تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم
ص
07-09-2009 | 03:10 PM
بين يميم كانت قالت اى حاجه بتتلى بتتغلى مره ونرمى المايه وتتغلى تانى كدا متعملش انتفاج ولا اى حاجه والله اعلم
أ
07-09-2009 | 03:11 PM
العدس والفول والكرنب عشان ميعملوش انتفاخ تحطوا كمون فى مايه الغليه
L
07-09-2009 | 03:11 PM
كوباية مايه;10241725:
انا هموت وانام منمتش من امبارح
قومى نامى قلة النوم بتعمل هبوط
أ
07-09-2009 | 03:13 PM
مانا عايه انام بس مش قادره انام عشان عندى اقتحان ف الزور واللوز ومناخيرى مسدوده ومش عارفه اخد ايه
ع
07-09-2009 | 03:13 PM
صوت العيون;10241705:
لا بلاش سيلفر هيبقا سواريه
ممكن تجيبى رمادى مش فاتح
وتلبسى معاه واحده مشكله رمادى فى ابيض متخيله
اهاااااااا كده تمام اوي
بس يارب الاقي الالوان دي
تسلميلي يا ورو
L
07-09-2009 | 03:14 PM
كوباية مايه;10241739:
مانا عايه انام بس مش قادره انام عشان عندى اقتحان ف الزور واللوز ومناخيرى مسدوده ومش عارفه اخد ايه
بنادول العادى وعسل أبيض بلمون
ص
07-09-2009 | 03:15 PM
سلامتك يا بسبس
العفو يا جميله
حد جرب البقلاوه الى كتبتها دى
دودى هى ينفع تاخد اى برشام مينفعش
العفو يا جميله
حد جرب البقلاوه الى كتبتها دى
دودى هى ينفع تاخد اى برشام مينفعش
ص
07-09-2009 | 03:20 PM
هقوم بقا يلا سلام
دعاء الخروج من المجلس
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
دعاء الخروج من المجلس
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
y
07-09-2009 | 03:21 PM
هوبا هو لون البتاع ايه اللى عاوزة تجيبيليه ايشارب
r
07-09-2009 | 03:21 PM
كوباية مايه;10241739:
مانا عايه انام بس مش قادره انام عشان عندى اقتحان ف الزور واللوز ومناخيرى مسدوده ومش عارفه اخد ايه
بصى اشربى ليمون دافى وعصير برتقال وكلى جوافة وهاتى فوار سيفامول حلو اوى للصداع ولنزلات البرد وانا باخده على طول فى الحمل يا ام الولد ما انتى بقيتى بصرة وانا 3 بصرات هههههههههه مبروك ياقمر وتقومى بالسلامة انتى وهو يارب
y
07-09-2009 | 03:22 PM
خدى بنادول عادى يا بسبس
وبعدين انت بتسالينا احنا واختك الاتنين صيادله يابت روحى برشتى عليهم واساليهم
وبعدين انت بتسالينا احنا واختك الاتنين صيادله يابت روحى برشتى عليهم واساليهم
L
07-09-2009 | 03:22 PM
صوت العيون;10241748:
سلامتك يا بسبس
العفو يا جميله
حد جرب البقلاوه الى كتبتها دى
دودى هى ينفع تاخد اى برشام مينفعش
بنادول العادى بس
y
07-09-2009 | 03:23 PM
طرق معرفة حصول الطفل على كمية كافية من الحليب
هناك عدة طرق او عدة علامات جيدة تدل على ان الطفل حصل على كمية كافية من الحليب و منها :
- تبليل الطفل لستة أو ثمانية حفاظات باليوم .
- زيادة وزن الطفل 100 إلى 200 جرام كل أسبوع .
- رضاعة الطفل ساعتين إلى ثلاث ساعات - أي حوالي 8 إلى 12 مرة باليوم .
- المظهر الطبيعي للطفل ، اللون ونعومة الجلد ، نشاط الطفل .
