رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
أ
loly1;10454544:
عايزة اسال سوال خطر فى بالى كدة البنات اللى عندها بنات صغيرين ياترى هتختينيهم ولا اية



لا طبععععععععععععاااااااااااااااااااااااااا



*Om Mo3az*;10456428:
السلام عليكم
ازيكوووووووووووووووو

يابنات جوزي جه دلوقتي واخد معاذ رايح يحلق له بس هيشيل له شعره خااااااااااااااالص بالمووووووووس لاننا بوظناه له لما كنا بنحلق له احنا
انا مضايقة اوي مش عارفة شكله هيبقى ايه بجد مخنوقة جدا وخايفة قلبي عمال بيدق والله نفسي الحلاق يطلع شاطر شوية ويظبطه له احسن ما يشيله خالص كده شكله هيبقى وحش
ربنا يسسسستر



ان شاء الله خير يا ايمان و هيققى شكله عسووول ما شاء الله

ابقى بس صوريه وورينا الصورة للذكرى :D

و نعيما مقدما :D


*Om Mo3az*;10456579:
هتسيبوني قاعدة لواحدي كده كتيييييييييييير

بقول لكو ايه
انتو بداتو تتقلو لولادكو في اللبس ولا لسة مصيفين عادي
انا مصيفة لمعاذ عادي مش تقلت له اي حاجة ولما باجي اغطيه بالليل بالكوفيرته بيصحة ويقعد يعيط عشان يطلع رجله من تحت الغطا هههههههههههههه
مش عارفة هعمل معاه ايه في الشتا الواد ده مش طايق انه يتغطى خالص بستنى لما يروح في النوم وبعد كده اغطيه الاقيه صحي برضو وعمال يرفع في رجله لغاية ما اشيل الغطا من عليه وبعد كده ينام بقى

جيل اخر زمن والله
ربنا يهديهم



على فكرة يا ايمان الاطفال درجة حرارتهم بتكون اعلى مننا احنا الكبار و الدكتور قال مش لازم نتقل ليهم زيادة عن اللزوم عشان ده اللى بيعيييهم و بيضعف مناعتهم :)
أ
ازيك يا كوفى ...؟؟؟

و ازاى رشدى و ياسر ...؟؟
ا
شهيدة;10452149:
ازيك يا اميرة ؟ وازى حمزة؟
انا في مرة سالت عليكى بس بعدها لقيت البنات رغو جامد فمش عارفه شفتى سؤالي عليكى ولا لا
بس انا بقالي فترة بدخل طياري

على فكرة يا بنات
مى النت عندها او الجهاز تقريبا حاجه منهم مش شغاله فمش عارفه تدخل



ازيك يا شوشو

انتي عامله ايه وعمر عامل ايه
خلاص مبقاش بيرضع بالليل
ولا لسه
t
*Om Mo3az*;10456442:
تووووووووبي ازيك اخبارك ايه وحشاني وحمادة والبيبي عاملين ايه معاكي
اخبار الحمل ايه



ازيك يا ايمان وانتى كمان وحشانى جداااااااا اخبار معاذ ايه ونعيما على الحلاقة احنا حلاقنا لمحمد اقبل العيد اقرع خالص بس بالمكنه مش الموس
انا الحمد لله مفيش حمل نزل لوحده الحمد لله
O
ام معاذ و توبى عاملين اية والله انتو وحشنى جدا جدا
اية يا توبى انت كنت حامل و لا اية
O
ادعيلى يا هوبا اجسن انا قلبى واجعنى قوى مش عارفة لية صعبانه عليا قوى
ع
توبي ربنا يعوضك يارب يارب قريب ان شاء الله
والله زعلت عشانك بجد
ع
جمدي قلبك يا اسوسو وهي يومين وهتلاقيها نسيت خااااااالص متخفيش بس اوعي تضعفي
واهه قبل ما الشتا يدخل وبجد الرضاعه بتبقا رخمه اوي في الشتا
ش
sosomedo;10452472:
انا بقى يا شهيدة مواعيد شغلى اتاخرت بقيت الساعة 5.5 فطبعا بقعد كتير برا البيت وجودى خلاص بات تنسى الرضاعة


طب كويس تمهيد للفطام ولو انك بتتاخري عليها اوى

tobe;10454115:
ازيكو وحشتونى جدااااااااااااااا
اخباركم ايه والعيال الشقيه عاملين ايه معاكم


loly1;10454544:
عايزة اسال سوال خطر فى بالى كدة البنات اللى عندها بنات صغيرين ياترى هتختينيهم ولا اية


