السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخباركم جميعا
يارب تكونو بخير واحسن حال
مى الف سلامه على عبد الله وان شاء الله تدخلى وتطمنينا
درجه الحرارة لما توصل 39 كدة بيكون التهاب بالحلق
ان شاء الله ربنا يشفيه ويعافيه
سالي ربنا يطمنك على زوجك يارب وشفاه الله وعفاه
رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"
ر
06-10-2009 | 01:04 AM
P
06-10-2009 | 01:07 AM
مى الف سلامة على بودى العسول ربنا يرفع عنه وتطلع حاجه بسيطة ان شاء الله
سالى ربنا يرفع عن زوجك ومش يحتاج لاى مناظير ولا حاجة وان شاء الله تطلع حاجة بسيطة
ازيكم كلكم يابناااااااااااات وياامهات يارب تكونوا بخير
سالى ربنا يرفع عن زوجك ومش يحتاج لاى مناظير ولا حاجة وان شاء الله تطلع حاجة بسيطة
ازيكم كلكم يابناااااااااااات وياامهات يارب تكونوا بخير
&
06-10-2009 | 01:10 AM
رعشة جزاكى الله خيرا ياحبيبتى
على فكرة انا اتكلمت مع مى وقالتلى ان الدكتورة قالتلها معندوش اى حاجة ولا التهاب بالحلق ولا اى حاجة وهى مش عارفه ايه سبب السخونية دى بس هو الحمد لله بقى احسن بفضل الله..
على فكرة انا اتكلمت مع مى وقالتلى ان الدكتورة قالتلها معندوش اى حاجة ولا التهاب بالحلق ولا اى حاجة وهى مش عارفه ايه سبب السخونية دى بس هو الحمد لله بقى احسن بفضل الله..
&
06-10-2009 | 01:11 AM
مسلمة اهلا بيكى ياقمر منورانا والله
ايوة كده ابقى تعالى اتكلمى معانا وطمنينا عليكى
ايه اخر اخبارك؟؟
ايوة كده ابقى تعالى اتكلمى معانا وطمنينا عليكى
ايه اخر اخبارك؟؟
E
06-10-2009 | 01:46 AM
السلام عليكم
ازيكو
ولااااااااااااااء وحشاني ازيك اخبارك ايه ويوسف عامل ايه
البنات ردو عليكي وده على فكرة نفس اللي بيحصل معايا كل اللي يشوف معاذ لسة بيلبس بامبرز يقول لي اني اتاخرت مع اني جربت الموضوع ده ولقيت نفسي لو قعدت اعودهمش هيفهم ولا هيستوعب اصلا وفعلا سنتين كويس اوي نبدا نعودهم
وربنا يعينا يا رب
سالي الف سلامة على جوزو شافاه الله وعافاه وربنا يطمنك عليه يارب
ازيكو
ولااااااااااااااء وحشاني ازيك اخبارك ايه ويوسف عامل ايه
البنات ردو عليكي وده على فكرة نفس اللي بيحصل معايا كل اللي يشوف معاذ لسة بيلبس بامبرز يقول لي اني اتاخرت مع اني جربت الموضوع ده ولقيت نفسي لو قعدت اعودهمش هيفهم ولا هيستوعب اصلا وفعلا سنتين كويس اوي نبدا نعودهم
وربنا يعينا يا رب
سالي الف سلامة على جوزو شافاه الله وعافاه وربنا يطمنك عليه يارب
&
06-10-2009 | 02:05 AM
الله يسلمك يا ايمان
امبارح واحنا راجعين من عند مها بعد ما وصلناكى تعب اوى وكان طاااااير بالعربية واول ما وصلنا رجع جامد
الحمد لله على كل حال..
امبارح واحنا راجعين من عند مها بعد ما وصلناكى تعب اوى وكان طاااااير بالعربية واول ما وصلنا رجع جامد
الحمد لله على كل حال..
