رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"

"أم حمودى وفلة" 19-09-2009 1,885 رد 90,588 مشاهدة
أ
toty858;10310119:
ازيكم بنات عاملين اية انتو والولاد
الحمد لله اختى اتقرت فاتحتها الحمد لله انهاردة مكناش عاملين حسابنا الناس جم اتقدمو ووقالو لازم نقرا الفاتحة :) الحمد لله يارب يكملها على خير يارب

جوزى جاى الشهر الجاى يارب الوضع يتحسن كدة واعرف افرح وافرفش بس على مين يانا ياهو :) مش كدة ولا اية

عاوزة اسئلكو على حاجة بالذات اللى كانو بيرضعو طبيعي
ان الحمد لله كان اللبن عندى كويس مش كتير بس كانت مايا بتزيد حلو وكلو تمام خالة جوزى شافتها في العيد قالتلى مايا تخنت انتى لسة بترضعيها دى بنتى بترضع بنتها بالببرونة صناعى اصل معندهاش لبن احنا كدة اللبن بينشف عندنا والله العظيم من يومها مفيش لبن في صدري خالص وطبعا مايا مش بترضع
كدة خلاص اللبن نشف؟؟؟؟؟ ولا اعمل اية حد عندو نصيحة انا مدايقة اوى


الف مبرووووووووووووووك لاختك يا توتى

و ارقى نفسك كتير انتى و مايا و اعملى زى ما مى قالتلك

انتى عارفة انا لو مكانك كنت قلت خالة زوجك ان مايا بترضع صناعى

انا مرة مرات خالى الانترناشيونال قالتلى انتى كاوية شعرك وانا مكنتش عاملة فيه حاجة قلتلها اه :D
h
toty858;10310119:
ازيكم بنات عاملين اية انتو والولاد
الحمد لله اختى اتقرت فاتحتها الحمد لله انهاردة مكناش عاملين حسابنا الناس جم اتقدمو ووقالو لازم نقرا الفاتحة :) الحمد لله يارب يكملها على خير يارب

جوزى جاى الشهر الجاى يارب الوضع يتحسن كدة واعرف افرح وافرفش بس على مين يانا ياهو :) مش كدة ولا اية

عاوزة اسئلكو على حاجة بالذات اللى كانو بيرضعو طبيعي
ان الحمد لله كان اللبن عندى كويس مش كتير بس كانت مايا بتزيد حلو وكلو تمام خالة جوزى شافتها في العيد قالتلى مايا تخنت انتى لسة بترضعيها دى بنتى بترضع بنتها بالببرونة صناعى اصل معندهاش لبن احنا كدة اللبن بينشف عندنا والله العظيم من يومها مفيش لبن في صدري خالص وطبعا مايا مش بترضع
كدة خلاص اللبن نشف؟؟؟؟؟ ولا اعمل اية حد عندو نصيحة انا مدايقة اوى


ياساتر يارب اعوذ بالله ..معلش ياتوتي انتي اعملي زي ما مي قلتلك واقري قران كتير واشربي حلبه انا كل ما اللبن يبدأ يقل اشرب حلبه لمدة يومين ..ومش لازم الصراااحه اوي دي قوليلها برضعها صناعي او اي حاجه
ش
السلام عليكم
ازيكم يا حلوين؟
انا مشغوله اليومين دول مع اختى علشان عقد زواجها بكرة ان شاء الله
ادعولها ان ربنا يتم لها على خير وربنا يصرف عنها وعنا وعن ماما بالاخص العين والحسد
ماما ياعينى مع كل مناسبة لينا لازم يحصلها حاجه غير الخناقات اللى بتحصلنا
في خطوبة اختى ماما طلع لها حوالين عنيها زى كدمة سودا وكانت كبيرة جدا كانها اتخبطت لكنها ظهرت من غير اي سبب حتى كنا قاعدين كلنا مع بعض واختى لاحظتها
وفي فرح اخويا كان طالعلها خراج كبير جدا في ضهرها وفرح اختى عملت عمليه المرارة وفيا تعبت جدا وعملت عمليه القلب المفتوح

