:sa31: فيكي أختي معاناااا
تذكرواااا اليوم رح نستغفر 1500 مرة
ونقول (لا اله الا الله ) 100 مرة
ونقول (ربي اني لما أنزلت الي من خير فقير)
وأقول مرة ثانية نحن لا نعد على ربنا يعني اللي تحب تزود مو مشكلة
:87457:
بس الي بدها تنقص لا لا :21_30:
ولي عودة
استغفر الله العظيم وأتوب اليه
تجمع للبنانيت اللى متخطبوش ولا اتجوزوا (تم دمج المواضيع المتشابهه)
ع
12-12-2007 | 09:41 PM
ر
13-12-2007 | 02:21 AM
و انا معاكي على طوووووووووووووووووول الخط ....ادعولي بنات اتزوج قبل ما اروح البعثة :tears:
ا
13-12-2007 | 09:49 AM
واللة كسرتو خاطري اللة يوفقنا جميع
ح
13-12-2007 | 11:05 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بعرايس المستقبل , ان شاء الله ,,
انا بعد معاكن أخواتي ,, وان شاء الله ان شاء الله السنه الجديده
كلنا بندخل القفص ,, بس الدعاء ثم الدعاء و الاستغفار
اللهم ارزقنا أزواجا صالحين عاجله غير اجله
اللهم امين يارب العالمين
مرحبا بعرايس المستقبل , ان شاء الله ,,
انا بعد معاكن أخواتي ,, وان شاء الله ان شاء الله السنه الجديده
كلنا بندخل القفص ,, بس الدعاء ثم الدعاء و الاستغفار
اللهم ارزقنا أزواجا صالحين عاجله غير اجله
اللهم امين يارب العالمين
d
13-12-2007 | 03:24 PM

[GLOW="FFCCCC"]
إن شاء الله أشوفكم عرايس كلكم فى العيد
وعيد سعيد عليكم[/GLOW]
ع
13-12-2007 | 10:34 PM
:sa31:
أهلا وسهلا بالمنضمين الينا
:groupwave:
يللا باذن الله مبراح كلنا استغفرنا صح؟؟؟؟؟؟؟
ان شاء الله يكون صح
اليوم رح نزيد مية مرة كمان يعني الاستغفار 1600
أوكييييي:21_201:
اليوم ليلة مباركة أكثروا من الدعاء ولاتنسونا من صالح دعاءكم
:happy1:
وهذا الدعاء قرأته وأحببت أن أشرككم معي فأقرؤه
دعاء رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
بعد ركعتى الفجر
قال ابن عباس رضى الله عنهما: بعثنى العباس إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فأتيته ممسياً وهو فى بيت خالتى ميمونة فقام يصلى من الليل، فلما صلى ركعتى الفجر قبل صلاة الصبح قال: "اللهم إنى أسألك رحمة من عندك تهدى بها قلبى، وتجمع بها شملى، وتلم بها شعثى، وترد بها الفتنعنى، وتصلح بها دينى، وتحفظ بها غائبى، وترفع بها شاهدى، وتزكى بها عملى، وتبيض بهاوجهى، وتلهمنى بها رشدى، وتعصمنى بها من كل سوء، اللهم اعطنى إيماناً صادقاًويقيناً ليس بعده كفر، ورحمة أنال بها شرف كرامتك فى الدنيا والآخرة، اللهم إنى أسألك الفوز عند القضاء ومنازل الشهداء وعيش السعداء والنصر على الأعداء ومرافقةالأنبياء، اللهم إنى أنزل بك حاجتى وإن ضعف رأيى وقلت حيلتى وقصر عملى وافتقرت إلى رحمتك، فأسألك يا كافى الأمور ويا شافى الصدور كما تجير بين البحور أن تجيرنى منعذاب السعير ومن دعوة الثبور ومن فتنة القبور، اللهم ما قصر عنه رأيى وضعف عنه عملىولم تبلغه نيتى وأمنيتى من خير وعدته أحداً من عبادك أو خير أنت معطيه أحداً منخلقك فإنى أرغب إليك فيه وأسألكه يارب العالمين، اللهم اجعلنا هادين مهتدين غيرضالين ولا مضلين حرباً لأعدائك وسلماً لأوليائك نحبب بحبك من أطاعك من خلقك ونعادىبعداوتك من خالفك من خلقك، اللهم هذا الدعاء وعليك الإجابة، وهذا الجهد وعليكالتكلان، وإنا لله وإنا إليه راجعون ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ذىالحبل الشديد والأمر الرشيد أسألك الأمن يوم الوعيد والجنة يوم الخلود مع المقربينالشهود والركع السجود الموفين بالعهود إنك رحيم ودود وأنت تفعل ما تريد، سبحان الذىلبس العز وقال به، سبحان الذى تعطف بالمجد وتكرم به، سبحان الذى لا ينبغى التسبيح إلا له، سبحان ذى الفضل والنعم، سبحان ذى العزة والكرم، سبحان الذى أحصى كل شئ بعلمه، اللهم اجعل لى نوراً فى قلبى ونوراً فى قبرى، ونوراً فى سمعى، ونوراً فى بصرى، ونوراً فى شعرى، ونوراً فى بشرى، ونوراً فى لحمى، ونوراً فى دمى، ونوراً فى عظامى، ونوراً من بين يدى، ونوراً من خلفى، ونوراً عن يمينى، ونوراً عن شمالى،ونوراً من فوقى، ونوراً من تحتى، اللهم زدنى نوراً وأعطنى نوراً واجعل لى نوراً"
