تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم
a
28-08-2009 | 01:15 AM
ايوا ده اول حمل ليه علشان كده مش عارفه حاجه
أ
28-08-2009 | 01:17 AM
crazy ananas;10181189:
حد يواسينى واللى عنده اكل خفيف ومفيد يقولى عوزه الم الدور الشهرين دول
:)
بصى يا انوووس انا زدت نفس المعدل بتاعك كنت اول الحمل 63 و دلوقتى 79 ... و من السادس بقيت ازيد بالمعدل الطبيعى بتاعة زيادة الحوامل 2 كيلو فى الشهر و الدكتور قاللى من السادس لازم تزيدى عشان البيبى اصلا وزنه بيزيد من اول السادس و بيكتسب الدهون
و بعدين خلاص هانت يا انوووس و لما تولدى بالسلامة ان شاء الله ابقى اعملللى ريجيم
بالنسبة للتين البرشومى الدكتور قاللى مفيد جدا جدا جدا بس عيبه انه بيعمل اسهال متكتريش منه و كمان بيتخن شوية
و كمان قاللى المكسرات بوجه عام مفيدة جاد للبيبى و نمو دماغه و ذكاءه بس بتتخن و بتعمل حموضة :)
واللوز بيقوى المناعة جدا جدا جدا :)
(
28-08-2009 | 01:25 AM
مونه الدلوعه;10181209:
ازيكم يابنات
ممكن تقبلونى صديقه لكم انا إيمان من مصر
اهلا وسهلا بيكى يا قمر معانا نورتى وعلى فكرة انا كمان اسمى ايمان :D(f)
مونه الدلوعه;10181295:
كنت عاوزه اسألكم بما انكم خبره
من أول الحمل وانا باكل بطريقه غريبه وزاد وزنى شويه مع أنى الاول كنت بعمل ريجيمات وبحافظ على جسمى لكن دلوقتى مش بقدر اتحكم باكل كل حاجه وكمان ضهرى من تحت بيوجعنى اوى ده طبيعى ولا ايه ياريت تفيدونى
انا بصراحة اول حملى كنت مش باكل خالص ولا حتى ليا نفس للاكل لكن بعد الخامس بدأت نفسى تتفتح للاكل شوية وبدأت اكل وانتى كمان كلى اللى انتى عايزة بس ابعدى عن المخلل والحاجات الحراقة مش حلوة فى الحمل وطبعا البيبسى وظهرك دة شئ طبيعى جدا ماتقلقيش يا قمر وربنا معاكى وتولدى على خير يارب
Jumanaa;10181333:
ازيكو يامدامات
انا تعبانه خالص عندى دور برد مموتنى مع الصيام والحر والحمل وشغل البيت بتلفظ انفاسى الاخيره
بقولكو ايه
انا رحت للدكتوره يوم السبت وقلتلها ان البيى عندى بيخبط على تحت يعنى بحس كانه هينزل قالتلى انتى الرحم عندك ضعيف وقالتلى المفروض مقفش كتير لأن كده ممكن يحصل ولاده مبكره
انا مش عارفه كلامها ده صح ولا ايه ؟
وانتو بتحسو بكده بردو
سلامتك يا قمر الف سلامة وان شاء الله تولدى فى معادك بس انتى اسمعى كلامها ريحى نفسك وربنا يكملك على خير
أ
28-08-2009 | 01:26 AM
مونه الدلوعه;10181393:
ايوا ده اول حمل ليه علشان كده مش عارفه حاجه
ربنا يكملك على خير يارب :)
ع
28-08-2009 | 01:27 AM
أجمل ايام العمر;10180892:
صح النوم يا جمييييييييييل (f)
ليه محلين واحد فى الدور الاول وواحد فى الدور التانى عنده كل حاجة ممكن تتخيليها غيارات و ملايات و فو و لبس اطفال و عجل و سراير و كله كله :)
انا نمت تاني وصحيت دلوقت
عرفته المحل ده يا هدي مش هو اللي في واجهه المول
لما تروحي ابقي كوليلي ايس كريم من هناك:o:o
أ
28-08-2009 | 01:33 AM
:D
صح النوم يا جميل ولو على الايس كريم من عونيا الجوز و شفايفى اللوز :D
hoba555;10181476:
انا نمت تاني وصحيت دلوقت
عرفته المحل ده يا هدي مش هو اللي في واجهه المول
لما تروحي ابقي كوليلي ايس كريم من هناك:o:o
صح النوم يا جميل ولو على الايس كريم من عونيا الجوز و شفايفى اللوز :D
ع
28-08-2009 | 01:35 AM
مونه ازيك يا قمرمبروك الحمل
انا اسمي هبه ومعايا بنتي ندي سنتين ومش حامل بس بحبب التطفل
انا اسمي هبه ومعايا بنتي ندي سنتين ومش حامل بس بحبب التطفل
ع
28-08-2009 | 01:36 AM