انا عايزة اقول الراي العلمى الصحيح في الموضوع واللى في نفس الوقت غير مخالف شرعا
الختان مش اساسي في البنات
في بنات فعلا محتاجاه وفي بنات مش محتاجاه خالص وهوا يعتبر عمليه تجميل
ده الكلام الصحيح
طبعا اللى بيحصل في بعض البلاد هتك للبنت حتى في نوع اسمه الختان السودانى وده اسوء نوع
انما الصحيح ان في بعض البنات بيكون عندهم الشفرين كبار او واحد منهم كبير والتاني حجمه عادى فبيحصل زى عمليه تجميل ويتم تصغير حجمهم انما البظر لا يتم الاقتراب منه الا في حالات نادره جدا بيكون كبير فيها جدا
وللعمل موضوع التهذيب ده يعتبر في مصلحه البنت لسهوله النضافه ومنع تكون البكتيريا والميكروبات
فالخلاصه مش كل البنات ينفعها الختان واللى بيكونو محتاجين بيكونو قليلين جدا ولاسباب صحيه
وجماليه
طبعا بلدنا حلوة وجميله ومنعه الختان ...صح انها تمنعه لان الجهل مستفحش في البلد والناس بتختن عالفاضي والمليان بس المفروض كان يبقى الموضوع في ايد ناس امينة تراعي ربنا وفي نفس الوقت الناس تتوعى وتعرف الصح من الغلط

*Om Mo3az*;10456428:
السلام عليكم
ازيكوووووووووووووووو

يابنات جوزي جه دلوقتي واخد معاذ رايح يحلق له بس هيشيل له شعره خااااااااااااااالص بالمووووووووس لاننا بوظناه له لما كنا بنحلق له احنا
انا مضايقة اوي مش عارفة شكله هيبقى ايه بجد مخنوقة جدا وخايفة قلبي عمال بيدق والله نفسي الحلاق يطلع شاطر شوية ويظبطه له احسن ما يشيله خالص كده شكله هيبقى وحش
ربنا يسسسستر


وعليكم السلام
بقا كده يا ايمان تحلقولو دلوقتى
طب كنتو استنيتو اما الشتا يخلص مش في دخله الشتا
عامة هتبقى ذكرى حلوة وابقي صوريه وورينا الصور
وعلى فكرة شكلهم بيبقى لذيذ اوى فمتقلقيش

*Om Mo3az*;10456579:
هتسيبوني قاعدة لواحدي كده كتيييييييييييير

بقول لكو ايه
انتو بداتو تتقلو لولادكو في اللبس ولا لسة مصيفين عادي
انا مصيفة لمعاذ عادي مش تقلت له اي حاجة ولما باجي اغطيه بالليل بالكوفيرته بيصحة ويقعد يعيط عشان يطلع رجله من تحت الغطا هههههههههههههه
مش عارفة هعمل معاه ايه في الشتا الواد ده مش طايق انه يتغطى خالص بستنى لما يروح في النوم وبعد كده اغطيه الاقيه صحي برضو وعمال يرفع في رجله لغاية ما اشيل الغطا من عليه وبعد كده ينام بقى

جيل اخر زمن والله
ربنا يهديهم


انا عن نفسي قفلت التكيف انما التتقيل لسه ولا بالنهار ولا وقت النوم
وطبعا مفيش غطا بيثبت على عمر علشان كده عاملاله مكان السرير تحت التكيف وده اقل مكان يوصله الهوا فيه
انما في الشتا ناويه اتقله في لبسه

UM Hamzaa;10458012:
ازيك يا شوشو

انتي عامله ايه وعمر عامل ايه
خلاص مبقاش بيرضع بالليل
ولا لسه

الحمد لله مجنني عالاخر ولازق فيا لازقه صعبه اوى
نسبيا مبقاش يرضع
بس ممكن لو قتم مفزوع ولا حاجه لازم اخده في حضنى ويرضع
وطبعا الحمد لله كل مدى مدة النوم على بعضها بتزيد

tobe;10459429:
ازيك يا ايمان وانتى كمان وحشانى جداااااااا اخبار معاذ ايه ونعيما على الحلاقة احنا حلاقنا لمحمد اقبل العيد اقرع خالص بس بالمكنه مش الموس
انا الحمد لله مفيش حمل نزل لوحده الحمد لله

اهلا بالهانم الندله
بتدخلى كل المواضيع وتشاركى فيها ومش بنفنكرينا خالص
لعله خير يا توبي ان الحمل مكملش بس نزل امتى ؟
وربنا يرزقك بالحمل عن قريب باذن الله

sosomedo;10460783:
ادعيلى يا هوبا اجسن انا قلبى واجعنى قوى مش عارفة لية صعبانه عليا قوى