الناس فعلا مبترحمش وللاسف مبقاش في قناعه ورضا
ش
توتى
سبحان الله
لسه كنت بقول على العين والحسد
ربنا يصرف عنك وعن مايا السوء وفعلا ارقيها واقراي سورة البقره والمعوذتين
واشربي سوايل كتير وحلبه واى حاجه فيها سمسم زى الطحينة

ومبروووووووووووووووك لاختك وعقبال مايوي
ش
رعشه قلب
ازيك وازى حسن؟
بصي انا عندى عمر كان كده بس دلوقتى خلاص بقا عارف نظامى
طالما غلط انا ببعده عنى شوية كده وبحاول قدر الامكان مزعقلهوش وبسيبه لو بيعيط اسيبه يعيط لحد ما يهدى نفسه بنفسه وييجي بعد كده حتى مثلا اشيله او اخده ارضعه بيبصلي ويضحكلى لانه عارف انى بكده صالحته
حتى اما بيقع طالما انى مطمنة ان الوقعه مش جامده او معورتهوش اقله تعال مرحلهوش هوا طبعا في الاول كان بيبقى عايزنى اروحله بس كنت اقله تعال لحد ما خلاص خد على كده وبقا لما يقع يدور عليا ويجيلي
الطفل عايز نظام يمشي عليه ولازم اصرار وصبر
الموضوع في اوله طبعا صعب وممكن تضعفي بس اصري واصبري
انا بقالي اسبوع بعود عمر عالنوم لوحده في سريره من غير رضاعه ولسا بادية اول نتيجه امبارح بدل ما كان بيعيط ييجى ساعه ونص امبارح عيط ساعه بس
شفتى التعب ازاى بس الحمد لله مبسوطة بالنتيجه وان شاء الله هكمل لانى تعبت من انى افضل ارضع لحد ما ينام وبعدين انقله سريره
ش
باقي البنات
عايزين نتجمع زى زمان كده ونفضل نرغي بس استنونى بعد العقد بتاع اختى

وجهزو بقا الصور
أ
شهيدة;10311909:
السلام عليكم
ازيكم يا حلوين؟
انا مشغوله اليومين دول مع اختى علشان عقد زواجها بكرة ان شاء الله
ادعولها ان ربنا يتم لها على خير وربنا يصرف عنها وعنا وعن ماما بالاخص العين والحسد
ماما ياعينى مع كل مناسبة لينا لازم يحصلها حاجه غير الخناقات اللى بتحصلنا
في خطوبة اختى ماما طلع لها حوالين عنيها زى كدمة سودا وكانت كبيرة جدا كانها اتخبطت لكنها ظهرت من غير اي سبب حتى كنا قاعدين كلنا مع بعض واختى لاحظتها
وفي فرح اخويا كان طالعلها خراج كبير جدا في ضهرها وفرح اختى عملت عمليه المرارة وفيا تعبت جدا وعملت عمليه القلب المفتوح

الناس فعلا مبترحمش وللاسف مبقاش في قناعه ورضا


الحمد لله يا شهيدة عى كل حال و فعلا اناس بقت مش قنوووعة و بيبصوا لبعض بطريقة وحشة قوى

انا فى قراية فتحتى لسه بيقرأوا الفاتحة اول ما قالوا آمييييييييييين ماما كانت لابسة عقد كبير و حلو قوى ما شاء الله فى وسط الهدوء و هم بيأمنوا فرررررررررط عى الارض بشكل مرعب :)

الحمد للله



شهيدة;10311977:
باقي البنات
عايزين نتجمع زى زمان كده ونفضل نرغي بس استنونى بعد العقد بتاع اختى