E
06-10-2009 | 02:06 AM
ربنا يشفيه يا سالي يارب ويطمنك عليه
وان شاء الله تكون حاجة بسيطة
اخبار محمود اييييييييييييييه
وان شاء الله تكون حاجة بسيطة
اخبار محمود اييييييييييييييه
&
06-10-2009 | 02:06 AM
انا هاقوم بقه
تصبحو على خيييييير
دعواتكم بالله عليكو
تصبحو على خيييييير
دعواتكم بالله عليكو
أ
06-10-2009 | 03:06 AM
أمةالله;10388753:
ولا يهمك يا قمر مرة تانية ان شاء الله
بس انتي ايه اللي حسسك غن شكلك هيرجع تاني بعد الولادة:tongue:
هتخسي اه بس هيبقى عندك هالتين سود ولا اجدعها راكون:cool::cool: دي العلامة المعتمدة بتاعة اللي والدين
انا كنت قبل الحمل 60 و دلوقتى 80 ينفع بعد الولادة ان شاء الله اوصل لل 55 ولا اكون بحلم ...؟؟؟؟
فراشه فى بيتها;10389069:
ده انا لسه بفكر الصبح اتصل بماما تبعتلى الشغاله الى عندها تنضف المطبخ
نازل عليا كسل رهييييييييييييييب:ss:
ممكن حامل ... :D
salad;10389381:
يا بنات هو الكلام ده صح لانى فى اوقات بدى الولد عسل
موضوع مهم وجب الإشارة له والتحذير ايضا منه ..
فمما لا شك فيه ان للعسل فوائد كبيرة و قال الله في القرآن الكريم :
( وأوحى ربك إلى النحل أن اتخذي من الجبال بيوتا ومن الشجر ومما يعرشون ، ثم كلي من كل الثمرات فاسلكي سبل ربك ذللاً يخرج من بطونها شراب مختلف ألوانه فيه شفاء للناس إن في ذلك لآيةً لقومٍ يتفكرون) صدق الله العظيم ( سورة النحل / آيات 68 و69 )
ولكن فى نفس الوقت الله عز وجل قال عن العسل:
(( فيه شفاءٌ للناس )) ولم يقل عز وجل:فيه الشفاء-بالاطلاق- وإلا لاختلف الأمر جذريا.
الان يوجد مدرستان لإعطاء العسل :
المدرسة الفرنسية : وهى لا تعطي العسل للرضع دون الستة أشهر ..
المدرسة الأمريكية : التى تحذر من أعطاء العسل للرضع الأقل من سنة ..
وبالتالى اخواتي لا يجب علينا أن نتجاهل الدراسات خاصة انه لم يمر أن الرسول صلى الله عليه وسلم ،أوصى أو لم يمانع في إعطاء العسل للمواليد ..
وهنا اشرح لكن الأسباب التى جاء على آثرها التحذير من إعطاء الرضع العسل ..
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
فالعسل يطرح مشكلة هامة في تغذية الأطفال خلال السنة الأولى من العمر ، ألا وهي خطر حدوث الإصابة بالمطثيات الحاطمة المؤدية إلى التسمم البتيوليني Clostridium botulinum حيث يسجل في الولايات المتحدة سنوياً 75 – 100 حالة من المرض ، وقد بينت الإحصائيات أن 1145 طفلاً في أمريكا قد أصيبوا به ما بين عامي 1976 - 1992 وكانت ولاية كاليفورنيا قد سجلت نصف هذه الحالات وحدها وقد ربطت هذه الحالات بتناول العسل المجرثم بالمطثيات الحاطمة قبل نهاية السنة الأولى من العمر علماً بأن 95 % من الحالات المسجلة عالمياً حدثت في الولايات المتحدة .
هذا التسمم يعرف ب ( تسمم الرضع البتيوليني INFANT BOTULISM )
هو عبارة عن تسمم الأطفال الرضع ببذور أو بكتيريا أو سموم بكتيريا كلوستريديوم بيتيولينم Clostridium botulinum والمكونة للسم البتيوليني Botulinum toxin .
هذة هى :
ويعتقد العلماء أن هذا النوع من التسمم ناتج من إعطاء الأطفال الرضع ( أقل من سنة ) للعسل الملوث ببذور الميكروب المذكور .
تظهر الأعراض لدى الرضع والتي تشمل الإمساك الشديد ، ضعف التغذية ، بكاءه ضعيف وخافت ، عدم مقدرته التحكم في حركة الرأس ، ضعف عام مع إنهاك ، فشل في نموه النمو الطبيعي ثم الوفاة المفاجئة لطفل من كل ثلاثة أطفال مصابين بالتسمم البتيوليني وذلك في سن 1-2 شهر من سن الرضيع .
صور حقيقية لطفل اصاب بهذا التسمم كفانا الله و إياكم
و بالتالي أوصى المركز الأمريكي لمكافحة الأمراض CDC وايضا الأكادمية الأمريكية لطب الأطفال بعدم إعطاء العسل للرضع واللذين تقل أعمارهم عن ستة شهور وتبعه ذلك ايضا بعد المراكز الفرنسية .أما الجمعية الأمريكية للصناعات العسلية فقد أوصت بمد هذا المنع إلى سن سنه كاملة من عمر الرضيع قبل إضافة العسل إلى غذائه . ومما تجدر الإشارة إليه فإن عينات العسل الأمريكي تحتوي على بذور الميكروب المذكور .
$$$$$$$$$$$$$$$
أما العسل المحلي الموجود فى بلادنا فلم يتم بعد دراسته حتى الآن من محتواه من هذه البذور السامة للرضع . وعليه وحتي يثبت خلوه من البذور البتيولينية يوصي مركز السموم والكيمياء الشرعية بمكة المكرمة تبني توصية جمعية الصناعات العسلية بمنع إعطاء الرضع للعسل أي كان نوعه حتي يتجاوز الرضيع سنة كاملة من عمره .
