رابطة امهات واطفال مصر لشهر شوال1430"كل عام وأنتم بخير"
ش
15-10-2009 | 08:54 PM
جوزى عجبه الموضوع وبيقلي ممكن ابقا احلقله هوا كمان بس بعد ما اكتسب خبرة من عمر
ش
15-10-2009 | 08:55 PM
انا برضو في الاول كنت خايفه ابهدل الدنيا بس لقيتها سهله اوى والموضوع مخدش 5 دقايق كنت مخلصه
E
15-10-2009 | 08:56 PM
ههههههههههههههههههه
طب كويس والله بس اوعي بعد كده يقول لك نفتح لك محل هههههههههههههههه
طب كويس والله بس اوعي بعد كده يقول لك نفتح لك محل هههههههههههههههه
ش
15-10-2009 | 08:59 PM
ههههههههه
E
15-10-2009 | 09:15 PM
انتو رحتو فييييييييييييييين
انا انهرده فصلت جيبة قصيرة وواسعة بكلوش اللي هي طالعة موضة اليومين دول وتحتها بنطلون كارينا
بس طلعت جميلة اوي
محدش عاوز يفصل حاجة وهعمل لكو خصم هههههههههههههههههه
انا انهرده فصلت جيبة قصيرة وواسعة بكلوش اللي هي طالعة موضة اليومين دول وتحتها بنطلون كارينا
بس طلعت جميلة اوي
محدش عاوز يفصل حاجة وهعمل لكو خصم هههههههههههههههههه
أ
15-10-2009 | 09:17 PM
tobe;10468587:
هوبى ازيك وازى محمد اخباره ايه وبدا يقعد واو يزحف
سوسو
ربنا معاكى جمدى قلبك معلش هو الفطام صعب عليكى وعليها
ام معاذ
ربنا يخليكى ويتحملى بسرعة علشان انا عارفه انتى نفسك النهاردة قبل بكرة
هدى
الله يخليكى يا قمر وعقبال مانشوف ست الحسن والجمال اللى قاعده مش راضيه تنزل
اه والله مش عايزة تنزل يا توبى مش عارفة مالها مانتتخة كدة ليه ....
ادعووووووووولى اولد فى اول اسبوع فى التاسع يارب يا رب يارب :ss:
E
15-10-2009 | 09:21 PM
ههههههههههههههههه ليه كده يا هدى كل ما تولدي في ميعادك كل ما يكون افضل
وربنا يعمل لك اللي فيه الخير
لما تيجي تدعي عشان تولدي بدري تدعي ان لو خير انك تولدي بدري يارب تولدي بدري ولو مش خير يبقى يارب تولدي في ميعادك
كلنا كنا زيك كده والله معلش استحملي
بكرة تقولي ولا يوم من ايام الحمل
وربنا يقومك بالسلامة انتي وبلبل يااااااااااااارب
وربنا يعمل لك اللي فيه الخير
لما تيجي تدعي عشان تولدي بدري تدعي ان لو خير انك تولدي بدري يارب تولدي بدري ولو مش خير يبقى يارب تولدي في ميعادك
كلنا كنا زيك كده والله معلش استحملي
بكرة تقولي ولا يوم من ايام الحمل
وربنا يقومك بالسلامة انتي وبلبل يااااااااااااارب
&
15-10-2009 | 09:23 PM
شهيدة انا اللى بحلق لجوزى على فكرة
هو بيشيله خالص مش محتاج شطارة بيخليه رقم واحد وبرضه عندنا ماكنة فلى البيت وحلقنا لحمودى بيها مرة وهحلقله تانى اهو كمان لان شعره طول اوى الجنوب طويلة
هو بيشيله خالص مش محتاج شطارة بيخليه رقم واحد وبرضه عندنا ماكنة فلى البيت وحلقنا لحمودى بيها مرة وهحلقله تانى اهو كمان لان شعره طول اوى الجنوب طويلة
E
15-10-2009 | 09:25 PM
سالي محمود بقى بياخد البيبرونة لواحده ما شاء الله
حلوة الصورة دي
حلوة الصورة دي
&
15-10-2009 | 09:29 PM
لا يا ايمان مش بيعرف يمسكها اوى ولو مسكها بيمسكها لتحت مش بيعرف يرفعها على بقه انا اللى برفعهاله من تحت
