يا عيااااااااال ..عايزة احكيلكو حاجة
امبارح كان معادى مع الدكتورة ....روحت العصر كدة لقيت واحدة بتولد طبيعى هنااااااااك
مقلوكوش على اللى سمعته.....صويت وصريخ وعياااااط
المهم الدكتورة استاذنت مننا وراحتلها...سمعتها بتعيط وبتصرخ وبعدييين سمعتهاااا بتعمل بوش تقريبا وبعدين خير اللهم اجعله خييييير سمعت حاجات بتقع وسمعت الباب اتفتح واللى كانت بتولد بتزعق وتشتم والبنت اللى بتشتغل عند الدكتووورة بتقول دى قامت من على السرير....
انا روحى رااااحت ونزلت قعدت اعيط واعصااااااابى بايظة وخاااااااايفة من الولاااااادة جداااا
وكل شوية اعيط ...عاااااااااا
تجمع وتجهيزات ورغي حوامل مصر لشهر شوال 1430( عيد الفطر المبارك )
&
23-09-2009 | 03:14 PM
أ
23-09-2009 | 03:15 PM
,؛.ان شاء الله تولدى يا ندى ونخلص منك وتشوفى بنوتك بين ايديكى يا رب بس قوليلى استقريتى على اسم ولا لسه؟؟
,؛.هروح اعمل فون وارجعلكم
,؛.هروح اعمل فون وارجعلكم
m
23-09-2009 | 03:16 PM
كوباية مايه;10306356:
,؛.اه يا ست ميكو معاكو فى الصعيد فى الهلالى تعرفيه؟؟؟
,؛.بصى بقى هتجيبى بصله وطماطمايه وتحطيهم فى الخلاط مع عصير لمونه وشوية خل صغنيين خالص ومعاهم ملح وفلفل اسود وبهارات وشوية زعتر عشان الزعتر حبيب الفراخ وشوية زيت صغيرين ومعاهم قرن فلفل حامى او حتى فلفل رومى عادى بيدى طعم حلو اوى اوى وبعدين تجيبى الفرخه وتنضفيها كويس وتسيبيها بجلدها وتتبليها بالخلطه دى كويس اوى اوى وياريت تعملى فتحات فى الاوراك اكتر من الصدرور عشان الاوراك بتاخد وقت اكتر فى السوا عن الصدور وبعدين تسيبيها فى الخلطه دى لمدة ساعه او ساعتين ولو ليله كامله تبقى عملى اللى عليكى وزياده
,؛.بصى بقى انا ببضشر البصل وبضرب الطماطم مع بقية المكونات فى الخلاط عشان لما اخلطهم مع بعض يبقى فى خليط تقدرى تحطيه تحت الجلد وكدا عشان لو كله مضروب هيبقى مايه وبعدين تجيبى فحمه وتسخنيها جاااااااااامد وسمنه بردو وتسخنيها جااااااامد وبعدين تحطى الفراخ بالخلطه فى حله اول ويكون غطا الحله مظبوط عليها وبعدين تحطى الفحمه المولعه وعليها تطى السمنه وتقفلى الغطا لمده 10 دقايق يمكن او اكتر وبعدين تاخدى الخلطه بتاعة الفراخ تحطى نصها فى الصينيه من تحت ولو حابه تحطى بطاطس حطى هتبقى تحفه وبعدين الفراخ وبعدين بقية الخلطه من فوق وغطيها بفويل لمده ساعه ونص وبعدين شيلى الغطا وسيبيها نص ساعه من غير غطا فى الفرن بردو وبعدين ولعى الشوايه وحمرى الوش وبس لو عندك بقى اسياخ وكدا ممكن تحطى الفراخ فى السيخ وتثبتيه على الصينيه اللى فيها لخلطه والبطاطس وتسيبيها تستوى كدا هتطلع نفس النتيجه,ظ؛.
تسلمي ياقمر ....
