kato;10319305:
انا الحمد لله يا قمر اةة يا حبيبتى هتلاقى لبس فى الشتا انا لغاية دلوقتى لسة ماشترتش حاجة وهشترى الشهر الجاى ان شاء الله اعتقد ان هدوم البيبى اللى ممكن تكون موجودة طول السنة عشان الناس بتخلف طول السنة :D
بنات انا عندى مغص جامد وظهرى بيوجعنى ورجلى فيها خدلان وبطنى شادة جامد انا خايفة تكون اعراض ولادة من الصبح وانا تعبانة جدا
انا كمان نفس الوضع ربنا يستر معادى عند الدكتور بكرة :ss:
و الهيموجلوبين 8 :ss:
hoba555;10319334:
طيب معلش انتي جربتيه وفي قسم محجبات
ولو مفيش مين اللي بيشتغل راجل ولا ست واسعاره ؟
معلش اصلي محتاره اوي مش عايزه ابوظ شعري عايزه اقصه قصه حلوه كده
وكنت عايزه اروح بتاع ش العريش بس مقلقه منه اوي مش مرتحاله خالص
نينا و بنتا صاحبتى بتشكر فيه جدا
قصة كبيرة;10319344:
صحيح يا بنات سمعت من فترة كده دكتور فى التليفزيون بيقول ان المواليد لازم يتوزنوا كل شهر مثلا عشان الام تعرف اذا كان لبنها كفاية ولا لأ .. لانه لو بيزيد بشكل طبيعى يبقى مش محتاج صناعى لكن لو مش بيزيد يبقى اللبن قليل .
(y) (y) (y)
و كمان القشط دليل ان ابيبى شبعان و اللبن كويس
hoba555;10319376:
اه فعلا لازم يتوزن
بس انتي المفروض تحاولي مع الطفل بكل الطرق عشان يرضع يعني متستسلميش للبن الصناعي لانه هيجي وقت الطفل هيتعود علي الصناعي ويسيب صدرك
عشان كده المفروض الام بعد ما تولد تاخد ابنها علي طووووول ترضعه
وكمان لبن السرسوب اللي في الاول ده مهم جدا جدا دي بيعلي نسبه الذكاء عند الطفل
ومتقليش لا رضعته كفايه لا علي اد ما تقدري ترضعيه الايام الاولي لانه بجد الرضاعه في الايام دي بتكون بشكل اساسي مناعته
انا قلت لماما ان شاء الله اول ما افوق يجيبولى البنت ارضعها
hoba555;10319461:
بصي يا بيبو فتره الخريفي دلوقتي وفي شهر 3 او 2
بيبو كمان هتلاقى فى المحلات اللى انتى عايزاه انا بشترى شتوى و احنا فى الصيف متقلقيش
قصة كبيرة;10319585:
انا مقلقة حاسة انى مش هعرف اشترى حاجة خالص
هو احنا مفروض ننزل مع حد ولا عادى مع نفسنا ..!!
انا بنزل مع ماما :)
yomizo;10319605:
وكمان في حاجه ممكن تعرفوا بيها ازا الطفل بيرضع ويشبع منك ولا لا
لانهم كده كده بيناموا من كتر المجهود وهما بيرضعوا يعنى بتلاقيه مابيكملش 5 دقايق على صدرك ويروح في نوم عميق
انه يعمل بيبي وكيكي كويس وتلاقيه بيعمل كيكي اكتر من مره في اليوم كمان
كده تعرفي انه لبنك كفايه عليه ومش محتاج صناعى وارف
و كمان الدكتور مدحت الزيات قال القشط دليل ان اللبن كويس :)
salad;10319803:
انا مولدتش قبل ميعادى يا توتى الدكتور اول مره رحتله بعد الحمل قالى هتولدى يوم 23 وبعدين انا اجلت لكن فى اليوم ده جالى طلق ونزل دم فطبعا مكانش ينفع اولد فى يوم تانى غير ده
هو احنا نبدا نلبسهم لبس تقيل من امتى علما بانى ساكنه فى المقطم والجو بيبقى تلج
لبسى البيبى حسب بسك انتى و احساسك بالبرد قطعة واحدة زيادة عن لبسك
salad;10320148:
ازيك يا اناناسه اخبارك ايه انتى والبيبى هتولدى امتى وخلصتى تجهيزات ولا لسه
بالنسبه للرضاعه انا كنت برضع زيزو كل شويه كنت بحس انه موش بيشبع كويس اول ما يبتدى رضاعه ينام ويصحى على طول لكن الدكتور قالى كل 3 ساعات حتى لو عيط كنت برضعه كل ساعتين لقيه بيشبع كويس وبينام فتره طويله بس طبعا بيبقى صعب نسيبه يعيط بي الدكتور قالى لو عيط برضه مترضعيهوش ودلوقتى الوضع بقى اريح وخصوصا انه كان عنده كانديا فى لسانه مكانش بيعرف يرضع اساسا هما اول شهرين كانوا متعبين جدااااااااااااا بعد كده بدا يهدا
