انا ابني عمره سنتين ومن زماااااااااااااااان
وانا بادية معه ضرب ضربته ومكافأة كافأته وكلام كلمته
ومافي شي ماعملته وطبعا الضرب كان آخرشي وبدون فائدة
بيرفض الدخول للحمام وان تكرم علينا ودخل مابيعمل شي
وممكن نجلس ساعة كاملة ومجرد ماالبسه الملابس بيعمل على طول :qaq:
ومن هو صغير وانا اكلمه وادخله مع اخوه الكبير
الله يسعدك ساعديني انهد حيلي من الغسيل والتنظيف :sad:
اتمنى ياقلبي تردي علي برسالة خاصة
ومشكووووووووووووووورة
لكل الأمهات المتعبات ... شعار .. لا حفاضات بعد اليوم.
ن
24-04-2007 | 11:16 AM
ق
01-06-2007 | 09:18 PM
المشكلة انهم يعاندون
وهم معتمدين على الحفاظ ومش متعودين ان يدخلوون الحمام
شو الحل
وهم معتمدين على الحفاظ ومش متعودين ان يدخلوون الحمام
شو الحل
أ
07-06-2007 | 12:49 PM
sweet&sour;3311387:
السلام عليكم
بنتي عمرها 3 سنوات ما تلبس الحفاض والحمدلله
بس المشكلة في الفلتات اللي تصير لها
من 3 شهور و هي ماشيه تمام,تقول ماما وديني الحمام كل مره
الحين صار لها اسبوع مرات تقول و مرات (الله يعزكم) تبول على عمرهاو هي تلعب
وعقب تناديني
شو الحل معاها
كيف لازم يكون موقفي منها
اصرخ عليها و لا شو اقول لها
كل مره اقولها لا تسوين في عمرج و تقول لي حاضر و عقب ترد تسوي
شو الحل؟
أختي بنتك ما عندها مشكلة ولله الحمد هذه فترة اللهو والسهو وخذي عندك كمان سنتين ثلاثة أنا أطفالي بيسهو لغاية اليوم لكن لا أتركهن للفلتات يعني لما نكون في تجمع أطفال تلاقيني بعد فترة أخليهم يدخلوا الحمام وطبعا بينكروا احتياجهم له ... أنت عليك توجيهها وإن رفضت باللين قولي لها تعالي نروح الحمام وبعدين أرجعي إلعبي ...
ذكرتيني بوقت ما كنت بأعمل في المدرسة ... بنت عمرها 8 أو زيادة وأنا بصحح دفترها والبنت واقفة جنبي بتتمرجح وتلفلف ... :D_smil1: طبعا بحكم إني أم قديمة ومعلمة جديدة سألتها عايزة تروحي الحمام ؟؟ قالت لأ ... نظرت لها شوية وبعدين لقيتها ما بطلت مرجحة ... سألتها بنتي ليه بتعملي كدة .. ؟؟
المشكلة الكراسي قصيرة - كنا في صف الحضانة- ويعني كتفي عند وسطها بصراحة شعرت بالخطر على نفسي ...
شوية والبنت لسة بتتمرجح ... نظرت لها وقلت لها بتعملي كده ليه؟
قالت لي ممكن أروح الحمام؟؟؟
قلت سبحان الله البنت ليه وقت باتحايل عليها واسألها وربت لي الرعب ودلوقتي بتسألني ؟؟!!!
روحت عنك وضحكتك ... اعذريني لتأخر ردي عليك ...
