تجمع وتجهيزات ورغي حوامل مصر لشهر شوال 1430( عيد الفطر المبارك )
أ
23-09-2009 | 01:52 PM
,؛.نسيت يا ميكو اقولك انك ممكن بعد طبقة البتجان تحطى بصى متشوع فى شوية زيت بس انا مفضلهاش عشان ممكن يعمل حموضه والحوامل اصلا مش ناصين ومتنسيش البهارات وخصوصا القفه بس متزوديش يعنى اقل من ربع معلقة قرفه
أ
23-09-2009 | 01:53 PM
,؛.بصوا الطريقه دى
طريقه عمل المقلوبة بالصور خطوة خطوة















طريقه عمل المقلوبة بالصور خطوة خطوة
المقادير:
دجااجة مسلوقة و البهارات المستخدمة معروفة هيل و فلفل اسود و بهار حلو و طبعا اهم شي القرفة للمقلوبة و ملح

مرقة الدجاج ( الشوربه )


باذنجان مقطح شرايح و مملح و يترك مدة نص ساعة قبل القلي ممكن استخدام الزهرة للذين لا يحبو الباذنجان او مشكل بطاطا و باذنجان و زهرة حسب الرغبة

طماطم مقطعة شرائح

ارز مغسول و منقوع

الطريقة..
نقلي الباذنجان بزيت غزير هكذا

ثم يوضع على ورق نشاف ليمتص الزيت

يصفى الارز من الماء و نرش عليه قليل من البهارات المستخدمة

في قاع القدر نضع قليل من السمنة و نرش القليل من الارز

ثم نصف الطماطم و نوزع فصوص الثوم

نضع نصف الباذنجان فوق الطماطم

ثم الدجاج و يرش عليه القليل من البهارات

ثم نضع الارز و نساوي السطح بالملعقة

ثم نضيف كمية من مرقة الدجاج اللازمة لنضج الارز
و توضع على نار عالية الى ان تقل كمية المرقة و تصل تحت الارز بقليل .تخفف الى نار هادئة


تترك على النار الى ان ينضج الارز تماما
ثم نقلبها لكن بعد ان تبرد ..لا تعملو مثلي قلبتها ساخنة و صارت مقلوبة مايلة