وجهزو بقا الصور



ربنا يتمملها بخير يارب :)
ش
هدى
ازيك يا قمر ؟ واخبار بنوتك ايه؟

ايه يا بنات فينكم النهاردة؟؟
&
أمةالله;10309493:
سالييييي

انتي موجودة؟؟


معلش يامى انا دخلت وخرجت على طول ومشفتش مشاركتك غير دلوقتى حالا
ازيك وازى اللولى؟
f
السلام عليكم يا قمامير
كل سنة وانتوا طيبين من اول يوم العيد كل شوية اجي اعمل مشاركة يروح استاذ بودي صاحيلي
والله نفسي اقعد ارغي معاكوا كتيييييييييير
كنت عايزة اعرف هوة البيبي المفروض يبدأ يشرب من امتى
ويبدأ من امتى ياخد حاجة غير اللبن
بيقولولي ابدأ اديله عصاير بس انا حاسة انه لسة مش دلوقتي
&
السلام عليكم فينكم يابنات
فين ايام الرغى بتاع زمان
ام عمر ومنة وحشتنا اوى..لو شافت حالكم دلوقتى هتزعل اوى.
عايزين نتفق على ميعاد نتجمع فيه زى زمان بقه..
شهيدة انا محضرة الصور بس مستنية نتجمع واوريهالكم.
ا
ربنا يخليكم يا بنات انا هعمل بنصايحكم والله وهرقيها ان شاء الله ومش هخرج بيها اساسا دلوقتى خالص كدة ولا كدة الجو سقع ومايا معندهاش لسة لبس تقيل وانا الحمد لله بدات اخد هيربانا وفيتامين بتاعى وانا حامل واخد بالى من الاكل بردو شوية والحمد لله انها ابتدت تاكل اكل خارجى يصبرها شوية :) لحسن تاكلنى هههه

فزلوكة
ازيك ياجميلة انتى وبودى
بصى يا ستى بالنسبة للاكل دكتور مايا قالى ابدائي من 3 شهور بس حاجات خفيفة
قالى زبادى دانون وكوسة وجزر وبطاطس طبعا مسلوقين ومهروسين وعصير تفاح وجوافة بس طبعا كلو بكميات خفيفة وانا جيت على 3 شهور ونص اللى هو امبارح يعنى :) حطيت بسكوت مفرفت خالص مطحون يعنى على الزبادى ولاقيت في السوبر ماركت امبارح عصير مخصوص للاطفال اسمو هيرو جزر وعنب
وعنب وبرتقان وحاجة كمان على بعض حلو بردو الازازة ب 5.30 وبردو ابتديت الماية على 3شهور ونص
وماشية بمبدا الاحسااس الاكل اللى احس انة تعبها مش بديهولها تانى زى البطاطس حسيت انها تقيلة شوية فاجلتها حبة كدة الحمد لله
انتى استنى لغاية مايتم 3 شهور وابدئي اكلى
وممكن طبعا دلوقتى تديلو ببرونة 100 مل بيبي درينك او ميلوبا بيتباعو ف الصيدلية البيبي درينك ب4 جنية والميلوبا ب 28 تقريبا بس الميلوبا بيمشى البطن شوية :)
وربنا يحفظ ولادنا كلهم ان شاء الله
قولوا امين :)
أ
الحمد لله يا جميلة احنا بخير

محمود عجبته الكبسة؟؟
ش
مى
حاولت اكلمك على تلفون البيت النهارده
محدش رد
أ
أنا عند حماتي يا شوشو

كلميني بكرة إن شاء الله لو مفيهاش مشاكل

أنا عادي عندي :)
h
toty858;10313329:
ربنا يخليكم يا بنات انا هعمل بنصايحكم والله وهرقيها ان شاء الله ومش هخرج بيها اساسا دلوقتى خالص كدة ولا كدة الجو سقع ومايا معندهاش لسة لبس تقيل وانا الحمد لله بدات اخد هيربانا وفيتامين بتاعى وانا حامل واخد بالى من الاكل بردو شوية والحمد لله انها ابتدت تاكل اكل خارجى يصبرها شوية :) لحسن تاكلنى هههه