كما أكد الأطباء على إذا كان وزن الطفل يزيد تدريجياً ويبلل العدد المذكور من الحفاظات يومياً ، فلا داعي للقلق حتى لو كان الطفل يريد مزيداً من الحليب , والكثير من الأمهات يقلقن عندما لايكون هناك كمية كافية من الحليب في الثديين ، فكمية الحليب لاتعتمد على حجم الثديين ، فالأثداء الصغيرة والكبيرة تحتوي تقريباً على نفس العدد من الغدد وتختلف فقط في كمية الدهون الموجودة.
هناك عدة طرق او عدة علامات جيدة تدل على ان الطفل حصل على كمية كافية من الحليب و منها :
- تبليل الطفل لستة أو ثمانية حفاظات باليوم .
- زيادة وزن الطفل 100 إلى 200 جرام كل أسبوع .
- رضاعة الطفل ساعتين إلى ثلاث ساعات - أي حوالي 8 إلى 12 مرة باليوم .
- المظهر الطبيعي للطفل ، اللون ونعومة الجلد ، نشاط الطفل .
كما أكد الأطباء على إذا كان وزن الطفل يزيد تدريجياً ويبلل العدد المذكور من الحفاظات يومياً ، فلا داعي للقلق حتى لو كان الطفل يريد مزيداً من الحليب , والكثير من الأمهات يقلقن عندما لايكون هناك كمية كافية من الحليب في الثديين ، فكمية الحليب لاتعتمد على حجم الثديين ، فالأثداء الصغيرة والكبيرة تحتوي تقريباً على نفس العدد من الغدد وتختلف فقط في كمية الدهون الموجودة.
أ
07-09-2009 | 03:26 PM
اخويا مسافر والله يا يميم واختى فى الماجيستير مشغوووووووووووووووله ومش بشوفها
د
07-09-2009 | 03:27 PM
مساء الخير
y
07-09-2009 | 03:27 PM
واعوا ترضعوا ادام حد غريب او حتى قريب
عشان بجد والله الموضوع ده بيتنظر اووووى
اعرف ناس كتير صدرهم اتقطع منه اللبن بسبب انهم رضعوا ادام ناس
واحده صاحبتى ابنها كان زنانا اووي ومره جت ترضعه حجماتها دخلت عليها قالتلها الواد بيعيط ليه مانت صدرك مليان لبن اهو ماتديله تشبعيه ويسكت
ومن ساعتها والواد بقى يشرب صناعى وهى اتقطع منها الرجى :(
في كمان اعشاب سيكم بتاعت ادرار اللبن حلوة اوى للحامل احسن من الحلبه وارفها وريحتها المستفزة اللى بتعملها في الجسم
واوعوا تاكلوا حلاوة ومغات والبلاوى اللى بتتخن دى
اه وكمان اول ماتولدوا عليكم بالعسل الاسود عشان بيعوض الحديد وبيزوده م كل الدم اللى بينزل في النفاس + انه بيساعد ان الرحم يرجع لطبيعته وفي مكانه الصحيح بسرعه جداااا
عشان بجد والله الموضوع ده بيتنظر اووووى
اعرف ناس كتير صدرهم اتقطع منه اللبن بسبب انهم رضعوا ادام ناس
واحده صاحبتى ابنها كان زنانا اووي ومره جت ترضعه حجماتها دخلت عليها قالتلها الواد بيعيط ليه مانت صدرك مليان لبن اهو ماتديله تشبعيه ويسكت
ومن ساعتها والواد بقى يشرب صناعى وهى اتقطع منها الرجى :(
في كمان اعشاب سيكم بتاعت ادرار اللبن حلوة اوى للحامل احسن من الحلبه وارفها وريحتها المستفزة اللى بتعملها في الجسم
واوعوا تاكلوا حلاوة ومغات والبلاوى اللى بتتخن دى
اه وكمان اول ماتولدوا عليكم بالعسل الاسود عشان بيعوض الحديد وبيزوده م كل الدم اللى بينزل في النفاس + انه بيساعد ان الرحم يرجع لطبيعته وفي مكانه الصحيح بسرعه جداااا