و ها هو مركز السموم بمكة المكرمة أيد ما قالته جمعية الصناعات العسلية وبالتالي يجب على كل ام ان تحرص على أطفالها ولن يضر اذا ما أجلتي إعطاء العسل لطفلك الى ان يبلغ العام !؟؟ ما رأيك ؟؟
ها انا بلغتكم يا آمهات .... اللهم فاشهد ..
اللى اعرفه ان العسل مش قبل سنة :)
بس ان شاء الله خير متقلقيش
toty858;10389440:
هههه
لية بس يامى والله دة انا نفسي اخفض الحاجات علشان اوفر نفسي اشتري لاب توب جديد :) وموبايل جديد برضو ودبلة جديدة :) هههه
كللللللل ده انتى هتخلللى كدة الراجل ينزل كل 3 سنين مش كل 3 شهور :D
e_walaa;10394248:
السلام عليكم يا بنات مصر يا رب تكونو فاكرينى
ايه اخبار ولادكم القمرات
انا عايزة اسالكم سؤال مهم
امتى اقدر اعلم ابنى على الحمام هو دلوقتى سنة و حوالى شهر والغريب انى لما اسال الدكاترة يقولوا لسه بدري اما الامهات بيقولوا انتى اتاخرتي
انا محتارة لانه رافض تماااااااااااااااااااما كل ما احطه على البوتى يصرخ و ميسكتش الالما البسه البامبرز يروح عامل فيه على طول خلاص هاتجنن
ازيك يا ولاء
انا اخو جوزى هو دكتور اطفال قاللى ان مركز التحكم فى الاخراج عند الاطفال الاولاد فى المخ مش بيكتمل غير عند سن من سنتين و نص ل 3 و فى البنات من سنتين ل سنتين و نص
و قاللى مهما حاولتى مش هيتحكموا بدرجة كلية قبل السن ده :D
و كبرى دماغك من كلام الستات الكبار :D و خصوصا حماتك :D
أم حموودى القمر;10395615:
بنات بالله عليكو ادعو لزوجى لانه تعبان اوى وبيرجع برضه زى زمان
هو اساسا مكنش خف بس انا اللى بطلت اقولكم اخباره علشان بس متزهقوش
ربنا يهديه ويرضى يعمل منظار هو اللى هيبين كل حاجة
بس هو خايف يعمله
دعواتكم يا بنات بجد.......
الف سلامة عليه يا سالى شافاه الله و عافاه
ربنا يطمنك عليه يارب
ا
06-10-2009 | 04:27 AM
مى سلامة اللولى الحمد لله ان طلع معندوش حاجة يارب بس تكون الحرارة نزلت :ss:
سالى سلامة جوزك اخت جوزى كانت نفس حالة جوزك وعملت منظار وطلع عندها القولون العصبي :)
ان شاء الله تطلع حاجة بسيطة كدة
ازيك ياهوبي ياجميلة
بصي مايا اهية 4 شهور و انا بجبلها البيجامات مقاس من 9 شهور ل 12 شهر علشان الشتا لو مثلا لشهر 3 يعنى هيكون عندها 10 شهور
واانا اساسا بحس ان بتوع المقاسات دول بيخمو :)
انا دايما اجيب لمايا مقاس اكبر منها بكتير بيكون يادوبك ومش هقولك مايا تختوخة او طويلة لا عادية
سالى سلامة جوزك اخت جوزى كانت نفس حالة جوزك وعملت منظار وطلع عندها القولون العصبي :)
ان شاء الله تطلع حاجة بسيطة كدة
hoobie;10391027:
توتي ازيكي ياقمر ..بصي ياستي انا كنت لسه امبارح في لفلي وشفت بطانياتهم ومش حلوة معجبتنيش خالص ..سعرها حوالي 120 ..واللحاف نفس الكلام ..انا كنت جبت من عندهم لحاف السنه اللي فاتت حلوة جدا جدا فوق الميه برضه بس يستاهل ..المهم كان عاجبني عندهم بطانيه اسمها بيبي ميراج ولمارحت اجيبها ملقتهاش وكنت مضايقه اوي ..المهم من كام يوم شفتها في التوحيد نور هي هي بيبي ميراج برضه وبنفس السعر ..هبقى اجيبها ان شاء الله