أ
07-06-2007 | 12:57 PM
سمراءالسودان;3333769:
[FONT="Franklin Gothic Medium"][FONT="Garamond"][FONT="Garamond"][FONT="Impact"][SIZE="4"]سلام يا امهات طبعا كل وحده ماسكه النونيه حقه طفلها ومستنيه
ههههههههههههههههههه
ممكن بس مكان لوسمحتوا يعني لي انا وليان الحلوه والنونيه حقتنها
بس للاسف النونيه اللي اخدتها طلعت من النوع الواسع من تحت يعني غير مريحه طبعا ليان عمرها 6 شهور
راح اشتري النونيه الجديده بكره والهدايا ونبدأ المشوار[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/SIZE]
:D_smil1::D_smil1: موتيني ضحك .. تخيلي المنظر ... كأن كل واحدة شايلة البيبي وكارت التطعيمات ومنتظرة دورها في التطعيم ... :D_smil1::D_smil1::D_smil1:
لأ الاتفاق بس على الأم والطفل .. استعملي النونية في البيت
هنا محاضرات فقط ... ما في معامل ...
:1_3:
أظن الكل انتهى من المشكلة أنا كنت معتمدة على الموضوع الجديد (الحملة الثانية) ...
أ
07-06-2007 | 01:00 PM
@شوشو@;3374877:
انا ابي انضم لكم بنتي عمرها 3سنوات وللحين على الحفاض ومتعرف الحمام تكرمون ابي مساعده
ابنتك لن تعرف الحمام وحده عزيزتي يجب أن تجتهدي أنت معها لتعرفيها عليه ...
والموضوع يحتاج صبر وطول بال ...
أ
07-06-2007 | 01:07 PM
وردة التوليب;3457321:
انا مشكلتي بسيطه بس ابي مساعده منج اختي اسماء ..
انا بنتي عمرها سنتين و9 شهور ولحد الان ماتعرف تسويها في الحمام ..ادري انها كبيره ..
الصبح أشيل عنها الحفاظه واعلمها اذا بغت تبول تقول لي او للشغاله ..
بس المشكله انها بعد ماتسويها في ملابسها تقول ..تعبت معاها ..نوديها الحمام ..
ونقعدها على المرحاض بس ماتسوي شي ..اذا اطلعت سوتها ..ايش الحل معاها ؟!!
اما سالفة الستيكرات ما اعرفها ..ومشكلتي اني حامل في شهرين وموظفه ..
يعني صعب اني اتفرغ لها عدل ..مع اني علمت الشغاله شلون اتصرف وياها ..بس
نفس المشكله ماتعلمت .
أختي كيف حالك يا رب تكوني بخير ... انقطعت فترة طويلة عن القسم والموضوع فاعذريني ... وطمنين على أخبارك وأخبار الولادة ... والبنوتة ...
أ
07-06-2007 | 01:12 PM
وجود الشوق;3554117:
هلا وغلا بالجميع...
موضوع الحفاظ يستوي عند أرقى العائلات
أنا عندي أطفال .. الكبير منهم عمره 4 سنوات علمته الحمام بس مشكلته فالليل وايد يبول ععمره ومره سمعت دكتور يقول لمدة عشر أيام أكليه ملعقة صغيرة فبل النوم من مخلوط الملح وكمون وعسل بشرط أنك ماتشربيه سوائل بعد العصر...
أما طفلي الصغير وايد محتاره كل مابديت وياه خذلني ورديت ألبسه حفاظ.....
بالنسبة للكبير أختي التزمي بنصائح الطبيب ... وصحيه عدة مرات بالليل علشان يدخل الحمام ... واحدة أعرفها الله يعينها كانت تصحي بنتها اللي عمرها 11 سنة للحمام وإذا ما صحتها تعمل مصيبة ... :gum::2_106:
أما الصغير فيحتاج منك للإصرار هو لا يخذلك هو لا يستطيع السيطرة على نفسه ... :9_33:
أ
07-06-2007 | 01:14 PM
نبع الحب;3603033:
انا ابني عمره سنتين ومن زماااااااااااااااان
وانا بادية معه ضرب ضربته ومكافأة كافأته وكلام كلمته
ومافي شي ماعملته وطبعا الضرب كان آخرشي وبدون فائدة
بيرفض الدخول للحمام وان تكرم علينا ودخل مابيعمل شي
وممكن نجلس ساعة كاملة ومجرد ماالبسه الملابس بيعمل على طول :qaq:
ومن هو صغير وانا اكلمه وادخله مع اخوه الكبير
الله يسعدك ساعديني انهد حيلي من الغسيل والتنظيف :sad:
اتمنى ياقلبي تردي علي برسالة خاصة
ومشكووووووووووووووورة
أختي ليتك تعيدي قرأت الموضوع من البداية حتى لا أضطر لإعادة كل شيء من البداية ...
