السلام عليكم اختي اسماء
ولدي عمره سنتين ونصف من عمر السنة تقريبا الى الان يختبئ بمكان بعيد عن الانظار ليعمل الكبيرة،وعندما اراه بهذه الحالة اطلب منه الذهاب للحمام لعملها ولكن اجد منه الرفض الشديد ، الآن غالبا يعمل الكبيرة الصبح بالحمام كل يوم بعد الافطار قبل المدرسة، اما بالنسبة للتبول فانه نادرا ما يعملها بالحمام، صراحة انا لم ابدي بشكل يومي وجاد معه، ارى منه بعض الرفض لدخول الحمام وكذلك لا يتضايق من اتساخ حفاضه بالتبرز
هل هذا شي طبيعي؟؟
لكل الأمهات المتعبات ... شعار .. لا حفاضات بعد اليوم.
ا
02-07-2008 | 11:04 AM
ا
02-07-2008 | 11:06 AM
عفوا نست اذكر شيئا آخر عندي ابني الآخر الآن عمره تسعة اشهر هل استطيع ان ابدأ معه ؟؟ وكيف البداية؟
ب
09-07-2008 | 07:45 PM
انا بنتى عندها سنة وشهرين
بلبسها البابمبرز ع طول
لكن عايزة اقول للامهات اللى قبلى ان فى امهات بتعلم ولادها من هما اربع و6 شهور
انهم بيعقدوهم ع البوتى(الاصرية)
ونجحوا فىالموضوع دة وكانوا عالسنة معلقيت ولادهم البامبرز
اختى بدات قبل السنتين بشوية مع بنتها
والحمد لله ماشاء الله ع السنتين كانت االعا البامبرز
بس انا بصراحة معرفتش وبنتى عندها 4 او 6 شهوراعلمها
فا ان شاء الله هحاول اعلمها قبل السنيت
وربنا يعنى ويعينكو
وكمان كنت عايزة اقول للامهات اللى بتقلع ابنها او بنتها البامبرز ساعات النوم او فى البيت
دة مش معناة انك بتعلمية يعمل فى الحمام
لانك بترجعى تانى تلبسيهولة
انا من راى عايزة تقلعى ابنك البامبرز هتحكمى نفسك شوية فى الخروج
عشان طو ماانتى اعدة فى البيت هتكونى مالعولوة
وربنا يوفقنا جميعا
بلبسها البابمبرز ع طول
لكن عايزة اقول للامهات اللى قبلى ان فى امهات بتعلم ولادها من هما اربع و6 شهور
انهم بيعقدوهم ع البوتى(الاصرية)
ونجحوا فىالموضوع دة وكانوا عالسنة معلقيت ولادهم البامبرز
اختى بدات قبل السنتين بشوية مع بنتها
والحمد لله ماشاء الله ع السنتين كانت االعا البامبرز
بس انا بصراحة معرفتش وبنتى عندها 4 او 6 شهوراعلمها
فا ان شاء الله هحاول اعلمها قبل السنيت
وربنا يعنى ويعينكو
وكمان كنت عايزة اقول للامهات اللى بتقلع ابنها او بنتها البامبرز ساعات النوم او فى البيت
دة مش معناة انك بتعلمية يعمل فى الحمام
لانك بترجعى تانى تلبسيهولة
انا من راى عايزة تقلعى ابنك البامبرز هتحكمى نفسك شوية فى الخروج
عشان طو ماانتى اعدة فى البيت هتكونى مالعولوة
وربنا يوفقنا جميعا
أ
10-07-2008 | 02:28 AM
هلا بنات انا عندي بنتي الهنوف وعمرها الحين سنتين و7 شهوروالحين صارلها اسبوعبن من اتركت الحفاضه واحسها بعد للحين ماتعلمت على الحمام ساعات اتبول فيروحها لين بالت ابروحه اتروح الحمام او سعات اشزفها ابروح تروح الحمام اسوي بوله ...اما لين بسوي الكبيره للحين ماتعلمت عادي اسويها في الهاف او لين صادفانها في الحمام اسوي الكلل بس للحين ماتعرف عدل عدل...