انا بقى لسه مجبتش غير بيجاما واحده خريفي كمان مش عارفه اجيب مقاس كام من الشتوي ..يعني محمد دلوقتي 5 ونص ..اجيب شتوي مقاس سنه مثلا ..على اساس انه هيلبس كذا حاجه تحت الهدوم وللا اعمل ايه .. على فكره انا شفت شايات حلوة اوي في جيل مقاس من 6 ل12 وبينزل اكبر كمان الواحده ب16 تقريبا هي نص كم بس قماشتها حلوة اوي اوي هبقى اجيب منها لان الفرع اللي رحته كان فيه واحده بس
ازيك ياهوبي ياجميلة
بصي مايا اهية 4 شهور و انا بجبلها البيجامات مقاس من 9 شهور ل 12 شهر علشان الشتا لو مثلا لشهر 3 يعنى هيكون عندها 10 شهور
واانا اساسا بحس ان بتوع المقاسات دول بيخمو :)
انا دايما اجيب لمايا مقاس اكبر منها بكتير بيكون يادوبك ومش هقولك مايا تختوخة او طويلة لا عادية
أجمل ايام العمر;10396826:
انا كنت قبل الحمل 60 و دلوقتى 80 ينفع بعد الولادة ان شاء الله اوصل لل 55 ولا اكون بحلم ...؟؟؟؟
اعتقد بتحلمى
اللى اعرفه ان العسل مش قبل سنة :)
بس ان شاء الله خير متقلقيش
صح
كللللللل ده انتى هتخلللى كدة الراجل ينزل كل 3 سنين مش كل 3 شهور :D
اعمل اية بس لازم يحرم:)
و كبرى دماغك من كلام الستات الكبار :D و خصوصا حماتك :D
(y)(y)(y)(y)
ع
06-10-2009 | 04:33 AM
ازييييييييييكم
بنات رويال سنتر بيكون فاتح علي الساعه 4 العصر ولا نوووووو
وبرده كايرو مول
اقصد محلات لاطفال وقلولي ايه المحلات اللي عامل سييل ولاقي بديهات وحاجات بكم لندي ولا لا
بنات رويال سنتر بيكون فاتح علي الساعه 4 العصر ولا نوووووو
وبرده كايرو مول
اقصد محلات لاطفال وقلولي ايه المحلات اللي عامل سييل ولاقي بديهات وحاجات بكم لندي ولا لا
ع
06-10-2009 | 04:44 AM
وبكره صحيح اجازه تكون المحات فاتحه ولا لا ايه البخت بتاعي ده :(
ا
06-10-2009 | 05:29 AM
هوبا واحشانا ياجميلة
بصي كايرو مول بيفتح 1 الضهر كدة مش عرفة رويال دلوقتى نظامة اية
بصي كايرو مول بيفتح 1 الضهر كدة مش عرفة رويال دلوقتى نظامة اية
u
06-10-2009 | 05:30 AM
شرفوني ونورروا موضووووووووووووووعي بتعليقاتكم
ملف متكامل لجني افضل سلوكيات الاطفال
ملف متكامل لجني افضل سلوكيات الاطفال
ع
06-10-2009 | 05:34 AM
طيب يا توتي مكن يكونو فاتحين بكره ولا اجازه
اصل انا خارجه بكره وبالمررررررررره
اصل انا خارجه بكره وبالمررررررررره
ع
06-10-2009 | 05:35 AM
الحمد لله نحن بخير انتي عامله ايه انتي ومايا خفت من البرد ؟
b
06-10-2009 | 05:39 AM
السلام عليكم
يا اهل الدار انا جايه امسي او اصبح بقي
يا اهل الدار انا جايه امسي او اصبح بقي
b
06-10-2009 | 05:40 AM
مين هنااااااااااااااااااااااا؟
ا
06-10-2009 | 05:41 AM
الحمد لله ياهوبة احسن كتير مش باقي الا كحة خفيفة
اكيد هيكونو فاتحين معتقدش هيقفلو
صباح النور بنبونة ازيك عاملة اية
اكيد هيكونو فاتحين معتقدش هيقفلو
صباح النور بنبونة ازيك عاملة اية
b
06-10-2009 | 05:50 AM
الحمدلله يا توتي بخير
انتي عامله ايه يا بنتي وحشني كلكوا مووووووووت
انتي عامله ايه يا بنتي وحشني كلكوا مووووووووت