السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شوفت طريقة عمل الانشون فى البيت من جروب على الفيس بوك اسمه
F:اكلات وحلويات بيتى *بيتىF:
ودى تطبيقى للانشون وفعلا يا جماعة طعمه طلع زى بتاع برة بالظبط وجربوه على مسئوليتها
هههههههههههههههههههه
:D:D:D:D
:D:D:D:D
بسم الله
المقادير(منقول من صاحبة الوصفة):
3 فصوص ثوم وسط
3 فصوص حبهان مطحون ناعم
3 بيضه
3 مثلث جبنه اى نوع
3 ملاعق كبيره دقيق
3 ملاعق كبيره دقيق
1/4 ملعقه فلفل
1/4 ملعقه ملح
2 مرقه دجاج ماجى
1/2 كوب زيت دوار شمس او زيت ذرة
صدر فرخه مخلى غير مستوى
حلقات زيتون (اختيارى)
1/4 ملعقه ملح
2 مرقه دجاج ماجى
1/2 كوب زيت دوار شمس او زيت ذرة
صدر فرخه مخلى غير مستوى
حلقات زيتون (اختيارى)


الطريقه
يتم وضح جميع المقادير السابقه فى الخلاط
ويضرب جيدا

الفراخ بعد ما اتفرمت وعليها الزيت


وبعدين البيض

باقى الكونات (بس يفضل فرمها الاول قبل ما نحطها فى الكيتشن)

ثم يصب المقدار قالب التوست بعد ما ندهنى بزيت ورشة دقيق ويسوى فى حمام مائى فى الفرن على درجة حرارة 220 لمدة 50 دقيقه وبعد ان يبرد يوضع فىالثلاجه ساعه ثم يقطع

دة بعد ما استوت

ودة بعض التقطيع(بس انا استعجلت وقطعتها وهيا سخنة فكانت تخينة لو استنتو عليها حتعرفو تقطعوها رفيع ان شاء الله)


ودة شكل بتاع صاحبة الوصفة نفسها


لو عملتوها مش حتشترو لانشون تانى خااااااالص ان شاء الله من برة
لانها سهلة وانضف طبعا ومضمونة ومش مكلفة اوى
لانها سهلة وانضف طبعا ومضمونة ومش مكلفة اوى
يا ريت متحرمونيش من ردودكو وارائكو:L: