رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
أ
toty858;10313329:
ربنا يخليكم يا بنات انا هعمل بنصايحكم والله وهرقيها ان شاء الله ومش هخرج بيها اساسا دلوقتى خالص كدة ولا كدة الجو سقع ومايا معندهاش لسة لبس تقيل وانا الحمد لله بدات اخد هيربانا وفيتامين بتاعى وانا حامل واخد بالى من الاكل بردو شوية والحمد لله انها ابتدت تاكل اكل خارجى يصبرها شوية :) لحسن تاكلنى هههه

فزلوكة
ازيك ياجميلة انتى وبودى
بصى يا ستى بالنسبة للاكل دكتور مايا قالى ابدائي من 3 شهور بس حاجات خفيفة
قالى زبادى دانون وكوسة وجزر وبطاطس طبعا مسلوقين ومهروسين وعصير تفاح وجوافة بس طبعا كلو بكميات خفيفة وانا جيت على 3 شهور ونص اللى هو امبارح يعنى :) حطيت بسكوت مفرفت خالص مطحون يعنى على الزبادى ولاقيت في السوبر ماركت امبارح عصير مخصوص للاطفال اسمو هيرو جزر وعنب
وعنب وبرتقان وحاجة كمان على بعض حلو بردو الازازة ب 5.30 وبردو ابتديت الماية على 3شهور ونص
وماشية بمبدا الاحسااس الاكل اللى احس انة تعبها مش بديهولها تانى زى البطاطس حسيت انها تقيلة شوية فاجلتها حبة كدة الحمد لله
انتى استنى لغاية مايتم 3 شهور وابدئي اكلى
وممكن طبعا دلوقتى تديلو ببرونة 100 مل بيبي درينك او ميلوبا بيتباعو ف الصيدلية البيبي درينك ب4 جنية والميلوبا ب 28 تقريبا بس الميلوبا بيمشى البطن شوية :)
وربنا يحفظ ولادنا كلهم ان شاء الله
قولوا امين :)



آميييييييييييييييييييييين
h
toty858;10316171:
هوبى ازيك ياجميلة بصي ياحبيبتى الدكتور اسمو محمد جمال عيادتة 6 شارع المسلمانى اول المنيل وبعتلك التليفون على الخاص
انا الحمد لله ماشاء الله اكلت مايا بقالى اهوة 17 يوم والحمدلله كلو ماشى بيجيلها شوية مغص بس دة العادى يعنى لاول مرة البيبي ياكل في اى عمر
طالما بتعقمى المعلقة والطبق والاكل يبئة ان شاء الله مفيش مشاكل
بس الدكتور دة مبيديش سيريلاك اساسا في اى عمر علشان بيقولى بيتعب الاطفال الطبيعي احسن
وهو المفروض البيبي يزيد تقريبا كيلو الاربع في الشهر او كيلو للاطفال المولودين وزنهم كويس


lميرسييي يا توتي تسلمي ياقمر ..هاتصل احجز بقى ان شاء الله

طيب يا بنات انا بدأت ادي محمد فيتامين د وحديد اسمه فروز ..حد جرب يدي حاجه من دول؟

وبالنسبه للمعلقه والطبق تفتكروا ايه احسن نوع اجيبه وبالمره ازاي اعقمهم كويس
ع
هوبي ازيك انتي ومحمد وحشتيني
بصي لو بصيتي علي علبه السيرلاك مكتوب من 6 شهور يعني فعلا متدوش سيرلاك قبل ما يكمل 6 شهور
الكالسيوم كنت بدي ندي بيدكال اللي هو كالسيوم +د+ب12
h
hoba555;10317531:
هوبي ازيك انتي ومحمد وحشتيني
بصي لو بصيتي علي علبه السيرلاك مكتوب من 6 شهور يعني فعلا متدوش سيرلاك قبل ما يكمل 6 شهور
الكالسيوم كنت بدي ندي بيدكال اللي هو كالسيوم +د+ب12