اللهم آمـــــــــــــــــــــــــــين:21_156::21_157:
والسلام عليكم
:Zd_bye_3:
أهلا وسهلا بالمنضمين الينا
:groupwave:
يللا باذن الله مبراح كلنا استغفرنا صح؟؟؟؟؟؟؟
ان شاء الله يكون صح
اليوم رح نزيد مية مرة كمان يعني الاستغفار 1600
أوكييييي:21_201:
اليوم ليلة مباركة أكثروا من الدعاء ولاتنسونا من صالح دعاءكم
:happy1:
وهذا الدعاء قرأته وأحببت أن أشرككم معي فأقرؤه
دعاء رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم
بعد ركعتى الفجر
قال ابن عباس رضى الله عنهما: بعثنى العباس إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فأتيته ممسياً وهو فى بيت خالتى ميمونة فقام يصلى من الليل، فلما صلى ركعتى الفجر قبل صلاة الصبح قال: "اللهم إنى أسألك رحمة من عندك تهدى بها قلبى، وتجمع بها شملى، وتلم بها شعثى، وترد بها الفتنعنى، وتصلح بها دينى، وتحفظ بها غائبى، وترفع بها شاهدى، وتزكى بها عملى، وتبيض بهاوجهى، وتلهمنى بها رشدى، وتعصمنى بها من كل سوء، اللهم اعطنى إيماناً صادقاًويقيناً ليس بعده كفر، ورحمة أنال بها شرف كرامتك فى الدنيا والآخرة، اللهم إنى أسألك الفوز عند القضاء ومنازل الشهداء وعيش السعداء والنصر على الأعداء ومرافقةالأنبياء، اللهم إنى أنزل بك حاجتى وإن ضعف رأيى وقلت حيلتى وقصر عملى وافتقرت إلى رحمتك، فأسألك يا كافى الأمور ويا شافى الصدور كما تجير بين البحور أن تجيرنى منعذاب السعير ومن دعوة الثبور ومن فتنة القبور، اللهم ما قصر عنه رأيى وضعف عنه عملىولم تبلغه نيتى وأمنيتى من خير وعدته أحداً من عبادك أو خير أنت معطيه أحداً منخلقك فإنى أرغب إليك فيه وأسألكه يارب العالمين، اللهم اجعلنا هادين مهتدين غيرضالين ولا مضلين حرباً لأعدائك وسلماً لأوليائك نحبب بحبك من أطاعك من خلقك ونعادىبعداوتك من خالفك من خلقك، اللهم هذا الدعاء وعليك الإجابة، وهذا الجهد وعليكالتكلان، وإنا لله وإنا إليه راجعون ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ذىالحبل الشديد والأمر الرشيد أسألك الأمن يوم الوعيد والجنة يوم الخلود مع المقربينالشهود والركع السجود الموفين بالعهود إنك رحيم ودود وأنت تفعل ما تريد، سبحان الذىلبس العز وقال به، سبحان الذى تعطف بالمجد وتكرم به، سبحان الذى لا ينبغى التسبيح إلا له، سبحان ذى الفضل والنعم، سبحان ذى العزة والكرم، سبحان الذى أحصى كل شئ بعلمه، اللهم اجعل لى نوراً فى قلبى ونوراً فى قبرى، ونوراً فى سمعى، ونوراً فى بصرى، ونوراً فى شعرى، ونوراً فى بشرى، ونوراً فى لحمى، ونوراً فى دمى، ونوراً فى عظامى، ونوراً من بين يدى، ونوراً من خلفى، ونوراً عن يمينى، ونوراً عن شمالى،ونوراً من فوقى، ونوراً من تحتى، اللهم زدنى نوراً وأعطنى نوراً واجعل لى نوراً"
اللهم آمـــــــــــــــــــــــــــين:21_156::21_157:
والسلام عليكم
:Zd_bye_3:
d
13-12-2007 | 11:20 PM
[GLOW="FFCCCC"]هلا فتافيت
ما شاء الله موضوعك روعة
ويستاهل[/GLOW]
ما شاء الله موضوعك روعة
ويستاهل[/GLOW]
d
13-12-2007 | 11:22 PM
. . . . .