ستجدين كل شيء موجود في الردود الأولى وإذا استعصى عليك شيء لا تترددي في الكتابة
أ
07-06-2007 | 01:17 PM
قلبي مرهون;3821099:
المشكلة انهم يعاندون
وهم معتمدين على الحفاظ ومش متعودين ان يدخلوون الحمام
شو الحل
أختي هم لا يعاندون لكنهم يستخدمون الطريقة التي أعتادوا عليها من يوم ولادتهم وهي إنهم بيعملوها في الحفاض
فأصبح الحمام شيء غريب عنهم ... ولذلك لزم تدريبهم بطريقة لينة وسهلة ومتدرجة ... :clap:
و
10-06-2007 | 11:53 AM
هلا اختي اسماء ..
ابشرج ..الحمدلله بنتي صارت تروح بنفسها للحمام وانتوا بكرامه ..
وهذا بفضل رب العالمين ثم بفضلج اختي اسماء ..
وخاصه طريقة الهدايا انفعت وايد ..وهي الطريقه الوحيده اللي اتبعتها معاها ..
لكن الحمدلله خلال اسبوعين تقريبا تعلمت وصارت بنفسها تروح تقضي حاجتها ..
مع انها ما كانت هدايا العاب كانت مجرد حلويات وعلك وشوكولاته ..
مشكووووووره اختي اسماء على المساعده ..:9_33:
وانا الحين حامل في الشهر الخامس ادعي لي ان الله يسهل ولادتي ..
ابشرج ..الحمدلله بنتي صارت تروح بنفسها للحمام وانتوا بكرامه ..
وهذا بفضل رب العالمين ثم بفضلج اختي اسماء ..
وخاصه طريقة الهدايا انفعت وايد ..وهي الطريقه الوحيده اللي اتبعتها معاها ..
لكن الحمدلله خلال اسبوعين تقريبا تعلمت وصارت بنفسها تروح تقضي حاجتها ..
مع انها ما كانت هدايا العاب كانت مجرد حلويات وعلك وشوكولاته ..
مشكووووووره اختي اسماء على المساعده ..:9_33:
وانا الحين حامل في الشهر الخامس ادعي لي ان الله يسهل ولادتي ..
ا
30-08-2007 | 05:43 PM
فديتها بنوتة اختي عمرها سنة وشي تقريبا.. وامها ما شاء الله علمتها اتروح الحمام وعلمتها بعد اتقول انها تريد
الحمام وبعد شو ناوية تسوي فالحمام بالظبط .. اذا تبي تسبح .. او تبي الحمام تكرمون.. فديتها الله يحفظها (اتقول
ماماتي اريد حمامي).. وانتوا وشطارتكم الصراحة... والتوفيق للجميع خواتي.
الحمام وبعد شو ناوية تسوي فالحمام بالظبط .. اذا تبي تسبح .. او تبي الحمام تكرمون.. فديتها الله يحفظها (اتقول
ماماتي اريد حمامي).. وانتوا وشطارتكم الصراحة... والتوفيق للجميع خواتي.
P
10-09-2007 | 01:59 PM
طيب ممكن سؤال؟
أنا حطيت بنتي في حضلنة وقلتلهم يبدوا معها بالتنظيف قالتلي بنتك صعب تنظف الان لانها ما تحافظ على نظافة فوطتها لمدة 3 ساعات كاملة وهذا دليل على ان اعضائها مش مكتملة بعد!! معقول؟!! انا اول مرة اسمع مثل هذا الكلام؟!!
