تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ق
ربنا يفرحك بيها دايما ويقومك بالسلامة ان شاء الله
ق
ولدتى فين يا ميرفى وخرجتى بعد اد ايه من المستشفى؟
د
والله يا عروس احساس حلو جدا وخصوصا لما باكلها ان شاء الله تقومى بالسلامه وتفرحى بنونتك اللهم امين
*
الف سلامه عليكى يا قمر انتى ولدتى امتى وامتى قدرتى تمشى عادى وتخرجى بعد القيصرى؟
د
انا ولدت فى مستشفى توشيبا العربى فى روض الفرج والله مستشفى جميله ونظيفه والخدمه فيها حلوة الحمدلله القيصرى فيها2700 والطبيعى 1500 وفضلت فى المستفى ليله واحده ومشيت تانى يوم واقولكم على حاجه جميله كمان الحمدلله ربنا كرمنى بيها بابها اتغير خالص وبقى واحد تانى خالص ربنا يهدلنا ازوجنا اللهم امين
ق
الحمد لله رب العالمين ربنا يسعدكم دايما يا ميرفى
s
ربنا يهديهولك يارب و يفرحك ببنوتك و يحفظهالك يارب..انتى عند مامتك ولا حماتك؟
د
انا طلعت من المستشفى على ماما وقاعدت يومين بس الشقه عند ماما حر جدا وانا كنت فاكره ان سبتمبر مش حر كده فا كنت شاريه هدوم جومانا بكم البنت كانت حرانه هناك جدا بابها وهو بيزورنا قالى قومى علشان نروح ورحت
*
طيب مش هتحتاجى حد يخدمك يا ميرفى؟مش المفروض ترتاحى عند ماما شويه؟
L
ميرفى50;10279809:
انا طلعت من المستشفى على ماما وقاعدت يومين بس الشقه عند ماما حر جدا وانا كنت فاكره ان سبتمبر مش حر كده فا كنت شاريه هدوم جومانا بكم البنت كانت حرانه هناك جدا بابها وهو بيزورنا قالى قومى علشان نروح ورحت

خفيفلها فى اللبس عشان تعرف تنام يا ميرفى
وربنا يصلحلك الحال دايما
د
الحمدلله والشكر لله انا كويسه جدا انا دلوقتى بكلمكم من الشغل وشويه مروحه علشان جوجو البنت عندى مكيف مش محتاجه تخيفيف هدوم
ق
بتهرجى يا ميرفى ايه يابنتى اللى وداكى الشغل انتى مش ليكى 3 شهور وضع!!!!
بنتك اولى بيكى
وبعدين يابنتى تلاقى الجرح مالمش لسة
د
اها فعلا انا ليه اجازة وضع بس المشكله انه موسم ومافش حد يعمل شغلى خالص ودى فلوس ناس تعبانه فى شغلهم انا نزلت وهروح على طول وربنا يستر
L
ميرفى شعغل ايه يا بت انتى بتستهبلى بجد كنت خلصتى الشغل من البيت
m
أجمل ايام العمر;10275836:
انا المستشفى اللى الدكتور الجديد اللى رحتله بيولد فيها الدكتور بيخرم ودن البنت فى اوضة العمليات و بيلبسوها هم حلق طبى



ايوه هما بيخرموا الودن فى اوضة العمليات وبيلبسوه الحلق الطبى بس ههاتى حلق طبى برضو احتياطى
yomizo;10275939:
شرح بالصور للمقبلات على ولاده مثلي يعني هههههه

[FONT=Times New Roman]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميعا جبت لكم صور ولاده سبحان الله العظيم
فيها ايه من آياته وعظمة الخالق سبحانه وتعالى

نبدء
1) يبدأ رأس الطفل بالتقدم نحو فتحة الحوض
تأخذ هذه العملية اسابيع ( عند الولادة الأولى للأم )
أو ساعات للأم ذات ( ولادات سابقه )