d
13-12-2007 | 11:22 PM
انااااااااااا ايضا متخطبتش ومتزوجتش
ع
13-12-2007 | 11:29 PM
dony???;4790585:
[GLOW="FFCCCC"]
إن شاء الله أشوفكم عرايس كلكم فى العيد
وعيد سعيد عليكم[/GLOW]
السلام عليكم
آمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــين يارب
وعيد سعيد عليكي أختي
والسلام عليكم
ع
14-12-2007 | 12:21 AM
dony???;4792696:
[GLOW="FFCCCC"]هلا فتافيت
ما شاء الله موضوعك روعة
ويستاهل[/GLOW]
السلام عليكم
أهلا وسهلا أختي
مشكوررررررررررررررة
وجودكي معنا يشرفني :flower:
والسلام عليكم
*
14-12-2007 | 02:48 AM


ازيكو يا بناتيت
احب اشارك معاكو
بس انا شايفة ان الموضوع الغالب عليه الزعل...انا فاهمة و مقدرة ..بس حابة انى افرفشلكو الموضوع شوية:wavetowel2::wavetowel2:
ايه رأيكو لو كل واحدة تحكى عن العرسان اللى اتقدمولها وليه رفضتهم وايه المواقف الطريفة اللى حصلت...
وكمان كل واحدة تقول هي بتتمنى ايه ف زوج المستقبل...وايه خبرتها اللى اتكونت من خلال مقابلتها لمجموعة من العرسان..ياللا خلونا نفيد بعضينا
وقبل ما ابتدى احكيلكو..عاوزة بس اشكر[GLINT] لانى ودونى [/GLINT]اللى شايلين الموضوع على كتافهم
وياللا بينا نبدأ.........
let's goooooooooooo
*
14-12-2007 | 03:50 AM
الاول اقولكو انا اتمنى ايه ف زوجى
اولا طبعا انه يكون متدين
ده اساس...
نيجى للتشطيبات:sa32:
اتمنى انى احس فيه بالرجولة بجد..بالعمق..بالقدرة على احتوائى بداخله وتظليلي بحنانه
اتمنى انه يكون متفاهم ..وديه نقطة مهمة جدا..لانى لاحظت ان اغلب الرجالة دماغهم نااااااشفة جدا و معندهمش استعداد لتغير وجهة نظرهم..
طبعا المسألة ديه بتكون بنسب ..بس اللى شفتهم للاسف كانوا دايما النسبة ديه عندهم قليلة:(
اتمنى انه مايكونش جد وكئيب ودايما مكشر..لا ..انه يكون ذكى و روحه حلوة
يهمنى اوى حته الذكاء ديه..انه يفهمك من غير ما تتكلمى ويعرف انتى عايزة ايه بس من عنيكي
ما اضحكش عليكو واقولكو ان المستوى المادى مش مهم...لانى كدة اكون كدابة:21_207:
يعنى ع الاقل نكون مرتاحين ..لا طول النهار نفكر ف مشكلة الفلوس..ولا طول النهار نبعزق فيهم
الوسط مريح..(بس بيني وبينكو انا دلوعة جدا واحب ادلع زوجى وبيتى..يعنى حاينبسط بس حايفلس:2_106:)
ديه كدة فكرة عامة عن مواصفات الشخص اللى باحلم بيه...
ننزل بأه لأرض الواقع:whistling:
الحقيقة انا جالى شخص مناسب جدا..مهنته زى دراستى..مستواه كويس..بصراحة كويس جدا
سنه معقول...يعنى م الآخر مكتوب عليه..عريس لقطة
بس وانا باتكلم معاه اكتشفت انه عملى جدا..عملى بجنون
تصوروا انه جالنا البيت بعد العصر -والمعروف طبعا ان الزيارات ديه بتكون بعد العشا مثلا-لا ده جه بعد العصر..ليه..عشان معاد شغله الساعة 5 وهو مش عاوز يتأخر..على الرغم ان شغله خاص بيه لوحده..يعنى لو ما راحش اليوم ده ما حدش حايقوله فين ولا مين
ولسة...
طبعا انا ف الاول باقعد مع والدته برة بشعرى ولبسى واكسسوارى ومكياجى..وبعدين اغير هدومى والبس العباية والطرحة وادخل للعريس
الاقى ايه يا بنات؟؟
اول ما طلعت لمامته ولسة حاقعد معاها ندردش
الاقيها قالتلى ايه"حلوة...ياللا بأه غيرى هدومك وادخليله!!!":eeksign:
تخيلوا...والله بتتكلم بجد..كأنها اتطمنت ع البضاعة ..ياللا ندخل ع الل بعده!!
