تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
أ
رشا الجميله انا زيك بردو معنديش حركه خالص وانا فى نص الرابع وكمان بتوحم على الحوادق وعلى البرتقان والدكتور قالى انه ولد
L
roshy&hany;10241797:
ازيكم ياقمرات

بت يا دودى قوليلى عملتى ايه فى الرسالة بتاعت امبارح اللى بعتهالك طمنينى

يابنات هو الفور دى ... ولا الثرى دى ... اللى بيبين نوع البيبى ... عايزة حاجة اكيدة

اصل مش عارفة حاسة انى حامل فى بنوتة مع ان الدكتور اكدلى انه ولد ولما قلتله اتاكد قالى ماعنديش فصال يامدام (( دمه يلطش ))

بس جوزى كمان حاسس انها بنت وحتى لما عملت موضوع البول والملح طلعت رغاوى على انها بنت وكمان الجدول الصينى بيقول انه بنت مع ان فى عمر وزياد طلع انهم ولاد .. وكمان الوجع والتقل دايما فى جمبى الشمال .. حتى فى عمر وزياد اتوحمت على حاجات مسكرة لكن الحمل ده على حوادق وبرتقال .. والحركة فى عمر وزياد كانت فى التالت انا دلوقتى لغاية نص الرابع اهو ومش حاسة باى حركة خالص خالص

حمل عمر وزياد متطابق والحمل ده مختلف كليا .. مش عارفة والله محتارة بس انا مسلمة امرى لله على انه ولد بس برده عشمى فى ربنا كبير .. ايه رايكم ولد واكبر دماغى ولا اروح اعمل 4 دى او 3 دى


قولت لأ قاطعه لا تحتمل المناقشه
د
روشا واحشتينى يا قمر اوى والله كنت على طول بسال عليكى حتى انا عرضت عليكى عرض اقوله تانى انا حامل فى بنت وانت حامل فى ولد تعالى نبدل ولا تزعلى نفسك
ربنا يعملك دايما الخير ولد ولا بنت المهم انك تقومى بالسلامه انت والبيبى ومافش حاجه بعيده عن ربنا بس بجد وجودك بيفرق كتيروحمدلله على السلامه ويارب ما تتكررش تانى
y
هامكشي شويه وزاجى تانى
بابا عاوز البي سي
y
معلش انا بقوك بالغصب
بابا بقى غايب بقاله كتير فمش اول مايقولى عاوز البي سي اتلت عليه كمان
هاقوم وهاجي تانى لاتقلقوا
فرصه اروح اريح الجته شويه هههههههههه
أ
ايه الاب الروش دا يا يميم ههههههههههههههههههههه
L
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
r
كوباية مايه;10241811:
رشا الجميله انا زيك بردو معنديش حركه خالص وانا فى نص الرابع وكمان بتوحم على الحوادق وعلى البرتقان والدكتور قالى انه ولد


تمام يا بسبوسة اخبارك ايه وحشتينى والله ... دول دكاترة حمير سيك منهم اكيد انتى حامل فى بنت زيى ههههههههههههههههههههه



ميرفى50;10241813:
روشا واحشتينى يا قمر اوى والله كنت على طول بسال عليكى حتى انا عرضت عليكى عرض اقوله تانى انا حامل فى بنت وانت حامل فى ولد تعالى نبدل ولا تزعلى نفسك
ربنا يعملك دايما الخير ولد ولا بنت المهم انك تقومى بالسلامه انت والبيبى ومافش حاجه بعيده عن ربنا بس بجد وجودك بيفرق كتيروحمدلله على السلامه ويارب ما تتكررش تانى



وانتى والله يامرفى وحشتينى اوى اوى .. بصى بقى انا طماعة انا مش حتنازل عن ابنى ومش حديهولك وكمان رخامة حاخد بنوتك ايوة مش مرات ابنى شفتى الطمع بقى هههههههههه

عارفة والله انا كل مرة بعرف انى حامل فى ولد بنزل معمية من العياط المرة دى كان عادى تقريبا جاتلى مناعة بس مش زعلانة والله وجوزى مش مصدق انه ولد لانى مبسوطة يقولى اكيد بتهزرى ومش مصدق بس الحمدلله ربنا رضانى قبل مايدينى الولد وعادى يعنى كله برزقه وخير من ربنا بس انتى عارفة الانسان طماع بيبقى نفسه يبقى عنده كل حاجة .. الله المستعان

