aream2008;10181942:
لا والله بضحك على كلامك اللي قلتي عن الدهن
اسمحيلي بس كنت امزح معك لا تزعلي مني حبيبتي
لا ابدا مفيش زعل احنا اخوات انا بهزر :D
toty858;10182124:
والله ياهوبا انا شيلتها المرة اللى فاتت بردو :) بس قولت المرادى اوريهالكو واشيلها :)
لازم تدهنو المكان دة بجد بتفرق كتيييييييييييييير جدا
لان من غير ماترطبو المكان هيوجع اوى
ولو ححسيتو بوجع اول يومين رضاعة حطوالكريم على ناحية ورضعو من الناحية التانية والمرة اللى بعدها اعكسوا حتلاقو كلو بئة تماممم
متخافيش يا نوسة كل ما تبرزى المكان لبرة اكتر كل مابنوتك هترضع اسهل وتحب الرضاعة علشان لاقدر الله في عيال مبيعرفوش يرضعو فبيرفضوا الرضاعة
ربنا يسهل يا توتى
وربنا يحفظلك مايا يارب :)
البرج اليسر;10182489:
ازيكم يا حوامل النهاردة والله ربنا ستر علي حملي اصلي وقعت وزحلقت علي الارض ورحت للدكتورة وعملت سونار قالت الحمد لله الدنيا كويسة بس في شوية انقباضات
الحمد لله علي كل حال واعوذ بالله من حال اهل النار
الف سلامه عليكى وخالى يالك من نفسك وربنا يكملك على خير
أجمل ايام العمر;10183648:
هقولك الل الدكتور قالهولى فى الموضوع ده بالحرف الواااااااااااحد
اهمية دهن الحلمة انها بتكون متشققة و تعبانة من تغيرات الحمل و الرضاعة حاجة جديدة عليها فلما البيبى يييجى يرضع تلتب و توجع قوى و تكون نااااااااااااااار
فلازم اصلا تكون مترطبة من بل الرضاعة بفترة
الدكتور قاللى احلى حاجة بانثينول و كمان قاللى لو حطينا بانثينول ممكن نمسح نرضع البيبى عادى لانه أماان
بس قاللى حاجة مهمة جداا
من اول الشهر السادس ندهن الحلمة يوم اه و يوم لا و قاللى لازم البرا يكون قطن و اكد على كدة كتييييييير ...
و قاللى لما ادهن من غير ما اعمل تمرنات للحلمة و لا اشدها برة خاالص عشان شد الحلمة لبرة ده بيحفز الرحم و ممكن بعد الشر يعمل انقباضات و قاللى من بعد نص التامن ابتدى مع الهان انى اعمل تمرينات للحلمة و اشدها برة ... :)
انوووسة ممكن تشدى على كلام الدكتور بتاعى طالما عديتى نص التامن يا قمرة
ربنا يكرمك يا هدى ويفرحك بلولى يارب
خلاص هدهنها كل يوم ان شاء الله
ميرفى50;10183793:
انا الحمدلله على كل حال انا فطرت لانى حالتى النفسيه تعبانه جدا فلت اتخانق مع جوزى لغايه 5.30 فجرا ادعولى بجد والله بكتب ودموعى سابقانى يالله الحمدلله
يا بنتى ركزى فى نفسك انتى وفالبيبى سيببك من جوزك ده خاااااااااااااااااااالص بجد
وفعلا روحى عند مامتك انتى مش نقصه توتر اليومين دول وفكرى فصحتك انتى والبيبى انتم اهم هو مش هيفيدك لو كل ده اثر على صحتك ومتفكريش فى كل المشاكل ديه حاولى تفصلى خالص ومتشغليش بالك بيه وسبيه لربنا وادعى ربنا واكيد هيكون معاكى انتى على وش ولاده وفى ايام مفترجه وخاليكى مع ربنا وروحى لمامتك وفهمى مامته انك مش قادره تقعدى فالتوتر والحوارات ديه كلها وانك فوضى امرك لله ومحتاجه تروحى فى حته ترتاحى فيها عشان ماتزعلش انك رايحه لمامتك فكرى فى نفسك اليومين دول سيبك منه بكره يندم بجد هو مش حاسس دلوقتى وانتى اللى بتهرى فى نفسك انسى وافصلى خالص وفكرى فالبيبى اللى جي
وربنا معاكى والله مشكلتك كل مقراه اضايقك فعلا ربنا معاكى ويعينك بجد :)
أمةالله;10183974:
أنا جوزي وأنا بولد قعد في الأوضة يشتغل:ss:
حماتي هي اللي كانت معايا في أوضة العمليات
بس خليته يسندني لما جيت اقف أول وقفة الفل دي ... فحس شوية ... بس عمرهم على فكرة ما بيجمعوا بجد التعب عامل إزاي مش هتحس بيكي غير واحدة حملت وولدت وسهرت واتبهدلت زيك
علشان كده كلنا أول ما ولدنا رحنا زي البوبيهات نعتذر لأمهاتنا ونصالح فيهم ونقول لهم احنا مكناش فاهمين
أنا كنت كتير بحس إن ماما بتبالغ لما تقول تعبانة ومش قادرة وبتاع بس الواحدة لما تجرب بتفهم إن مامتها مش بتبالغ ولا حاجة
أنا بعد الولادة قعدت أعيط لماما واقول لها تدعي لي إن عبدالله يكون أحسن معايا مني معاها لأني حاسة اني كنت وحشة أوي وخايفة دلوقتي اللولي يطلعه عليا كحلي:ss::ss:
ازيك يامى يارب تكونى بخير انتى واللولى يارب
فعلا كلامك صح جدا محدش بيحس بحد غير اللى اتحطت فى نفس الموقف
وانا برضو ساعات كتير بضايق لما بفكر ان ماما كانت تعبانه فينا كدا واحنا مش حاسين
وربنا يستر وعيالنا يطلعوا احسن مننا يارب