طبعا اتكسفت وحسيت بالاهانة..قلتلها"طب حاقعد مع حضرتك شوية يا طنط لحد ما ماما تيجى"
كانت ماما ف المطبخ..ومفيش خمس دقايق وجت والست برضه مصره انى اغير هدومى وادخل لابنها عشان مضيعيشي وقت!!!
المهم..غيرت هدومى..وهى عمالة تنادى عليا من برة"ياللا بأة يا فلانة بسرعة يا حبيبتي!!!!!":eeksign:
ودخلت قعدت شوية مع الشاب..وف وسط الكلام كدة قال انه ف الثانوية العامة دخل التحسين تانى ف الفيزيا عشان نص درجة..كان جايب 49,5 دخل عشان يبقوا 50!!!
وكان عندنا ف الوقت ده عصافير ف اوضة الصالون..وابدى رأيه ف الموضوع ده بانه مش بيحب العصافير ولا الحيوانات بشكل عام!!وده طبعا يدلكم على الجانب الرومانسي ف شخصيته!!
الاحلى بأه...جت صلاة المغرب فنزل مع بابا يصلوا ف الجامع
قامت مامته تسألنى انتى طولك اد ايه بالظبط؟؟..قلتلها كذا..فقالتلى طب اقلعى الجزمة كدة!!!
والله العظيم قلعتنى الجزمة ووقفت جنبى تقيس طولها بطولى وقالتلى" أه معقول اصل الجزمة مطولاكى..ما تخليكي قالعاها ماتلبسيهاش تانى!!!"
قلتلها "معلش يا طنط..اصلها مدفيانى!"
انا عمالة افتكر الموقف وميتة من الضحك..طبعا رفضته.. وسط شعور عظيم من بابا ان انا ضيعت فرصة كويسة ..الشاب ممتاز وراجل يعتمد عليه...من وجهة نظر بابا طبعا
واحلى حاجة..انه طلب من بابا-بعد ما اعتذرناله-انه يسيبني اسبوع افكر..برضه
وبعد الاسبوع اعتذرناله تانى..وانا من حيرتى ف وقتها بقيت الوم نفسي -بعد كل اللى حصل!-واقول اهو شخص كويس وخلاص والمشاعر ديه ف الافلام بس وكلام من ده..ما هو الزن ع الودان برضه بيلخبط...
بس الحمد لله ربنا اثبتلى ان كنت صح...بعد اقل من اسبوع لاقيناه بيطلب بابا..لأ خير اتطمنوا..ده عاوز منه خدمة بس عشان بابا بيشتغل ف شركة معينة هو له فيها مصلحه!!!
ولحد النهاردة..مرة هو مرة حد من اخواته لسة بيطلبوا من بابا خدمات بكل.....اقول ايه بس؟؟:baaa2:
شفتوا كدة ف الدنيا:sm215:
ياللا ضحكتوا شوية..بس انا تلجت..الدنيا ساقعة وصوابعى نشفت ع الكى بورد
ححاول اشوفكو بكرة او بعده عشان امتحاناتى خلاص فاضلها اسبوعين وانا بصراحة داخلة المنتدى من باب توديع المرح..بس لقت موضوعكو اغرانى..اعمل ايه بأه..كل ما ازهق من المذاكرة حابقى اطل عليكو طلة
ياللا ادعولى بأه انى انجح ومتنسونيش ف الايام المفترجة ديه..باااى
بحبكو:21_140:
اولا طبعا انه يكون متدين
ده اساس...
نيجى للتشطيبات:sa32:
اتمنى انى احس فيه بالرجولة بجد..بالعمق..بالقدرة على احتوائى بداخله وتظليلي بحنانه
اتمنى انه يكون متفاهم ..وديه نقطة مهمة جدا..لانى لاحظت ان اغلب الرجالة دماغهم نااااااشفة جدا و معندهمش استعداد لتغير وجهة نظرهم..
طبعا المسألة ديه بتكون بنسب ..بس اللى شفتهم للاسف كانوا دايما النسبة ديه عندهم قليلة:(
اتمنى انه مايكونش جد وكئيب ودايما مكشر..لا ..انه يكون ذكى و روحه حلوة
يهمنى اوى حته الذكاء ديه..انه يفهمك من غير ما تتكلمى ويعرف انتى عايزة ايه بس من عنيكي
ما اضحكش عليكو واقولكو ان المستوى المادى مش مهم...لانى كدة اكون كدابة:21_207:
يعنى ع الاقل نكون مرتاحين ..لا طول النهار نفكر ف مشكلة الفلوس..ولا طول النهار نبعزق فيهم
الوسط مريح..(بس بيني وبينكو انا دلوعة جدا واحب ادلع زوجى وبيتى..يعنى حاينبسط بس حايفلس:2_106:)
ديه كدة فكرة عامة عن مواصفات الشخص اللى باحلم بيه...
