رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
أ
شوشو كانت قالت لي إن المخاط ممكن يكون علامة برد
أ
شفاه الله وعافاه يا هوبي إن شاء الله نتطمن عليه
أ
hoobie;10374774:
خلاص ياقمر ماشي هكلمها بكره ان شاء الله بس ادعوا لمحمد لحسن سخن من امبارح مش عارفه ماله


الف سلامة على محمد يا هوبى شافاه الله و عافاه

ربنا يطمنك عليه يارب (f)
ب
الف سلامة ع محمد يا هوبى
متقلقيش ان شاء الله يكون بيسنن
&
هوبى الف سلامة على محمد شفاه الله وعافاه ان شاء الله تطمنى عليه..
ف
هوبى الف سلامه على مودى وربنا يشفيه ويعافيه
d
يا بنات لو فى حد عنده معلومه يضفها على الحاجات دى
انا مجمعاها بنفسى

هذه الاشياء يجب تناولها اثناء الحمل


1-الماء
من 6 الى 8 اكواب يوميا


2-الحليب
4اكواب يوميا (مايعدل لتر فى اليوم)

3-جبنه الحلوم والجبنه القريش
فهما اجبان اكثر امان
بمعدل 200 جرام يوميا


4-الفواكه

التفاح والبرتقال والكمثرى والموز
فهما اكثر فواكه غنيه بالفيتامينات

ياكل منه مرتين فى اليوم
او كعصبر او سلطه فواكه


5-بيض
2بيض فى اليوم

6- السمك
يفضل مشوى

7-اللحوم والطيور

8-الخبز الاسمر(العيش البلدى)
رغيف على الاقل يوميا


9- الخضار

الجزر الوبيا ورق العنب السبانخ البطاطس الفلفل الاخضر الباذنجان الفصوليا الخس الطماطم
ممكن توضع بالماء المغلى لمده 10 دقائق
او استخدام بعضها فى السلطه مع زيت الزيتون
او كا شوربه خضار

10- اشياء اخرى
الارز المكرونه البليله بسكويت

الثوم والبصل مفيد للشهر الثالث
ب
يابنااااااااااااات اللى تعرف تردد قناة مجد للاطفال ياريت تبعتهولى او تقولوة هنا اى حاجة يعنى
أ
dew.dew;10376899:
يا بنات لو فى حد عنده معلومه يضفها على الحاجات دى
انا مجمعاها بنفسى

هذه الاشياء يجب تناولها اثناء الحمل


1-الماء
من 6 الى 8 اكواب يوميا


2-الحليب
4اكواب يوميا (مايعدل لتر فى اليوم)

3-جبنه الحلوم والجبنه القريش
فهما اجبان اكثر امان
بمعدل 200 جرام يوميا


4-الفواكه

التفاح والبرتقال والكمثرى والموز
فهما اكثر فواكه غنيه بالفيتامينات

ياكل منه مرتين فى اليوم
او كعصبر او سلطه فواكه


5-بيض
2بيض فى اليوم

6- السمك
يفضل مشوى

7-اللحوم والطيور

8-الخبز الاسمر(العيش البلدى)
رغيف على الاقل يوميا


9- الخضار

الجزر الوبيا ورق العنب السبانخ البطاطس الفلفل الاخضر الباذنجان الفصوليا الخس الطماطم
ممكن توضع بالماء المغلى لمده 10 دقائق
او استخدام بعضها فى السلطه مع زيت الزيتون
او كا شوربه خضار

10- اشياء اخرى
الارز المكرونه البليله بسكويت

الثوم والبصل مفيد للشهر الثالث



ما شاء الله انتى حامل يا ندى ..؟؟؟:)
d
الحمد لله ياهدهد
ربنا يتمملك على خير ان شاء الله
h
تسلموا يابنات يارب ربنا يكرمكم هو الحمدلله الحراره نزلت خلاص
h
om_tota;10376969:
يابنااااااااااااات اللى تعرف تردد قناة مجد للاطفال ياريت تبعتهولى او تقولوة هنا اى حاجة يعنى


ام توتا بيتهيألي هي متشفره بس هسألك جوزي برضه هارد عليكي
ا
سلامة محمد ياهوبي
بس دايما دايما لما يكون في حرارة مش تستنى وخصوصا لو معاها عرض تانى زى ترجيع او اسهال بس الاسهال مش مرة ولا اتنين لازم يكون اكتر من 5 مرات
كنت دايما لما اكلم الدكتور يقولى كدة
وكنت لما اقولو مايا سخنة يسئلنى بايدك ولا ترمومتر
لازم تكون الحرارة على الترمومتر
وربنا يحمى ولادنا كلهم ان شاء الله
&
انتو فين يا بنات
مساء الخيييييييييييييير
أ
حد هنا

احنا ليلتنا للفجر :(
h
نحن هنااا

ام توتا على فكره المجد للاطفال متشفره
أ
hoobie;10377363:
تسلموا يابنات يارب ربنا يكرمكم هو الحمدلله الحراره نزلت خلاص



الحمد لله

ربنا يطمنك عليه يا هوبى :)


انا لسه راجعة من عند الدكتور القديم اللى انا متابعة معاه من اول الحمل

هو طمننى الحمد لله و قاللى ان لولى كويسة الحمد لله وراسها تحت بس ممنوع الحركة لحد ما ادخل التاسع ان شاء الله امشى كل يوم ساعة

و قاللى كمان ان هو مش هيقدر يحدد الولادة طبيعى و لا قيصرى عشان مكن فى اخر لحظة يحصل حاجة

و عرفت سعره بيولد طبيعى ب 8000 اكييييييييييد

و القيصرى ب 12000

و طبعا طبعا مش هولد معاه ان شاء الله لان المستشفى وحشة جداااااااااااااااااااااااااااااااااا

بس هكمل معاه متابعة الحمل عادى عشان انا دافعة فلوسها و كمان اطمئن
E
السلام عليكم
ازيكووووووووووووووو
h
أجمل ايام العمر;10380637:
الحمد لله

ربنا يطمنك عليه يا هوبى :)


انا لسه راجعة من عند الدكتور القديم اللى انا متابعة معاه من اول الحمل

هو طمننى الحمد لله و قاللى ان لولى كويسة الحمد لله وراسها تحت بس ممنوع الحركة لحد ما ادخل التاسع ان شاء الله امشى كل يوم ساعة

و قاللى كمان ان هو مش هيقدر يحدد الولادة طبيعى و لا قيصرى عشان مكن فى اخر لحظة يحصل حاجة

و عرفت سعره بيولد طبيعى ب 8000 اكييييييييييد

و القيصرى ب 12000

و طبعا طبعا مش هولد معاه ان شاء الله لان المستشفى وحشة جداااااااااااااااااااااااااااااااااا

بس هكمل معاه متابعة الحمل عادى عشان انا دافعة فلوسها و كمان اطمئن


تسلميلي ياهدهوود يارب والحمدلله ان اللولي بخير ربنا يطمنا عليها يارب ونشوفها منورة الدنيا..قوليلي صحيح ياهدى هو دكتورك ده المبالغ دي بالمستشفى وللا اجرته لوحده اوعي تشليني وتقوليلي منغير المستشفى
h
ايمان ازيك ياقمرايه وازاي ميزو الخطير
X