اه يا هديمش عارفه مالي في النوم
بنام بعد الفجر واصحي 7 الصبح واعد لغايه المغرب وبعدين انام زي القتيل
بنام بعد الفجر واصحي 7 الصبح واعد لغايه المغرب وبعدين انام زي القتيل
أ
28-08-2009 | 01:39 AM
hoba555;10181547:
اه يا هديمش عارفه مالي في النوم
بنام بعد الفجر واصحي 7 الصبح واعد لغايه المغرب وبعدين انام زي القتيل
مبرووووووووووووووووووووك:D
ع
28-08-2009 | 01:41 AM
ههههه مبروك اتي مش عارفه اني عند ماما عااا
جوزي جي كمان اسبوع وقالي هتقعدي عند مامتك للعيد عشان هقعد 5 ايام ابات بره كل اسبوع
عشان صحابه بمتحنو هما شيلين مكانهم
وبعدين يجي ياخدني
انا شقتي وحشتني اوي وعايزه اسافر بقا خلاص
جوزي جي كمان اسبوع وقالي هتقعدي عند مامتك للعيد عشان هقعد 5 ايام ابات بره كل اسبوع
عشان صحابه بمتحنو هما شيلين مكانهم
وبعدين يجي ياخدني
انا شقتي وحشتني اوي وعايزه اسافر بقا خلاص
c
28-08-2009 | 01:45 AM
أجمل ايام العمر;10181400:
بصى يا انوووس انا زدت نفس المعدل بتاعك كنت اول الحمل 63 و دلوقتى 79 ... و من السادس بقيت ازيد بالمعدل الطبيعى بتاعة زيادة الحوامل 2 كيلو فى الشهر و الدكتور قاللى من السادس لازم تزيدى عشان البيبى اصلا وزنه بيزيد من اول السادس و بيكتسب الدهون
و بعدين خلاص هانت يا انوووس و لما تولدى بالسلامة ان شاء الله ابقى اعملللى ريجيم
بالنسبة للتين البرشومى الدكتور قاللى مفيد جدا جدا جدا بس عيبه انه بيعمل اسهال متكتريش منه و كمان بيتخن شوية
و كمان قاللى المكسرات بوجه عام مفيدة جاد للبيبى و نمو دماغه و ذكاءه بس بتتخن و بتعمل حموضة :)
واللوز بيقوى المناعة جدا جدا جدا :)
ربنا يكملك على خير يا هدى وتفضلى كدا لحد الولاده يارب ومتزيديش زياده ملهاش لزمه
تفتكرى بعد الولاده هعمل رجيم وله بتوسينى وخلاص :D
وبعدين بئا نتخن وله العيال تكون زكيه هههههههههههه
أجمل ايام العمر;10181354:
ههههههههههههههههههههههه :D
بتضحكى عليا يا هدى :ss: واللخ بجد ارخم حاجه فالحمل الزياده اللى الواحد بيزدها من حيث لا يدرى بال 4 ك وال 5 ك فالشهر مره واحده :confused:
مونه الدلوعه;10181295:
كنت عاوزه اسألكم بما انكم خبره
من أول الحمل وانا باكل بطريقه غريبه وزاد وزنى شويه مع أنى الاول كنت بعمل ريجيمات وبحافظ على جسمى لكن دلوقتى مش بقدر اتحكم باكل كل حاجه وكمان ضهرى من تحت بيوجعنى اوى ده طبيعى ولا ايه ياريت تفيدونى
خالى بالك انتى لسه فالاول والمفروض فالاول ميكونش فى زياده فالوزن قوى لان من الرابع هتزيدى بال 3 ك مره واحده وساعات 4 ك خالى بالك وقللى المقليات
اما ظهرك انا معرفش اسئلى الدكتور بتاعك احسن
Jumanaa;10181333:
ازيكو يامدامات
انا تعبانه خالص عندى دور برد مموتنى مع الصيام والحر والحمل وشغل البيت بتلفظ انفاسى الاخيره
بقولكو ايه
انا رحت للدكتوره يوم السبت وقلتلها ان البيى عندى بيخبط على تحت يعنى بحس كانه هينزل قالتلى انتى الرحم عندك ضعيف وقالتلى المفروض مقفش كتير لأن كده ممكن يحصل ولاده مبكره
انا مش عارفه كلامها ده صح ولا ايه ؟
وانتو بتحسو بكده بردو
ازيك يا جوجو كل سنه وانتى طيبه
ربنا يعينك ويقويكى انا مقدرش اعدل كلام الدكتوره
بس انا كنت بحس ساعات بحركه من تحت بس مقولتش للدكتوره لانى كنت بحس بيها على فترات ومش بتقعد كتير والحمد لله كل مره اروح الدكتوره بتقولى كله تمام الحمد لله واكيد لو فى اى حاجه كان بان وكان بقى فى اعراض تانيه مع الحركه اللى تحت
ان شاء الله خير بس انتى ريحى شويه ولو حسيتى بتعب متجيش على نفسك وافطرى علطول
