رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
ر
الحمدلله بخير والله ليكم وحشه
ب
بصاء النور يارشروش

ازيك وازاى الامورتين
ر
عاملين ايه
ر
انتى مش كنتى رايحه تكوى
ب
مانا روحت اهووووووووووووو



















































زجيت
ب
يعنى مش ارحب بيكى وارد التحية وبعدين اقوم
مش الاصول بتقول كدة
هههههههههههههههههههههههههههههه
ر
صح والله بس حسبى الهدوم تولع فى ايدك
أ
فراشه فى بيتها;10389123:
هههههههههههههههههه


عواجيييييييييييييز:eek: :eek: :eek: :eek:



لو كنتى اتجوزتى قبل ما تتولدى كنتى خلفتى قدى:cool: :cool: :cool:




ياريت لو تعرفى ردى عليا فى موضوع البرنامج


كنت رديت لوحدي يا قمر والله لو اعرف :o
ف
أمةالله;10389254:
كنت رديت لوحدي يا قمر والله لو اعرف :o



شكلنا ها ننزل ويندوز من جديد:(
ب
رشرووش;10389249:
صح والله بس حسبى الهدوم تولع فى ايدك



ع اساس اية تولع؟؟؟؟؟؟؟

شميتى ريحة شياط من عندى قبل كدة
هههههههههههههههههههههههه
ف
قومو صلو الفجرررررررررررررررر
ا
totytwety;10388864:
توتى انا مش عارفه انا فين فى فيصل كل اللى اعرفه ان الشقه قريبه من شارع حمد ياسين عند عصير اللورد كده تعرفيه؟



ايوة يا بطوطة دى كدة الطوايق يعنى انتى قريبة من شارع العريش
ب
الله كبر
الفجر اذن
s
توتى اخيرا ظهرتى كنتى مختفيه فين اخبارك ايه واخبار مايا الاموره ايه


ممممم بقلك ايه هو بيلز مام اللبس اللى شفتيه كان بيتى ولا خروج ويا ترى جبتى بطانيه لمايا لو جبتيها منين او لو شفتى حاجات لذيذه شفتيها فين
ف
toty858;10389350:
ايوة يا بطوطة دى كدة الطوايق يعنى انتى قريبة من شارع العريش




توتى ناويه تجيبى ايه لبس لمايا شتوى

اصلى انا لسه ما جبتش ومش عارفه العدد
s
يا بنات هو الكلام ده صح لانى فى اوقات بدى الولد عسل

موضوع مهم وجب الإشارة له والتحذير ايضا منه ..

فمما لا شك فيه ان للعسل فوائد كبيرة و قال الله في القرآن الكريم :

( وأوحى ربك إلى النحل أن اتخذي من الجبال بيوتا ومن الشجر ومما يعرشون ، ثم كلي من كل الثمرات فاسلكي سبل ربك ذللاً يخرج من بطونها شراب مختلف ألوانه فيه شفاء للناس إن في ذلك لآيةً لقومٍ يتفكرون) صدق الله العظيم ( سورة النحل / آيات 68 و69 )

ولكن فى نفس الوقت الله عز وجل قال عن العسل:

(( فيه شفاءٌ للناس )) ولم يقل عز وجل:فيه الشفاء-بالاطلاق- وإلا لاختلف الأمر جذريا.

الان يوجد مدرستان لإعطاء العسل :

المدرسة الفرنسية : وهى لا تعطي العسل للرضع دون الستة أشهر ..
المدرسة الأمريكية : التى تحذر من أعطاء العسل للرضع الأقل من سنة ..

وبالتالى اخواتي لا يجب علينا أن نتجاهل الدراسات خاصة انه لم يمر أن الرسول صلى الله عليه وسلم ،أوصى أو لم يمانع في إعطاء العسل للمواليد ..

وهنا اشرح لكن الأسباب التى جاء على آثرها التحذير من إعطاء الرضع العسل ..

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
فالعسل يطرح مشكلة هامة في تغذية الأطفال خلال السنة الأولى من العمر ، ألا وهي خطر حدوث الإصابة بالمطثيات الحاطمة المؤدية إلى التسمم البتيوليني Clostridium botulinum حيث يسجل في الولايات المتحدة سنوياً 75 – 100 حالة من المرض ، وقد بينت الإحصائيات أن 1145 طفلاً في أمريكا قد أصيبوا به ما بين عامي 1976 - 1992 وكانت ولاية كاليفورنيا قد سجلت نصف هذه الحالات وحدها وقد ربطت هذه الحالات بتناول العسل المجرثم بالمطثيات الحاطمة قبل نهاية السنة الأولى من العمر علماً بأن 95 % من الحالات المسجلة عالمياً حدثت في الولايات المتحدة .