معلش الموضوع صعب انا ل ما احدد معاد ويقرب ارجع في كلامى
بس امبارح اول مرة جوزى يقلي خلاص افطميه كفايه عليه كده
اصل عمر بقا بيعمل حركات مش ظريفه وواخد الموضوع لعبه ومطنش عالاكل
ش
ازيك يا هوبا؟ اخبار ندى ايه؟
أ
tobe;10459429:
ازيك يا ايمان وانتى كمان وحشانى جداااااااا اخبار معاذ ايه ونعيما على الحلاقة احنا حلاقنا لمحمد اقبل العيد اقرع خالص بس بالمكنه مش الموس
انا الحمد لله مفيش حمل نزل لوحده الحمد لله



قدر الله و ما شاء فعل

الحمد لله على كل حال ربنا يعوضك يارب :)


شهيدة;10461142:
طب كويس تمهيد للفطام ولو انك بتتاخري عليها اوى





انا عايزة اقول الراي العلمى الصحيح في الموضوع واللى في نفس الوقت غير مخالف شرعا
الختان مش اساسي في البنات
في بنات فعلا محتاجاه وفي بنات مش محتاجاه خالص وهوا يعتبر عمليه تجميل
ده الكلام الصحيح
طبعا اللى بيحصل في بعض البلاد هتك للبنت حتى في نوع اسمه الختان السودانى وده اسوء نوع
انما الصحيح ان في بعض البنات بيكون عندهم الشفرين كبار او واحد منهم كبير والتاني حجمه عادى فبيحصل زى عمليه تجميل ويتم تصغير حجمهم انما البظر لا يتم الاقتراب منه الا في حالات نادره جدا بيكون كبير فيها جدا
وللعمل موضوع التهذيب ده يعتبر في مصلحه البنت لسهوله النضافه ومنع تكون البكتيريا والميكروبات
فالخلاصه مش كل البنات ينفعها الختان واللى بيكونو محتاجين بيكونو قليلين جدا ولاسباب صحيه
وجماليه
طبعا بلدنا حلوة وجميله ومنعه الختان ...صح انها تمنعه لان الجهل مستفحش في البلد والناس بتختن عالفاضي والمليان بس المفروض كان يبقى الموضوع في ايد ناس امينة تراعي ربنا وفي نفس الوقت الناس تتوعى وتعرف الصح من الغلط



وعليكم السلام
بقا كده يا ايمان تحلقولو دلوقتى
طب كنتو استنيتو اما الشتا يخلص مش في دخله الشتا
عامة هتبقى ذكرى حلوة وابقي صوريه وورينا الصور
وعلى فكرة شكلهم بيبقى لذيذ اوى فمتقلقيش



انا عن نفسي قفلت التكيف انما التتقيل لسه ولا بالنهار ولا وقت النوم
وطبعا مفيش غطا بيثبت على عمر علشان كده عاملاله مكان السرير تحت التكيف وده اقل مكان يوصله الهوا فيه
انما في الشتا ناويه اتقله في لبسه


الحمد لله مجنني عالاخر ولازق فيا لازقه صعبه اوى
نسبيا مبقاش يرضع
بس ممكن لو قتم مفزوع ولا حاجه لازم اخده في حضنى ويرضع
وطبعا الحمد لله كل مدى مدة النوم على بعضها بتزيد


اهلا بالهانم الندله
بتدخلى كل المواضيع وتشاركى فيها ومش بنفنكرينا خالص
لعله خير يا توبي ان الحمل مكملش بس نزل امتى ؟
وربنا يرزقك بالحمل عن قريب باذن الله



معلش الموضوع صعب انا ل ما احدد معاد ويقرب ارجع في كلامى
بس امبارح اول مرة جوزى يقلي خلاص افطميه كفايه عليه كده
اصل عمر بقا بيعمل حركات مش ظريفه وواخد الموضوع لعبه ومطنش عالاكل



عارفة يا شهيدة دايما بحب اتابع الدكتور مدحت الزيات و قال لو الطفل بعد سن سنة مش بيرضى ياكل و مش بيزيد الزيادة الطبيعية لااااااااااااااااااااااااازم يتفطم

بوسيلى عمر بوسسسسسسة كبيييييييييييييييييييرة

:)
ش
أجمل ايام العمر;10462761:
قدر الله و ما شاء فعل

الحمد لله على كل حال ربنا يعوضك يارب :)





عارفة يا شهيدة دايما بحب اتابع الدكتور مدحت الزيات و قال لو الطفل بعد سن سنة مش بيرضى ياكل و مش بيزيد الزيادة الطبيعية لااااااااااااااااااااااااازم يتفطم

بوسيلى عمر بوسسسسسسة كبيييييييييييييييييييرة

:)


