تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
b
أجمل ايام العمر;10184097:
لحقتى ... كروووتى حماتك ولا ايه ...؟؟






لا ان شاء الله مش ناوية :D





ماهو انا بقول كدة بس عارفة انى ساعة الجد هكون اجبن من الجبن :o






نورتى التجمع و عقبال ما تنضمى بشكل رسمى وا لف حمد الله على سلامة اختك

بالنسبة للجهاز .. هو بيتباع ماركة شيكو ب 550 ... فى لفى و ا محل اطفال كبير ... بس انا اعرف واحدة بتبيع واحد مستعمل بالكرتونة و جديد لانج بنص التمن و هبعتلك رقمها حالا على الخاص و هى عندها حاجات كتير تخص البيبيهات سراير و كراسى و عجل و كدة ...

و نمرة الدكتور مدحت الزيات كمان هبعتهالك باذن الله على الخاص ... هو الدكتور عيادته فى شارع المنيا فوق ماكدونالدز و بيشتغل فى مستشفى النخيل فى المعادى و المكرز الطبى فى مدينة الرحاب

واى سؤال احنا تحت امرك :)


بجد شكرا ليكي جدااااااااا ع ردك السريع و ربنا يكرمكوا باذن الله و ادعولي بقى ربنا يجمعني انا وخطيبي ع خير قريب باذن الله
m
أجمل ايام العمر;10184097:
لحقتى ... كروووتى حماتك ولا ايه ...؟؟






لا ان شاء الله مش ناوية :D





ماهو انا بقول كدة بس عارفة انى ساعة الجد هكون اجبن من الجبن :o






نورتى التجمع و عقبال ما تنضمى بشكل رسمى وا لف حمد الله على سلامة اختك

بالنسبة للجهاز .. هو بيتباع ماركة شيكو ب 550 ... فى لفى و ا محل اطفال كبير ... بس انا اعرف واحدة بتبيع واحد مستعمل بالكرتونة و جديد لانج بنص التمن و هبعتلك رقمها حالا على الخاص و هى عندها حاجات كتير تخص البيبيهات سراير و كراسى و عجل و كدة ...

و نمرة الدكتور مدحت الزيات كمان هبعتهالك باذن الله على الخاص ... هو الدكتور عيادته فى شارع المنيا فوق ماكدونالدز و بيشتغل فى مستشفى النخيل فى المعادى و المكرز الطبى فى مدينة الرحاب

واى سؤال احنا تحت امرك :)


انا كمان عايزه رقم لست دى ولو عندها شيالة بيبى اللى هى بتتلبس دى وتعرفى سعرها ياريت تقوليلى

أمةالله;10184103:
ممكن وحطي بدل الماشروم جزر



انتي هتشوحي اللحمة عادي وتحطيها على النار تستوي بس تزودي المية شوية ... وبعد نص ساعة كده قطعي جزر حلقات وشوحيه في حتة زبدة وزوديه على اللحمة يستوي ... ولما اللحمة تقرب تستوي دوبي معلقة ونص دقيق في مية وزوديهم على اللحمة ولما يتقلوا وقبل ما تقدمي علطول حطي معلقتين كريمة على الصوص



انا بعملها بطريقه تانى بجيب طاسه فيها حتة زبده واحط اللحمه تتشوح شويه يعنى وبعدين انقلها فى صينيه لحد مااخلص الكيه كلها ويعدين اغلى شوية مايه وازودهم عليها واسيبها تغلى شويه وفى نفس الطاسه اللى شوحنا فيها اللحمه الاول اشوح بصله متقطعه صغير وبعد مالونها يغير احط عليها كوب لبن مدوبه فيه شوية دقيق وملح وفلفل واقلب لحد ماتتقل واحطهم عاللحمه واسيبهم لحد مايتجانسوا مع بعض وبالف هنا وشفا
د
مى هو كان ليه اصحاب بنات فى الكليه وفضل معاهم لغايه ما ارتبطنا وبقوا اصحابى جدا والجديد عليه انه بدا يكلم ناس جديده وبقولك واحده متجوزة
أ
فراشه فى بيتها;10184132:
ما اتحرمش منك يا مى بس هى بتتقدم مع ايه


مع أي حاجة يا قمر

رز أبيض وسلاطة

مكرونة بالباشميل أو عادية

ولو انتوا بتحبوا لازم يبقى فيه خضار غير السلطة على الغدا ... حطي مع الجزر بطاطس بتبقى حلوة أوي أوي ... وماما ساعات بتعملها ببصل قاورما وبطاطس بيبي بتبقى حلوة أوي برضه
ف
meshmesh_romio;10184143:
انا كمان عايزه رقم لست دى ولو عندها شيالة بيبى اللى هى بتتلبس دى وتعرفى سعرها ياريت تقوليلى




