مى
انا عايزه لفلى مش اور كيدز
تجمع وتجهيزات ورغي حوامل مصر لشهر شوال 1430( عيد الفطر المبارك )
m
23-09-2009 | 04:38 PM
m
23-09-2009 | 04:38 PM
متفكرنيش بالدايل اب وايامه الله لا يعودها هههههههههه
أ
23-09-2009 | 04:39 PM
انا هروح استحمى و ارجعلكم اصلنا ركبنا دش جديد و هروح افتتحه
m
23-09-2009 | 04:39 PM
يم يم كانت دلوقتى فى تجهيزات الحوامل بس مكتبتش حاجه
أ
23-09-2009 | 04:39 PM
مارى نصيحة اخويا باش لفلى اليومين دووول العيد شطب عليهم و معندهمش حاجة جديدة خالص عليها الطلب و كمان 10 ايام هينزلوا الجديد استنى احسن والله فاضى على الاخر انا سه جاية من هناك
m
23-09-2009 | 04:40 PM
ه انتى خدتى عالحموم واللا ايه ياهدى لا ياماما كده خطر
m
23-09-2009 | 04:40 PM
اصل انا معايا قرشين كده كنت عايزه انزل اجيب شويه حاجات قبل مالقرشينات يطيروا كالعاده هههههههههه
أ
23-09-2009 | 04:41 PM
,؛.ربنا يخليكى يا مى يا قمره والله اصل العيد فرحه وانا بينى وبينك كنت تعبانه اخر 4 ايام فى رمضان وروحت للدكتور وكتبلى تحاليل مهمه وطلبها بسرعه وكانت حوسه وطلعت هرموناتى فى الضياع وحاجات كدا بس الحمدلله انا تمام دلوقتى الحمدلله وحتى ماما متعرفش هههههههههههههههه اصلى مش بقولهم انى تعبانه او حاجه عشان ميقلقوش عليا ويسافرولى حرام وكدا بس انا لحمدلله تمام ,ظ؛.
,؛.بالنسبه بقى لشقاوة ابنى فا انا اتوقع انه هيبقى متألق عن امه وابوه وهيطلع عفريت بمعنى الكلمه ههههههههههههه,ظ؛.
,؛.بالنسبه بقى لشقاوة ابنى فا انا اتوقع انه هيبقى متألق عن امه وابوه وهيطلع عفريت بمعنى الكلمه ههههههههههههه,ظ؛.
m
23-09-2009 | 04:43 PM
طب هى اسعار السالوبيتات الشتوى هناك ايه يا هدى
C
23-09-2009 | 04:43 PM
أمةالله;10306818:
بجد بلاش لمار ... أنا مش هقول تاني علشان شكل الناس مش مصدقاني ... اعملي انتي بحث جامد بس شوية وشوفي معناه ايه
انا بردو كنت نفسي اوي في لمار زي سيمو، بس فعلا كلام مي صحيح، بصوا اهو مكتوب في موقع اسلام ويب وكذا موقع تاني كمان:
"ما معنى اسم لمار؟
فاسم لمار اسم أعجمي، وكلمة (Lumière) في اللغة الفرنسية لها عدة معان، منها: بَرِيق, بصيص, تَأَلُّق, تَلَأْلُؤ, شُعَاع, ضَوْء, ضِيَاء, نُو, وَمْضَة.
والمتداول في معنى هذه الكلمة عند من يسمون بها بناتهم أنه بريق الذهب أو الألماس أو بُرادتهما، وجاء في الموسوعة الحرة : أبراج لمار المشهورة في مدينة جدة في المملكة العربية السعودية، وكلمة لمار تعني الذهب المذاب، وهو وصف لمنظر الأبراج عند غروب الشمس الذي ينعكس على جدرانها الزجاجية لتبدو كأنها قطع من الذهب.
وفي معجم الأسماء العربية أن كلمة لمار بالفارسية تعني أنثى الكلب، ومذكرها دليمار. وقد سبق حكم تسمية البنت باسم لمار."
"ما حكم التسمية للبنت ب لمار أو ميار؟
فالمسنون في تسمية المولود أن يكون الاسم حسنا للحديث الذي رواه أبو داود والدارمي وابن حبان وأحمد: إنكم تدعون يوم القيامة بأسمائكم وأسماء آبائكم، فحسنوا أسماءكم. وأفضل الأسماء عبد الله وعبد الرحمن، لخبر مسلم في صحيحه: إن أحب أسمائكم إلى الله عبد الله وعبد الرحمن. وفي سنن أبي داود: وأصدقها حارث وهمام، وأقبحها حرب ومرة.