والصورة دى يوم ما كان مع باباه فى السنتر وهما راجعين فى العربية ادهاله يلعب بيها لقاه فتحها وشرب فرفعهاله من تحت وصوره
والصورة دى يوم ما كان مع باباه فى السنتر وهما راجعين فى العربية ادهاله يلعب بيها لقاه فتحها وشرب فرفعهاله من تحت وصوره
أ
15-10-2009 | 09:44 PM
*Om Mo3az*;10470071:
ههههههههههههههههه ليه كده يا هدى كل ما تولدي في ميعادك كل ما يكون افضل
وربنا يعمل لك اللي فيه الخير
لما تيجي تدعي عشان تولدي بدري تدعي ان لو خير انك تولدي بدري يارب تولدي بدري ولو مش خير يبقى يارب تولدي في ميعادك
كلنا كنا زيك كده والله معلش استحملي
بكرة تقولي ولا يوم من ايام الحمل
وربنا يقومك بالسلامة انتي وبلبل يااااااااااااارب
انا عارفة ان جوة احسنلللها و كل يوم ليها جوة زيادة كويس ليها بس انا مش عايزة غير ان ربنا يهون عليا الايام اللى جاية دى لانى بجد تعبانة قوى
الحمد لله على كل حال
أم حموودى القمر;10470115:
لا يا ايمان مش بيعرف يمسكها اوى ولو مسكها بيمسكها لتحت مش بيعرف يرفعها على بقه انا اللى برفعهاله من تحت
والصورة دى يوم ما كان مع باباه فى السنتر وهما راجعين فى العربية ادهاله يلعب بيها لقاه فتحها وشرب فرفعهاله من تحت وصوره
ربنا يحميه و يحفظه (f)
&
15-10-2009 | 11:15 PM
مفيش حد هنا خالص ولا ايه؟؟
f
16-10-2009 | 12:24 AM
أجمل ايام العمر;10470187:
انا عارفة ان جوة احسنلللها و كل يوم ليها جوة زيادة كويس ليها بس انا مش عايزة غير ان ربنا يهون عليا الايام اللى جاية دى لانى بجد تعبانة قوى
الحمد لله على كل حال
ربنا يحميه و يحفظه (f)
ما شاءالله الله اكبر الايام بتجري هوا
و ست بلبلة قربت تشرف ان شاء الله
يارب يقومك بالسلامة و يهون عليكي الايام الجاية ان شاء الله
ويفرحك برؤيتها ان شاء الله:)
f
16-10-2009 | 12:25 AM
موضوع للي زي حلاتي يا رب يكون مفيد
إدخال المواد الصلبة في النظام الغذائي لطفلك - أساسيات

♦ متى وكيف نبدأ
أن هناك الكثير من الآراء بشأن الوقت الذي نبدأ فيه تقديم الأغذيه الصلبه للرضيع . مهما كان إختيارك, لا تبدئي مع طفلك هذه المرحله قبل 4 أشهر على الأقل، قبل ذلك، يكون الجهاز الهضمي لطفلك غير قادر على هضم وأمتصاص المواد الغذائية المعقدة. إذا تم تقديم الغذاء له قبل الأوان، سيتعرض لعسرهضم شديد وقد يضع ضغطاً متزايداً على كليتي طفلك أيضا.
مع بداية ظهورالسن الأول من أسنان طفلك في سن 6 أشهر أو بعدها، بالتأكيد مؤشر يدل على الحاجة إلى الغذاء الصلب.
هناك عدد من القواعد المتبعه لكيفية تقديم الغذاء الصلب للطفل:
- إبدئي بإرضاعه من ثدي واحد أو نصف الزجاجة (البيبرونه) المعتادة.
- أعطه ملعقة شاي واحده أو اثنتين من الأكل.
- إبدئي بوجبة الغداء، وعادة ما يكون الطفل متجاوب أكثر في هذا الوقت.
- لا ترغمي الطفل أبداً على أن يأكل أكثر مما يريد.
- بعد أن ينتهي أعطيه ما تبقى من الحليب.
- إحرصي عل أن يشرب طفلك الماء لأن الغذاء الصلب يجعله عطشان.
