لالا الف بعد الشر عليكي التهبات ايه بس دي اعتقد بتبقي يا دندونه ليها لون وريحه وحكه وكده بعد الشرعنك يارب
انتي لو نويه احسبي بعد الدوره ايام التبويض وان شاء الله خير وانتي عارفه الباقي وبعد الموضوع متقوميش علي طوول تجري علي التواليت رفعي نفسك سوري علي الكلام ده بس بقولك يعني انا عملت كده الحمد الله وكمان رخي نفسك خالص
وان شاء الله ربنا ينولك كل اللي بتتمنيه وتبقي ماما يا ستي عاجلا غير اجل
تجمع ورغى حوامل مصر لشهر ذي القعدة 1430 يارب قومهم كلهم بالسلامة
ق
17-11-2009 | 11:06 AM
د
17-11-2009 | 11:08 AM
صباح الخير يا بنات ميكوا مدخلتش برضه؟؟؟
ق
17-11-2009 | 11:10 AM
صباح النور اعتقد يا قمر دخلت امبارح بليل كانت موجوده شوفي المشاركات اللي قبل كده
d
17-11-2009 | 11:12 AM
صباح الخير يا إيمي
انا ساعات يا قطة بلاقي افرازات بتكون لونها اصفر كده شوية و بيكون ليها ريحة بردو فمش عارفة انا خايفة لحسن كده يكون في حاجة
انا ساعات يا قطة بلاقي افرازات بتكون لونها اصفر كده شوية و بيكون ليها ريحة بردو فمش عارفة انا خايفة لحسن كده يكون في حاجة
d
17-11-2009 | 11:17 AM
miramiro;10641501:
الف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووووك يا ديو على الجواز و على النونو
بجد فرحتلك اوى ما شاء الله الله اكبر ربنا يثبته لكى ياااااااارب و يكملك على خير و يقومك بالسلامه
وخلى بالك من نفسك يا حبيبتى خصوصا فى الفتره الاولى دى
وعقبالى يارب ان شاء الله اللهم ارزقنى انا و كل المشتاقات بالذريه الصالحه ياااااارب
قولوا يارب معايا
ياااااااااااااارب
يلا كله يقول مش سامعه:D
ياااااارب ان شاء الله
بحبكم فى الله :15:(f)
الله يبارك فيكى يا حبيبتى
عقبالك يا رب ربنا يرزقك الذريه الصالحة
ياااااااااااااااااااااااااارب ياااااااااااااااارب يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
ق
17-11-2009 | 11:18 AM
ماهو الفرق بين الافرازات المهبليه الطبيعيه والغيرطبيعيه ؟؟وماسبابه وماعلاجها؟؟في فترة الحمل أو الدورة الشهرية تزداد وتكثر الافرازات المهبلية الطبيعية والتي تكون :
1-بيضاء شفافة أو البني الفاتح.
2-بلا رائحة.
3-لزجة.
4-غير مصحوبة بحكة.
وهذه الإفرازات الطبيعية تعمل على حماية المهبل من الجفاف وتحميه من الجراثيم
أما الإفرازات المهبلية الغير طبيعية تكون:
1-مصحوبة بحكة شديدة.
2-رائحة غير مستحبة أو كريهة.
3-تكون هذه الافرازات صفراء اللون أو خضراء أو تجمع بين اللونين.
4-قد تصاحب هذه الإفرازات وجود بعض الدم.
وهذه الافرازات المهبلية غير الطبيعية هي نتيجة وجود التهابات بالجهاز التناسلي الأنثوي
وهناك اسباب وإحتمالات عديدة لهذه الإلتهابات وهي بشكل عام ناتجة عن:
1- التهابات فطرية مهبلية.
2- التهابات ببعض انواع الطفيليات للمهبل
3- التهابات عنق الرحم خاصة عند وجود تقرحات بالعنق.
4- التهابات نتيجة وجود اللولب مانع الحمل.