كنت عاوزه اسال عن القشط ده ايه فايدته وبيحصل ليه
انا اخو جوزى دكتور اطفال و قالى تنظيم الرضاعة مفيد جدا لحركة الامعاء بتاعة البيبى و الرضاعة كل شوية اللبن مش بيلحق يتكون و كمان البيبى ميشبعش و يتعود ان صدرك تيتنة و يعمله مغص و غازات
crazy ananas;10320258:
معتقدش يا بيبو انتى ممكن تلاقى حاجات بكم قطن لكن نص معتقدش
وعموما انتى هتحتاجى فالاول اللى بكم وقطن يعنى ممكن تشترى فى 12 عادى وبعد كدا ابئى اشترى النص بس انا فاكره ان التوحيد والنور شهر 2 اللى فات كان فيه سالوبيتات بنص
فممكن تجيبى الكوفيراته والهدوم الداخلى الاول ولو هتجيبى جلابيات قطن هى كلها بكم وموجوده طول السنه ولو عوزه حاجه بنص استنى على 2 كدا
فممكن تبدئى بالحاجات اللى ملهاش دعوه بالجو
وانتى ايه اللى مخليكى مستنيه كل ده انا بحمد ربنا انى كنت بجيب من الخامس لانى دلوقتى مليش خلق عاللف كتير وكدا
حاولى تبدئى عشان متتزنقيش ومتكتريش وهاتى مقاس من 0ل3
اهم حاجه متفضليش تقلقى نفسك كل شويه محدش بيولد قبل معاده اللى عند ربنا
فريحى كدا واسئلى الدكتور فالحاجات اللى حسه بيها ومفيش حد بيولد فى لحظه مش اى حاجه تحصل يبئا بتولدى :D
واهدى كدا ش عوزين هايدى تطلع عصبيه هههههههههههه
ياسلام احنا تحت امر مايا وكنت عوزه اجبلها حاجه تانى بس روحت اعمل العشا معلش عشان ابو اناناسه :D
المره الجيه اجبلها حاجات تانى :wink:
انا بسمع د مدحت الزيات وفعلا كل مره بياكد عالوزن والطول فى اول سنه والاهم اول 6 شهور لان المفروض البيبى يزيد كيلو فالشهر فالاول عشان هيخص فى النص التانى من السنه عشان بيعمل مجهود اكتر من الاول
هتلاقى سالوبيتات قطن وهى مناسبه للوقت بتاعك
الحمد لله كويسين يا كاتو ربنا معاكى خلاص هانت بس حاولى تشغلى نفسك بحاجات النونو عشان الشهر التامن ده رخم شويه وطويل :)
وربنا يسهلك وتوصلى التاسع بالسلامه ويعوضك فى بنوتك بئا
مهما بيخلصوا فينا اللى عملناه فى حياتنا وبيخدوا كل حاجه وهما نزلين مش بيسيبوا حاجه حتى الكالسيوم :D يله فداهم وربنا يجبهم بالسلامه يارب
بصى انا نزلت شويه مع ماما وشويه مع اصحابى وفالاخر كان ابو اناناسه بيودينى المحل وانا اجيب فانتى عادى ممكن تنزلى لوحدك لو فى محل قريب منك وعارفه انتى هتجيبى ايه
الموضوع مش مقلق بس زيه زى اى حاجه انتى اول مره تعمليها انا فالاول كنت بدخل المحل ومشتريش حاجه واحس انى هبله كدا ومش فهمه حاجه وبعد كدا فهمت
واحنا معاكى لو عوزه تسئلى على حاجه
(f) يميم ربنا معاكى يارب ويقومك بالسلامه وتيجى توتى بالسلامه يارب وتفرحى بيها انتى وموكه وباباهم يارب (f)
عيال انا مناخيرى بتنزل هو ده من الضغط وله جيوب انفيه :ss:
الدم ده من الحمل عشان الحمل بيعمل سيولة فى الدم انا سنانى كل يوم بصحى مغرقة الدنيا ووجع فى الفك و اتفككت من بعضى خالص
أمةالله;10320462:
الحامل يا أنوس بيبقى دمها سايل عن الناس العادية علشان كده تلاقي مناخيرها ساعات تنزف أو لثتها ... أنا طول الحمل سناني مغرقة الدنيا ولما سألت الدكتورة قالت لي عادي جدا سواء موضوع المناخير أو السنان
فطالما الضغط سليم يبقى متقلقيش :)
(y) (y) (y)
hoba555;10320470:
ماما بتعيط :(
صحبتها اتطلقت امبارح وانا واله مسكه نفسي بالعافيه
ربنا يصبرها يارب
بستغرب انا من الناس اللى بتطلق بعد عمر و عشرة طويلة دى