ش
14-07-2008 | 10:06 PM
انه اقول احسن لج لبسيها حفاضة غربلتينا وياها
ا
17-07-2008 | 03:35 AM
أين اختفت كاتبة الموضوع؟
بانتظار الرد جزاك الله خيراً.
بانتظار الرد جزاك الله خيراً.
B
17-07-2008 | 10:58 PM
ازيكم يا جماعة أنا عندي زياد سنة و شهرين كل مرة بيصحي الصبح بأدخله الحمام و قبل ما ينام و لما بشوفه بيحزأ بأدخله بسرعة الأول كن بيطلبها و بيروح الحمام و يقولي ده لكن أعمل ايه في لساني ... بطل يقول و رجع يعملها ساعات بدون ما أحس... أنا ان شاء الله مسافرة المصيف بعد 15 يوم ينفع أستمر هناك و الا أبدأ بعد ما أرجع أشيل البامرز خالص و كدة يعني؟
س
20-07-2008 | 12:29 AM
فطومتي عمرها سنتين و5 اشهر والان اعاني منها بالنسبة للبول عادي
اما البراز ادا وديتها الحمام تقول مااعلرف(((هي كده تنطقهاههههه
وبرى الحمام تعملها
مالحل؟؟؟
اما البراز ادا وديتها الحمام تقول مااعلرف(((هي كده تنطقهاههههه
وبرى الحمام تعملها
مالحل؟؟؟
.
30-07-2008 | 02:20 AM
بنتي عمرها اربع سنين
تروح الحمام باسم الله عليهااااا
لكن مشكلتها اذا نامت لازم البسهااااا
حفااااااضه
تبول على نفسها واهي نايمه
وش السوات معاااااااها
تروح الحمام باسم الله عليهااااا
لكن مشكلتها اذا نامت لازم البسهااااا
حفااااااضه
تبول على نفسها واهي نايمه
وش السوات معاااااااها
d
10-04-2009 | 08:37 PM
ما اعرف
ان شاء الله البنات يعطونك الحل
ان شاء الله البنات يعطونك الحل
m
12-04-2009 | 02:20 AM
انا بنتى عندها 5 شهور ينفع ادربها على البوتى من دلوقتى ولا لأ؟
E
12-04-2009 | 03:58 PM
السلام عليكم
انا اول مرة اشارك معاكو
انا ابني عنده سنة وكنت عاوزة اعوده على البوتي من وهو سبع شهور بس حاولت معاه كتيييير جدااااااااااااا ومش عرفت كنت عارفة ميعاده واقعده عليها يقع شوية وبعد كده يعيط كنت افضل الاعبه واجيب له اللعب ونلعب مع بعض بس هو خلاص عاوز يقوم ويعيط جامد جدا ويمسك في رقبتي ويقوم من عليها المهم فضلنا كده ييجي اسبوعين بعد كده ارتحنا منها شوية اسبوع او اسبوعين راحة ورجعت اقعده عليها تاني لقيته بيعمل نفس الموضوع واول ما يقوم والبسه يقوم عامل في البامبرز بعد كده يئست ومش بقيت بقعده عليها خالص
ودلوقتي عاوزة اعوده على الحمام على طول هجيب القاعدة دي اللي بتتركب بتاعة الاطفال واعلمه على يقعد على الحمام
فياريت تقولو لي تجاربكم واعمل ايه عشان احببه في الموضوع ده
انا اول مرة اشارك معاكو
انا ابني عنده سنة وكنت عاوزة اعوده على البوتي من وهو سبع شهور بس حاولت معاه كتيييير جدااااااااااااا ومش عرفت كنت عارفة ميعاده واقعده عليها يقع شوية وبعد كده يعيط كنت افضل الاعبه واجيب له اللعب ونلعب مع بعض بس هو خلاص عاوز يقوم ويعيط جامد جدا ويمسك في رقبتي ويقوم من عليها المهم فضلنا كده ييجي اسبوعين بعد كده ارتحنا منها شوية اسبوع او اسبوعين راحة ورجعت اقعده عليها تاني لقيته بيعمل نفس الموضوع واول ما يقوم والبسه يقوم عامل في البامبرز بعد كده يئست ومش بقيت بقعده عليها خالص