- إعرضي عليه نوع واحد من الطعام في كل مرة وإنتظري بعض الوقت قبل أن تكرري المحاوله, لمعرفة ما إذا كان هناك أي رد فعل.
- تخلصي من أي بقايا للطعام في صحن طفلك.
- في البداية عليك أن تبدأي بملعقة شاي أو 2 حتى تنتهي بتقديم وجبة واحدة في اليوم. بعد ذلك, أزيدي إلى وجبتين في اليوم مع احتمال وجبة خفيفة فيما بينهما. في النهاية سيحصل على 3 وجبات في اليوم مع احتمال وجبة خفيفة فيما بينهم.
- عليك أن تهرسي الغذاء للطفل في البداية. أثناء نمو طفلك يمكنك إطعامه الأغذية الأخشن.
- لا تضيفي الملح أبدا لإطعام طفلك، فكليتيه غيرناضجة كفايه للتعامل مع هذا الموقف.
ما الذي نبدأ به؟ (لا تفسدي براعم التذوق عند طفلك)
ليس هناك أتفاق كامل على ما الغذاء المثالي الذي ينبغي أن يكون أول الأطعمه الصلبة. البداية الجيدة عادة مع الطعام القريب من الحليب. هذه هي حبوب الأرز، حيث أنها يمكن أن يمكن تخفف إلى قوام ليس بأكثرسماكة من الحليب، ويسهل هضمها من قبل معظم الرضع، إلى جانب أنها ليس من المرجح أن تثيرالحساسية، وتوفرما يلزم من الحديد.
يمكنك أن تخلطيها مع الماء,وحليب الثدي، والحليب الصناعي، أو حليب البقر كامل الدسم (إذا أقره طبيبك).
قدمي لطفلك الخضار قبل الفاكهة ، حتى لا تفسد براعم التذوق لديه. لأنه إذا استحسن طفلك نكهة الفاكهة الحلوه ، فإنه قد يرفض الخضروات لأنها أقل حلاوة.
الزبادي واحدة من المواد الغذائية التي يستمتع بها الأطفال عادة ، إلا أنك لا تقدميها محلاة لتفادي رفض الطفل لأنواع الأطعمه الأقل حلاوه .اللحوم والدواجن والبيض عادة ما يتم تقديمها في وقت لاحق.
سيكون طفلك قريبا قادراً على تناول الطعام بشكل جيد معتمدا على نظام غذائي متوازن يحتوي على مجموعات الغذاء المختلفه. أكثر المجموعات الغذائية أهميه في الهرم الغذائي هي:
الكربوهيدرات (الخبز والارز والمكرونة والحبوب).
والفاكهة والخضار.
تليها هذه هي الأغذية الغنية بالبروتين (اللحوم والأسماك والبيض ومنتجات الألبان والمكسرات).
السكريات والدهون والشحوم والزيوت وينبغي أن تشكل الجزء الأصغر في غذاء طفلك.
من المهم الإشارة إلى أنه من الخطأ افتراض أن احتياجات طفلك هي نفس إحتياجاتك. على سبيل المثال، إذا كنت تستخدمين منتجات الالبان منخفضة الدسم، يجب أن تستمري في إعطاء طفلك الحليب كامل الدسم وحتى العام الثاني على الاقل.
شيء أخير يجب ملاحظته هو, طهي الطعام لطفلك بصورة جيده، وخاصة البيض واللحوم والدواجن. لا تعطي طفلك أبدا البيض النيء أو المطبوخ بصوره غير كامله.
الحساسية المحتمله:
- بعض الأطفال يعانون من حساسية لمنتجات الألبان كليا، ولهذا يجب أن نكون حذرين عند إدخال المواد الصلبة في البداية. في العادة البدائل - مثل حليب الصويا- يمكن أن تستخدم. يجب استشارة الطبيب.
- بعض الفاكهة يمكن أن يسبب حساسية مثل الموز والفراولة والمانجو.
- المواد الحافظة الموجودة في بعض الأغذية التجارية أو العصير.
- الشوكولاته ومنتجاتها.
- البيض.
