تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ف
استعينى بالله يا مرفى وربنا هاييسرلك امرك اكيد
ف
جميعنا يتساءل هل يؤثر الصيام على الجنين ؟

الصيام لا يؤثر سلبياً على الحامل وإنما على الجنين نفسه من حيث نقص الوزن فقط دون أن تكون هناك أي مضاعفات أخرى مثل التشوهات والأمراض وغيرها، ويمكننا تفادي ذلك بإتباع النظم الصحيحة في الصيام وتناول الوجبات الكاملة والمغذية للجنين.

غذائيا ، ماذا يجب على الحامل أن تعتمد خلال الصوم في مكونات غذائها كي لا تفقد الفيتامينات الضرورية لها و للجنين ؟

المرأة الحامل بحاجة إلى كميات إضافية من المكونات الغذائية وخصوصا الغذاء الذي يحتوي على الحديد والكالسيوم إضافة إلى جرعات زائدة من المغنيزيوم وذلك بحسب العوارض وحاجة الحامل إليها ..

الإقلال من السوائل في فترة الصيام ، هل يؤثر سلبا على حمل المرأة ويؤدي إلى ولادة مبكرة ؟


ننصح المرأة الحامل بتناول ما بين 1.5 إلى 2 لتر يوميا من الماء ، لذا عليها أن تحاول تعويض هذه الكمية بعد الإفطار قدر المستطاع ، فالامتناع عن شرب السوائل يؤدي إلى تقلصات في الرحم وقد يؤدي بالتالي إلى ولادة مبكرة ، ولهذا السبب على الحامل لدى شعورها بأي عارض مماثل التوقف فورا عن الصوم تجنباً لمضاعفات خطرة ، فلا الطب ولا الشرع يسمحان بأن تتعرض حياة المرأة الحامل و الجنين لأي خطر .

هل يسمح للحامل ، شأن المرأة العادية ، الإكثار من الحلويات بعد الإفطار ؟

لا ينصح بتناول كميات كبيرة من الحلويات سواء للحامل أو لغيرها ، وبما أن الحلويات تتطلب إثر تناولها كميات كبيرة من السوائل أو المياه ، يخشى هنا ألا تتمكن الحامل من تعويض هذه الكميات بين فترتي الإفطار والسحور ، ما قد يتسبب بمضاعفات خطرة .

كيف يمكن للحامل توزيع جرعات الأدوية خلال فترة الإفطار ؟

إذا كنا نتحدث عن الأدوية الإضافية التي تعطى للحامل كالكالسيوم ، فيجب على المرأة الحامل أن تتناوله مباشرة بعد الفطور باعتبار أنها لن ترقد للنوم قبل 6 ساعات يتخللها الكثير من النشاط والحركة .
أما الحديد فمن المستحسن أن تأخذه المرأة الحامل قبيل السحور .
وإذا تحدثنا عن أنواع أخرى من الأدوية كدواء الضغط والسكري وغيرهما ، فهذا يعني أن الحامل تعاني مشكلات صحية ولا يفترض بها الصوم منذ البداية .

كيف يمكن ل الحامل أن تتجنب زيادة الوزن خلال شهر رمضان ؟

من أهم الطرق التي تمكّن المرأة الحامل من تجنب السمنة ، معرفة تقسيم وجبات الطعام على أن تتضمن هذه الوجبات جميع المكملات الغذائية الضرورية لها، ثم المواظبة على شرب السوائل بكميات كبيرة، ومراقبة وزنها أسبوعياً .

هل بإمكان الحامل أن تمارس نشاطا رياضيا في فترة الصيام ؟

قد يكون الأمر ممكنا في الفترة الأولى من النهار ولكن في إطار حركات رياضية خفيفة .لأن أي نشاط رياضي يفترض حرق سعرات حرارية يجب تعويضها عن طريق الأكل والشرب ، وهذا مستحيل خلال فترة النهار

ما هي النصيحة التي توّجّه للمرأة الحامل التي ترغب في الصوم في شهر رمضان ؟

المرأة التي ترغب في الصوم يجب أن تتحلى بصحة جيدة وتتقيد بوجبتين أساسيتين ( الإفطار والسحور ) أو أقله وجبة الإفطار إذا ما استسلمت لنوم عميق حتى أذان الفجر ، كذلك يجب عليها الخلود للراحة فترة طويلة خلال النهار ومراقبة حملها جيداً وعدم التلكؤ عن مراجعة الطبيب لدى تعرضها لأي انتكاسة صحية ناتجة عن الصوم كالإغماء أو تفاوت في مستوى الضغط ..
أ
والله يا بنتي أنا ما عارفة الرجالة اليومين دول جرالهم ايه

بس انتي مش لوحدك بنات كتير أوي بتشتكي من نفس المشكلة

اللهم اهدى نساء ورجال المسلمين يا رب

ده الحمل ده أهم وقت في حياة الست ولازم الراجل يقف جنب مراته وقت الحمل وبعد الولادة علطول لأنها في الفترة دي بتبقى ضعيفة ومكسورة لوحدها

