تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
(
كنت عاملة عند هير استايل
ومتقلقيش حتى وانتى منكوشة شكلة حلو ههههههههههههههه
أ
انا جيت بعد صراع مرير مع الاكل
أ
,؛.انا جييييييييييت مين هنا؟,ظ؛.
أ
,؛.حد يتكلم بقى عااااااااااااااااا انا همشى الساعه 9 عااااااااااااا
أ
,؛.طيب اتفضلوا معايا نشرب كركديه سوا يلا,
أ
هتمشى الساعة 9 ليييه يا بسبس ...؟؟؟
أ
غذاء الطفل منذ الولادة حتى الشهر العاشر

الشهر الأول حتى الثالث:
رضاعة طبيعية وغالبا" ما يصل عدد الرضعات اليومية إلى ست رضعات كل أربع ساعات .

الشهر الرابع: متابعة الرضاعة الطبيعية بمعدل خمس إلى ست رضعات في اليوم مع إعطائه وجبات الحبوب المضاف إليها الحديد كالذرة والقمح والأرز . تعطى الحبوب عن طريق الملعقة بكميات صغيرة جدا" في البداية ثم تزداد تدريجيا".


الشهر الخامس والسادس :متابعة الرضاعة الطبيعيةمن أربع إلى خمس رضعات إضافة إلى إعطاءعصير الفواكه بكميات قليلةوتكون مخففةبالماء بالإضافة إلىالخضار المطبوخةوالمهروسة كالجزر والكوسا والبطاطا وكذلك الفواكه المهروسة كالتفاح والموز .

الشهر السابع :مواصلة الرضاعة الطبيعية إضافة إلى البدء في إعطاء صفار البيض المسلوق والزبادي،الدجاج واللحوم المسلوقة للطفل إضافة إلى البقوليات كالعدس والفاصوليا وذلك بعد نقعها في الماء قبل الطبخ مع الاستمرار في تقديم الخضراوات والفواكه.

الشهر الثامن حتى العاشر :متابعة الرضاعةوالإستمرار في إعطاء ما ذكر سابقا"مع زيادة الكميات حسب حاجة الطفل كما يمكن إطعامه البسكويت الغير محشي مع إضافة الزيوت النباتية بكميات صغيرة جدا" إلى طعامه . وبعد أن يتم السنة الأولى متابعة الرضاعة الطبيعية بالإضافة إلى كل ما سبق وإعطاء الطفل حليب البقر الطازج وبياض البيض وإعطائه طعام العائلة مع السمك


وبعد أن ينهي عامه الأول يجب ان تهتمي أكثر بغذائه مع مواصلة الرضاعة الطبيعية او الصناعية او هما معاً وهنا يبدأ في أكل السمك ولكن الا يكون مقليا بل مسلوق او مشوي والافضل المسلوق
أ
,؛.عشانى جوزى هياخد الكمبيوتر عشان عنده شغل يا هدى هو قالى ادخلى دلوقتى وانا فى التراويح عشان هاخده لما ارجع,ظ؛.
أ
و مثل ماطلبت الاخت أمونة ..

نقلت لكم هاي الجدول بعمر الاربع شهور و 3 - 4 أسابيع ..

بسيط و حلو ..

و ارجو الاستفادة !




أ
قائمة الممنوعات والمسموحات ضمن أكل الطفل الرضيع من 4 شهور الى عمر سنة..ونبدا بالممنوع :



حليب الأبقار:
الحليب البقري المفروض ماياخذه الطفل قبل عمر سنه .. أولا لانه صعب الهضم وثانيا لانه لايحتوي على كمية كافية من المعادن اللي يحتاجها الطفل ومنها واهمها الحديد .. يعني بس بتنفخين البيبي على الفاضي




الزبادي:
مع ان الحليب البقري ممنوع, ممكن نعطي الطفل بعد عمر 7 او 8 شهور زبادي بس بشرط يكون سادة يعني مايكون
مضاف اليه فواكه لان الزبادي اللي عليه فواكه غالبا مايكون مضاف له سكر والسكر مو كويس للبيبي.. وكمان المفروض
يكون الزبادي كامل الدسم.. اعطاء الطفل زبادي قليل الدسم خطأ كبير تقع فيه كثير من الامهات .. لايعطى الطفل قبل عمر سنتين حليب او اي شي من مشتقاته قليل أو منزوع الدسم ..




السكر والملح:
لاتضاف ابدا لأكل الطفل .. بعض الأمهات تضيف سكر علشان البيبي يتقبل الأكل وهذا طبعا غلط




العسل:
وهذا أخطر شي .. المفروض ما نعطي الطفل قبل مايكمل سنه .. السبب: لوجود احياء دقيقة تسبب تسممات غذائية خطيرة.