فمن هذه الأحاديث وما في معناها يستفاد الندب إلى التسمي بكل اسم يكون معناه حسنا كأسماء الأنبياء والملائكة والصحابة... وإذا كان الاسم يقتضي تعظيماً أو تفخيماً فلا ينبغي التسمية به، لأن الله تعالى يقول: فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى {النجم:32}، وقد نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن تسمية الغلام رباحا أو نجيحاً، ففي صحيح مسلم عن سمرة بن جندب أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: ولا تسم غلامك يساراً ولا رباحاً ولا نجيحاً ولا أفلح فإنك تقول: أثم هو؟ فلا يكون فيقول: لا.
وبناء على ما تقدم فلا نرى حرجاً في تسمية البنت ب لمار أو ميار، إلا إذا كان هذان الاسمان يشتملان على ما لا نعرفه كأن يكونا دالين على تعبيد لغير الله في بعض اللغات، أو يدلان على معنى سيئ، أو يشتهران على أنهما أسماء لأناس عرفوا بالكفر أو العصيان ..."
m
23-09-2009 | 04:45 PM
انا اعرف ان لمار يعنى ماء الدهب والله اعلم
أ
23-09-2009 | 04:45 PM
,؛.اه يا ست مشمش لسه جوزى هيجى كمان شويه عشان كدا انا هبص على حاجه وافك اقوم اعمل الاكل هو بيجى على 6 المغرب كدا
m
23-09-2009 | 04:46 PM
على راحتك ياست بسبس
ب
23-09-2009 | 04:47 PM
الفحمة اللى احطها ف صنية الفراخ لازم يكون من الفحم العادى
اصل اللى عندى فحم سريع الاشتعال بتاع البخور وكمان احطها كدة ع طول مع الفراخ ولا الفها ف فويل ردوا عليا عشان ولعت ع الفرااااااااخ
اصل اللى عندى فحم سريع الاشتعال بتاع البخور وكمان احطها كدة ع طول مع الفراخ ولا الفها ف فويل ردوا عليا عشان ولعت ع الفرااااااااخ
m
23-09-2009 | 04:47 PM
هى ام نبيله راحت تستحمى واللا ايه
J
23-09-2009 | 04:47 PM
السلام عليكم يامنفوخه انت وهي
وحشتوني خالص مالص
بسبس ازيك
وحشتوني خالص مالص
بسبس ازيك
y
23-09-2009 | 04:50 PM
ازيك يا بسبس
كلمتك اخر رمضان وطنط قالتلى انك سافرتى واطمنت عليكى منها وعيدت عليها
ازيكم كلاكم العيد خلص وهليتوا كلكم ن تانى
كلمتك اخر رمضان وطنط قالتلى انك سافرتى واطمنت عليكى منها وعيدت عليها
ازيكم كلاكم العيد خلص وهليتوا كلكم ن تانى
C
23-09-2009 | 04:50 PM
meshmesh_romio;10306866:
انا اعرف ان لمار يعنى ماء الدهب والله اعلم
:confused::confused::confused::confused:
ايوة ما انا كنت فاكرة كده وكلنا عارفين كده، لغاية ما مي قالت الحقيقة المرة وفعلا مكتوبة في مواقع كتير عالنت، وانا كنت مصدقت اني الاقي اسم جديد وعاجبني في البنات، هو صحيح بعيد عن حرف الميم اللي انا عايزاه بس كنت حساه ماشي مع اسم الولد.
y
23-09-2009 | 04:51 PM
om_tota;10306876:
الفحمة اللى احطها ف صنية الفراخ لازم يكون من الفحم العادى
اصل اللى عندى فحم سريع الاشتعال بتاع البخور وكمان احطها كدة ع طول مع الفراخ ولا الفها ف فويل ردوا عليا عشان ولعت ع الفرااااااااخ
الفحمه حطيها علالنار واول ملاتولع تحطيها فيفويل وتحطى الفويل في نص الصينيه وتنقطى عليهن قطتين زيت وتغطى الصينيه كلها عشان دخنه الولعه تعبا الصينيه
J
23-09-2009 | 04:53 PM
هو مش في حديث بيقول ان خير الاسماء حمزه واسم كمان انا مش فكراه صح ولا ايه اللي يعرفه يقولهولي