تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم
(
01-09-2009 | 03:39 PM
توبى يا قمر انا اسمى ايمان واول حمل لية ربنا يخليكى يا قمر
L
01-09-2009 | 03:41 PM
يارغايييييييييييييييييييييييييييييييييييين :eek::eek::eek:
ده انا سبتكم امبارح زي دلوقتي ارجع الاقي 50 صفحة
طبعا مش هقرأ حاجة :tongue: بس فيهم حاجة مفيدة ولا اطنش
رشا ظهرت ولا لسه؟
هوبا كل سنةونودي وهي طيبة
ده انا سبتكم امبارح زي دلوقتي ارجع الاقي 50 صفحة
طبعا مش هقرأ حاجة :tongue: بس فيهم حاجة مفيدة ولا اطنش
رشا ظهرت ولا لسه؟
هوبا كل سنةونودي وهي طيبة
e
01-09-2009 | 03:50 PM
صوت العيون;10207412:
لا طبعا يا جميله منورانا ما كلنا بنات بس الفكرة اننا حوامل الحمد لله
بس دا الفرق هههههه
هههههههه
طيب الحمد لله
ده انا حسيت انى هتحرج اوى:o
وهتقولولى امشى يا بت من هنا:D
ف
01-09-2009 | 03:53 PM
lifedrop;10207488:
اوعو تمشو ....
شوية وجاية
استنوووووووووونى
بسرعه والا ها مشى:tongue:
eng_lolla2010;10207499:
هههههههه
طيب الحمد لله
ده انا حسيت انى هتحرج اوى:o
وهتقولولى امشى يا بت من هنا:D
اهلا يا كتكوته اسمك ايه:)
garfeild;10207459:
يارغايييييييييييييييييييييييييييييييييييين :eek::eek::eek:
ده انا سبتكم امبارح زي دلوقتي ارجع الاقي 50 صفحة
طبعا مش هقرأ حاجة :tongue: بس فيهم حاجة مفيدة ولا اطنش
رشا ظهرت ولا لسه؟
هوبا كل سنةونودي وهي طيبة
طبعا فى حاجات مفيده ويسلام لو تعرفى مين اللى كاتبها
ندى:D
ورشا لسه ما ظهرتش ربنا يطمنا عليها
L
01-09-2009 | 03:58 PM
هههههههههههههههههههههه
بجد ياتوتو يعني اقعد اقرا اللي فاااااااااااااااااااااات
ده يادوب هقوم على الفطار بأه مع اني فاطره :D
بجد ياتوتو يعني اقعد اقرا اللي فاااااااااااااااااااااات
ده يادوب هقوم على الفطار بأه مع اني فاطره :D
ف
01-09-2009 | 04:01 PM
garfeild;10207528:
هههههههههههههههههههههه
بجد ياتوتو يعني اقعد اقرا اللي فاااااااااااااااااااااات
ده يادوب هقوم على الفطار بأه مع اني فاطره :D
مش مك سوفه يا ست هاااااااااااااااااانم:mad:
ف
01-09-2009 | 04:07 PM
lifedrop;10207548:
انا جيت اهو....
حاحط الحاااجات الخطيرة اللى انا كنت كتبها تانى عشااااااااان سيمو حبيبتى:D:D:15:
ان العديد من الأمهات ومع حلول مولود جديد يسعون فى البحث عن كافة المعلومات التى قد تفيدهم فى التعامل مع أطفالهم الرضع ومنذ اللحظة الأولى للولادة، فمنهم من تقوم بأخذ دورات عن كيفية تربية الأطفال ، وهناك من تعكف على قراءة بعض كتب رعاية الأطفال، والأخرى تتلقى النصائح من باقى أفراد العائلة.
- ولكن تأتى لتصطدم كل منهما بالواقع وتواجه أشيائا لم تتعرض لها من قبل، كمقدار أكل الطفل هل هو مناسب أم لا؟
- هل الطفل ينام لوقت كاف؟
- وهل عليها أن تجعله يرتدى الملابس الثقيلة، أما ما هو المناسب له؟
فأذا كنتى محفوفة بالقلق تجاه كيفية تعاملك مع طفلك الرضيع، أليك سيدتى هذا الدليل ليطمئنك ويخبرك عما لا يدعو للقلق والخوف أو الأشياء التى ينبغى عليك استدعاء الطبيب أثناء حدوثها فورا.
هل الرضاعة الطبيعية كافية للطفل؟
ان الرضاعة الطبيعية يجب أن تكون كل ساعة أو ساعتين، وهذا ليس لأن الطفل لا يحصل على ما يكفيه من لبن الأم ولكن لصغر حجم معدته.
أيضا فعليك عزيزتى تجنب بعض المكملات الغذائية الأخرى كالماء المحلى بالسكر مثلا الا اذا أشار عليك الطبيب بفعل ذلك لبعض المشاكل الطبية، كانخفاض مستوى السكر فى الدم أو اليرقان، وعلى النقيض فقد تعمل المكملات الغذائية على اضعاف مدى استفادة طفلك من الرضاعة الطبيعية.
كما أن مسألة فقدان طفلك لوزنه بنسبة 10% هو أمر طبيعى للغاية خلال الأيام الأولى من الولادة، ولا داعى للقلق أو استشارة الطبيب فى ذلك.
هل يكثر الطفل من البصق؟
ان البصق سواء قبل أو بعد الرضاعة لهو أمر طبيعى بالنسبة الأطفال حديثى الولادة، وهو يعنى وجود ارتجاع لبعض الطعام فى صورة سائل بحجم ملعقة الشاى، أما اذا قام طفلك بالأنحناء للخلف أو بصق بقوة وبصورة مؤلمة، عليك التحدث الى الطبيب فورا، فربما يكون لدى طفلك بعض المشاكل الطبية التى يمكن علاجها.
هل حركة الأمعاء طبيعية؟
فالعديد من أطباء الأطفال يكررون نفس الشعار "اذ لم يكن الغائط أو البراز أسود اللون (باستثناء المادة الداكنة التى تخرج من بطن المولود بعد ولادته) سواء أحمر أو أبيض، فليس هناك داعى للقلق".
أيضا فاللون الأخضر هو طبيعى حتى اذا كان الطفل يعتمد على الرضاعة الطبيعية، فحركة الأمعاء هذه يمكن أن تحدث بين فترات الرضاعة.
وربما مرة واحدة فى اليوم أما اذا شعرتى ببعض الأعراض الأخرى على طفلك كالقيىء مثلا أو الحمى، أو وجدتى بعض الألوان الغريبة فى حفاضته، عليك فورا التحدث الى الطبيب، فالبراز الأحمر أو الأسود فى اللون يشير الى وجود دم فى الجهاز الهضمى، ولكن اذا كان شاحبا أو أبيض اللون فيعنى وجود بعض المشاكل فى الكبد.
هل على الطفل أن يرتدى الملابس الثقيلة للغاية؟
ان درجة حرارة جسم الأطفال حديثى الولادة غير منتظمة غالبا، لذا عليك أبقاء طفلك دافئا ومستقرا، ولكن تجنبى الملابس الثقيلة للغاية والتى تشعره بالحرارة الشديدة، فالقاعدة هنا هى العمل على ما يريح طفلك وما هو مناسبا له.
ومن ناحية أخرى عليك فحص طفلك فى الكثير من الأحيان، وهذا للتأكد من أنه ليس ساخنا أو باردا جدا.
ويمكنك فعل ذلك من خلال لمس مؤخرة عنق طفلك والتى ينبغى أن تكون دافئة وليست ساخنة جدا، أيضا يمكنك لمس اليدين والقدمين والخدين والتأكد من برودتهم ولكن ليست بالبرودة الشديدة، واذا اكتشفتى ذلك قومى بتدفئة طفلك أكثر أو أن يرتدى الجوارب والقبعة.
متى تكون الحمى داعية للقلق؟
الحمى هى ارتفاع درجة حرارة الجسم فوق الحد الطبيعى، واذا وصلت الى 100.4 فهرنهايت (تفوق ال38 درجة مئوية) أو أكثر بالنسبة للرضع (ثلاثة شهور أو أقل) يلزم فورا الأنتقال الى غرفة الرعاية المركزة.
واذا ظهرت أعراض التعب الشديد على طفلك أو بعض مشاكل التنفس، عليك التوجه الى أقرب مستشفى لأنقاذه، وبشكل عام فأن الأطفال حديثى الولادة هم أكثر عرضة للأصابة بالحمى، حتى لو لم تظهر عليهم الأعراض، وهذا يستلزم ملامسة طفلك باستمرار لفحص درجة حرارته.
منقول من فتكات
واى خودعة:wink::15:
ايه ده يا ست ندى انتى صدقتى نفسك ولا ايييييييييييييييييييييييييييه:mad:
حد يقولى اعمل فطار ايه
عندى لحمه مفرومه وعندى كبده
ورز ومكرونات
وبسسسسسسسسسسسسسسسس
اعمل اييييييييييييييييييه
L
01-09-2009 | 04:16 PM
فراشه فى بيتها;10207540:
مش مكسوفه يا ست هاااااااااااااااااانم:mad:
:tongue::tongue::tongue: انا حامل
وبعدين انا بصوم يوم وفطر يوم علشان نونتي :D
ف
01-09-2009 | 04:17 PM
lifedrop;10207597:
مش عارفة ايه المعاملة الوحشة دى:(:(!!!
احباط ...احباط ...احباط...
اللهم انى صائمة:ss:
ممكن تعملى مكرونة بصوص البولونيز ولو عندك لبن ودقيق اعملى مكرونة بالبشاميل....
وممكن تعملى الكبدة بالبصل...
خلاص مش تزعلى انتى كميله خااااااااااااااااالص واحسن ام فى الدنيا
ها ايه رايك كده
:D :D :D :D
طيب لو عملت مكلرونه با لباشاميل لازم معاها حاجه ولا ممكن تمشى لوحدها
مش قصدى تمشى برجليها لأ :cool: انا قصدى تتاكل لوحدها:)
y
01-09-2009 | 04:18 PM
هعععععععععع
انا جييييت نورتلكم البيت هنا وفي كل حتهانا بنورها
ازيك ياندى ياللىمحصلانى بيوم :)
عرفتى هتجيبي ولد ولا بنت ؟؟
انا جييييت نورتلكم البيت هنا وفي كل حتهانا بنورها
ازيك ياندى ياللىمحصلانى بيوم :)
عرفتى هتجيبي ولد ولا بنت ؟؟
ف
01-09-2009 | 04:18 PM
garfeild;10207616:
:tongue::tongue::tongue: انا حامل
وبعدين انا بصوم يوم وفطر يوم علشان نونتي :D
ياااااااااااااااااااااااه مش معقول حااااااااااااااامل
الف مبروك فرحتلك يا سمسم:cool:
L
01-09-2009 | 04:18 PM
ميرسي يانودي ياحببتي على المعلومات الجامده دي بجد (f)(f)
توتو اعملي كبده اسكندراني ومكرونة عادي وبطاطس محمرة
توتو اعملي كبده اسكندراني ومكرونة عادي وبطاطس محمرة
ف
01-09-2009 | 04:20 PM
yomizo;10207622:
هعععععععععع
انا جييييت نورتلكم البيت هنا وفي كل حتهانا بنورها
ازيك ياندى ياللىمحصلانى بيوم :)
عرفتى هتجيبي ولد ولا بنت ؟؟
اهلا اهلا بالشيف يم يم
شوفتى انا عارفاكى ازاى:D :D :D
L
01-09-2009 | 04:20 PM
فراشه فى بيتها;10207623:
ياااااااااااااااااااااااه مش معقول حااااااااااااااامل
الف مبروك فرحتلك يا سمسم:cool:
الله يبارك فيكي ياتوتو ياحببتي انا عارفه انك اول مره تعرفي وفرحتيلي من قلبك
عقبالك ههههههههههههههههههههه:D
ف
01-09-2009 | 04:20 PM
garfeild;10207624:
ميرسي يانودي ياحببتي على المعلومات الجامده دي بجد (f)(f)
توتو اعملي كبده اسكندراني ومكرونة عادي وبطاطس محمرة
فكره لا بأس بهاااااااااااااااااا:D:D
ف
01-09-2009 | 04:22 PM
garfeild;10207634:
الله يبارك فيكي ياتوتو ياحببتي انا عارفه انك اول مره تعرفي وفرحتيلي من قلبك
عقبالك ههههههههههههههههههههه:D
لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بالله عليكى اهىء اهىء اهىء اهىء:confused:
ف
01-09-2009 | 04:24 PM
lifedrop;10207643:
اعملى الكبدة معاها....