انا بعملها بطريقه تانى بجيب طاسه فيها حتة زبده واحط اللحمه تتشوح شويه يعنى وبعدين انقلها فى صينيه لحد مااخلص الكيه كلها ويعدين اغلى شوية مايه وازودهم عليها واسيبها تغلى شويه وفى نفس الطاسه اللى شوحنا فيها اللحمه الاول اشوح بصله متقطعه صغير وبعد مالونها يغير احط عليها كوب لبن مدوبه فيه شوية دقيق وملح وفلفل واقلب لحد ماتتقل واحطهم عاللحمه واسيبهم لحد مايتجانسوا مع بعض وبالف هنا وشفا



تسلم ايدك يا مشمشه
m
انا رجلى بتوجعنى اوى ومش بقدر اقف عليها بحس انها مش شايلانى اعمل ايه
أ
فراشه فى بيتها;10184136:
تصدقى يا هدى ان القاعده معاكو لا تعوض:)



فعلا ربنا يجمعنا دايما على الخير يارب



baata;10184137:
بجد شكرا ليكي جدااااااااا ع ردك السريع و ربنا يكرمكوا باذن الله و ادعولي بقى ربنا يجمعني انا وخطيبي ع خير قريب باذن الله




ربنا يجمعك بخطيبك عاجلا غير آجلا يارب آميييييييييييييين


meshmesh_romio;10184143:
انا كمان عايزه رقم لست دى ولو عندها شيالة بيبى اللى هى بتتلبس دى وتعرفى سعرها ياريت تقوليلى




انا بعملها بطريقه تانى بجيب طاسه فيها حتة زبده واحط اللحمه تتشوح شويه يعنى وبعدين انقلها فى صينيه لحد مااخلص الكيه كلها ويعدين اغلى شوية مايه وازودهم عليها واسيبها تغلى شويه وفى نفس الطاسه اللى شوحنا فيها اللحمه الاول اشوح بصله متقطعه صغير وبعد مالونها يغير احط عليها كوب لبن مدوبه فيه شوية دقيق وملح وفلفل واقلب لحد ماتتقل واحطهم عاللحمه واسيبهم لحد مايتجانسوا مع بعض وبالف هنا وشفا



هبعتلك الرقم حالا يا مارى بس هى مش عندها شيالة اساليها يمكن يكون جالها ... انا ناوية اجيب الشيالة الشيكو باذن الله انا شفتها ب 700 جنيه فى لفلى :)
أ
meshmesh_romio;10184174:
انا رجلى بتوجعنى اوى ومش بقدر اقف عليها بحس انها مش شايلانى اعمل ايه



انا رجلى كانت كدة و لما انتظمت فى شرب اللبن و الكالسيوم خفت شوية :)
د
انا جيت تاني
c
aream2008;10181942:
لا والله بضحك على كلامك اللي قلتي عن الدهن

اسمحيلي بس كنت امزح معك لا تزعلي مني حبيبتي

لا ابدا مفيش زعل احنا اخوات انا بهزر :D

toty858;10182124:
والله ياهوبا انا شيلتها المرة اللى فاتت بردو :) بس قولت المرادى اوريهالكو واشيلها :)

لازم تدهنو المكان دة بجد بتفرق كتيييييييييييييير جدا
لان من غير ماترطبو المكان هيوجع اوى
ولو ححسيتو بوجع اول يومين رضاعة حطوالكريم على ناحية ورضعو من الناحية التانية والمرة اللى بعدها اعكسوا حتلاقو كلو بئة تماممم
متخافيش يا نوسة كل ما تبرزى المكان لبرة اكتر كل مابنوتك هترضع اسهل وتحب الرضاعة علشان لاقدر الله في عيال مبيعرفوش يرضعو فبيرفضوا الرضاعة

ربنا يسهل يا توتى
وربنا يحفظلك مايا يارب :)

البرج اليسر;10182489:
ازيكم يا حوامل النهاردة والله ربنا ستر علي حملي اصلي وقعت وزحلقت علي الارض ورحت للدكتورة وعملت سونار قالت الحمد لله الدنيا كويسة بس في شوية انقباضات
الحمد لله علي كل حال واعوذ بالله من حال اهل النار

الف سلامه عليكى وخالى يالك من نفسك وربنا يكملك على خير

أجمل ايام العمر;10183648:
هقولك الل الدكتور قالهولى فى الموضوع ده بالحرف الواااااااااااحد

اهمية دهن الحلمة انها بتكون متشققة و تعبانة من تغيرات الحمل و الرضاعة حاجة جديدة عليها فلما البيبى يييجى يرضع تلتب و توجع قوى و تكون نااااااااااااااار

فلازم اصلا تكون مترطبة من بل الرضاعة بفترة

الدكتور قاللى احلى حاجة بانثينول و كمان قاللى لو حطينا بانثينول ممكن نمسح نرضع البيبى عادى لانه أماان

بس قاللى حاجة مهمة جداا

من اول الشهر السادس ندهن الحلمة يوم اه و يوم لا و قاللى لازم البرا يكون قطن و اكد على كدة كتييييييير ...