وصلت البوسه يا هدى
هوا عمر بيستسهل الرضاعه عن الاكل والمضغ بس الحمد لله وزنه كويس
من الاخر الولد بيستهبل
t
ربنا يكرمك ياهدى وتقومى بالسلامه
شوشو والله بقالى فترة مش بدخل لانى كنت فى مسافرة الصعيد ومفيش نت هناك
السقوط حصل قبل العيد مباشرة الحمد لله على كل حال
t
ازيك يا شوشو وحشانى والله كتييييييييييير عامله ايه والواد عمر اخباره ايه وحشنى عاوزه اشوفه بليز
أ
شهيدة;10462969:
وصلت البوسه يا هدى
هوا عمر بيستسهل الرضاعه عن الاكل والمضغ بس الحمد لله وزنه كويس
من الاخر الولد بيستهبل


ربنا يهديهولك و يخليهولك يا شهيدة يارب



tobe;10463351:
ربنا يكرمك ياهدى وتقومى بالسلامه
شوشو والله بقالى فترة مش بدخل لانى كنت فى مسافرة الصعيد ومفيش نت هناك
السقوط حصل قبل العيد مباشرة الحمد لله على كل حال



ربنا يعوضك خير يا توبى و يخليلك محمد و يباركلك فيه يارب :)
E
أزيكوووووووووووووو
E
hoba555;10456774:
ايمان انا هنااااااا

معلش يا هوبا اول ما قعدت جالي تليفون وبعد كده جوزي جه
اخبارك ايه وندى عاملة ايه
أجمل ايام العمر;10456847:
لا طبععععععععععععاااااااااااااااااااااااااا






ان شاء الله خير يا ايمان و هيققى شكله عسووول ما شاء الله

ابقى بس صوريه وورينا الصورة للذكرى :D

و نعيما مقدما :D





على فكرة يا ايمان الاطفال درجة حرارتهم بتكون اعلى مننا احنا الكبار و الدكتور قال مش لازم نتقل ليهم زيادة عن اللزوم عشان ده اللى بيعيييهم و بيضعف مناعتهم :)

الله ينعم عليكي ياهدى
الحمدلله بقى شكله حلو هو ماحلقش خالص بس شعره يادوب صغنون اوي بس شكله عسل والله واول ما جه من عند الحلاق عمال يبص لنفسه في المرايه ويضحك كان بيضحك ضحك هيستيري والله ويحسس على راسه كده هههههههههههههههه

بالنسبة للبس انا مش بتقل لمعاذ خالص غير لما احس انه سقعان حتى كان فيه ناس كتيرة اللي هم الستات الكبار دول الشتا اللي فات كانو يقولو لي تقلي له شوية بس انا سالت الدكتور وقال لي لا كده كويس لما تحسي ان ايده ورجله ساقعين زودي له حاجة قطن وببلاش الحاجات الصوف الكتير غير حاجة واحدة بس
بس انا قلقانة من الغطا اليومين دول بالليل بحس ان ايده ورجله ساقعين فاجي اغطيه يشيل الغطا من عليه
coffeerose;10456924:
ازيكم جميعا
ميييييييييييييييين هنااااااااااااااااااااااااااااااااااا
والا انا وحدي في المنزل

ازيك يا كوفي اخبارك ايه واللولاد عاملي ايه
واخبار الحضانة ايه
tobe;10459429:
ازيك يا ايمان وانتى كمان وحشانى جداااااااا اخبار معاذ ايه ونعيما على الحلاقة احنا حلاقنا لمحمد اقبل العيد اقرع خالص بس بالمكنه مش الموس
انا الحمد لله مفيش حمل نزل لوحده الحمد لله

انا تمام الحمدلله ياجميل
معلش قدر الله وماشاء فعل خيرها في غيرها ان شاء الله
وتحملي قريب انا وانتي وشهيدة وسالي ومي وهوبا وكوووووووووووووول اللي عاوزين باذن الله
sosomedo;10460742:
ام معاذ و توبى عاملين اية والله انتو وحشنى جدا جدا
اية يا توبى انت كنت حامل و لا اية

ازيك انتي ياسوسو ليكي وحشة والله
اخبار جودي ايه
بقى لنا زماااااااااااان مارغناش
E
اه صحيح يا بنات
مش انا كلمت جوزي تاني في موضوع الحمل وقال لي لما تخلصي العلاج بتاع الحساسية هبقى اجيب لك الدوا اللي انتي عاوزاه اللي هو هينشف اللبن
مش عارفة بيسكتني ولا ايه بقى اصله زهق مني وبيقول لي انتي زنانة اوي
ههههههههههههههههههه
أ
هههههههههه

زنانة زنانة ... بس يعملوا اللي احنا عايزينه :)
ر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركن جميعا

بنات عايزة اسألكم عن ادويه فاتح الشهيه للاطفال

حد جربها قبل كدة

اللى هي زى الموسيجور مثلا ؟؟

حسن فعلا مغلبني فى الاكل

انا بحس انه مش بيجوع ابداااااااا

وخايفه اجيبله فاتح شهيه يكون له تأثير مش كويس على المخ اللهم احفظنا يارب
X