تقدم مع السلطة طبعا و لبن مع نعناع و ثوم و خيار

أ
23-09-2009 | 01:55 PM
,؛.انا جعانه جدا يا جدعان ومش عارفه اكل ايه عملت شاى وقولت اشربه مع بسكويت وكحك وكدا بس نسيت من القعده معاكو وشربته لوحده بس هموت من الجوع وبحلم انى باكل مقلوبه ههههههههههههههههههههههههه
أ
23-09-2009 | 01:57 PM
,؛.انا شوفت امبارح طريقة مكرونه اسمها جرانيدنايز حاجه كدا بس تحفه عجبتنى جدااااااااااااا بس للى بيحبوا الاكل الايطالى هتعجبهم اوى اوى اوى وكان نفسى اعملها بس مكوناتها مش عندى
ق
23-09-2009 | 01:57 PM
بنات عايزة اقولكم على تطعيم مهم للبيبهات هو مش نازل مع تطعميات وزارة الصحة.. روحى للدكتور هو يطعمه. بيبقى على اربع شهور تقريبا وهو تطعيم ضد فيروس الروتا.
فيروس الروتا فيروس ملوش علاج. بيبقى زى النزلة المعوية اسهال وسخونة والبيبى بيتعب جامد ربنا يحفظ اولادنا جميعا.. ولانه مالوش علاج الدكاترة بيفضلوا يدوا محاليل وادوية للاسهال .. حاجات لعلاج الاعراض يعنى مش لعلاج المرض نفسه.
فيروس الروتا فيروس ملوش علاج. بيبقى زى النزلة المعوية اسهال وسخونة والبيبى بيتعب جامد ربنا يحفظ اولادنا جميعا.. ولانه مالوش علاج الدكاترة بيفضلوا يدوا محاليل وادوية للاسهال .. حاجات لعلاج الاعراض يعنى مش لعلاج المرض نفسه.
ق
23-09-2009 | 01:58 PM
كوباية مايه;10306048:
,؛.انا شوفت امبارح طريقة مكرونه اسمها جرانيدنايز حاجه كدا بس تحفه عجبتنى جدااااااااااااا بس للى بيحبوا الاكل الايطالى هتعجبهم اوى اوى اوى وكان نفسى اعملها بس مكوناتها مش عندى
الطريقة ايه؟
m
23-09-2009 | 01:58 PM
طب ابعتى هاتى بتنجان واعملى المقلوبه
m
23-09-2009 | 02:04 PM
جزاكى الله خيرا يا بيبو انا هكلم اختى دلوقتى اقلها لان بنتها دلوقتى داخله فى 4 شهور
M
23-09-2009 | 02:06 PM
السلام عليكم يا قمرات ........ازايكم؟ علي فكرة انا لما سالت عن تطعيم الروتا لما كونت في ايطاليا قالولي فلهوش لزمة لان لسه تحت التجربة ........لو كان مفيد كان اتاخد اجباري في ايطاليا و الله اعلم
أ
23-09-2009 | 02:07 PM
,؛.بصى يا بيبو مكرونه اى نوع وتسلقيها وبعدين تعملى بشاميل خفيف من غير بيض اكيد اوك كدا
,؛.تجيبى صدور فراخ وتتبليها بالملح والفلفل الاسود وتحطى زيت زيتن ومعاه زبده على النار وبعدين تحطى الصدور 4 دقايق على كل جهه لغاية لما يبقى لونها دهبى غامق شويه وبعدين تحطيها تبردو وفى نفس الطاسه تقطعى مشروم وبصل وتحطيه فى الطاسه لغايه لما المشروم يتحمر شويه لانه كل ما اتحمر كل ما طعمه ظهر وبان وبعدين تحطى شوية مايه عشان تطلعى كل الملزوق فى الطاسه مش كتير يعنى 6 معالق مايه كدا وبعدين تقلبى لغايه لما المايه تتشرب ومتنسيش الملح والفل الاسود وبعدين تجيبى صدور الفراخ وتنسليها كدا وبعدين تنزليها على المشروم وتقلبى تقلبتين بس وتحطيها فى قلب بايركس ومعاه والمكرونه المسلوقه والبشاميل وتقلبى وبعدين تفرديهم فى البايركس وتجيكى بقسماط مطحون ومعاه جبنه رومى مبشوره وتقلبى وبعدين ترشى بيه وش الصينيه وشوية زبده من فوق الوش وتدخليها الفرن لمده ربع ساعه على الرف الوسطاى وافتحى الشوايه بس ياخد لون دهبى فااااااااااااتح وبعدين تغرفى وتاكلى ,ظ؛.
,؛.تجيبى صدور فراخ وتتبليها بالملح والفلفل الاسود وتحطى زيت زيتن ومعاه زبده على النار وبعدين تحطى الصدور 4 دقايق على كل جهه لغاية لما يبقى لونها دهبى غامق شويه وبعدين تحطيها تبردو وفى نفس الطاسه تقطعى مشروم وبصل وتحطيه فى الطاسه لغايه لما المشروم يتحمر شويه لانه كل ما اتحمر كل ما طعمه ظهر وبان وبعدين تحطى شوية مايه عشان تطلعى كل الملزوق فى الطاسه مش كتير يعنى 6 معالق مايه كدا وبعدين تقلبى لغايه لما المايه تتشرب ومتنسيش الملح والفل الاسود وبعدين تجيبى صدور الفراخ وتنسليها كدا وبعدين تنزليها على المشروم وتقلبى تقلبتين بس وتحطيها فى قلب بايركس ومعاه والمكرونه المسلوقه والبشاميل وتقلبى وبعدين تفرديهم فى البايركس وتجيكى بقسماط مطحون ومعاه جبنه رومى مبشوره وتقلبى وبعدين ترشى بيه وش الصينيه وشوية زبده من فوق الوش وتدخليها الفرن لمده ربع ساعه على الرف الوسطاى وافتحى الشوايه بس ياخد لون دهبى فااااااااااااتح وبعدين تغرفى وتاكلى ,ظ؛.