و قاللى لما ادهن من غير ما اعمل تمرنات للحلمة و لا اشدها برة خاالص عشان شد الحلمة لبرة ده بيحفز الرحم و ممكن بعد الشر يعمل انقباضات و قاللى من بعد نص التامن ابتدى مع الهان انى اعمل تمرينات للحلمة و اشدها برة ... :)

انوووسة ممكن تشدى على كلام الدكتور بتاعى طالما عديتى نص التامن يا قمرة

ربنا يكرمك يا هدى ويفرحك بلولى يارب
خلاص هدهنها كل يوم ان شاء الله
ميرفى50;10183793:
انا الحمدلله على كل حال انا فطرت لانى حالتى النفسيه تعبانه جدا فلت اتخانق مع جوزى لغايه 5.30 فجرا ادعولى بجد والله بكتب ودموعى سابقانى يالله الحمدلله

يا بنتى ركزى فى نفسك انتى وفالبيبى سيببك من جوزك ده خاااااااااااااااااااالص بجد
وفعلا روحى عند مامتك انتى مش نقصه توتر اليومين دول وفكرى فصحتك انتى والبيبى انتم اهم هو مش هيفيدك لو كل ده اثر على صحتك ومتفكريش فى كل المشاكل ديه حاولى تفصلى خالص ومتشغليش بالك بيه وسبيه لربنا وادعى ربنا واكيد هيكون معاكى انتى على وش ولاده وفى ايام مفترجه وخاليكى مع ربنا وروحى لمامتك وفهمى مامته انك مش قادره تقعدى فالتوتر والحوارات ديه كلها وانك فوضى امرك لله ومحتاجه تروحى فى حته ترتاحى فيها عشان ماتزعلش انك رايحه لمامتك فكرى فى نفسك اليومين دول سيبك منه بكره يندم بجد هو مش حاسس دلوقتى وانتى اللى بتهرى فى نفسك انسى وافصلى خالص وفكرى فالبيبى اللى جي
وربنا معاكى والله مشكلتك كل مقراه اضايقك فعلا ربنا معاكى ويعينك بجد :)

أمةالله;10183974:
أنا جوزي وأنا بولد قعد في الأوضة يشتغل:ss:

حماتي هي اللي كانت معايا في أوضة العمليات

بس خليته يسندني لما جيت اقف أول وقفة الفل دي ... فحس شوية ... بس عمرهم على فكرة ما بيجمعوا بجد التعب عامل إزاي مش هتحس بيكي غير واحدة حملت وولدت وسهرت واتبهدلت زيك

علشان كده كلنا أول ما ولدنا رحنا زي البوبيهات نعتذر لأمهاتنا ونصالح فيهم ونقول لهم احنا مكناش فاهمين

أنا كنت كتير بحس إن ماما بتبالغ لما تقول تعبانة ومش قادرة وبتاع بس الواحدة لما تجرب بتفهم إن مامتها مش بتبالغ ولا حاجة

أنا بعد الولادة قعدت أعيط لماما واقول لها تدعي لي إن عبدالله يكون أحسن معايا مني معاها لأني حاسة اني كنت وحشة أوي وخايفة دلوقتي اللولي يطلعه عليا كحلي:ss::ss:

ازيك يامى يارب تكونى بخير انتى واللولى يارب
فعلا كلامك صح جدا محدش بيحس بحد غير اللى اتحطت فى نفس الموقف
وانا برضو ساعات كتير بضايق لما بفكر ان ماما كانت تعبانه فينا كدا واحنا مش حاسين
وربنا يستر وعيالنا يطلعوا احسن مننا يارب
c
انتم بئا بتحسسونى بالذنب لما بلاقيكم صيمين وانا فاطره
انا مبقتش عارفه مين الصح الدكتوره بتعتى كتبه ورقه ممنوع صوم جميع الحوامل ولما عرفت انى صومت اول يومين قالتلى انتى حره وده بياثر عالجنين ومن ساعتها فطرت وانتم هنا بتصوموا مش عارفه ايه الصح بالظبط
ف
انووووووس اهلا اهلا