ان شاء الله هاعملها...وتولدي بالسلامه
انتي هتولدي في الصعيد ولا مصر
M
23-09-2009 | 03:18 PM
ليف يعني هي ولدت في العيادة و لا ايه؟
&
23-09-2009 | 03:20 PM
UMM MOAZ;10306448:
ليف يعني هي ولدت في العيادة و لا ايه؟
الدكتورة عندها مركز...
يعنى العيادة فى شقة ومكان الولادة فى الشقة اللى قصادها
M
23-09-2009 | 03:20 PM
متخفيش من الولادة يا ليف.......هي طبعا تعبها كله في الاول غير القيصري بيبقي تعبها بعد الولادة..بس اول متشوفي البيبي كانك من شوية مكونتيش تعبانه......
&
23-09-2009 | 03:25 PM
والله يا سجى انا سايباها لله...
زى ما تيجى..كل اللى ربنا يجيبه خير ان شاء الله..
بس انا عندى شوية اسئلة ...
هوا اللى بتولد طبيعى لازم تاخد طلق صناعى؟؟؟
وهوا ينفع ماخدوش؟؟؟؟
وايه اللى اعمله الايام دى عشان تسهل الولادة ؟؟؟؟
معلش يا جماااعة حتعبكو معااايا...بس بعشمى يا معلميين
زى ما تيجى..كل اللى ربنا يجيبه خير ان شاء الله..
بس انا عندى شوية اسئلة ...
هوا اللى بتولد طبيعى لازم تاخد طلق صناعى؟؟؟
وهوا ينفع ماخدوش؟؟؟؟
وايه اللى اعمله الايام دى عشان تسهل الولادة ؟؟؟؟
معلش يا جماااعة حتعبكو معااايا...بس بعشمى يا معلميين
C
23-09-2009 | 03:29 PM
كوباية مايه;10306393:
,؛.كتكوت انتى ازاى متجوزه من 4 شهور وحامل فى الاسبوع ال 17؟؟؟ ويومين كمان؟؟؟ اصل 4 شهورجواز يعنى 16اسبوع بس جيبتى الاسبوع ال 17 دا منين هههههههههههههههه
:D:D:D:D:D
تصدقي خليتيني اشك في نفسي، مع اني ساعة ما عملتالتيكر ده كنت مركزة جدا وحسباها تمام، فخليتيها تطلع في دماغي ومش هتصدقي عملت ايه دلوقتي، جبت النتيجة وقعدت اعدد يوم يوم من يوم الفرح اللي هو 15 /5 ، ولغاية امبارح، وطلعوا 131 يوم وقسمتهم علي رقم 7 اللي هو ايام الاسبوع الواحد، فطلعلي 18 اسبوع وكسر، متنسيش ان الاربع اسابيع يعني 28 بس والشهر بيبقي 30 او 31 كمان، المهم، وانا البيريود جاتلي يوم 18 اللي بعد الفرح عالطول والحمل حصل بعدها عالطول، وبحسب كل يوم 25 في الشهر بداية شهر جديد في الحمل ليا، :D:D:D:D:D شوفتي اللفة الطويلة اللي انا قلتها دلوقتي دي، تلاقيكي دوختي مني بس كده يبقي صح اهو.