a
28-08-2009 | 01:49 AM
ازيك ياهبه عامله وربنا يخليلك ندى
ا
28-08-2009 | 01:50 AM
انوسة متخفيش هتنزلى بعد الولادة لاتقلقي بس مش قوى يعنى انا دلوقتى بالعافية 53 بع 65 في شهرين ونص ميرسي اوى انك علقتى على صورة مايا
جوجو الخبط تحت دة انا كنت بحسة من السادس وسالت الدكتور قالى بالظبط كدة
وانتى مالك دة بيت ابوها تعمل فية اللى هيا عايزاة :)
جوجو الخبط تحت دة انا كنت بحسة من السادس وسالت الدكتور قالى بالظبط كدة
وانتى مالك دة بيت ابوها تعمل فية اللى هيا عايزاة :)
أ
28-08-2009 | 01:52 AM
hoba555;10181586:
ههههه مبروك اتي مش عارفه اني عند ماما عااا
جوزي جي كمان اسبوع وقالي هتقعدي عند مامتك للعيد عشان هقعد 5 ايام ابات بره كل اسبوع
عشان صحابه بمتحنو هما شيلين مكانهم
وبعدين يجي ياخدني
انا شقتي وحشتني اوي وعايزه اسافر بقا خلاص
وايه يعنى جوزك بعيد احنا فى عصر الستالايت و البلوتوث
انا بقى شقتى موحشتنيش :D
a
28-08-2009 | 01:52 AM
crazy ananas أنا الاول كنت 64 ك دلوقتى 66 بس الغريب بسمع الحامل بتكون على طول عوزه تنام وكمان نفسها تغم عليها لما تشم ريحة الأكل والحاجات دى لكن انا مش عندى ولا حاجه عاديه خالص هو انى باكل كتير بس
أ
28-08-2009 | 01:54 AM
toty858;10181642:
انوسة متخفيش هتنزلى بعد الولادة لاتقلقي بس مش قوى يعنى انا دلوقتى بالعافية 53 بع 65 في شهرين ونص ميرسي اوى انك علقتى على صورة مايا
جوجو الخبط تحت دة انا كنت بحسة من السادس وسالت الدكتور قالى بالظبط كدة
وانتى مالك دة بيت ابوها تعمل فية اللى هيا عايزاة :)
بعد كل التعب ده و فى الاخر بيت ابوها لا بقى لا مؤاخذة دى بطن امها
على فكرة انا كمان علقت على الصورة فى رابطة الامهات ما شاء الله الله اكبر :D
أ
28-08-2009 | 01:55 AM
مونه الدلوعه;10181659:
crazy ananas أنا الاول كنت 64 ك دلوقتى 66 بس الغريب بسمع الحامل بتكون على طول عوزه تنام وكمان نفسها تغم عليها لما تشم ريحة الأكل والحاجات دى لكن انا مش عندى ولا حاجه عاديه خالص هو انى باكل كتير بس
لا عادى يا مونة انا كنت فى اول حملى مسافرة رحلة و كنت باكل البوفيه كللله تقريبا و نفسى مكنتش غامة عليا ولا حاجة بدات اتعب من نص الشهر التانى كدة
ا
28-08-2009 | 01:58 AM
ربنا يخليكى يادودو عقبال مانباركلكو على بلبلة واناناسة ان شاء الله
انا كمان يامونة محستش بغممان النفس في الاول خالص
على التالت كدة مكنتش طايقة العيش الفينو ولا البلدى ولا اى نوع عيش كنت بخلى بابا يجبلى العيش البلدى الناشف اوى دة علشان محسش بطعمو :)
انا كمان يامونة محستش بغممان النفس في الاول خالص
على التالت كدة مكنتش طايقة العيش الفينو ولا البلدى ولا اى نوع عيش كنت بخلى بابا يجبلى العيش البلدى الناشف اوى دة علشان محسش بطعمو :)
c
28-08-2009 | 01:58 AM
toty858;10181642:
انوسة متخفيش هتنزلى بعد الولادة لاتقلقي بس مش قوى يعنى انا دلوقتى بالعافية 53 بع 65 في شهرين ونص ميرسي اوى انك علقتى على صورة مايا
طب كويس يا توتى ماشاء الله حلوين عقبال ماتنزلى الباقى
بجد مايا زى العسل ربنا يباركلك فيها ويحفظهالك يارب ويارب اناناسه تطلع حته من العسل بتاع مايا كدا :)
ازيك يا هوبا وازاى ندى
a
28-08-2009 | 02:00 AM
لا عادى يا مونة انا كنت فى اول حملى مسافرة رحلة و كنت باكل البوفيه كللله تقريبا و نفسى مكنتش غامة عليا ولا حاجة بدات اتعب من نص الشهر التانى كدة
شكرا ليكى حبيبتى على الرد وعلى المعلومات الحلوه
شكرا ليكى حبيبتى على الرد وعلى المعلومات الحلوه