اخبار البطيخ ايه اليومين دول
c
ازيك يا فراشه والله يا بنتى الطبيخ ده ارخم حاجه فالوجود هههههههههههه
c
ثوانى وجيه
ف
الحمد لله

ليه بسسسسسسسس
أ
دموع اشتياقي;10184241:
انا جيت تاني


نورتى تاااااااااااانى



crazy ananas;10184286:

يا بنتى ركزى فى نفسك انتى وفالبيبى سيببك من جوزك ده خاااااااااااااااااااالص بجد
وفعلا روحى عند مامتك انتى مش نقصه توتر اليومين دول وفكرى فصحتك انتى والبيبى انتم اهم هو مش هيفيدك لو كل ده اثر على صحتك ومتفكريش فى كل المشاكل ديه حاولى تفصلى خالص ومتشغليش بالك بيه وسبيه لربنا وادعى ربنا واكيد هيكون معاكى انتى على وش ولاده وفى ايام مفترجه وخاليكى مع ربنا وروحى لمامتك وفهمى مامته انك مش قادره تقعدى فالتوتر والحوارات ديه كلها وانك فوضى امرك لله ومحتاجه تروحى فى حته ترتاحى فيها عشان ماتزعلش انك رايحه لمامتك فكرى فى نفسك اليومين دول سيبك منه بكره يندم بجد هو مش حاسس دلوقتى وانتى اللى بتهرى فى نفسك انسى وافصلى خالص وفكرى فالبيبى اللى جي
وربنا معاكى والله مشكلتك كل مقراه اضايقك فعلا ربنا معاكى ويعينك بجد :)




(y) (y) (y)


crazy ananas;10184299:
انتم بئا بتحسسونى بالذنب لما بلاقيكم صيمين وانا فاطره
انا مبقتش عارفه مين الصح الدكتوره بتعتى كتبه ورقه ممنوع صوم جميع الحوامل ولما عرفت انى صومت اول يومين قالتلى انتى حره وده بياثر عالجنين ومن ساعتها فطرت وانتم هنا بتصوموا مش عارفه ايه الصح بالظبط



انا بصراحة فطرت و معنديش دلوقتى احساس بالذنب لما المفتى قال ان الدكتور هو اللى له الحق يقول واحة تصوم او لا ...؟؟؟

و طالما قاللى الدكتور بتاعى ان الصوم خطر على بنتى يبقى لا ضرر و لا ضرار و ان شاء الله ربنا يقدرنى و اعوض و افطر عن الايام اللى فطرتها ... :)
ف
يابنات انا فطرت وزعلانه من نفسى اوى انا فطرت الساعه 3.30 جوزى قالى حرام عليكى ضيعتى اليوم على بق ميه

اصلى طلعت السلم ونزلته 10 مرات وانا ساكنه فى التالت بعد ماخلصت وقفت فى المطبخ حسيت انى عطشانه وهبطانه روحت شربت ميه وطبعا مش جعانه ولا ليا نفس للاكل هو كان عطش وبس


زعلانه من نفسى قوى انى مكملتش اليوم

اهئ اهئ اهئ
أ
فراشة الإيمان;10184582:
يابنات انا فطرت وزعلانه من نفسى اوى انا فطرت الساعه 3.30 جوزى قالى حرام عليكى ضيعتى اليوم على بق ميه

اصلى طلعت السلم ونزلته 10 مرات وانا ساكنه فى التالت بعد ماخلصت وقفت فى المطبخ حسيت انى عطشانه وهبطانه روحت شربت ميه وطبعا مش جعانه ولا ليا نفس للاكل هو كان عطش وبس


زعلانه من نفسى قوى انى مكملتش اليوم

اهئ اهئ اهئ



و طلعتى و نزلتى ليه ... عشان تولدى...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :eek:
ف
أجمل ايام العمر;10184657:
و طلعتى و نزلتى ليه ... عشان تولدى...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :eek:



ايوه علشان اولد ياهدى وياريت جاى بفايده مع البارد اللى قاعد فى التكييف جوه
د
فراشه هههههههههههههه حصلي كده فبودي انا اصلا حوضي ديق فدكتور فتاسع قالي امشي كتير فكنت بمشي من بيتنا الي في حته اسمها صقر قريش لغايه جراند مول ومنه علي شارع تسعه مشوار يعني

وفعلا كان بارد هههههههههههههه مبسوط جوه وولدت اخر يوم فتاسع بس قيصري لان الحوض ديق من عند ربنا وكمان الراس كانت فوق
X