فزلوكة
ازيك ياجميلة انتى وبودى
بصى يا ستى بالنسبة للاكل دكتور مايا قالى ابدائي من 3 شهور بس حاجات خفيفة
قالى زبادى دانون وكوسة وجزر وبطاطس طبعا مسلوقين ومهروسين وعصير تفاح وجوافة بس طبعا كلو بكميات خفيفة وانا جيت على 3 شهور ونص اللى هو امبارح يعنى :) حطيت بسكوت مفرفت خالص مطحون يعنى على الزبادى ولاقيت في السوبر ماركت امبارح عصير مخصوص للاطفال اسمو هيرو جزر وعنب
وعنب وبرتقان وحاجة كمان على بعض حلو بردو الازازة ب 5.30 وبردو ابتديت الماية على 3شهور ونص
وماشية بمبدا الاحسااس الاكل اللى احس انة تعبها مش بديهولها تانى زى البطاطس حسيت انها تقيلة شوية فاجلتها حبة كدة الحمد لله
انتى استنى لغاية مايتم 3 شهور وابدئي اكلى
وممكن طبعا دلوقتى تديلو ببرونة 100 مل بيبي درينك او ميلوبا بيتباعو ف الصيدلية البيبي درينك ب4 جنية والميلوبا ب 28 تقريبا بس الميلوبا بيمشى البطن شوية :)
وربنا يحفظ ولادنا كلهم ان شاء الله
قولوا امين :)


توتي قوليلي على اسم الدكتور بتاعك وعنوانه وهو استشاري وللا اخصائي ..أصل الدكتور بتاعي زهقني يبنتي عمال يقولي مفيش اكل قبل 6 شهور وانا مش مسئول عن اي مشكله تحصل لو اكلتيه والسيريلاك لازم بعد 180 يوم من الولاده ..ومحمد اصلا وزنه اقل من الطبيعي كيلو و20 جرام ..وكل شويه يقولي احتمال اكتبله لبن صناعي ..فلو تقوليلي اسم دكتورك اجرب اروحله يبقى جزاكي الله خيرا
P
السلام عليكم

ازيكم ياماميهات وازى اولادكم

يارب تكونوا بخير انا حبيت امسى عليكم
ا
hoobie;10315110:
توتي قوليلي على اسم الدكتور بتاعك وعنوانه وهو استشاري وللا اخصائي ..أصل الدكتور بتاعي زهقني يبنتي عمال يقولي مفيش اكل قبل 6 شهور وانا مش مسئول عن اي مشكله تحصل لو اكلتيه والسيريلاك لازم بعد 180 يوم من الولاده ..ومحمد اصلا وزنه اقل من الطبيعي كيلو و20 جرام ..وكل شويه يقولي احتمال اكتبله لبن صناعي ..فلو تقوليلي اسم دكتورك اجرب اروحله يبقى جزاكي الله خيرا


هوبى ازيك ياجميلة بصي ياحبيبتى الدكتور اسمو محمد جمال عيادتة 6 شارع المسلمانى اول المنيل وبعتلك التليفون على الخاص
انا الحمد لله ماشاء الله اكلت مايا بقالى اهوة 17 يوم والحمدلله كلو ماشى بيجيلها شوية مغص بس دة العادى يعنى لاول مرة البيبي ياكل في اى عمر
طالما بتعقمى المعلقة والطبق والاكل يبئة ان شاء الله مفيش مشاكل
بس الدكتور دة مبيديش سيريلاك اساسا في اى عمر علشان بيقولى بيتعب الاطفال الطبيعي احسن
وهو المفروض البيبي يزيد تقريبا كيلو الاربع في الشهر او كيلو للاطفال المولودين وزنهم كويس
ا
ازيك يا ساسووو
أ
شارع المسلماني ده اللي فيه بيت جدو الله يرحمه :)
X