ربنا يصلح الحال للجميع
أ
ميرفى50;10183793:
انا الحمدلله على كل حال انا فطرت لانى حالتى النفسيه تعبانه جدا فلت اتخانق مع جوزى لغايه 5.30 فجرا ادعولى بجد والله بكتب ودموعى سابقانى يالله الحمدلله



يا ميرفى بجد حرام علييييكى نفسك وواللله ... نتى يا بنتى مش فى وقت سمح بكل النكد اللى منكداه على نفسك ده

كبرى من جوزك خااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص


فراشة الإيمان;10183795:
انا بعتلك رساله خاصه ياهدى



وصلت يا مزززة :)


فراشه فى بيتها;10183796:
ايوه بتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

هى ها تكبر عليا ولا ايه احم احم


ههههههههههههههههههههههههه



العفو يا معلمى :)


ميرفى50;10183812:
والله يا مى اقولك ايه بس ده مش مراعى حملى خالص ولا كانى هاولد بعد كام بيوم



وهو من امتى الرجالة كانوا بيقدروا ....؟؟؟

عمرهم ما هيقدروا لسبب بسيط هو انهم عمرهم ما هيجربوا اللالم و التعب اللى احنا فيه ...؟؟

انا نفسى بيتكتم قوى و انا نايمة بليل و ساعات بعيط من الوجع

الاقى جوزى يقوللى بلاش تمثيل الله يخليكى

متعيشيش الدور

:D

عادى اتعودت و عرفت ان عشان حد يحس بيكى لازم يكون مجرب اللى انتىف يه وهو للاسف مع الندم عمره ما هيجرب ... يبقى خلاص مبقيتش اتوقع منه انه يراعى اى حاجة و بكدة ريحت دماغ منه خااااااااااااااااااااااااااااالص
ف
استعيذى بالله يامرفى من الشيطان وهدى نفسك انتى مش حمل نكد وانتى داخله على ولاده ربنا معاكى

وشدى حيلك على فكره احنا ماششين مع بعض فى الحمل(a)

بقولك ايه تيجى نعمل سبق ونشوف مين هايولد الاول:D
أ
أمةالله;10183829:
والله يا بنتي أنا ما عارفة الرجالة اليومين دول جرالهم ايه

بس انتي مش لوحدك بنات كتير أوي بتشتكي من نفس المشكلة

اللهم اهدى نساء ورجال المسلمين يا رب

ده الحمل ده أهم وقت في حياة الست ولازم الراجل يقف جنب مراته وقت الحمل وبعد الولادة علطول لأنها في الفترة دي بتبقى ضعيفة ومكسورة لوحدها

ربنا يصلح الحال للجميع


انتىاكيد بتتكلمى عن رجالةا لمريخ يا مى مش الارض خالص مالص بالص :)
ف
أجمل ايام العمر;10183841:
انتىاكيد بتتكلمى عن رجالةا لمريخ يا مى مش الارض خالص مالص بالص :)

هههههههههههههههههههههههههههههههه
أ
فراشة الإيمان;10183838:
استعيذى بالله يامرفى من الشيطان وهدى نفسك انتى مش حمل نكد وانتى داخله على ولاده ربنا معاكى

وشدى حيلك على فكره احنا ماششين مع بعض فى الحمل(a)

بقولك ايه تيجى نعمل سبق ونشوف مين هايولد الاول:D



انا شكلى انا اللى هولد

اصل امى احلامها مش بتنزل الارض و كل يوم تحلم انى بولد فى السابع :D
ف
أجمل ايام العمر;10183847:
انا شكلى انا اللى هولد

اصل امى احلامها مش بتنزل الارض و كل يوم تحلم انى بولد فى السابع :D



ربنا يستر
ا
هما بيقولوا الولادة في الحلم فرج اما الحمل في الحلم هم وغم
د
بنات انا زعلانه الدكتورهكانت قالتلي عصيام انتي حكيمه علي نفسك لو تعبانه افطري ولو قادره صومي فانا من اول رمضان بصوم بس دلوقتي من الصبح دايخه ومش قادره اقف وعطشانه رحت فطرت لاني كمان نايمه 6 الصبح وصحيت 11

ضميري مانبني اوي
د
مش عارفه اقولكم ايه ده بيتكلم فى انفصال بحجه ان عقليتنا مش زى بعض وسننا واحد وبيتكلم بمبلاه ولا كانه بيقول حاجه اصلا والله ده وصلنى لحاله امبارح انى نزلت الفجر وكنت رايحه عند ماما وهو ولا فى دماغه دخل نام وعادى واخوة هو اللى نزل وايا ورجعنى انا فعلا بفكر النهارده اروح عن ماما ما رجعيش عن حماتى تانى خالص
m
صباح الفل يابنات
ميرفى اهدى ياماما وربنا يفك كربك ويهديلك جوزك بس بلاش كل واحد يركب دماغه
أ
أجمل ايام العمر;10183841:
انتىاكيد بتتكلمى عن رجالةا لمريخ يا مى مش الارض خالص مالص بالص :)


