تجمع وتجهيزات ورغي حوامل مصر لشهر شوال 1430( عيد الفطر المبارك )

yomizo 20-09-2009 1,950 رد 111,080 مشاهدة
ق
انا من الاول الحمل لغاية دلوقتى بيجيلى مغص زى بتاع البريود.. الدكتورة كاتبالى حقن طلعت مثبت :D

meshmesh_romio;10311889:
طب بقولكم انتوا هتجيبوا ايه فى الشامبوهات والصابون والزيت وكده يعنى العدد والانواع والاسعار ههههههههه


الشامبو سانوسان ناس كتير قالوا احسن من جونسون
وكمان فى منه صابون (ب6 تقريبا) .. مش عارفة هجيبها ولا هجيب صابون طبى بالجلسرين
هجيب بيبى اويل واحد بس جونسون الا لو لقيت حاجة تانى ومش هجيب باودر
m
يالهوى 800 جنيه بامبرز ده انا هشحت اول مااجيبه ههههههههههههههههه مش اخر الشهر يعنى لا ده يوم مااجيب البامبرز هشحت فلوس المواصلات
L
meshmesh_romio;10311889:
طب بقولكم انتوا هتجيبوا ايه فى الشامبوهات والصابون والزيت وكده يعنى العدد والانواع والاسعار ههههههههه


انا هجيب حاليا شامبو ديزني اللي هو باث وشامبو ريحته تحفه يامشمش
لكن الزيت لسه مش عارفه هاجيب ايه عايزه حاجة تكون ريحتها حلوه انا بحب اشم ريحة البيبيهات الحلوه :D:D
أ
,؛.ربنا يخليكى يا بيبو

,؛.مشمش انا ناويه مجيبش اى زيوت للبيبى غير بيبى اويل وان احتاجه والشامبو لسه معرفش بس هجيب الفرشه الناعمه اوى اوى دى بتاعة تسريح الشعر وكمان ليفة البيب الناعمه خالص دى بس مش هجيب بودرة تلك خالص خالص عشان ناس قالت انها بتجيب كانسر
,؛.بس انا واحده صحبتى بتعمل حاجه حلوه اوى اوى بتجيب بيبى اوى بالصبار وكل ما تيجى تغير لبنتها تدهنلها منه حتى لو معندهاش حاجه فا ميجبش تسلخات خالص وانا ناويه بأذن الله اعمل كدا,ظ؛.
m
انا كنت مقرره انى اجيب شامبو جونسون ال 500 ملل انا بستعمله ليا اساسا اهو ابقى انا والبت مع بعض هى بحوالى 19 جنيه وهجيب معاه صابونه جونسون و2 بيبى اويل عشان بياخدو واحده فى المستشفى فى اوضة العمليا عشان بيقولوا بيشطفوا بيها النونو اول ماتتولد
أ
,؛.انا معرفش انواع اى شامبوهات وكدا فا ياريت يا بنات تفيدونى بالاننواع والاسعار عشان اعمل ميزانيه لجوزى عشان ينتحر بدرى بدرى هههههههههههههههههههههههه,
r
مش للدرجة دى يابنات يعنى انا كنت بغير للولاد 3 او 4 مرات تقريبا ومش تنسوا ان البيبى بينام فترات طويلة

يعنى ممكن يقضيكى فى الشهر علبتين بامبرز من الكبير يعنى بتاع حوالى 100 او 150 جنيه لانى مش عارفة سعر البامبرز كام .. فى ناس بتبالغ الصراحة هو احنا ماكناش مخلفين قبل كدة ولا ايه ههههههههههههههههه


مشمش انا جربت الجونسون لولادى بصراحة عادى مش بطال بس فعلا الزيت ريحته حلوة اوى وخصوصا اللى لونة اخضر بالصبار بس بينشف شعر الولاد وكنت بحطه فى جسمهم ريحته بتبقى حلوة اوى .. بس فى بنات شكروا فى سانوسان وقالوا يكفى انه مش امريكى وكمان مش بينشف البشرة ولا الشعر

