رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
ب
يتصفح الموضوع حالياً: 4 (4 عضو و 0 ضيف) ‏om_tota, ‏toty858, ‏moneta, ‏hoba555
E
لا يا مها عادي
بس هو دايما كده كل لما بخرج بيتصل بيا ميت مرة لغاية ما اروح
m
بيرو صاحية ومونونه
E
ههههههههههههههه عادي يا هبه جدا
ممكن تشتري عجينة البيتزا على فكرة انا جربتها حلوة جدااااا وعادية خالص وانتي بتشكليها بس زي ماا نتي عاوزة
m
ماشي ياهبة
h
لا يا ايمان انا قصدي اعملها من الالف الي الياء وكمان اعمل المعجنات زي الكرواسون والفطاير كده يعني
m
انا مش بقتنع بالبيتزا في البيت لازم اجبها من برة
ب
ياسلام ع الحب والحنان والغيرة ياايمان
هههههههه
ماشاء الله ربنا يخليهولك
E
عجينة البيتزا جربتها كذا مرة وبتفشل معايا دايما
بس انا بعرف اعمل منين وقرص عادية اللي بتبقى بالجبنة دي وبعض حاجات يعني انما البيتزا اللي دايما تفشل معايا مش عارفة ليه
ب
انا باردو جربت العجينة الجهزة دى وحلوة

ممكن تدخلى قسم المطبخ هنا يا هبة ف قسم المعجنات هتلقى كزا طريقة شوفى اللى يناسبك
ب
اختى ربنا يخليهالى بتعمل بيتزا خطيرة
استنو اجبلكو الطريقة
E
هههههههههههههههههه بس خنقة شوية برضو يا مها ده وانا عندك اتصل بيا ييجي اربع مرات ولا حاجة
m
محدش اقترح لعيد جوازي حاجه

شكلكم بنات خيبة
ب
المقادير..

2\معلقة خميرة مسطوحة
2\بيضة
نص كوب زيت
2\علبة زبادى




تجهيز الخميرة..


تدوب معلقتين الخميرة ف ربع كوب ماء دافئ





الطريقة....


نرب البيضتين بذرة ملح وفلفل ثم نقلب علبتين الزبادى وتكون الخميرة جاهزة وتقلب ثم الزيت ونقلب ثم الدقيق ويكون من 3 الى 4 كوب
ثم تدهن الصاج وتفرد العجينة وتترك نص ساعة ثم تخمر ثم توضع المكونات عليها ثم ندخل الفرن ع 200درجة

ونص ساعة وتفتحى تشوفى
وبالف هنا ان شاء الله
ب
ههههههههه
معلش ياايمان


افكار للاحتفال بعيد الزواج

اولا نسرب العيال ف اى مكان

ونزوق الشقة مع طلب تورتاية وبوكية ورد

ونكتب ع التسريحة بحبك بقلم الروج الاحمر

وتجهيز الهدية ولفها ف تل احمر

وتلبسى احلى ماعندك او شراء فستان جديدة وتضعى الميكب

وياتى الزوج
والباقى عليكى
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
R
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكم يا بنات كلكم وحشتونى قوى قوى انا مش بادخل خالص تقريبا من فله ربنا يهديها
المهم طمنونى عليكم عاملين ايه وحشتونى
h
مونيتا انا كنت رديت علييكي بس شكلك مخدتيش بالك

ام توتا ربنا يكرمك يارب هاجربها بس يارب اعرف اظبطها
ب
راندا ازيك عاملة اية وحشانى

وازاى فلة سكر عاملة اية معاكى

ربنا يخليهلك ويهديها يااااااااااارب
ب
السر بشهر العسل



سمعت الصحيفة المشهورة بهذه الزيجة
استمرت لمدة ستون عاماً ، و زادت الدهشة
عندما وصلت تقارير المراسلين تقول أن الجيران أجمعوا على أن الزوجين عاشا حياة مثالية ، و لم تدخل المشاكل أبداً إلى بيت هذين الزوجين السعيدين .

هنا أرسلت الصحيفة أكفأ محرريها ليعد تحقيقاً مع الزوجين المثاليين ، و ينشره ليعرف الناس كيف يصنعون حياة زوجية سعيدة ..


المهم
المحرر قرر أن يقابل كلا الزوجين على انفراد ، ليتسم الحديث بالموضوعية و عدم تأثير الطرف الآخر عليه .


و بدأ بالزوج
سيدي ، هل صحيح أنك أنت و زوجتك عشتما ستين عاماً في حياة زوجية سعيدة بدون أي منغصات ؟


نعم يا بني


و لما يعود الفضل في ذلك ؟

يعود ذلك إلى رحلة شهر العسل

فقد كانت الرحلة إلى أحدي البلدان التي تشتهر بجبالها الرائعه ،
و في أحد الأيام ، استأجرنا بغلين لنتسلق بهما إحدى الجبال ، حيث كانت تعجز السيارات عن الوصول لتلك المناطق .
و بعد أن قطعنا شوطاً طويلا ، توقف البغل الذي تركبه زوجتي و رفض أن يتحرك ،

غضبت زوجتي و قالت : هذه الأولى .

ثم استطاعت أن تقنع البغل أن يواصل الرحلة .

بعد مسافة ، توقف البغل الذي تركبه زوجتي مرة أخرى و رفض أن يتحرك

غضبت زوجتي و صاحت قائلةً : هذه الثانية

ثم استطاعت أن تجعل البغل أن يواصل الرحلة

بعد مسافة أخرى ، وقف البغل الذي تركبه زوجتي و أعلن العصيان كما في المرتين السابقتين ،

فنزلت زوجتي من على ظهره ، و قالت بكل هدوء : و هذه الثالثة .

ثم سحبت مسدساً من حقيبتها ، و أطلقت النار على رأس البغل ، فقتلته في الحال

ثارت ثائرتي ، و انطلقت اوبخها ،
لماذا فعلت ذلك ؟
كيف سنعود أدراجنا الآن ؟
كيف سندفع ثمن البغل ؟

انتظرت زوجتي حتي توقفت عن الكلام ، ونظرت إليّ بهدوء و قالت :


هذه الأولى ........!!!!!!



ومن يومها وأنا ساكت .....



منقول
R
الحمد لله يا مها انتى عامله ايه وازى بتول والبيبى

ازيك يا ام معاذ انتى وهوبى
مونيتا وحشتينى ازيك وازى بنوتك اسمها لمار صح؟ ولا انا نسيت
X