الحمضيات:
داخل فيها البرتقال والطماطم مو ممنوعه ولا مسموحه

اللي اقصده ان الكثير يفضلون تجنب البرتقال وغيره من الحمضيات قبل عمر 7 شهور لانه قد يسبب الاسهال أو الحساسية أو طفح جلدي وخصوصا في منطقة البامبرز
بس لو جربتيها مع طفلك وماتحسس منها توكلي على الله وكملي لان الحمضيات غنية بفايتمين سي




البيض:
البيض لايعطي قبل عمر سنة.. ولكن ممكن تعطين بيبي بعمر7 او 8 شهور شوي من صفار البيض واخلطيه مع شوي ماء او حليب او اي سائل علشان مايلصق في سقف الحلق
ولكن بياض البيض لايعطى بتاتا
قبل عمر سنه. السبب: قد يسبب حساسية.




الجزر:
الكثير يفضل تجنب الجزر والسبانخ الى بعد عمر 8 شهور لوجود النترات فيه ..
السبب :
دكتورة بنتي قالت لي .. وعلى فكرها تقول الجزر اللي في العلب (اكل الاطفال) نسبة النترات فيه اقل من الجزر الطبيعي الفريش .. بس للأمانة الدكتوره مره كويسه وفي احسن مستشفيات امريكا




العصيرات:
يجب ان تكون طبيعية 100% ولاتتجاوز ال 100 مل في اليوم .. السبب: السؤال تشبع البيبي بسرعة وفائدتها أقل من لما تكون فواكه صحيحة




ونجي الحين للمسموح:
بالنسبة لولدي عمره 5 شهور قالت لي الدكتورة:
السيريال اللي يكون زي السيريلاك بس بالأرز-
تفاح -
موز -
كمثرى -
المشمش-
الخوخ-
افوكادو << مادري وش جابه معهم حتى انا استغربت سألتها قالت كويس بس لاتكثرين منه لانه دهني-
بطاطا حلوة -
القرع الامريكي اللي يكون طويل-
كوسة




هذا تقريبا الى عمر 8 شهور ...
أ
,؛.حلوه الحاجات دى يا هدى انا فعلا دى اكتر حاجه محتاره فيها التغذيه بتاعة البيبى,
أ
,؛.انا سمعتدكتور بتاع اطفال يلها بيقول لام انها المفروض لو لقيت البيبى بطل رضاعه يبقى معناه ان لبن صدرها قليل وتبدأ تتدخل بالاكل من بره وواحده مره بتقوله انها بتحط لبنتها سكر على الاكل عشان تتقبله راح مزعق وقالها انها كدا بتعودها على كل حاجه مسكره ومش هتعرف تستطعم بعد كدا وقالها اننا المفروض نهتم اكتر من كدا
أ
انا كمان يا بسبس الموضوع ده شاغلنى جدا جدا جدا
أ
,؛.انا بقول اخدها واحده واحده يعنى اركز فى اول 3 شهور ولما يقربوا يخلصوا اقلق على اللى بعده عشان كدا هتجنن هههههههههههههه
ص
منا مش بطبخ الحمد لله
أ
,؛.مورو بقيت فى حزب لحوامل البلطجيه زينا يا جدعان ههههههههههههههههههههه خاة جوزى بتقولى انتو بقيتوا ورق ليه كدا دانا كنت بشيل مراتب وانضف الشقه يوميا وانا حامل وانتوا مش عارفين تحافظوا على عيل واحده
أ
,؛.يا جماعه عايزه اقلكم ان ندى قالتلى طريقة تحفه للجلاش باللحمه المفرومه وااااو وكان هيجيلى انهيار عصبى لما سمعتها ومفيش حد قبلها ولا بعدها عملها واااااااااو واااااااااااو وااااااااااو :tongue:
ص
فعلا الكلام دا بيتقلى
بس احساس الكسل دا فعلا احساس بشع
تحسى ان شويه وجوزك هينيمك على بابا البيت دا لو طيب لو شرير على الرصيف قدام البيت عشان يذلك رايح جاى هههههههه
الحمد لله
ف
فى حد هناااااااااااااااااااا
أ
,؛.هههههههههههههههههههههههههههههههه لا طبيعى الكسل يا مورو فى الاول كدا بس من اول الرباع هتبقى تمام الحمدلله يعنى انا بقيت احس بتحسن اكتر الحمدلله وربنا يكرمك وهتطلعى من الحاله دى قريب اوى اوى
X