شات بنات مصر لشهر محرم1431
ح
03-01-2010 | 04:40 PM
التونه حلوه وانا سمعت الدكتور قال انها مفيده للحامل لكن موضوع الرنجه ده اللى مش عارفاه وكمان عاوزه انا كمان اعرف موضوع تزكره الحامل يعنى لو نزلت فى الشهر السادس فيها حاجه؟؟
ح
03-01-2010 | 04:44 PM
نسمه الجنه انا كمان زيك على فكره هنزل برضو على شهر 3 او 4
ا
03-01-2010 | 04:46 PM
:07:F:F:
ا
03-01-2010 | 04:47 PM
يلا يا حبيبه ننزل سوا ههههههههههههه
يلاااا
يلاااا
ا
03-01-2010 | 04:48 PM
ايه رايك
ح
03-01-2010 | 04:48 PM
انا السنه اللى فاتت جبت لحماتى خاتم دهب وشنطه لازار وعبايه
s
03-01-2010 | 04:49 PM
أوصت لجنة تابعة لإدارة الاغذية والعقاقير الامريكية الحوامل بالحد من تناول اسماك التونة وذلك في مسعى لاحداث توازن بين مخاوف بشأن التسمم الزئبقي والحاجة لاتباع نظام غذائي صحي.
لكن اللجنة الاستشارية للاغذية بالادارة أحجمت يوم الخميس عن دعوة الحوامل الى استبعاد اكثر الاغذية البحرية انتشارا في الولايات المتحدة من قوائمهن الغذائية كلية كما فعلت مع انواع اخرى مثل اسماك القرش بسبب مخاوف بانها تحتوي على قدر من ميثيل الزئبق للاضرار بنمو الاجنة.
ولم تحدد اللجنة كمية التونة التي توصى الحوامل بتناولها لكنها تأمل ان تفعل ذلك بعد اجراء المزيد من الابحاث. لكنها في الوقت ذاته قالت ان على ادارة الاغذية والعقاقير الاستفادة من نشرة وضعتها ولاية ويسكونسن كنموذج والتي تنصح النساء بعدم تناول اكثر من علبتين من التونة تزن الواحدة منها 170جراما في الاسبوع.
وتقول القواعد الحالية لادارة الاغذية والعقاقير ان النساء لابد ان يقتصر استهلاكهن من كل انواع الاسماك على 340جراما من السمك المطهي في الاسبوع لكنها لا تشير بشكل خاص الى التونة سواء الطازجة او المحفوظة والتي تشكل على الاقل ربع حجم الاغذية البحرية التي يتم استهلاكها في الولايات المتحدة.
ويوجد الزئبق في البيئة بشكل طبيعي ومن خلال التلوث الصناعي ايضا.
وتحتوي كل الاسماك تقريبا على قدر ضئيل من ميثيل الزئبق لكن أعلى قدر منه يوجد في الاسماك المعمرة والضخمة كأسماك القرش مما يشكل الخطر الاكبر على من يتناولها بشكل دائم.
لكن اللجنة الاستشارية للاغذية بالادارة أحجمت يوم الخميس عن دعوة الحوامل الى استبعاد اكثر الاغذية البحرية انتشارا في الولايات المتحدة من قوائمهن الغذائية كلية كما فعلت مع انواع اخرى مثل اسماك القرش بسبب مخاوف بانها تحتوي على قدر من ميثيل الزئبق للاضرار بنمو الاجنة.
ولم تحدد اللجنة كمية التونة التي توصى الحوامل بتناولها لكنها تأمل ان تفعل ذلك بعد اجراء المزيد من الابحاث. لكنها في الوقت ذاته قالت ان على ادارة الاغذية والعقاقير الاستفادة من نشرة وضعتها ولاية ويسكونسن كنموذج والتي تنصح النساء بعدم تناول اكثر من علبتين من التونة تزن الواحدة منها 170جراما في الاسبوع.