ننزل بأه لأرض الواقع:whistling:
الحقيقة انا جالى شخص مناسب جدا..مهنته زى دراستى..مستواه كويس..بصراحة كويس جدا
سنه معقول...يعنى م الآخر مكتوب عليه..عريس لقطة
بس وانا باتكلم معاه اكتشفت انه عملى جدا..عملى بجنون
تصوروا انه جالنا البيت بعد العصر -والمعروف طبعا ان الزيارات ديه بتكون بعد العشا مثلا-لا ده جه بعد العصر..ليه..عشان معاد شغله الساعة 5 وهو مش عاوز يتأخر..على الرغم ان شغله خاص بيه لوحده..يعنى لو ما راحش اليوم ده ما حدش حايقوله فين ولا مين
ولسة...
طبعا انا ف الاول باقعد مع والدته برة بشعرى ولبسى واكسسوارى ومكياجى..وبعدين اغير هدومى والبس العباية والطرحة وادخل للعريس
الاقى ايه يا بنات؟؟
اول ما طلعت لمامته ولسة حاقعد معاها ندردش
الاقيها قالتلى ايه"حلوة...ياللا بأه غيرى هدومك وادخليله!!!":eeksign:
تخيلوا...والله بتتكلم بجد..كأنها اتطمنت ع البضاعة ..ياللا ندخل ع الل بعده!!
طبعا اتكسفت وحسيت بالاهانة..قلتلها"طب حاقعد مع حضرتك شوية يا طنط لحد ما ماما تيجى"
كانت ماما ف المطبخ..ومفيش خمس دقايق وجت والست برضه مصره انى اغير هدومى وادخل لابنها عشان مضيعيشي وقت!!!
المهم..غيرت هدومى..وهى عمالة تنادى عليا من برة"ياللا بأة يا فلانة بسرعة يا حبيبتي!!!!!":eeksign:
ودخلت قعدت شوية مع الشاب..وف وسط الكلام كدة قال انه ف الثانوية العامة دخل التحسين تانى ف الفيزيا عشان نص درجة..كان جايب 49,5 دخل عشان يبقوا 50!!!
وكان عندنا ف الوقت ده عصافير ف اوضة الصالون..وابدى رأيه ف الموضوع ده بانه مش بيحب العصافير ولا الحيوانات بشكل عام!!وده طبعا يدلكم على الجانب الرومانسي ف شخصيته!!
الاحلى بأه...جت صلاة المغرب فنزل مع بابا يصلوا ف الجامع
قامت مامته تسألنى انتى طولك اد ايه بالظبط؟؟..قلتلها كذا..فقالتلى طب اقلعى الجزمة كدة!!!
والله العظيم قلعتنى الجزمة ووقفت جنبى تقيس طولها بطولى وقالتلى" أه معقول اصل الجزمة مطولاكى..ما تخليكي قالعاها ماتلبسيهاش تانى!!!"
قلتلها "معلش يا طنط..اصلها مدفيانى!"
انا عمالة افتكر الموقف وميتة من الضحك..طبعا رفضته.. وسط شعور عظيم من بابا ان انا ضيعت فرصة كويسة ..الشاب ممتاز وراجل يعتمد عليه...من وجهة نظر بابا طبعا
واحلى حاجة..انه طلب من بابا-بعد ما اعتذرناله-انه يسيبني اسبوع افكر..برضه
وبعد الاسبوع اعتذرناله تانى..وانا من حيرتى ف وقتها بقيت الوم نفسي -بعد كل اللى حصل!-واقول اهو شخص كويس وخلاص والمشاعر ديه ف الافلام بس وكلام من ده..ما هو الزن ع الودان برضه بيلخبط...
بس الحمد لله ربنا اثبتلى ان كنت صح...بعد اقل من اسبوع لاقيناه بيطلب بابا..لأ خير اتطمنوا..ده عاوز منه خدمة بس عشان بابا بيشتغل ف شركة معينة هو له فيها مصلحه!!!