إدخال المواد الصلبة في النظام الغذائي لطفلك - أساسيات

♦ متى وكيف نبدأ
أن هناك الكثير من الآراء بشأن الوقت الذي نبدأ فيه تقديم الأغذيه الصلبه للرضيع . مهما كان إختيارك, لا تبدئي مع طفلك هذه المرحله قبل 4 أشهر على الأقل، قبل ذلك، يكون الجهاز الهضمي لطفلك غير قادر على هضم وأمتصاص المواد الغذائية المعقدة. إذا تم تقديم الغذاء له قبل الأوان، سيتعرض لعسرهضم شديد وقد يضع ضغطاً متزايداً على كليتي طفلك أيضا.
مع بداية ظهورالسن الأول من أسنان طفلك في سن 6 أشهر أو بعدها، بالتأكيد مؤشر يدل على الحاجة إلى الغذاء الصلب.
هناك عدد من القواعد المتبعه لكيفية تقديم الغذاء الصلب للطفل:
- إبدئي بإرضاعه من ثدي واحد أو نصف الزجاجة (البيبرونه) المعتادة.
- أعطه ملعقة شاي واحده أو اثنتين من الأكل.
- إبدئي بوجبة الغداء، وعادة ما يكون الطفل متجاوب أكثر في هذا الوقت.
- لا ترغمي الطفل أبداً على أن يأكل أكثر مما يريد.
- بعد أن ينتهي أعطيه ما تبقى من الحليب.
- إحرصي عل أن يشرب طفلك الماء لأن الغذاء الصلب يجعله عطشان.
- إعرضي عليه نوع واحد من الطعام في كل مرة وإنتظري بعض الوقت قبل أن تكرري المحاوله, لمعرفة ما إذا كان هناك أي رد فعل.
- تخلصي من أي بقايا للطعام في صحن طفلك.
- في البداية عليك أن تبدأي بملعقة شاي أو 2 حتى تنتهي بتقديم وجبة واحدة في اليوم. بعد ذلك, أزيدي إلى وجبتين في اليوم مع احتمال وجبة خفيفة فيما بينهما. في النهاية سيحصل على 3 وجبات في اليوم مع احتمال وجبة خفيفة فيما بينهم.
- عليك أن تهرسي الغذاء للطفل في البداية. أثناء نمو طفلك يمكنك إطعامه الأغذية الأخشن.
- لا تضيفي الملح أبدا لإطعام طفلك، فكليتيه غيرناضجة كفايه للتعامل مع هذا الموقف.
ما الذي نبدأ به؟ (لا تفسدي براعم التذوق عند طفلك)
ليس هناك أتفاق كامل على ما الغذاء المثالي الذي ينبغي أن يكون أول الأطعمه الصلبة. البداية الجيدة عادة مع الطعام القريب من الحليب. هذه هي حبوب الأرز، حيث أنها يمكن أن يمكن تخفف إلى قوام ليس بأكثرسماكة من الحليب، ويسهل هضمها من قبل معظم الرضع، إلى جانب أنها ليس من المرجح أن تثيرالحساسية، وتوفرما يلزم من الحديد.
يمكنك أن تخلطيها مع الماء,وحليب الثدي، والحليب الصناعي، أو حليب البقر كامل الدسم (إذا أقره طبيبك).
قدمي لطفلك الخضار قبل الفاكهة ، حتى لا تفسد براعم التذوق لديه. لأنه إذا استحسن طفلك نكهة الفاكهة الحلوه ، فإنه قد يرفض الخضروات لأنها أقل حلاوة.
الزبادي واحدة من المواد الغذائية التي يستمتع بها الأطفال عادة ، إلا أنك لا تقدميها محلاة لتفادي رفض الطفل لأنواع الأطعمه الأقل حلاوه .اللحوم والدواجن والبيض عادة ما يتم تقديمها في وقت لاحق.
سيكون طفلك قريبا قادراً على تناول الطعام بشكل جيد معتمدا على نظام غذائي متوازن يحتوي على مجموعات الغذاء المختلفه. أكثر المجموعات الغذائية أهميه في الهرم الغذائي هي:
الكربوهيدرات (الخبز والارز والمكرونة والحبوب).
والفاكهة والخضار.
تليها هذه هي الأغذية الغنية بالبروتين (اللحوم والأسماك والبيض ومنتجات الألبان والمكسرات).
السكريات والدهون والشحوم والزيوت وينبغي أن تشكل الجزء الأصغر في غذاء طفلك.