5- وجود أورام ولحميات بعنق الرحم تكون مصدر لحدوث التهابات متكررة.
6-التهابات بكتيرية مهبلية.
وحتى نعرف السبب المباشر يجب الذهاب إلى طبيب النسائية وفحص هذه الإفرازات بالمختبر وعلى اثؤها يعطى المضاد والأدوية اللازمة
وانا انصحكم تاخذون مويه حااااره وملح خشن حطوا خطين تحت حاره وخشن يعني لاتروحين تاخذين ملح الطبخ وحطي مويه في البانيو وتنقعي لمدة نصف ساااعه لمدة اسبوووع او 3 ايام وايضا استخدموا غسول بيورداين للمناطق الحساسه ولازم قبل ماتطلعين من الحمام الله يكرمكم مسحي بمناديل بس مو اية مناديل مناديل خشنه علشان الناعمه تبقى بقايا فتدخل بالمهبل وتسبب روائح غير مستحبه ولازم يوميا تغيروا ملابسكم الداخليه واذا استمرت المشكله روحوا لدكتورة نساء اتمنى اكون افدتكم
1-بيضاء شفافة أو البني الفاتح.
2-بلا رائحة.
3-لزجة.
4-غير مصحوبة بحكة.
وهذه الإفرازات الطبيعية تعمل على حماية المهبل من الجفاف وتحميه من الجراثيم
أما الإفرازات المهبلية الغير طبيعية تكون:
1-مصحوبة بحكة شديدة.
2-رائحة غير مستحبة أو كريهة.
3-تكون هذه الافرازات صفراء اللون أو خضراء أو تجمع بين اللونين.
4-قد تصاحب هذه الإفرازات وجود بعض الدم.
وهذه الافرازات المهبلية غير الطبيعية هي نتيجة وجود التهابات بالجهاز التناسلي الأنثوي
وهناك اسباب وإحتمالات عديدة لهذه الإلتهابات وهي بشكل عام ناتجة عن:
1- التهابات فطرية مهبلية.
2- التهابات ببعض انواع الطفيليات للمهبل
3- التهابات عنق الرحم خاصة عند وجود تقرحات بالعنق.
4- التهابات نتيجة وجود اللولب مانع الحمل.
5- وجود أورام ولحميات بعنق الرحم تكون مصدر لحدوث التهابات متكررة.
6-التهابات بكتيرية مهبلية.
وحتى نعرف السبب المباشر يجب الذهاب إلى طبيب النسائية وفحص هذه الإفرازات بالمختبر وعلى اثؤها يعطى المضاد والأدوية اللازمة
وانا انصحكم تاخذون مويه حااااره وملح خشن حطوا خطين تحت حاره وخشن يعني لاتروحين تاخذين ملح الطبخ وحطي مويه في البانيو وتنقعي لمدة نصف ساااعه لمدة اسبوووع او 3 ايام وايضا استخدموا غسول بيورداين للمناطق الحساسه ولازم قبل ماتطلعين من الحمام الله يكرمكم مسحي بمناديل بس مو اية مناديل مناديل خشنه علشان الناعمه تبقى بقايا فتدخل بالمهبل وتسبب روائح غير مستحبه ولازم يوميا تغيروا ملابسكم الداخليه واذا استمرت المشكله روحوا لدكتورة نساء اتمنى اكون افدتكم
L
17-11-2009 | 11:30 AM
صباح الخير يا بنات انا مش عارفه اشارك معاكو عشان تعبانه جدا
والله ما قادره أكتب أدعولى
صوباع ايدى اليمين ملتهب وعامل صديد ومأثر على ايدى كلها
وكمان معدتى بتوجعنى واى اكل باكله بيتعبنى جدا
والله ما قادره أكتب أدعولى
صوباع ايدى اليمين ملتهب وعامل صديد ومأثر على ايدى كلها
وكمان معدتى بتوجعنى واى اكل باكله بيتعبنى جدا
ق
17-11-2009 | 11:35 AM