ولا انا كدة بعكعك:rolleyes:؟؟؟
يميم!!!!
مش معقوووووووووووول....
انتى فاكراااااانى؟؟؟؟
ازيك يا قمر:D؟؟؟
انا الحمد لله حامل فى بنت... زيك يعنى:wink:
لأ طبعا بتعكعكى وبتعكعكى الف مره
انتى مش ها تكبرى ولا اييييييييه(6)
L
01-09-2009 | 04:24 PM
بنات عايزه اخد رأيكم في حاجة
ان شاء الله لما اروح عند ماما خالو عزمنا كلنا العيله كلها يعني عيلة ماما
وابن خالي اتجوز في نفس الشهر اللي انا اجوزت فيه ومراته لسه محملتش
وعرفت امبارح من ماما انهم متأثرين اوي من الموضوع ده وانها كل ما البيريود تيجيلها تقعد تعيط وكده وانا بصراحة لما سمعت الكلام ده مش عايزة اروح العزومة علشان مشاعرها وكمان عشلان محدش يقول قدامها انتي عامله ايه في الحمل وكده وهي تحس بغيرة او تتجرح
ايه رأيكم ؟
ولو مروحتش مع ان كل اللي عندي في البيت هيروحوا انا هقول ايه وخايفة خالو يزعل
انا محتاااااااااره جدا
ان شاء الله لما اروح عند ماما خالو عزمنا كلنا العيله كلها يعني عيلة ماما
وابن خالي اتجوز في نفس الشهر اللي انا اجوزت فيه ومراته لسه محملتش
وعرفت امبارح من ماما انهم متأثرين اوي من الموضوع ده وانها كل ما البيريود تيجيلها تقعد تعيط وكده وانا بصراحة لما سمعت الكلام ده مش عايزة اروح العزومة علشان مشاعرها وكمان عشلان محدش يقول قدامها انتي عامله ايه في الحمل وكده وهي تحس بغيرة او تتجرح
ايه رأيكم ؟
ولو مروحتش مع ان كل اللي عندي في البيت هيروحوا انا هقول ايه وخايفة خالو يزعل
انا محتاااااااااره جدا
ا
01-09-2009 | 04:28 PM
مونه الدلوعه;10203987:
انهارده الصبح الساعه 7 نزل عليه دم وجانى مغص جامد روحت المستشفى وعملولى عملية تنظيف والطفل نزل خلاص مبقتش حامل
ربنا يعوضك خير ان شاء الله انا برضة قبل الحمل ده عملت عملية تنظيف والحمد لله ربنا كرمني بالحمل فما تقلقيش ان شاء الله ربنا هيعوضك خير ان شاء الله
ف
01-09-2009 | 04:31 PM
garfeild;10207650:
بنات عايزه اخد رأيكم في حاجة
ان شاء الله لما اروح عند ماما خالو عزمنا كلنا العيله كلها يعني عيلة ماما
وابن خالي اتجوز في نفس الشهر اللي انا اجوزت فيه ومراته لسه محملتش
وعرفت امبارح من ماما انهم متأثرين اوي من الموضوع ده وانها كل ما البيريود تيجيلها تقعد تعيط وكده وانا بصراحة لما سمعت الكلام ده مش عايزة اروح العزومة علشان مشاعرها وكمان عشلان محدش يقول قدامها انتي عامله ايه في الحمل وكده وهي تحس بغيرة او تتجرح
ايه رأيكم ؟
ولو مروحتش مع ان كل اللي عندي في البيت هيروحوا انا هقول ايه وخايفة خالو يزعل
انا محتاااااااااره جدا
بصى يا سيمو اولا لازم تروحى عشان خالك مش يزعل
هحكيلك حكايه
انا المعلمه بتاعت القرأن بتاعتى بتجيلى البيت
من وانا فى تالته ثانوى وهى كانت متجوزه
انا اتخطبت وانا فى اجازة تانيه كليه واتجوزت وحملت
وماما قاتلى لازم نقولها عشان ماتحسبش ان احنا بنخبى عليها علما بانها زى اختنا
ولما عرفت فرحت جدااااااااااااااااااااااااا
ولما ولدت جاتلى عند ماما وكانت فرحانه جدا
ورببنا يرزقها
فا انتى لو ما قولتيلهاش ها تتأثر اكتر وتحسب انكو خايفين منها