هوبا ازيك يا قمر وحشاني اوي مش بتيجي الفيس بوك نرغي شويه لييه ..ماهو انا فعلا مش هادي سيريلاك بقى ..وبالنسبه للكالسيوم مقولتيليش كانت نودي بتاخده من امتى؟
ع
الجهاز كان بايظ يا هبه وكنت بجي بش مش بلاقيكي
كنت بدي ندي من 6 شهور
بس لما رحت الدكتور قالي المفروض من 4 او 5 شهور
صحيح بالنسه للطبق والمعلقه شفتهم في كافور وبالنسبه لتقعيهم اغسليهم بميه سخنه عاديه يعني وخلي ليهم ليفه لوحدهم بس يعني متزوديش اوي في الحاجات دي خلي الطفل يكتسب مناعه
عارفه سلفتي من كتر الاحتياطات اللي بتعملها وديتول في المكان دايما وحاجات من كده بنتها بتتعب من اقل حاجه والله ودايما بيها عند الدكتور
بعد الشر علي اطفالنا كلنا يار ب وربنا يشفي بنتها
ا
ازيك يا بنات

انتم فين انا عايزه ارغي شويه
E
السلام عليكم
امييييييييييييييرة انا هنا ازيك عاملة ايه واخبار موزي ايييييييييييييه

العيد عامل ايه عندكو
ع
اميره ازيك وازي حمزه عامله ايه يا جميل
ا
hoobie;10317421:
lميرسييي يا توتي تسلمي ياقمر ..هاتصل احجز بقى ان شاء الله

طيب يا بنات انا بدأت ادي محمد فيتامين د وحديد اسمه فروز ..حد جرب يدي حاجه من دول؟

وبالنسبه للمعلقه والطبق تفتكروا ايه احسن نوع اجيبه وبالمره ازاي اعقمهم كويس


العفو ياقمر على اية
بصي انا لما ولدت وديت مايا لدكتور في الاول كتبلها على فيتامين اسمو بيبي فيت المهم لما غيرت الدكتور وكدة قالى مفيش فيتامينات قبل 6 شهور
المعلقة والطبق انا روحت سيف ستور لاقيتهم ب 70 جنية بس تحفة فعلا بس مجبتهمش :)
جبت معلقة وطبق من بليز مام ب 23 بس ماستخدمتش المعلقة بتاعة الطبق لانها لسة كبيرة على مايا في معلقة بيبي جونيور ب7 جنية حلوة اوى وصغيرة جدا
وبغسلهم بالمية المغلية
أ
hoba555;10317531:
هوبي ازيك انتي ومحمد وحشتيني
بصي لو بصيتي علي علبه السيرلاك مكتوب من 6 شهور يعني فعلا متدوش سيرلاك قبل ما يكمل 6 شهور
الكالسيوم كنت بدي ندي بيدكال اللي هو كالسيوم +د+ب12


عبدالله برضه أخد البيديكال من أول الشهر الرابع لحد ما كمل 9 شهور وبعد كده غيرت له الصنف:wink:

بالنسبة للطبق والمعلقة اعملي زي ما هوبا قالت اغسلي كويس بس بلاش تعقمي بزيادة لازم الطفل يحتك بالميكروبات اللي موجودة حواليه علشان يكتسب مناعة

أنا على فكرة دلوقتي مش بعقم بيبرونات عبدالله خالص ... بغسلها بمية سخنة وصابون وخلاص

وبطلت حتى أغلي له المية ... بيشرب من الفيلتر زينا :)
ر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركن امهات واخبار كتاكيتكم الحلوين

ليه كدة الموضوع بقي نايم ومافيش مشاركات وتفاعل؟؟

فين ام عمر ومنة وفين كوفي مش باينين ليه ؟؟

وكمان باقي البنات فى كتير مش بيدخلو
ر
ايمان وشهيدة

جزاكن الله كل الخير علي ردكم

وربنا يهديهم جميعا يااااارب

وبالنسبه للكلام يا ايمان

انا عندى حسن مابيقولش اي حاااااجه

مابيقولش غير لا

هههههههههههه هى دى الكلمه الوحيدة اللى بيقولها

وحتى دى كمان فى الفترة الاخير بطل يقولها بقي يعترض بالصريخ والعياط

وانا اللى ماكنش عاجبني انه كل شويه يقول لا

دلوقتى بقى يقوولها بكل مشاعره هههههههههههههههه
ص
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