صباح النور يا دودي الف مليون سلامه عليكي وسكاته ليه ما تروحي لدكتور يا بنتي يديكي مرهم او حاجه تفضي الصديد ده وربنا يعافيكي يارب وبيعد عنك كل شر ومكروه وروحي ضروري لدكتور جلديه طبعا احسن ممكن الصديد ده يتعبك لا قدر الله خلي بالك من نفسك يا بنتي شويه ربنا يتمم شفائك علي كل خير
L
17-11-2009 | 11:42 AM
قطة اخر الليل;10643494:
صباح النور يا دودي الف مليون سلامه عليكي وسكاته ليه ما تروحي لدكتور يا بنتي يديكي مرهم او حاجه تفضي الصديد ده وربنا يعافيكي يارب وبيعد عنك كل شر ومكروه وروحي ضروري لدكتور جلديه طبعا احسن ممكن الصديد ده يتعبك لا قدر الله خلي بالك من نفسك يا بنتي شويه ربنا يتمم شفائك علي كل خير
هاروح النهارده ان شاء الله بس كنت بعمل اجازة فى الشغل وهاخد تحويل للمستشفى ان شاء الله
د
17-11-2009 | 11:44 AM
الف سلامه يا دوديييي
d
17-11-2009 | 12:09 PM
الف سلامة عليكي يا دودو يا قمر ان شاء الله العدويين و اللي يكرهوكي
أ
17-11-2009 | 12:36 PM
صباح الفل
انا منمتش من امبارح
الف سلامة عليكى يا دودى
انا منمتش من امبارح
الف سلامة عليكى يا دودى
L
17-11-2009 | 12:37 PM
الله يسلمكو يا بنات ربنا يخليكو ليا
L
17-11-2009 | 12:39 PM
أجمل ايام العمر;10643814:
صباح الفل
انا منمتش من امبارح
الف سلامة عليكى يا دودى
دودو أزيك عامله ايه وبلبله ؟
عسوله قوى انا شوفتها على الفيس بوك ربنا يحميها
د
17-11-2009 | 12:44 PM
أ
17-11-2009 | 12:44 PM
انا كويسة الحمد لله يا دودى و لولى بخير الحمد لله بس قارفااااااااااااااانى من قلة النوم
ربنا يكرمك يا دودى انتى الاحلى و عقبال ما نشوف القمر بتاعك ان شاء الله
ربنا يكرمك يا دودى انتى الاحلى و عقبال ما نشوف القمر بتاعك ان شاء الله
د
17-11-2009 | 12:48 PM
m
17-11-2009 | 01:29 PM
صباااح الخير ازيك يا مراميرو
انا ضهرى وجعنى جدا وعندى مغص
وكان معادى امبارح عند الدكتور مقدرتش اروح
انا ضهرى وجعنى جدا وعندى مغص
وكان معادى امبارح عند الدكتور مقدرتش اروح
m
17-11-2009 | 01:36 PM
dandona we bas;10643110:
باركولي البريود جتتتتتتتتتتتتتتت
صباح الخير يا دندونة
معلش يا حبيبتى و لا يهمك ان شاء الله متجيش الشهر الجاى باذن الله يااااااااااااااااااارب
قولوا جميعا يااااااااااااارب
معلش هى بتبقى وحشه لما تتاخر شوية و لا يكون فى امل و تلاقيها جت
يوووووووووووووووووه مره عملتها فيا و جوزى كان موجود و سافر وانا فضلت مستنياها هى بستناها 4 ايام كل يوم استنى مجتش و جت الرحمه فى اخر يوم و بالليل كمان يعنى كان الامل زاد خالص بس الحمد لله على كل شئ
دندونه حبيبتى
ان شاء الله مفيش حاجه تمنع يا حبيبتى و لا اى اى اى شئ و تكونى بخير باذن الله
بس الالتهابات دى شئ بسيييييييييييط جدا و لكنه بيمنع الحمل و فى اخت هنا جزاها الله خيرا قالتلى علشان الالتهابات بتموت الحاجات اللى فى السائل و مش يوصل للبويضه يخصبها