بجد بيهرجوا ... إيش حالىى إن الرسول موصي أد كده على معاملتهم لينا ... ولا بس فالحين يحفظوا اللي ليهم واللي عليهم مش مهم


أجمل ايام العمر;10183847:
انا شكلى انا اللى هولد

اصل امى احلامها مش بتنزل الارض و كل يوم تحلم انى بولد فى السابع :D


تفائلي يا بنتي ... إن شاء الله تولدى آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآخر يوم في التاسع :tongue:
m
البت هدى طلعت عاقله وانا معرفش هههههههههههههههههههه هو العقل ده نتيجة الحمل واللا ايه
أ
فراشه فى بيتها;10183860:
ربنا يستر


فعاربنا يستر ... وخصوصا ان البت متجننةجوة بقالها كام يوم ...



البرج اليسر;10183862:
هما بيقولوا الولادة في الحلم فرج اما الحمل في الحلم هم وغم



ربنا يفرجها على كل المسلمين و المسلمات يارب


دموع اشتياقي;10183866:
بنات انا زعلانه الدكتورهكانت قالتلي عصيام انتي حكيمه علي نفسك لو تعبانه افطري ولو قادره صومي فانا من اول رمضان بصوم بس دلوقتي من الصبح دايخه ومش قادره اقف وعطشانه رحت فطرت لاني كمان نايمه 6 الصبح وصحيت 11

ضميري مانبني اوي



عادى يا حبيبتى انتى معاكى رخصة من ربنا واهم حاجة صحتك و صحة البيبى و الصيام يتعوض ...


ميرفى50;10183868:
مش عارفه اقولكم ايه ده بيتكلم فى انفصال بحجه ان عقليتنا مش زى بعض وسننا واحد وبيتكلم بمبلاه ولا كانه بيقول حاجه اصلا والله ده وصلنى لحاله امبارح انى نزلت الفجر وكنت رايحه عند ماما وهو ولا فى دماغه دخل نام وعادى واخوة هو اللى نزل وايا ورجعنى انا فعلا بفكر النهارده اروح عن ماما ما رجعيش عن حماتى تانى خالص



انتى جوزك عنده كام سنة يا ميرفى ..؟؟؟
ف
ميرفى50;10183868:
مش عارفه اقولكم ايه ده بيتكلم فى انفصال بحجه ان عقليتنا مش زى بعض وسننا واحد وبيتكلم بمبلاه ولا كانه بيقول حاجه اصلا والله ده وصلنى لحاله امبارح انى نزلت الفجر وكنت رايحه عند ماما وهو ولا فى دماغه دخل نام وعادى واخوة هو اللى نزل وايا ورجعنى انا فعلا بفكر النهارده اروح عن ماما ما رجعيش عن حماتى تانى خالص
لا حول ولا قوة الا بالله انفصال ايه بس يا حبيبتى

شيلى الفكره من دماغك خااااااااالص

بصى يا ميرفى هاقولك على حاجه انتى اعملى نفسك رايحه تصالحيه وانك فعلا غلطانه

وبعد ما يرضى فهميه بالراحه ان مهما حصل ما يجيبش الكلمه دى على لسانه ابد

وصدقينى بعدالولاده هاتلاقيه اتغير وعاوز يقرب منك كتيير انتى والبيبى

وهاتصعبى عليه كتير ساعت الولاده

وربنا ييسر لك الى فيه الخير
د
شكرا يا هدي علي ردك
أ
ميرفى50;10183868:
مش عارفه اقولكم ايه ده بيتكلم فى انفصال بحجه ان عقليتنا مش زى بعض وسننا واحد وبيتكلم بمبلاه ولا كانه بيقول حاجه اصلا والله ده وصلنى لحاله امبارح انى نزلت الفجر وكنت رايحه عند ماما وهو ولا فى دماغه دخل نام وعادى واخوة هو اللى نزل وايا ورجعنى انا فعلا بفكر النهارده اروح عن ماما ما رجعيش عن حماتى تانى خالص


وده علشان انتي زعلانة انه بيكلم بنات؟؟
هو ايه سبب المشكلة أصلا؟؟
أ
أمةالله;10183880:
بجد بيهرجوا ... إيش حالىى إن الرسول موصي أد كده على معاملتهم لينا ... ولا بس فالحين يحفظوا اللي ليهم واللي عليهم مش مهم




تفائلي يا بنتي ... إن شاء الله تولدى آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآخر يوم في التاسع :tongue:



اخر يوم فى التاسع ....؟؟؟؟

لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ادعيلى فى اليوم التامن من الشهر التاسع ( دعوة اسبيشيال يعنى )


meshmesh_romio;10183882:
البت هدى طلعت عاقله وانا معرفش هههههههههههههههههههه هو العقل ده نتيجة الحمل واللا ايه



:o انا ول عمرى عاقلة ... بس هو الواحد ساعات بيفيض بيه بس انا بجد بقالى فترة قررت اعيش حياتى و اكبر من المجتمع وال المجتمع ده جووووووووووزى حبيييييييبيى
X