تعالوا هنا ان شاء الله

http://forums.3roos.com/t485161.html
&
moslimaa;10315200:
السلام عليكم

ازيكم ياماميهات وازى اولادكم

يارب تكونوا بخير انا حبيت امسى عليكم


ياااااااااااااااااااااااه اخيرا نطقتى يا بنتى
دا احنا مستنيين مشاركتك دى من زمان وكنا بنتحايل عليكى تشتركى معانا فى الحوار
عموما منورانا طبعا وابقى تعالى ارغى معانا على طول بقه
شفت توقيعك وهدعيلك يارب تبقى ماما قريب ان شاء الله ياحبيبتى...
E
السلام عليكم
ازيكو يا بنات انتو فين معقولة كده
انا بقى عندي اكتئااااااااااااااااااب ومش عارفة من ايه وليه حاسة اني مخنوقة وطبعا معاذ مزود عليا الخنقة بالصويت اللي بقى ليل ونهار وطول اليوم بيفضل ياكل في حاجات عبيطة ومش بيرضى ياكل الاكل العادي زي الاول وطبعا بيبقى جعان طول اليوم وعاوز يفضل ياكل في بسكوت او شيكولاتة وبشيلهم من ادامه والله حطاهم في الدولاب وبرضو مجنني ومش بيرضى ياكل كويس ده غير النووووووووووووووم بقى عامل زي محمود ابن سالي بيصحى تقريبا كل ساعة او ساعتين بالكتيييييييير وفي كل مرة يشرب لبن وميه لما بيجنني والله مابقتش عارفة اعمل له ايه
ده غير نفسيتي حاسة بخنقة من غير سبب والله وبعيط كده من غير لازمة
مش عارفة يمكن عشان ميعاد البيريود قرب بس انا مش بفكر في الموضوع ده كتير والله بس اكيد يعني بفكر فيه
نفسي افضل قاعدة طول اليوم كده لواحدي من غير ما اتكلم ولا اقوم من مكاني وطبعا معاذ مش مخليني براحتي وطلباته مابتخلصش مابعرفش اقعد منه خمس دقايق على بعض والله


معلش دوشتكو معايا بس كانو كلمتين محشورين عاوزين يطلعو
الحمدلله على كل حال
E
اااااااااااااه نسيت اقول لكو
معاذ رايح الحضانة بكرة ان شاء الله
هههههههههههههه

انا هوديه عند اختي وطبعا هكون معاه هروح ساعتين كده ولا حاجة بحيث انه يشوف اطفال عشان ينطق بقى بدل لغة الصويت اللي تعبت لي اعصابي دي وطبعا انا عارفة ايه اللي هيحصل انه هيفضل ماسك فيا وخايف وهيزهقني
بس اختي بتقول لي اليومين دول الولاد مش كتير في الحضانة عشان لسة الدراسة مابداتش
احنا كنا هنروح انهرده بس ماعرفتش اصحى بدري بس بكرة باذن الله لاااااااااااااااازم نروح بقى
وربنا ييسر
P
السلام عليكم

جزاكى الله خيرا يام حمودى يارب يباركلك يارب ف محمود وشكرا على الدعوة مقدما

ازيك ياام معاذ ربنا يباركلك فيه يارب واحسن حاجه بصراحه قرار الحضانة دة ان شاء الله ينبسط فيها وربنا يهديهولك
E
وعليكم السلام
ازيك يا مسلمة
ربنا يكرمك يارب وربنا ييسر في موضوع الحضانة ده
وربنا يرزقك بالذرية الصالحة ان شاء الله
ع
ازيكيا ايمان
معلش يا يمان والله انا من امبارح باليل وانا بعيط وصاحيه عيني وارمه
وبجد نفسيتي وحشه لكن اهه بهزرمع البنات وبحاول انسي وافرفش سيبك انتي
مبروك علي معاذ الحضانه وان شاء الله تريحك شويه
E
ازيك يا هبا وازي ندى
معلش الظاهر كده ان كله نفسيته وحشة
الله المستعان

بالنسبة للحضانة بقى دي حاجة وقتية كتغيير لمعاذ انما مش هيستمر فيها لان اختي اصلا مش بتاخد السن الصغير بتاع معاذ ده وانا هروح كده يعني كاصحاب الحضانة ههههههههههههههههه
وكمان دي بعيدة عني جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا انا مش عارفة شكل المواصلات هتبقى ايه وخصوصا وانا راجعة
ربنا ييسر
X