ولحد النهاردة..مرة هو مرة حد من اخواته لسة بيطلبوا من بابا خدمات بكل.....اقول ايه بس؟؟:baaa2:
شفتوا كدة ف الدنيا:sm215:
ياللا ضحكتوا شوية..بس انا تلجت..الدنيا ساقعة وصوابعى نشفت ع الكى بورد
ححاول اشوفكو بكرة او بعده عشان امتحاناتى خلاص فاضلها اسبوعين وانا بصراحة داخلة المنتدى من باب توديع المرح..بس لقت موضوعكو اغرانى..اعمل ايه بأه..كل ما ازهق من المذاكرة حابقى اطل عليكو طلة
ياللا ادعولى بأه انى انجح ومتنسونيش ف الايام المفترجة ديه..باااى
بحبكو:21_140:
L
14-12-2007 | 11:54 AM
فراولة**

نورتى الموضوع وشرفتينى بمشاركتك الله يصلح لك الاحوال وينجحك ان شاء الله
حلوة جدا فكرتك ومفيدة وممتعة
أنا اتمنى شخص متدين وأخلاق ويقدر كل ما أقدم من تضحيات لأستمر فى عطائى وميسور الحال للأستطيع مسايرة هذا الزمن
أما عن كل من تقدموا لى فلا يوجد منهم من دخل البيت فأنا كنت أعترض قبل وصول الموضوع الى البيت وذلك لنفورى منهم بالرغم من طيبتهم ومستواهم الممتاز
ولكن أصبر نفسى بأنهم ليسوا نصيبى وطبعا لأن ى كنت أصلى استخارة ولا اشعر بارتياح نهائى
أنا أثق برحمة الله كل الثقة ويقينى ان الله سبحانه وتعالى سيرينى الخير فى الانسان المكتوب من نصيبى إن كان عاجلا أو آجلا

وأرجو من البنات التفاعل مع فكرنك الذيذة

نورتى الموضوع وشرفتينى بمشاركتك الله يصلح لك الاحوال وينجحك ان شاء الله
حلوة جدا فكرتك ومفيدة وممتعة
أنا اتمنى شخص متدين وأخلاق ويقدر كل ما أقدم من تضحيات لأستمر فى عطائى وميسور الحال للأستطيع مسايرة هذا الزمن
أما عن كل من تقدموا لى فلا يوجد منهم من دخل البيت فأنا كنت أعترض قبل وصول الموضوع الى البيت وذلك لنفورى منهم بالرغم من طيبتهم ومستواهم الممتاز
ولكن أصبر نفسى بأنهم ليسوا نصيبى وطبعا لأن ى كنت أصلى استخارة ولا اشعر بارتياح نهائى
أنا أثق برحمة الله كل الثقة ويقينى ان الله سبحانه وتعالى سيرينى الخير فى الانسان المكتوب من نصيبى إن كان عاجلا أو آجلا

وأرجو من البنات التفاعل مع فكرنك الذيذة
d
14-12-2007 | 12:38 PM
[GLOW="FFCCCC"]فراولة[/GLOW]
هى دى الردود ولا بلاش
نورتى يافراولة
ربنا يوفقك وتنجحى بتقدير
انتى فعلا نعنشتى الموضوع بمشاركتك
وعجبتنى جدا فكرتك (ممتازة)
وأنا عن نفسى أكيد أتمنى إنسان متمسك بدينه على قدر عالى من الخلق الحسن
ملىء بالرجولة والشهامة أشعر معه بالأمان والحنان والطيبة و(الإحتواء)
وأهم حاجة النظافة هههه لازم يكون نظيف فى نفسه لأنى بشمئز من الرجل المهمل فى نفسه جدا
أما عن ما حدث بالضبط مع الخطاب فلى عودة
انتظرونى
ا
14-12-2007 | 02:54 PM
يعطيك العافية وانا بنظم معاكم
ط
14-12-2007 | 09:46 PM
[GLOW="FFCCCC"]بداية أدعوا الله لى ولكل بنات المسلمين بالزواج الصالح والحفظ من الفتنة
أشكرك فراولة على إثارة هذه الفكرة اللذيذة المرحة
انا اتمنى من الله إنسان صالح أطمئن على نفسى وعلى اولادى مستقبلا معاه
وان يكون متدين وعلى قدر من الاخلاق العالية ولا مانع من ان يكون وسيم وطويل لأشعر معه بالهيبه هههه
كما اتمنى ان يكون حنونا عطوفا متفاهما
بالنسبة لخطابى فلا يوجد مواقف معينة لأن كل المواضيع كانت لا تتم من قبل دخولها البيت وانا احمد الله على ذلك ويقينى بأن الخير لم يأتى اوانه الى الان بالنسبة للزواج
وعن حياتى الان فاشعر بارتياح الحمد لله وارجو من الله التثبيت على دينه واداء فروضه
ان شاء الله يابنات نسمع اخبار حلوة عن بعض ع العيد
كل سنه وانتن طيبات[/GLOW]
أشكرك فراولة على إثارة هذه الفكرة اللذيذة المرحة
انا اتمنى من الله إنسان صالح أطمئن على نفسى وعلى اولادى مستقبلا معاه
وان يكون متدين وعلى قدر من الاخلاق العالية ولا مانع من ان يكون وسيم وطويل لأشعر معه بالهيبه هههه
كما اتمنى ان يكون حنونا عطوفا متفاهما