أنا حطيت بنتي في حضلنة وقلتلهم يبدوا معها بالتنظيف قالتلي بنتك صعب تنظف الان لانها ما تحافظ على نظافة فوطتها لمدة 3 ساعات كاملة وهذا دليل على ان اعضائها مش مكتملة بعد!! معقول؟!! انا اول مرة اسمع مثل هذا الكلام؟!!
س
20-09-2007 | 10:04 AM
:سلالالالالالالالالالام كبير للاخت اسومه
ولدي لله يحفظه عمره سنتين وشهر الا يوم ولي سبوعين اعلمه علحمام وستجاب بعض الشئ
بس المشكله انه لما اغفل مااوديه لحمام بيعملها على ملابسه الكاكا الصغيرة ويصيح ماما كاكا حمام
انا cry:من القهر احس ماكاني سويت شئ
ايش اعمل معاه حتى يتعود من حاله يجري للحمام وقت عمايله
ارجوك افيديني انا :mad2:
ولدي لله يحفظه عمره سنتين وشهر الا يوم ولي سبوعين اعلمه علحمام وستجاب بعض الشئ
بس المشكله انه لما اغفل مااوديه لحمام بيعملها على ملابسه الكاكا الصغيرة ويصيح ماما كاكا حمام
انا cry:من القهر احس ماكاني سويت شئ
ايش اعمل معاه حتى يتعود من حاله يجري للحمام وقت عمايله
ارجوك افيديني انا :mad2:
م
20-09-2007 | 11:11 AM
أخواتي لا تيأسون أنا قبل سنة بالضبط كنت أعاني مثلكم وقتها ولدي كان له سنتين وشهرين، لكن مع دروس الأخت أسماء وصلنا لمرحلة ناجحة جدا في غضون شهر،، والله يسهل عليكم الموضوع...
ا
28-09-2007 | 01:57 PM
لازم تعودون عيالكم تعرفون كيف وبدون خجل وصدقوني ماراح تندمون روحي الحمام وخذيه معاج وقعدي على المرحاض قبله وراويه كيف يروح الحمام وعلميه يقول فيني بول علشان ما تتعبين معاه وصدقيني بيتعلم النظافة مرة مرتين وبعدين بروحه بيروح جربتها مع بنتي كان عمرها سنتين
س
29-09-2007 | 01:50 PM
يااخت ام شوشو ولدي لي3اسابيع علمه بس لواموت مايطلب الحمام اذا ماوديته يعملها على نفسه وش اعمل معاه
أ
24-10-2007 | 12:33 PM
طيب انا باخذ رايكم
انا بنتي سنه وعشر شهور
واغلب اللي جنبي يقولون لي لتبدأين تعلمينها الا قريب الثلاث علشان ماتتعبين وتكون هي فهمت وتتكلمين معاها
وعطينها الحافز
اشرايكم؟؟
انا احس اني مقتنعه
انا بنتي سنه وعشر شهور
واغلب اللي جنبي يقولون لي لتبدأين تعلمينها الا قريب الثلاث علشان ماتتعبين وتكون هي فهمت وتتكلمين معاها
وعطينها الحافز
اشرايكم؟؟
انا احس اني مقتنعه
م
26-10-2007 | 11:05 PM
أحلى أم;4521167:
طيب انا باخذ رايكم
انا بنتي سنه وعشر شهور
واغلب اللي جنبي يقولون لي لتبدأين تعلمينها الا قريب الثلاث علشان ماتتعبين وتكون هي فهمت وتتكلمين معاها
وعطينها الحافز
اشرايكم؟؟
انا احس اني مقتنعه
احلى ام ثلاث سنوات احسها كبيره على الحفاظ انا عيالي خلاص سنتين بالظبط ماالبسهم حفاظه وعيال خواني نفس الشي انا ابتدي اعلمهم من سنه وسته شهور اشيل عنهمالحفاظه طول ماهم واعيين اخليهم بدون حفاظه واوديهم الحمام كل نص ساعه طبعا يبيلها شوية طولة بال وسعة صدر واذا اشربهم شي ماانتظر نص ساعه اقل يعني انطر شوي من عقب مايشربون واوديهم صدقيني كلها عشرايام اسبوعين بالكثير وهم يتعودون على الحمام وبعدين في الليل قبل النوم وعلى اخر رضعه تودينها الحمام وبعد اذكر اني كنت اقوم الفجر واكت شويه ماي وانتظر شوي والاهو مسويها لحد مايتعود