ودلوقتي عاوزة اعوده على الحمام على طول هجيب القاعدة دي اللي بتتركب بتاعة الاطفال واعلمه على يقعد على الحمام
فياريت تقولو لي تجاربكم واعمل ايه عشان احببه في الموضوع ده
E
12-04-2009 | 03:59 PM
mokka;9196698:
انا بنتى عندها 5 شهور ينفع ادربها على البوتى من دلوقتى ولا لأ؟
اه طبعا ينفع وبصراحة ده احلى سن والله انك تعوديها عليها من دلوقتي بانك تعرفي مواعيدا وتقعديها عليها
ع
13-04-2009 | 05:50 PM
موضوع رائع جدا يفيدنا كلنا
ولدي عمره سنتين وشهرين قاعدة أحاول معاه
انه ما يلبس الحفاظه بس للأسف صعبه عليه عقب ما يسويها يقول ماما حمام
الله يستر
ولدي عمره سنتين وشهرين قاعدة أحاول معاه
انه ما يلبس الحفاظه بس للأسف صعبه عليه عقب ما يسويها يقول ماما حمام
الله يستر
m
14-04-2009 | 11:11 AM
ياناس كيف تعلموهم من خمسة شهور وهو مايجلس اساسا من جدكم
انا ولدي عمرة ستة شهور ولسى ماجلس وبعدين مايفهم
انا ولدي عمرة ستة شهور ولسى ماجلس وبعدين مايفهم
ا
27-05-2009 | 08:06 PM
أنا تعبت من ولدي ... حتى افكر انه ما بيتعلم ابدا
توه مكمل ثلاث سنوات .. بس ما يعرف يقول لي انه يبي يروح الحمام
بقيت اعلمه في اجازة الربيع على الحمام و كنت اخليه بدون حفاظ .. و تعبت كل ربع ساعة اوديه و راسي دار .. و اني تشوفون من توقيعي حامل و ما اقدر اقوم و اقعد ظهري بألمني و لين مهلت عليه شوية سواها و نجس لينا المكان ... و يالله عاد لين بنطهره اصعب و اصعب
بعدين اختي الكبيرة و ام اولاد .. تقول لي : علميه و عليه الحفاظ ..!! و اني من خلال تجربتي لهالطريقة انها فاشلة لانه الطفل ياخد راحته و يحس بالامان لانه عليه الحفاظ..
بس اني ادرس و اوديه الحضانه و ما اقدر اتابع وياه على طوووووووول .. و في الحضانة تقول لي معلمته انها ما تلبسه الحفاظ طول ما هو هناك و يروح الحمام يركض و يستانس ... و تدرون لين رجع الي البيت من اقول له ينسدح على الارض و ما يرضى .. ويش اسوي ... اقول له صرت شايب و بعدها الحفاظة عليك .. يضحك و لا يفهم احسه ...
ما لي الا انتظر اجازة الصيف .. و اشتغل على الموضوع بجدية قبل الولادة ..ما في حل الا في ذاك الوقت ان شاء الله .. الله يسهل الامور يارب و يتعلم بسرعة احس هالسالفة كابوس بالنسبة لي
و للحين هداني على نفس الوضع اوديه الحمام و هي عليه الحفاظ و احيانا البسه اياها مرة ثانية حتى لو سوى فيها شوية .. لان مصاريف الحفاظ الحين غالية و زاد سعرها و بس احس خلاص كفاية صرفنا عليها ...
سامحوني طولت معاكم بس اني كلش متضايقة .. و بغيت افضفض ليكم ..