وربنا يفرحك ببنوتك يارب ويبعد عنها العين وتشوفيها باذن الله احلى عروسة فى الدنيا
د
يا بنات ادعولى بالله عليكم علشان انا تعبانه جاتلى حساسيه ولما سالت الدكتورة قالتلى دى حساسيه حمل والله مبهدلانى على الاخر وادعولى كمان اولد بعد بكره علشان التاريخ ده عاجبنى اوى 09/09/2009
وعقابلك يا فراشه اللهم امين
أ
والله يا رشا الحاجات دى انا اتأكدت انها خرفات
أ
ان شاء الله يا ميرفى تولدى بعد بكره يااااااااااااااارب والف مليون سلامه عليكى
r
ميرفى50;10241859:
يا بنات ادعولى بالله عليكم علشان انا تعبانه جاتلى حساسيه ولما سالت الدكتورة قالتلى دى حساسيه حمل والله مبهدلانى على الاخر وادعولى كمان اولد بعد بكره علشان التاريخ ده عاجبنى اوى 09/09/2009
وعقابلك يا فراشه اللهم امين



وانا كمان والله يا ميرفى الاسبوع اللى فات جسمى كان متبهدل اوى عامل زى الحرق حتت حمرا كتير وكبيرة اوى وفى كل جسمى ايدى ورجلى وبطنى وضهرى .. يالا الحمد لله بس ياريت الدكتور يكتبلك حاجة تهبطهالك شوية لانها فعلا مؤلمة وخصوصا بالليل

سلامتك الف سلامة ياقمر

وان شاء الله تولدى فى الميعاد اللى تحبيه ويكون مناسب ليكى وللبيبى وتقوموا بالف سلامة يارب
أ
انا هروح انام بقى يا قمرات واشوفكم بعد الفطار ان امكن
يلا سلم
r
سلام يا بسبس نوم العوافى ياقمر
r
انتوا رحتوا فين ؟؟
r
طيب انا حكلم نفسى لغاية لما حد يحن عليا ويكلمنى

ماما حتبعتلى اكل النهاردة بطاطس وخرشوف محشيين لحمة مفرومة .. ورز بالشعرية

بس انا حقوم اعمل عدس اصفر زى البت دودى خلت نفسى فيه هههههههههههههه

سلام حروح اعمل العدس
أ
yomizo;10238144:
هدى ياقمر ماهو انت كده اللى هتعرفي مصر كلها انك بترضعي
بلوزة ايه يبات انت اللى هتشلحيها
انت لازم تلبسي حاجات كلها بزراير او ديكولتيها مفتوح من ادام بحيق انه يكون سهل عليكي انك تطلعى صدرك من فوق مش تقلعي عشان ترضعي البت
دى خيبه ايه دي ياختى دي

وكمان هاتى حاجات العيله بتاعتك مش اقل من 6 قطع
عشان لما تقشط عليكي وعلى نفسها تروحي مغيرالها
وكمان ممكن البامبرز ينشع على هدومها عشان بيبقى حجمه كبير برده عليها في الاول
مش عشان هو ممقاسه كبير
لا عشان هى بوبوهتها نونو اوى عليه :)


ههههههههههههههههههههه



عروس البحر;10238327:
هههههههههههههههههههه والله العظيم انتي زي العسل

بالنسبة للبامبرز ماما بتقولي اول الولادة لا بيعمل تقوس للرجل بتاعت البيبي

وكمان الكافولة ايه بديلها ؟؟



البابرز كان زمان مفيش منه مقاسات ... دلوقتى بقى فيه منه مقاسات صغيرة :)

متقلقيييييييييييييييش

لكن كافولة ايه اللى بتفكرى فيها دى ...؟؟


kato;10238562:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة ازيك يا توتا واخبار البيبى اية يارب تكونى بخير (f)

بنات انا عندى شد عضلى فى رجلى الشمال عارفة ان طبيعى فى الحمل بس انا عايزة ادهن رجلى اى حاجة من مراهم العظم والشد ولا مش هيجيب نتيجة بصراحة مش عارفة امشى ولا مرتاحة فى النوم بسبب الوجع افيدونى يا حوامل



ده بيكون نقص بوتاسيوم و ماغنيسيوم

كللى موز و ان شاء الله يخف


عروس البحر;10238776:
ياااااااااااااااااارب ارزقنا بنونو امور كلنا ياااااااااااااااااااااارب وجميل الخلق كمان

هما فعلا بيبقوا عايزين يتعضوا ومش اي عضة

ههههههههههههههههههه بس حلوة القرد في عين امه دي هههههههههه استرها معانا يارب

مستنين موضوعك بفارغ الصبر ياجميل وأوعدك بأحلى تقييم تستاهليه والله

يعني ممكن السفنجة دي نلاقيها في لافلي مثلا حلوة فعلا فكرة البانيو ةالزفلطة فعلا ينام فيها كدة البيبي دي ماشاء الله كمان اخدة رسمة البانيو كدة