بالنسبة لخطابى فلا يوجد مواقف معينة لأن كل المواضيع كانت لا تتم من قبل دخولها البيت وانا احمد الله على ذلك ويقينى بأن الخير لم يأتى اوانه الى الان بالنسبة للزواج
وعن حياتى الان فاشعر بارتياح الحمد لله وارجو من الله التثبيت على دينه واداء فروضه
ان شاء الله يابنات نسمع اخبار حلوة عن بعض ع العيد
كل سنه وانتن طيبات[/GLOW]
ع
15-12-2007 | 01:23 AM
السلام عليكم
فراولة فكرتك حلوة كثير
وانا حقول في ألأول ايه مواصفات زوج المستقبل
طبعا أهم شئ الدين والأخلاق
:clap:
نجي للمواصفات يفضل يكون خريج جامعة ومن عيلة محترمة :21_8:
وطويل وعيونه خضرا :poster_ban:
وما يكون كبير كتيرر يعني أكبر مني بأربع أو خمس سنين :8884:
قصصي مع العرسان ااااااه لا تعد ولا تحصى بس في واحدحرقلي قلبي:tears::tears:
ااااااه شافني في الشارع وبعث أهله يخطبوني وبعيد صار وقت يجي لحتى يشوفني في البيت
:happy1: وكل شئ كان تمام واتفقنا على كل شئ :21_186:
أوكي عندنا في الشام لما يكون الشاب موافق بيقولوا لأهل البنت أسألوا عناا
يعني هما موافقين وبينتظروا نوافق
قلنا أوكي
امه قالت كم من الوقت نترككم ثلاثة أيام أربعة
ماما قالت ثلاثة :21_235:
أوكي كل شي تمام وباي مع السلامة ومشيوا الجماعة
وأنا ترن ترن لكل صاحباتي بخبرهم أني انخطبت :21_112:
ومرت الثلاثة أيام
:eeksign:
أسبوع أسبوعين وما حدا بين:mad2:
ورفقاتي يسألوني شو صار بالعريس وانا صرت أخجل شو أقلهم :SOFA:
بعدين فقدت الأمل من أنهم يرجعوا وصارت نفسيتي بالأرض بصراحةالشب كان عاجبني وفي كل الصفات اللي تتمناها أي بنت
اللي زعلني أنهم طلبوني رسمي بس حملوا حالهم وطفشوا يعني اذا هو مو قد كلامه يقولوا ويحرق قلبي ليش
:sm229::sm229::sm229:
قلت يالله يمكن مافي خير الي
الله يعوضني بأحسن:cry:
طولت عليكم سامحوني
والسلام عليكم:flower:
فراولة فكرتك حلوة كثير
وانا حقول في ألأول ايه مواصفات زوج المستقبل
طبعا أهم شئ الدين والأخلاق
:clap:
نجي للمواصفات يفضل يكون خريج جامعة ومن عيلة محترمة :21_8:
وطويل وعيونه خضرا :poster_ban:
وما يكون كبير كتيرر يعني أكبر مني بأربع أو خمس سنين :8884:
قصصي مع العرسان ااااااه لا تعد ولا تحصى بس في واحدحرقلي قلبي:tears::tears:
ااااااه شافني في الشارع وبعث أهله يخطبوني وبعيد صار وقت يجي لحتى يشوفني في البيت
:happy1: وكل شئ كان تمام واتفقنا على كل شئ :21_186:
أوكي عندنا في الشام لما يكون الشاب موافق بيقولوا لأهل البنت أسألوا عناا
يعني هما موافقين وبينتظروا نوافق
قلنا أوكي
امه قالت كم من الوقت نترككم ثلاثة أيام أربعة
ماما قالت ثلاثة :21_235:
أوكي كل شي تمام وباي مع السلامة ومشيوا الجماعة
وأنا ترن ترن لكل صاحباتي بخبرهم أني انخطبت :21_112:
ومرت الثلاثة أيام
:eeksign:
أسبوع أسبوعين وما حدا بين:mad2:
ورفقاتي يسألوني شو صار بالعريس وانا صرت أخجل شو أقلهم :SOFA:
بعدين فقدت الأمل من أنهم يرجعوا وصارت نفسيتي بالأرض بصراحةالشب كان عاجبني وفي كل الصفات اللي تتمناها أي بنت
اللي زعلني أنهم طلبوني رسمي بس حملوا حالهم وطفشوا يعني اذا هو مو قد كلامه يقولوا ويحرق قلبي ليش
:sm229::sm229::sm229:
قلت يالله يمكن مافي خير الي
الله يعوضني بأحسن:cry:
طولت عليكم سامحوني
والسلام عليكم:flower:
ع
15-12-2007 | 01:32 AM
السلام عليكم
شووو وينكم اليوم يللا المهم تكونوا عم تعملوا اللي اتفقنا عليه:icon9:
رح أكتب اليوم دعاء للفرج أخذته من كتاب االجواب الكافي لابن القيم
أتمنى تستفيدواااااا
دعاء الفرج
دعاء الفرج، أعطانيه أبو الحمد داود بن الناصر لدين الله واسمه أحمد بن الهادي للحق يحيى بن الحسين بن القاسم بن إبراهيم المعروف بطباطبا ابن إسماعيل ابن إبراهيم بن الحسن بن الحسن بن علي بن أبي طالب، وقال لي: إن أهله يتوارثونه، وهو عن أمير المؤمنين عليه السلام.