وتقول القواعد الحالية لادارة الاغذية والعقاقير ان النساء لابد ان يقتصر استهلاكهن من كل انواع الاسماك على 340جراما من السمك المطهي في الاسبوع لكنها لا تشير بشكل خاص الى التونة سواء الطازجة او المحفوظة والتي تشكل على الاقل ربع حجم الاغذية البحرية التي يتم استهلاكها في الولايات المتحدة.
ويوجد الزئبق في البيئة بشكل طبيعي ومن خلال التلوث الصناعي ايضا.
وتحتوي كل الاسماك تقريبا على قدر ضئيل من ميثيل الزئبق لكن أعلى قدر منه يوجد في الاسماك المعمرة والضخمة كأسماك القرش مما يشكل الخطر الاكبر على من يتناولها بشكل دائم.
s
03-01-2010 | 04:50 PM
ماشاء الله يامها ايه ده كله دي كل واحده هديه لسنه ماتجيبلهاش لمده سنتين بقي
ا
03-01-2010 | 04:51 PM
الي سمعته ده في طيران سما لكن سؤالي هل فيه كده في الطيران السعودي انا هنزل بازن الله وهكون في الشهر السابع كده متهايالي الشهاده الصحيه بس الي بتبقي مطلوبه
ح
03-01-2010 | 04:52 PM
ايوه ياريت يا نسووومه هههههه هنزل من مطار الرياض على القاهره وانتى؟
ا
03-01-2010 | 04:52 PM
انا المرادي نازله وعاوزه اجيب لحماتي وماما وعاوزة هدايا حلوة اجيب ايييييييييييييييييه؟؟
ا
03-01-2010 | 04:55 PM
وانا كمان هنزل من مطار الرياض على القاهرة ومن القاهره على المنصورة
ا
03-01-2010 | 04:57 PM
وهكون في السابع اوله بازن الله عشان الحق اتابع هناك بازن الله وارتاح اخر شهرين دول مع ماما
ح
03-01-2010 | 04:57 PM
هههههههه انا بقول برضو كده يا لولا يعنى السنه دى اجيب لمامتى بس بقى لانها بصراحه تعبت معاى اووووى وتستحق اجبلها الدنيا كلها
ا
03-01-2010 | 04:59 PM
انتي هتجيبي هدوم حمل طبعا قبل ما تنزلي للخروج وكده طيب الاماكن منين اصلي محتاره اجبيهم منين يا بيبا
ح
03-01-2010 | 04:59 PM
ايوه يا نسمه انا كمان برضو ا ن شاء الله مش عارفه اجيب ايه لمامتى ؟؟
وياترى اجيب لحماتى ولا لا هى انا من بلد وهما فى بلد واناطبعا هنزل عند ماما ومش هروح عندهم طبعا الا لما جوزى يجى بقى ونبقى نروحلهم زياره يأما هما لو جم يسلموا عليت بقى يعنى المفروض اجيبلها هديه عيد الام ولا لا بقى ؟
وياترى اجيب لحماتى ولا لا هى انا من بلد وهما فى بلد واناطبعا هنزل عند ماما ومش هروح عندهم طبعا الا لما جوزى يجى بقى ونبقى نروحلهم زياره يأما هما لو جم يسلموا عليت بقى يعنى المفروض اجيبلها هديه عيد الام ولا لا بقى ؟
ا
03-01-2010 | 05:05 PM
انا فعلا الي محيرني هديه ماما وحماتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ
ا
03-01-2010 | 05:06 PM
انا راي يا بيبا انك تجيبي هديه عشان بتبقي حلوة انك تجيبي وكده ولما تيجي تسلم عليكي اديهالها لو مجتش بقي تسلم عليكي ادي الهديتين لست الحبايب ماما هههههه
د
03-01-2010 | 05:07 PM
هدايا عيد الام للي في الرياض هاتلهم عبايه في عبايات هنا تحفه خروج وبيت واسعارهم حلوه
ا
03-01-2010 | 05:07 PM
ولا ايه رايك اصل كمان لازم والواحد نازل من السفر يجيب هديه لماته بصرف النظر عن عيد ام ولا لا