تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ب
ايوة مانا مش عايزة اخنقها من صغرها وغلط ومش عارفا هيجى ساعات لبس الحجاب بقى وبجد مش هترضى
وهتعاندنى
أ
يا جماعه انتوا هتعودوهم ازاى يعنى؟؟؟ انا بابا كان علطول يقولنا الحجاب وكدا بس مغصبش علينا فى حاجه خالص وكان بيقولنا اننا هنتحجب وكدا ولازم نصلى ونلتزم فى الصلاه وحاجات كتيره كدا وكبرنا واحنا ارفين اننا هنتحجب وان الحجاب فرض بس مش بنكرهه ولا بنتعقد منه واول الحجاب كان بابا بيجيبلنا اللبس حلو اوى اوى وكان يلف معانا عشان نشوف ازاى هنبقى حلوين فى الحجاب وانا حبيته عشان كدا واول ما اتحجبت ملتزمتش فى اللبس كنت بلبس عادى وبعد ما اتعودت على الحجاب بشهرين تقريبا نزلت جيبت بقى لبس مناسب للحجاب بس كنت اقتنعت بيه خلاص وحبيته قبل اى حاجه تانيه
أ
مها احنا هنا عندنا بنت عمتى انا اقنعتها بالحجاب فى اولى اعدادى ولبسته فعلا بس اقنعتها بقى بأنى كنت بخليها تلبسه واحنا رايحين الجامع بس وبعدين شويه بقيت اقولها واحنا رايحين المشوار الفلانى وواحده واحده خليتها تلبسه ومامتها مكنتش عارفه تلبسهولها
ع
انا عن نفسي هحجب بنتي لما تبلغ
ان شاء الله
لكن في البس وكده فيي في تحكمات شويه من قبل البلوغ
يعني الموضوع بالتدريج عشان متتعقدش وتاخد الموضوع بحب
ع
موها راينا زي بعض كتبت نفس الكلام
*
بنااااااات عاوزة اسألكم على حاجه..اول سنه جواز بتكون شهر عسل طوييييييل زى ماناس بتقول؟وللا بتكون اصعب سنه زى ماناس تانيه بردو بتقووول؟(سؤال محيرنى)
ع
لا طبعا يا عروس
بتكون اصعب سنه لان فيها خلافات كتيره بسبب اختلاف اتلطبايع
&
الموقع علق ولا ايه؟؟؟؟؟
انا لما كان نفسى فى بنت كنت بتمنى انها تبقى حلوة اوووووووووووووووووووووى فى الشكل( ادعولى)
وتبقى بت دلوعة كدة وبعدين احفظها القران وعلمها دينها من وهيا 3 او 4 سنين وبعدين احجبها وبعدين فى اعدادى او ثانوى بالكتير انقبها وبعدين اجوزها قبل ما تدخل الجامعة... ايه رايكم فى المستقبل الباهر دة؟؟؟
أ
لا يا هوبا انا اختلف معاكى فى الرأى انا بالنسبه لتجربتى الحمدلله الحمدلله اول سنه جواز دى عدت عليا زى كدا اه فى ختلافات بس مش اختلافات جذريه يعنى افتكر اننا اتخانقنا خناقه واحده بس كبيره ودى اللى كنت هطلق فيها انما غير كدا خلافات هبله يعنى مثلا عشان مقاليش تسلم ايدك والحاجات الهبله دى انما مش خلافات جذريه
ب
ايوة قصدى نفس كلام هبة القلوب عند بعضها سبحان الله


اول سنة اصعب سنة للجواز التقليدى لكن حب معمر بيتهيالى بيكونو عارفين بعض
ع الاقل اللى بدايق كل واحد واتعود عليها فامش هيعملها
ع
ندي عايزه تحبي بنتك بعد اربع سنين
ب
طب لية كل حاجة بدرى كدة يا ندى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


فعلا يا بسبس ممكن الاقناع يجى عن طريق حد قريب برة
ف
lifedrop;10245597:
الموقع علق ولا ايه؟؟؟؟؟
انا لما كان نفسى فى بنت كنت بتمنى انها تبقى حلوة اوووووووووووووووووووووى فى الشكل( ادعولى)
وتبقى بت دلوعة كدة وبعدين احفظها القران وعلمها دينها من وهيا 3 او 4 سنين وبعدين احجبها وبعدين فى اعدادى او ثانوى بالكتير انقبها وبعدين اجوزها قبل ما تدخل الجامعة... ايه رايكم فى المستقبل الباهر دة؟؟؟




ندى برافوووووووووووووووووووووووووووو


نفس رأى بس أأخر الجواز سنه ولا حاجه

ان شاء الله ربنا يغينا على تربيتهم


هى مى مشيت
ب
امال فين هدى النهاردة؟؟؟
ع
ماانا مقصدش يا بسبس خناقات بس اقصد
العشره نفسها والمعايشه مع حد معشتيش معاه قبل كده صع بحتي لو كنتي بتحبيه
انا عن نفسي اتخانقت مع وزي يمكن مرتيم اللي هما صعبين اوي اوي اول شهرين كنت هروح بيت بابا والله لولا ما الواحد مسك نفسه
ب
طب واية رايكو لو طلبو موبيلات وهما ف ابتدائى؟؟؟؟؟؟؟؟
ب
هو كلو نفس التفكير

ندايق نجرى بيوت ابهاتنا؟

واية رايكو ف اللى بيقولوا علينا مش متحملين مسؤلية؟
ع
لا يا ندي صعب اوي اوي الجواز بدري
لما انا بتندم كل شويه انتي تجوزت بعد الجامعه علي طول كان نفسي اشتغل وبعدين اتجوز عشان تكون شخصيتي اكتملت وابقا ناضجه كفايه واحتكت بناس
ف
om_tota;10245641:
طب واية رايكو لو طلبو موبيلات وهما ف ابتدائى؟؟؟؟؟؟؟؟



فى ابتدائى بدرى قوى ممكن فى اعدادى بس طبعا تحت مراقبتى
&
لا مش احجبها 4 سنين بس بدعى ربنا انه يقدرنى انى ابدا احفظها قران فى السن دة.....
بس مثلا من سن ابتدائى كدة اعرفها انها مينفعش تلبس قصير قدام الغرب ...اجبلها حجاب وسجادة وحاجات من دى تفرح بيها وتبقى عارفة انها شوية كدة وحتتحجب ان شاء الله....
امال انا عايزة بنتى جويرية ليه؟!!!1
عشان نفسى نبقى بيت اسلااامى اوى مش نص نص...
يااااااااااااااااارب قدرنى انى اعمل كدة
X