s
23-09-2009 | 03:37 PM
مين فيكو يابنات كان بيسال علي عملية ربط عنق الرحم
m
23-09-2009 | 03:40 PM
ربنا يديكى ساعه سهله يالايف يااااااااارب
ب
23-09-2009 | 03:45 PM
يميم كانت موجودة لحد فجر النهاردة كنت سهرانة معاها
أ
23-09-2009 | 03:49 PM
,؛.يا جدعان عاااااااااااا كل احلامى اتهدمت عاااااا وديت افرم اللحمه قالولى السوق مفتحش ومحدش فتح خاااااااالص طيب وبعدين هعمل اكل ايه عااااااااااااا
m
23-09-2009 | 03:50 PM
[QUOTE=كوباية مايه;10306393],؛.كتكوت انتى ازاى متجوزه من 4 شهور وحامل فى الاسبوع ال 17؟؟؟ ويومين كمان؟؟؟ اصل 4 شهورجواز يعنى 16اسبوع بس جيبتى الاسبوع ال 17 دا منين هههههههههههههههه[/QUOTE
ازيكم يا جماعه عاملين ايه انا بقيت معاكم وعلى فكره يا كوبايه انا لاحظب بردو كده اظاهر كتكوت عايزه تسبقنا وتولد بسرعه ههههههههههههههههههه
ازيكم يا جماعه عاملين ايه انا بقيت معاكم وعلى فكره يا كوبايه انا لاحظب بردو كده اظاهر كتكوت عايزه تسبقنا وتولد بسرعه ههههههههههههههههههه
أ
23-09-2009 | 03:52 PM
,؛.والله يا مايو بيلو مش هتسبقنى انا اوى يعنى هو فرق يومين هههههههههههههههه يعنى هتولد هتلاقينى بولد جمبها هههههههههههههههه
m
23-09-2009 | 03:52 PM
CuTie KaTkOoTa;10306501:
:D:D:D:D:D
تصدقي خليتيني اشك في نفسي، مع اني ساعة ما عملتالتيكر ده كنت مركزة جدا وحسباها تمام، فخليتيها تطلع في دماغي ومش هتصدقي عملت ايه دلوقتي، جبت النتيجة وقعدت اعدد يوم يوم من يوم الفرح اللي هو 15 /5 ، ولغاية امبارح، وطلعوا 131 يوم وقسمتهم علي رقم 7 اللي هو ايام الاسبوع الواحد، فطلعلي 18 اسبوع وكسر، متنسيش ان الاربع اسابيع يعني 28 بس والشهر بيبقي 30 او 31 كمان، المهم، وانا البيريود جاتلي يوم 18 اللي بعد الفرح عالطول والحمل حصل بعدها عالطول، وبحسب كل يوم 25 في الشهر بداية شهر جديد في الحمل ليا، :D:D:D:D:D شوفتي اللفة الطويلة اللي انا قلتها دلوقتي دي، تلاقيكي دوختي مني بس كده يبقي صح اهو.
كل ده ربنا معاكى يا بنتى ده انا تعبتلك
C
23-09-2009 | 03:53 PM
miobello;10306597:
ازيكم يا جماعه عاملين ايه انا بقيت معاكم وعلى فكره يا كوبايه انا لاحظب بردو كده اظاهر كتكوت عايزه تسبقنا وتولد بسرعه ههههههههههههههههههه
:D:D:D يابنتي والله ابدا ركزوا انتوا بس في ردي اللي فوق وهتشوفوا اني كاتبة صح 100 %
هي فعلا انا معاكم اول نظرة كده تحسوها في حاجة غلط، بس لو حسبتوها هتلاقوها تمام.
m
23-09-2009 | 03:53 PM
هههههههههههه كتكت من الواضح انك مستهدفه يابنتى كلنا لاحظنا كده
C
23-09-2009 | 03:55 PM
meshmesh_romio;10306614:
هههههههههههه كتكت من الواضح انك مستهدفه يابنتى كلنا لاحظنا كده
:o:o:o:o:D:D:D:D كلكم وساكتين من ساعتها وكاتمين في قلبكم لولا بسبس فتحت عليكم السيرة وسهلت الطريق، كنتوا مكسوفين تقولوا ولا ايه، طيب طمنوني بس الاول حد اقتنع فيكم ولا لسه بردو مستغربين :ss::ss::ss: ربنا يستر.
m
23-09-2009 | 03:55 PM
حد يوصفلى عنوان لفلى فرع الدقى يابشر انا هروح بعد ساعه ان شاء الله
m
23-09-2009 | 03:56 PM
ههههههه