هذا التسمم يعرف ب ( تسمم الرضع البتيوليني INFANT BOTULISM )

هو عبارة عن تسمم الأطفال الرضع ببذور أو بكتيريا أو سموم بكتيريا كلوستريديوم بيتيولينم Clostridium botulinum والمكونة للسم البتيوليني Botulinum toxin .

هذة هى :


ويعتقد العلماء أن هذا النوع من التسمم ناتج من إعطاء الأطفال الرضع ( أقل من سنة ) للعسل الملوث ببذور الميكروب المذكور .

تظهر الأعراض لدى الرضع والتي تشمل الإمساك الشديد ، ضعف التغذية ، بكاءه ضعيف وخافت ، عدم مقدرته التحكم في حركة الرأس ، ضعف عام مع إنهاك ، فشل في نموه النمو الطبيعي ثم الوفاة المفاجئة لطفل من كل ثلاثة أطفال مصابين بالتسمم البتيوليني وذلك في سن 1-2 شهر من سن الرضيع .

صور حقيقية لطفل اصاب بهذا التسمم كفانا الله و إياكم



و بالتالي أوصى المركز الأمريكي لمكافحة الأمراض CDC وايضا الأكادمية الأمريكية لطب الأطفال بعدم إعطاء العسل للرضع واللذين تقل أعمارهم عن ستة شهور وتبعه ذلك ايضا بعد المراكز الفرنسية .أما الجمعية الأمريكية للصناعات العسلية فقد أوصت بمد هذا المنع إلى سن سنه كاملة من عمر الرضيع قبل إضافة العسل إلى غذائه . ومما تجدر الإشارة إليه فإن عينات العسل الأمريكي تحتوي على بذور الميكروب المذكور .
$$$$$$$$$$$$$$$
أما العسل المحلي الموجود فى بلادنا فلم يتم بعد دراسته حتى الآن من محتواه من هذه البذور السامة للرضع . وعليه وحتي يثبت خلوه من البذور البتيولينية يوصي مركز السموم والكيمياء الشرعية بمكة المكرمة تبني توصية جمعية الصناعات العسلية بمنع إعطاء الرضع للعسل أي كان نوعه حتي يتجاوز الرضيع سنة كاملة من عمره .

و ها هو مركز السموم بمكة المكرمة أيد ما قالته جمعية الصناعات العسلية وبالتالي يجب على كل ام ان تحرص على أطفالها ولن يضر اذا ما أجلتي إعطاء العسل لطفلك الى ان يبلغ العام !؟؟ ما رأيك ؟؟

ها انا بلغتكم يا آمهات .... اللهم فاشهد ..
ا
سلودة حبيبتى انا موجودة اهوة والله بس بدخل متاخر لانى اصلا بصحا 6 المغرب :)
بصي ياجميلة بليز مام فية لبس بيتى بيجامات نازل عليها تخفيض وعندو سالوبيتات شتوى بس مش مقاس نوناتنا لا اصغر بس برضو اغلبية اللبس بناتى بلاش تروحى :)
البطانية لا لسة مش جبتها بصراحة مستنية جوزى يجى هروح لفلى ولسة مش لفيت غير جوة الهرم بليز مام وسيف ستورز بس انا بتعجبنى حاجتة طبعا بس مستنية اما اروح اشوف لفلي بحب حاجتة وكمان بيكون قماشتها حلوة

توتو بصي انا لسة مجبتش اى لبس شتوى يعتبر يعنى انا جبتلها 6 بيجامات للبيت قطن تقيل كدة بكم
هجيب عليهم 4 كمان قطيفة او قماشة تقيلة للبيت
وكنت شاريلها جاكت قطن دابل فيس بكم ماركة الصياد بلبسه دلوقتى على الفساتين
وجيبلها جاكت بكم كدة لونة احمر هجبلها علية جينز ابيض كنت شفتو في سيف ستورز

وهجيب مثلا 8 شايات بكم وزيهم بنص مش شايات اقصد سالوبيتات داخلية
والخروج هجيب طقمين شيك لانى شفت الطقم ب 450 :( هجيب 2 بس
وهجيب سالوبيت منفوخ وشوزات للاطقم دول وشراباتهم
وجوانتيات وطواقي قطن للبيت
وباديهاات بكول قطن
وطبعا بطانية ولحاف وكوفرتة قطيفة وسليب باج وبس كدة :)
ا
لا يا سلاد بلاش تدى عسل دلوقتى خالص انا سمعت من مدحت الزياد كدة
انتى بتحطية على الزبادى ولا اية؟؟؟
أ
مش عارفة والله يا سالاد

أنا مش بدي عبدالله خالص عسل
أ
ههههههههههههه

وليكي عين تقولي بس كده :):)



سالاد قولي لي ايه البنطلونات البشكير اللي جبتيها لزياد؟؟ عاملة ازاي وبكام؟؟

اصلي بكره البيجامات فعايزة اجيب لعبدالله بنطلونات تريننج وسويت شيرتات وسويترات بس مش اطقم

حد شاف حاجة كده؟؟
X