ق
23-09-2009 | 02:08 PM
اه قوليلها وخليها تشوف الدكتور اللى بتتابع معاه
m
23-09-2009 | 02:10 PM
برافو يابسبس شكلها حلوه بس انا مش عارفه خايف من البقسماط اللى عالوش
m
23-09-2009 | 02:10 PM
كوباية مايه;10306048:
,؛.انا شوفت امبارح طريقة مكرونه اسمها جرانيدنايز حاجه كدا بس تحفه عجبتنى جدااااااااااااا بس للى بيحبوا الاكل الايطالى هتعجبهم اوى اوى اوى وكان نفسى اعملها بس مكوناتها مش عندى
قيمتك يابسبس انتي اسمك بسنت الحقيقي...
انا نفسي اعمل النجرسكو بس لازم الصلصله البيضه تدخل الفرن ولا نسبها كده سايله
m
23-09-2009 | 02:10 PM
اه مانا هقولها تساله وهو يفيدها
ق
23-09-2009 | 02:14 PM
UMM MOAZ;10306079:
السلام عليكم يا قمرات ........ازايكم؟ علي فكرة انا لما سالت عن تطعيم الروتا لما كونت في ايطاليا قالولي فلهوش لزمة لان لسه تحت التجربة ........لو كان مفيد كان اتاخد اجباري في ايطاليا و الله اعلم
انا عشان كده بقولها تسأل الدكتور
صاحبتى والله دايخة بابنها لانه جاله واهو تعبان بقاله 3 اسابيع ومش عايز يخف.. ربنا يشفيه يارب.. وفى المستشفى بقى قالولها على موضوع التطعيم ده..
وهم حاليا فى حملة توعية بخصوص الفيروس ده دايما بسمعها فى الراديو
ربنا يحفظ أولادنا كلهم ان شاء الله
كوباية مايه;10306084:
,؛.بصى يا بيبو مكرونه اى نوع وتسلقيها وبعدين تعملى بشاميل خفيف من غير بيض اكيد اوك كدا
,؛.تجيبى صدور فراخ وتتبليها بالملح والفلفل الاسود وتحطى زيت زيتن ومعاه زبده على النار وبعدين تحطى الصدور 4 دقايق على كل جهه لغاية لما يبقى لونها دهبى غامق شويه وبعدين تحطيها تبردو وفى نفس الطاسه تقطعى مشروم وبصل وتحطيه فى الطاسه لغايه لما المشروم يتحمر شويه لانه كل ما اتحمر كل ما طعمه ظهر وبان وبعدين تحطى شوية مايه عشان تطلعى كل الملزوق فى الطاسه مش كتير يعنى 6 معالق مايه كدا وبعدين تقلبى لغايه لما المايه تتشرب ومتنسيش الملح والفل الاسود وبعدين تجيبى صدور الفراخ وتنسليها كدا وبعدين تنزليها على المشروم وتقلبى تقلبتين بس وتحطيها فى قلب بايركس ومعاه والمكرونه المسلوقه والبشاميل وتقلبى وبعدين تفرديهم فى البايركس وتجيكى بقسماط مطحون ومعاه جبنه رومى مبشوره وتقلبى وبعدين ترشى بيه وش الصينيه وشوية زبده من فوق الوش وتدخليها الفرن لمده ربع ساعه على الرف الوسطاى وافتحى الشوايه بس ياخد لون دهبى فااااااااااااتح وبعدين تغرفى وتاكلى ,ظ؛.
تسلمى يا جميل
شكلها حلو فعلا
ق
23-09-2009 | 02:15 PM
بصوا يا بنات ده جدول التطعيمات اللى تبع وزارة الصحة
الواحدة مننا فى اول حمل مابتبقاش عارفة حاجة
http://go.3roos.com/qFJDYHY4yN6
الواحدة مننا فى اول حمل مابتبقاش عارفة حاجة
http://go.3roos.com/qFJDYHY4yN6
أ
23-09-2009 | 02:16 PM
,؛.ميرسى يا قمرات اه يا ميكو هو دا اسمى الحقيقى وتسلمى على التقييم وبالنسبه للنجرسكو بتبقى زى اللى باللحمه المفرومه عادى بس البشاميل بيبقى اخف سنه ومعاها جبنه موتزاريلا
,؛.مشمشه ممكن تشتغنى عن البقسماط وتحطى جبنه رومى مبشوره ومعاها موتزراريلا وبس ولو خليتى شوية بشاميل على جمب وحطيتى معاه الجبنه دى وقلبى بس الجبنه تبقى اكتر من البشاميل وحطيتيه على الوش هتديكى نفس النتيجه وهيبقى حلو اوى اوى
,؛.مشمشه ممكن تشتغنى عن البقسماط وتحطى جبنه رومى مبشوره ومعاها موتزراريلا وبس ولو خليتى شوية بشاميل على جمب وحطيتى معاه الجبنه دى وقلبى بس الجبنه تبقى اكتر من البشاميل وحطيتيه على الوش هتديكى نفس النتيجه وهيبقى حلو اوى اوى
m
23-09-2009 | 02:17 PM
ميرسى يا بيبو
أ
23-09-2009 | 02:18 PM
,؛.بصوا هى الست امبارح حطيت معاها بسله كمان وقالت ان البسله هتستوى فى الفرن بس مظنش يعنى انها هتلحق تستوى لو عايزين تحطوا بسله او فاصلويلا مسلوقه زى ما تحبوا
ق
23-09-2009 | 02:20 PM
انا نفسى اتابع برامج الطبخ بس مفيش وقت ولا اعرف بتيجى امتى اصلا