يا من تحل به عقد المكاره، ويفل حد الشدائد، ويا من يلتمس به المخرج، ويطلب منه رَوْحُ الفرج، أنت المدعوّ في المهمات، والمفزع في الملمات، لا يندفع منها إلا ما دفعت، ولا ينكشف منها إلا ما كشفت، قد نزل بي ما قد علمت، وقد كادني ثقله، وألم بي ما بهظني حمله، وبقدرتك أوردته علي، وبسلطانك وجهته إلي، ولا مصدر لما أوردت، ولا كاشف لما وجهت، ولا فاتح لما أغلقت، ولا ميسر لما عسرت، ولا معسر لما يسرت، فصل الله على محمد، وعلى آل محمد، وافتح لي باب الفرج بطولك، واحبس عني سلطان الهم بحولك، وأنلني حسن النظر فيما شكوت، وأذقني حلاوة الصنع فيما سألت، وهب لي من لدنك فرجاً هنياً عاجلاً، وصلاحاً في جميع أمري سنياً شاملاً، واجعل لي من عندك فرجاً قريباً، ومخرجاً رحباً، ولا تشغلني بالاهتمام عن تعاهد فروضك، واستعمال سنتك، فقد ضقت ذرعاً بما عراني، وتحيرت فيما نزل بي ودهاني، وضعفت عن حمل ما قد أثقلني هماً، وتبدلت بما أنا فيه قلقاً وغماً، وأنت القادر على كشف ما قد وقعت فيه، ودفع ما منيت به، فافعل بي ذلك يا سيدي ومولاي، وإن لم أستحقه، وأجبني إليه وإن لم أستوجبه، يا ذا العرش العظيم ثلاث مرات.
آمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــين يارب العالمين
والسلام عليكم:9_33::9_33:
شووو وينكم اليوم يللا المهم تكونوا عم تعملوا اللي اتفقنا عليه:icon9:
رح أكتب اليوم دعاء للفرج أخذته من كتاب االجواب الكافي لابن القيم
أتمنى تستفيدواااااا
دعاء الفرج
دعاء الفرج، أعطانيه أبو الحمد داود بن الناصر لدين الله واسمه أحمد بن الهادي للحق يحيى بن الحسين بن القاسم بن إبراهيم المعروف بطباطبا ابن إسماعيل ابن إبراهيم بن الحسن بن الحسن بن علي بن أبي طالب، وقال لي: إن أهله يتوارثونه، وهو عن أمير المؤمنين عليه السلام.
يا من تحل به عقد المكاره، ويفل حد الشدائد، ويا من يلتمس به المخرج، ويطلب منه رَوْحُ الفرج، أنت المدعوّ في المهمات، والمفزع في الملمات، لا يندفع منها إلا ما دفعت، ولا ينكشف منها إلا ما كشفت، قد نزل بي ما قد علمت، وقد كادني ثقله، وألم بي ما بهظني حمله، وبقدرتك أوردته علي، وبسلطانك وجهته إلي، ولا مصدر لما أوردت، ولا كاشف لما وجهت، ولا فاتح لما أغلقت، ولا ميسر لما عسرت، ولا معسر لما يسرت، فصل الله على محمد، وعلى آل محمد، وافتح لي باب الفرج بطولك، واحبس عني سلطان الهم بحولك، وأنلني حسن النظر فيما شكوت، وأذقني حلاوة الصنع فيما سألت، وهب لي من لدنك فرجاً هنياً عاجلاً، وصلاحاً في جميع أمري سنياً شاملاً، واجعل لي من عندك فرجاً قريباً، ومخرجاً رحباً، ولا تشغلني بالاهتمام عن تعاهد فروضك، واستعمال سنتك، فقد ضقت ذرعاً بما عراني، وتحيرت فيما نزل بي ودهاني، وضعفت عن حمل ما قد أثقلني هماً، وتبدلت بما أنا فيه قلقاً وغماً، وأنت القادر على كشف ما قد وقعت فيه، ودفع ما منيت به، فافعل بي ذلك يا سيدي ومولاي، وإن لم أستحقه، وأجبني إليه وإن لم أستوجبه، يا ذا العرش العظيم ثلاث مرات.
آمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــين يارب العالمين
والسلام عليكم:9_33::9_33:
M
15-12-2007 | 01:46 AM
بنزل لكم استغفااار وايد غير حياتي
وفعلا الاستغفاار مو بس للزواج ييسر يومج ويخليه اروح مما تصصورين
وفعلا الاستغفاار مو بس للزواج ييسر يومج ويخليه اروح مما تصصورين