توه مكمل ثلاث سنوات .. بس ما يعرف يقول لي انه يبي يروح الحمام
بقيت اعلمه في اجازة الربيع على الحمام و كنت اخليه بدون حفاظ .. و تعبت كل ربع ساعة اوديه و راسي دار .. و اني تشوفون من توقيعي حامل و ما اقدر اقوم و اقعد ظهري بألمني و لين مهلت عليه شوية سواها و نجس لينا المكان ... و يالله عاد لين بنطهره اصعب و اصعب
بعدين اختي الكبيرة و ام اولاد .. تقول لي : علميه و عليه الحفاظ ..!! و اني من خلال تجربتي لهالطريقة انها فاشلة لانه الطفل ياخد راحته و يحس بالامان لانه عليه الحفاظ..
بس اني ادرس و اوديه الحضانه و ما اقدر اتابع وياه على طوووووووول .. و في الحضانة تقول لي معلمته انها ما تلبسه الحفاظ طول ما هو هناك و يروح الحمام يركض و يستانس ... و تدرون لين رجع الي البيت من اقول له ينسدح على الارض و ما يرضى .. ويش اسوي ... اقول له صرت شايب و بعدها الحفاظة عليك .. يضحك و لا يفهم احسه ...
ما لي الا انتظر اجازة الصيف .. و اشتغل على الموضوع بجدية قبل الولادة ..ما في حل الا في ذاك الوقت ان شاء الله .. الله يسهل الامور يارب و يتعلم بسرعة احس هالسالفة كابوس بالنسبة لي
و للحين هداني على نفس الوضع اوديه الحمام و هي عليه الحفاظ و احيانا البسه اياها مرة ثانية حتى لو سوى فيها شوية .. لان مصاريف الحفاظ الحين غالية و زاد سعرها و بس احس خلاص كفاية صرفنا عليها ...
سامحوني طولت معاكم بس اني كلش متضايقة .. و بغيت افضفض ليكم ..
ا
27-05-2009 | 08:07 PM
my past
انا ولدي كنت اعلمه اصغر من ولدك .. و للحين ما تعلم .. كنت لما اوديه اسبحه اقول له اسسسسسسسسسسسس .. و يسويها في معظم الاحيان ... بس لما كبر صار اصعب علي و للحين !!
انا ولدي كنت اعلمه اصغر من ولدك .. و للحين ما تعلم .. كنت لما اوديه اسبحه اقول له اسسسسسسسسسسسس .. و يسويها في معظم الاحيان ... بس لما كبر صار اصعب علي و للحين !!
~
30-05-2009 | 04:06 PM
انا بنضم للفريق لان بنتي جننتني عمرها سنتين وثلاث شهور وعودتها على الحمام بس بعض الاحيان تتلهي باللعب والمشكله العظمى عندي انها مره دخلتها الحمام وقلت يالله ماما شاطره وعملتها بالحمام بس المشكله كانت تبي تتبرز اكرمكم الله ويوم تبرزت شوي وشافته قاعده تبكي وتقول دودو ةصارت ما تبي الحمام بس تبول فيه وبسبب اللي صار لها صارت ماعاد تتبرز لمده يومين وتعبت مره فرجعت البسها الحفاظ وش اسوي فيها تعبت وكمان كل ماشفتني اغير لخوها قالت وانا ماما ولما اروح عند احد البسها اخاف تعملها....ماعاد ابي البسها حفاظ
B
31-05-2009 | 01:50 AM
بالنسبة للأخت اللي مستغربة سن خمسه شهور احنا بنتكلم علي الكبيرة لو شافت طفلها بيحزء تأخدها الحمام و تخليها تعملها و هي ماسكها
M
30-06-2009 | 04:11 PM
وانا بنوتتي عمرها سنه و3 شهور تقريبا بس خل تمشي اول ههههههههههههه وترمس عدل ههههههه
وعقب على السنتين بعلمها ان شاء الله
وعقب على السنتين بعلمها ان شاء الله