السفنجة موجودة فى لفلى ... بس كانت خلصت لما رحت هناك من كام يوم و قالولى هتيجى على الاسبوع الللى جى ده فرع المعادى


yomizo;10238668:
ندى انت تقصدي السفنجه دى ؟؟؟







هى السفنجة دى اللى انا هجيبها ان شاء الله من لفلى


أمةالله;10239080:
ده كان زمان يا قمر علشان كان البامبرز وقتها مفيش منه مقاسات صغيرة زي دلوقتي ... أما بقى الكوافيل دي حكاية لوحدها المختصر المفيد هو البيبي هيلبس بامبرز عادي وانتي مش محتاجة كوافيل ولا حاجة




كلي موووووووووووووووووووووووووووووووز




من لفلي أو أي محل تجهيزات أطفال كبير أو صيدلية كبيرة




لأ مش غلط لأن الجبن الطرية اللي يوميزو حطاها في المقالة بتاعتها دي مشكلتها إنها فيها باكتيريا معينة (هي اللي بتخلي الجبن يخمر) والسبب الأساسي أصلا إنها معمولة من لبن غير مبستر ... الجبنة الكيري وكلللللل اللي زيها بيبقى معمول من لبن مبستر ودكتورتي ودكتور هدى اللي هو رئيس قسم النسا والولادة في القصر العيني قالوا مفيهاش حاجة مضرة نهااااااااااااائي وقالوها كذا مرة ... عيبها الوحيد إنا فيها دهون كتير فبتخن ... أنا مش باجل جبن أصلا غير الجبنة الكيري والشيدر اللي بفلفل وكنت باكل كيري طووووووووووووووووووول الحمل ومحصليش حاجة الحمد لله



(y) (y) (y)

انا فعلا باكل من اول يوم حمل جبنة كيرى كتيييييييييييييييييير

ومحصلش حاجة انا قدامكم اهو ما شاء الله حية ارزق :D


أمةالله;10239107:
هدى سألتي عن لبس البيت والخروج للولي ... الموضوع يعتمد أصلا على انتي بتخرجي كتير ولا لأ

أنا عبدالله مجبتلوش لبس مخصوص للخروج غير يمكن بعد ما كمل أربع شهور

قبل كده اللي بيلبسه في البيت بيخرج بيه لأني مكنش بروح لحد غير ماما وحماتي وكان عندي سالوبيتات تقيلة كده قطن من لفلي كنا لما نيجي نخرج أو نروح للدكتورة كان بيلبسهم وعليهم السويتر بتاعه وخلاص

ابتديت أجيب لبس خروج بقى لما ابتدي يلبس تي شيرتات بقى وبطلونات وكده



سالت يا مى معللش نسيت اقولك

بصى التقرير

فى حاجات حلوة قوووووووووووووووووووى فى Wave هو اكتر مكان عجبنى فيه لبس ولاد ده بالنسبة لجراند مول المعادى

اما بقى لفلى المعادى زحمة مووووووووووووووووووووووووووووووت بس اللبس للاسف مش حلو و ردئ قوى و غلى بزيادة يعنى كان فى فستان ببليرو شتوى مقاس شهور كان ب 580 جنيه والله ما يسوى اصلا

بس هم نزلوا الشتوى :)

يعنى اجيب كام سالوبيت وي بىق كدة تمام مقاس 0-3


DodyCat;10240848:
عندى مغص فى بطنى من تحت تفتكرو ده عادى انا أمبارح أشتغلت فى البيت كتير



سلامتك يا دودى ... و خللى بالك من المغص و ريحى و ياريت لو تسالى الدكتورة بتاعتك عشان تطمنى


DodyCat;10240980:
روقى يا هوبا الراجل لسه راجع من السفر ماتفرحيش فيكى سلايفك

تقل وتقلصات زى بتاعة الأنتفاخ كده انا كنت بكنس وبلمع وقفت تقريبا ساعتين
وعندى غازات



ريييحى يا دودى و شوفى الوضع هيتحسن ولا ايه ...؟؟

الف سلامة عليكى يا قمر :)
د
السلام عليكم يا بنات انا مكتئبه اوي ومش عارفه عماله افكر فلولاده كتير رغم ان لسه بدري عليها وكل شويه احضن بودي خايفه اموت وانا بولد واسيبه والله بعيط كل يوم بليل بسبب الموضوع ده
t
دموع انتى بتفكرى ليه فى الوحش بس فكرى انك هتجيب اخ لبودى يلعب معاه وبطلى الهواجس اللى فى دماغك ديه يا بنتى وربنا يقومك بالسلامه
د
توبي قوليلي يا ايمان والله تعبت فعلا من التفكير وربنا يستر
X