و انتى تعرفى بنفسك ازاى ان فى التهابات و لا لا
لو لقيتى افرازات كتير شويه
لو كان لها ريحة غير مستحبة
لو حسيتى انك عايزة نهرشى مثلا
او لو فى افرازاى ذات قوام سميك الى حد ما و بيقولوا عليها افرازات بيضاء ذات قوام سميك يشبه اللبن
و جزاها الله خيرا قطه اخر الليل جايبه موضوع جميل و شامل عن الموضوع ده
اقرائيه برضو و استفيدى به بس انا حبيت اقولك الكلام ده بالطريقه العامية و اللى الدكتور قاله لى كمان
علشان انا روحت لدكتوره قبل كده و ادتنى دوا و قلت خلاص راحت
بس روحت لدكتور تانى و لاقى التهابات و ادانى دوا و اخذته و روحت قالى لسه فيه فكتبلى دواء اخر
و سالته هى بتيجى من ايه قالى اى ست معرضه لها دى طفيليات ممكن تجيبى الهدوم من على الحبل و تسبب التهابات
اعتقد انها لو ميكروبات من الجو كمان
فانتى مش تقلقى خاااالص يا دندونه و ياريت لو عرفتى تروحى لدكتوره هتكتبلك علاج خذيه
و اعملى اللى عليكى و الباقى على ربنا سبحانه و تعالى
لو مثلا مش حابه تروحى لدكتور جربى الشهر ده زى ما قطة اخر الليل
احسبى ايام التبويض
و اقولك برضو تحسبيها ازاى لو مش عارفه
البيريود جت النهارده اهيه يبقى النهارده اليوم الاول اوكيه
فى اليوم بقى ان شاء الله ان شاء الله ال 11 و ال 13 و ال 15 من البيريود اعذرينى يكون فى علاقه بالملاحظات اللى قطه اخر الليل قالتها لك النهارده
ليه علشان البويضه بتكون عايشه يوم واحد بببببس علشان تتلقح و بيبقى اليوم ده من اليوم ال 11 الى اليوم ال 15 فعلشان كده يستحب العلاقة فى الايام اللى قلتلك عليها
و ربنا يكرمك ان شاء الله ان شاء الله يا حبيبتى
لو بعد الشر مش حصل حمل روحى شوفى الالتهابات جايز تكون السبب
و اطمئنى على نفسك برضو لو كله تمام الدكتور بيطلب تحليل الزوج
لو برضو تقدرى تقولى لجوزك و هو مش عنده مانع اعملوه للاطمئنان
وعايزه اقولك اهم من كل ددددددددددددددددده الحاله النفسيه
لو نفسيتك وحشه
او حاطه موضوع الحمل ده فى دماغك
حتى لو انتى سليمة وجوزك سليم ممكن بعد الشر يكون مانع
فانتى توكلى على الله خااااااااااااااااااااااااااااااالص و سبيها على الله
و زى ما قالتلى قطه اخر الليل علينا بالاستغفار الدائم
و كله بيد الله و انتى مش تقلقى الدكاتره لا يعترفوا بتاخر الحمل الا بعد مرور سنه على الزواج و يكون الزوج موجود مش بيسافر
فانتى اهدى خالص و توكلى على الله
وان شاء الله الشهر الجاى يااااارب تفرحينا
و تفرحينى انا كمان اكتر واحده ده احنا الاتنين متجوزين فى يوم واحد :D:D:D مش كده و لا ايه يا قمرايه
معلش طولت عليكى اوووووووى بس كنت بقولك المعلومات اللى الدكتور قالهالى و ان شاء الله تفرحينا قريب
d
17-11-2009 | 01:38 PM
الف سلامة عليكي يا ميرا يا قمراية