسفل بحيث يقلّ تسرّب البول.
.



8. اشبكي (اربطي) الحفاض من الجانبين مع اللاصق الموجود فيهما وتأكدي من أنه مريح وغير مشدود كثيراً كي لا يقرص بشرة صغيرك. اقرئي تعليمات الشركة المصنّعة لمزيد من النصائح المحددة.
اربطي ولفّي الحفاض</B> المتّسخ حول محتوياته وضعيه في كيس من البلاستيك ثم ارميه في سلّة المهملات. ألبسي طفلك ثيابه واغسلي يديك جيداً. هذا كل شيء – لقد أنجزت المهمة بنجاح!
y
http://forums.3roos.com/t485443.html#post10322503

وتصبحوا علىخير
d
صباح الخير يا قمرات عاملين ايييييييييه
أ
أمةالله;10322270:
والله يا يميم أنا مش عارفة غير بيبي هاندي

مش عارفة بكام الصراحة بس هي مش مريحة نهائي

أنا استعملتها شوية وبعد كده زهقت منها وبقيت أستعمل ria أكبر مقاس وأغير كتير ... شوفي انتي بتستعملي ايه أصلا وقت البيريود وهاتي أكبر مقاس بقى

بس استعملت مرة أولويز وكنت حاسة كأن حد ولع فيا بنار ... وجالي تسلخات ولما كلمت الدكتورة قالت بلاش أولويز دي أرف هاتي حاجة تبقى قطن شوية



اولويز البينك قطن و مريحة و مش بتعمل التهابات انا اصلا جسمى حساس جداااااااااااااااااا

و الاحسن اللى بيوزوعوها فى المستشفيات لانها قطن العامرية انا لما كنت عاملة عملية التنضيف اخدت منهم باكت على حسابى


dandona we bas;10322999:
صباح الخير يا قمرات عاملين ايييييييييه


صباح الفل يا دندونة ازيك ...؟
ق
صباح الخيرات
أ
صباح الفل يا بيبو
ق
أزيك يا هدى عاملة ايه؟
صاحية ليه بدرى كده؟
أ
انا الحمد لله يا بيبو انتى اخبار عتريس ايه ...؟؟

بالنسبة بقى للصحيان بدرى ربنا ما يوريكى انا اصلا مبقيتش اعرف انام من التقل
d
وحشتوني جدااااااااا
d
في حد هنا
أ
وانتى كمان يا دندونة

انا شاء الله تنضمى معانا قريب قوى بصفة رسميييييييية
d
هيا ايه اعراض الحمل يا بنات
X