l
28-10-2007 | 12:00 PM
اختى ( موتى ولا حزن زوجى ) شكلك كده ما شاء الله خبره
انا بنتى عندها سنة وخمس شهور وانا بقالى شهر او اقل بعلمها بس هى اتعودت الحمد لله تطلب عند الكبيرة صحيح ممكن متلحقش فى الاول بس بتتطلب وده المهم بس المشكلة عندى فى الصغيرة .......... ولما كنت بقعدها كل نص ساعة كانت بتتعصب جدا وترفض تقعد ومش عارفة افهمها ان ( البول ) سورى كمان حمام
اعمل معاها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان بيقولوا فى البرد صعب الطفل يتحكم فى مسأله البول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تفتكرى اعمل معاها ايه ؟؟؟ ولا استنى مع بداية الصيف اللى جاى ونبتدى تانى مع المايه ؟؟؟؟؟
انا بنتى عندها سنة وخمس شهور وانا بقالى شهر او اقل بعلمها بس هى اتعودت الحمد لله تطلب عند الكبيرة صحيح ممكن متلحقش فى الاول بس بتتطلب وده المهم بس المشكلة عندى فى الصغيرة .......... ولما كنت بقعدها كل نص ساعة كانت بتتعصب جدا وترفض تقعد ومش عارفة افهمها ان ( البول ) سورى كمان حمام
اعمل معاها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان بيقولوا فى البرد صعب الطفل يتحكم فى مسأله البول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تفتكرى اعمل معاها ايه ؟؟؟ ولا استنى مع بداية الصيف اللى جاى ونبتدى تانى مع المايه ؟؟؟؟؟
م
28-10-2007 | 08:43 PM
loloa;4535605:
اختى ( موتى ولا حزن زوجى ) شكلك كده ما شاء الله خبره
انا بنتى عندها سنة وخمس شهور وانا بقالى شهر او اقل بعلمها بس هى اتعودت الحمد لله تطلب عند الكبيرة صحيح ممكن متلحقش فى الاول بس بتتطلب وده المهم بس المشكلة عندى فى الصغيرة .......... ولما كنت بقعدها كل نص ساعة كانت بتتعصب جدا وترفض تقعد ومش عارفة افهمها ان ( البول ) سورى كمان حمام
اعمل معاها ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكمان بيقولوا فى البرد صعب الطفل يتحكم فى مسأله البول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تفتكرى اعمل معاها ايه ؟؟؟ ولا استنى مع بداية الصيف اللى جاى ونبتدى تانى مع المايه ؟؟؟؟؟
طيب الحمدلله كويس وعلى فكره فيه كثير زي بنتك بيتفكروا انه الحمام بس للكبيره هههه بصي فيه حاجه ماعرفش بتسموها ايه بالمصري احنا بنسميها (القصريه) وهي زي المرحاض بس ماتكونش ثابته في مكان واحد يعني بتتشال يارب عرفتيها المهم في البدايه عوديها انها تتبول فيها والكبيره زي ماعودتيها في الحمام انا بعمل كدا هو بيفهم انه الصغيره ده مكانها والكبيره بالحمام ولما يكمل سنتين وشويه حيفهم انه الحمام بتاع كلو الصغيره والكبيره خخخخخخ وبالنسبة للشتا يمكن الكلام يكون صحيح بس انتي بدفيها وكل ماتشرب حاجه وديها اتمنى اني اكون افدتك ولو بشي بسيط