انا كمان حجيب سنوسان واغير واجرب يمكن فعلا يكون حلو .. انا حجيب العلبة الصغيرة واشوف لو ارتحت فيه حجيب الحجم الكبير
m
ههههههههههههههههه الظاهر ان احنا كلنا اجوازنا هينتحروا هيعملوا انتحار جماعى
m
هى بكام العلبه الصغيره بتاعت سنوسان دى ياروشى
أ
,؛.والله يا رشا انا محتاجه خبرتك انتى بالزات لان اللى فهمته ان الولاد غير البنات وانا بصراحه كنت عامله حسابى على بمت ومش مستعده خاااااااااااااالص للولد
ق
يا بسبس اصلا لما تيجى تغيرلى للبيبى اغسليله بالصابون كويس ونشفيله كويس ومش هيجيله تسلخات ان شاء الله
m
يعنى لو احنا حسبناها ان هنستهلك 3 حفاظات فى اليوم
3 حفاظات * 30 يوم = 90 حفاظه شهريا
العبوه الكبيره 64 حفاظه بحوالى 54 جنيه واحنا هنحتاج فى الشهر تقريبا عبوه ونص يبقى
54 * 1.5 = 81
يعنى احنا محتاجين مابين 80 - 100 جنيه شهريا
حسب نوع الحفاظات اللى هنستخدمها

ايه رايكم محاسبه شاطره صح؟؟؟؟؟؟؟
ص
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أ
,؛.ههههههههههههههههههه حلوه حكاية الانتحار الجماعى دى ههههههههههههه

,؛.طيب انا امى قالتلى مجيبش اى حاجه للبيبى فى اللبس يعنى غير بسيط اوى عشان بما انى اول حفيده تجيب حفيد فا هيبقى العيد فرحه وكل اعمامى هيجيبلوى وبابا وماما واخواتى وكدا غير اهل جوزى وقالتلى عشان متبقاش التكلفه عاليه عليا ها ايه رأيكو؟؟؟
m
هى هدى ساكته ليه ؟؟؟؟؟؟؟
m
لو انتى واثقه ان فى ناس هتجيبلك يا بسبس يبقى هاتى حاجات بسيطه اوى فعلا بس اوعى يدوكى بومبه وميجيبوش حاجه
أ
,؛.يا بيبو انا عارفه انا عمتى قالتلى انها كانت عامله فوطه ناعمه كدا للتشطيف بس قالتلى بردو ان فى بيبيهات بيبقى عندهم استعداد للتسلخات وكدا

,؛.انا بس حمايه لانى مش بحب البيبى اللى يروح لداتره كتير يعنى اخت جوزى كانت بنتها تتعب تروح ل 4 دكاتره وكل دكتور بدوا بجد مشبيعجبنى خالص وبحس ان البت مسمومه من الدكاتره الكتير,
أ
,؛.هدى بتقرى اللى فات يا مشمش وانا اه واثقه فى امى وابويا واخواتى عشان ابتدوا يجيبوا فعلا بس بردو



,؛.وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا مورو فينك يا قمره,ظ؛.
r
بصى يا مشمش ده راى بعض البنات فى سانوسان وفى كمان نوع تركى حلو اوى اسمه دالين

انا باستعمل لفله سانوسان اللوشن وكريم الحفاض بجد تحفه احلى كريم حفاض بجد هو سانوسان بيعمل طبقه عازله بجد على جلد البيبى عمره ما شاء الله ما جابلها تسلخات
بس لسه عايزة اجرب الشامبو والشور جيل لانى جربت شامبو جونسون وبون بون الاتنين بينشفوا ششعرها مش لاقيه حاجه تخللى شعرها طرى


بصى هو العلبة الكبيرة من الشامبو تقريبا ب 25 جنيه وكمان كريم الزينك بنفس السعر تقريبا اتصلى بالصيدلية اضمن واسالى يامشمش عشان انا ضايعة ومش متاكدة

ودى صور المنتجات

كريم الزنك





الصابونة اعتقد والله تعالى اعلى واعهلم 6 او 9 جنيه






الشامبو






وعلى فكرة سانوسان المانى ومعروف ان الالمان بيكرهوا اليهود وبينافسوهم واحنا المستفادين وفى منه كمان مناديل مبللة
ق
اوكى يا بسبس احتياطى مايخسرش

مين اللى كاتبة تيماء او رولا؟ يعنى ايه تيماء؟
X