من المهم الإشارة إلى أنه من الخطأ افتراض أن احتياجات طفلك هي نفس إحتياجاتك. على سبيل المثال، إذا كنت تستخدمين منتجات الالبان منخفضة الدسم، يجب أن تستمري في إعطاء طفلك الحليب كامل الدسم وحتى العام الثاني على الاقل.
شيء أخير يجب ملاحظته هو, طهي الطعام لطفلك بصورة جيده، وخاصة البيض واللحوم والدواجن. لا تعطي طفلك أبدا البيض النيء أو المطبوخ بصوره غير كامله.
الحساسية المحتمله:
- بعض الأطفال يعانون من حساسية لمنتجات الألبان كليا، ولهذا يجب أن نكون حذرين عند إدخال المواد الصلبة في البداية. في العادة البدائل - مثل حليب الصويا- يمكن أن تستخدم. يجب استشارة الطبيب.
- بعض الفاكهة يمكن أن يسبب حساسية مثل الموز والفراولة والمانجو.
- المواد الحافظة الموجودة في بعض الأغذية التجارية أو العصير.
- الشوكولاته ومنتجاتها.
- البيض.
f
16-10-2009 | 12:39 AM
حلو الموقع ده فيه وصفات اكلات للأطفال
::.. ظˆطµظپط© ط³ظ‡ظ„ط© - ط§ظ„ط·ظ‡ظ? ..::
::.. ظˆطµظپط© ط³ظ‡ظ„ط© - ط§ظ„ط·ظ‡ظ? ..::
E
16-10-2009 | 12:39 AM
انتو نمتو ولا صاحيين
مهاااااااااااااااا شايفة اسمك تحت ازيك عاملة ايه واخبار توتا ايه انتي مختفية فين بقى لك كذا يوم
فازلوكة ازيك ياجميل ايه اخبارك و العفريت بتاعك بقى عنده اد ايه دلوقتي
وعامل معاكي ايه
مهاااااااااااااااا شايفة اسمك تحت ازيك عاملة ايه واخبار توتا ايه انتي مختفية فين بقى لك كذا يوم
فازلوكة ازيك ياجميل ايه اخبارك و العفريت بتاعك بقى عنده اد ايه دلوقتي
وعامل معاكي ايه
ب
16-10-2009 | 12:54 AM
النت هيشلنى
ازيك ياايمان عاملة اية وحشاانى والله
ينفع تعدى ترغى انتى وسالى وانا لا
بس معلش كنت بمسح المطبخ
المهم اخبارك اية انتى ومعاذ
انا بدخل كل يوم
انتى اللى معنتيش بتدخلى كتير من شقتك
قوليلى صحيح الجيبة شكلها يمكن تعجبنى ابقى زبونة عندك ههههههههههههه
ازيك ياايمان عاملة اية وحشاانى والله
ينفع تعدى ترغى انتى وسالى وانا لا
بس معلش كنت بمسح المطبخ
المهم اخبارك اية انتى ومعاذ
انا بدخل كل يوم
انتى اللى معنتيش بتدخلى كتير من شقتك
قوليلى صحيح الجيبة شكلها يمكن تعجبنى ابقى زبونة عندك ههههههههههههه
E
16-10-2009 | 12:59 AM
تمام يامها الحمدلله
انا فعلا مابفتحش النت خالص في البيت عندي عشان معاذ مش بيسيبني في حالي ولما بينام بالليل واول ما افتح الاقي جوزو جه :(
خلاص يلا تعالي عشان تشوفيها يمكن تعجبك
انا فعلا مابفتحش النت خالص في البيت عندي عشان معاذ مش بيسيبني في حالي ولما بينام بالليل واول ما افتح الاقي جوزو جه :(
خلاص يلا تعالي عشان تشوفيها يمكن تعجبك
ب
16-10-2009 | 01:00 AM
ايماااان هل تسمعنى
حولللللللللللل
حولللللللللللل
E
16-10-2009 | 01:00 AM
يتصفح الموضوع حالياً: 2 (2 عضو و 0 ضيف)
*Om Mo3az*, أم حموودى القمر
اهي سالي جات اهي يا مها وانتي اللي مشيتي
*Om Mo3az*, أم حموودى القمر
اهي سالي جات اهي يا مها وانتي اللي مشيتي