y
07-09-2009 | 03:27 PM
اهى ميرفي جت اى ولا ولدت ولا حاجه
كانوا بيسالوا عليكى الصبح خايفين لاتكونى ولدتى يابطه
كانوا بيسالوا عليكى الصبح خايفين لاتكونى ولدتى يابطه
r
07-09-2009 | 03:27 PM
ازيكم ياقمرات
بت يا دودى قوليلى عملتى ايه فى الرسالة بتاعت امبارح اللى بعتهالك طمنينى
يابنات هو الفور دى ... ولا الثرى دى ... اللى بيبين نوع البيبى ... عايزة حاجة اكيدة
اصل مش عارفة حاسة انى حامل فى بنوتة مع ان الدكتور اكدلى انه ولد ولما قلتله اتاكد قالى ماعنديش فصال يامدام (( دمه يلطش ))
بس جوزى كمان حاسس انها بنت وحتى لما عملت موضوع البول والملح طلعت رغاوى على انها بنت وكمان الجدول الصينى بيقول انه بنت مع ان فى عمر وزياد طلع انهم ولاد .. وكمان الوجع والتقل دايما فى جمبى الشمال .. حتى فى عمر وزياد اتوحمت على حاجات مسكرة لكن الحمل ده على حوادق وبرتقال .. والحركة فى عمر وزياد كانت فى التالت انا دلوقتى لغاية نص الرابع اهو ومش حاسة باى حركة خالص خالص
حمل عمر وزياد متطابق والحمل ده مختلف كليا .. مش عارفة والله محتارة بس انا مسلمة امرى لله على انه ولد بس برده عشمى فى ربنا كبير .. ايه رايكم ولد واكبر دماغى ولا اروح اعمل 4 دى او 3 دى
بت يا دودى قوليلى عملتى ايه فى الرسالة بتاعت امبارح اللى بعتهالك طمنينى
يابنات هو الفور دى ... ولا الثرى دى ... اللى بيبين نوع البيبى ... عايزة حاجة اكيدة
اصل مش عارفة حاسة انى حامل فى بنوتة مع ان الدكتور اكدلى انه ولد ولما قلتله اتاكد قالى ماعنديش فصال يامدام (( دمه يلطش ))
بس جوزى كمان حاسس انها بنت وحتى لما عملت موضوع البول والملح طلعت رغاوى على انها بنت وكمان الجدول الصينى بيقول انه بنت مع ان فى عمر وزياد طلع انهم ولاد .. وكمان الوجع والتقل دايما فى جمبى الشمال .. حتى فى عمر وزياد اتوحمت على حاجات مسكرة لكن الحمل ده على حوادق وبرتقال .. والحركة فى عمر وزياد كانت فى التالت انا دلوقتى لغاية نص الرابع اهو ومش حاسة باى حركة خالص خالص
حمل عمر وزياد متطابق والحمل ده مختلف كليا .. مش عارفة والله محتارة بس انا مسلمة امرى لله على انه ولد بس برده عشمى فى ربنا كبير .. ايه رايكم ولد واكبر دماغى ولا اروح اعمل 4 دى او 3 دى
أ
07-09-2009 | 03:29 PM
انا بقول يا يميم نفسموضوع الرضاعه دا والله العظيم
واخت جوزى مش بتصدق واقولها الحاجات دى بتتنظر وكمان متأكليش البيبى قدام حد عشان بيشوفوه بياكل لما تيجى تقولى دا مابيكولش يقعدوا يقولوا نتى بتغزى العين وبيحسدوكى اكتر
واخت جوزى مش بتصدق واقولها الحاجات دى بتتنظر وكمان متأكليش البيبى قدام حد عشان بيشوفوه بياكل لما تيجى تقولى دا مابيكولش يقعدوا يقولوا نتى بتغزى العين وبيحسدوكى اكتر
ع
07-09-2009 | 03:31 PM
yomizo;10241772:
هوبا هو لون البتاع ايه اللى عاوزة تجيبيليه ايشارب
تونيك اسود يا يميم في علي الجنبين تطريز فضي
وعلي جينز سماوي