2) تتقلص عضلات الرحم وبشكل منتظم
وذلك يؤدي إلى تفجر الغشاء الجنيني وخروج السائل








3) تحدث إنقباضات متكررة للرحم ( الطلق ) تقريبا كل عشر دقائق
ويصاحبه توسع في عنق الرحم 1 سنتمتر تقريبا كل ساعة
حتى يصل 10 سم لتسهيل خروج الطفل
عندها تبدأ التقلصات في عضلات الرحم تزداد في القوة لدفع الطفل خارجاَ
(المرحلة الأطول في الولادة الطبيعية )








4) يخرج رأس الطفل أولاً
إذا لم يحدث أن التوسع كان كاملاً
عندها من الضروري اللجوء لشق العجان ( الفرج )








5) بعد خروج الرأس يلتف جسم الطفل ويبدأ في الخروج
طول هذه المرحلة نسبة إلى جميع الأمهات متغيرة







6) بعد خروج الطفل من رحم الأم
يظل متصلاً إلى المشيمة عن طريق الحبل السري والذي لابد من قطعه
أما المشيمة وما تبقى معها تضل داخل رحم الأم








7)
يحصل إنقباض قوي للعضلات الرحمية
لطرد الحبل السري والمشيمة مع الأمور المتبقية إلى الخارج
تقريبا عشر دقائق بعد الولادة







8) بطرد الحبل السري والمشيمة تنتهي الولادة










-
[FONT=Times New Roman]سبحان الخالق[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS](ثم أنشأناه خلقا آخر)


يالله شكثر تتعب الام بالولاده:(


لا تبخل على والدتك بالدعاء
انتظر ردودكم احبتي


اللهم احفظ امي وأبي ولاتحرمني وجودهما واجعلني قرة عين لهما
اللهم اجزهما عنا خير الجزاء وادخلهم فردوسك الأعلى
ربي ارحمهما كما ربياني صغيرا




منقول للفائده
[/FONT]
[/FONT]




سبحان الله تحفففففففففففففه بجد


yomizo;10276018:
نصائح للام النفساء للبدء فى ارضاع الطفل رضاعه طبيعيه بعد الولاده القيصريه






طرق نجاح الرضاعه الطبيعيه بعد الولاده القيصريه ووضعيات الرضاعه المناسبه



1- جميع الأمهات اللاتي يلدن عن طريق القيصرية قادرات على الإرضاع بنجاح مع توفير الدعم من الاهل



2- عدم استعمال الحليب الصناعي أو زجاجة الرضاعة لأنها تصيب الطفل بالارتباك وتجعله يمص حلمة الثدي بشكل خاطئ فلا يستطيع إخراج الحليب من الثدي ، كما يسبب للأم ألماً شديداً، وعلى الام اخبار الاطباء القائمين على الولاده بذلك حتى يتمكنوا من مساعدتها.



3- أن يحرص الفريق الطبي على أن تبدأ الأم بإرضاع طفلها في أسرع وقت بعد استعادتها الوعي من التخدير، وخلال مدة لا تتجاوز نصف ساعة من استعادة الوعي، وأن ترضع الأم طفلها كلما أراد ذلك سواء في النهار أو الليل.



4- بعد القيصرية تواجه الأم الشعور بالالم عند الحركة أو الجلوس أو عند حمل الطفل على بطنها لإرضاعه، ولكنه ليس عذراً مقبولاً لإيقاف الرضاعة، فالأم تستطيع إرضاع طفلها في أوضاع كثيرة لا تكلفها أي عناء إضافي،



فبإمكانها الإرضاع وهي نائمة أو مستلقية على الفراش في وضع مريح بحيث يكون الطفل مستلقياً بجوارها، ولا يوجد خوف من إرضاع الطفل من الثدي أثناء الاستلقاء على السرير أو أثناء النوم



5- ان ترضع الام طفلها متى شاء وعدم الالتزام بتحديد عدد مرات الرضاعة اليومية



6- عدم إعطاء الطفل أي طعام أو شراب آخر، حتى لا يشعر الطفل بالشبع ويتخلى عن رضاعة الثدي.




. 7-اختيار(المستشفيات الصديقة للأطفال)، التى تقوم بدعم وتشجيع وحماية الرضاعة الطبيعية،



8- أن يكون لدى الأم الثقة بالنفس والعزم والإصرار على الاستمرار في الرضاعة الطبيعية






ربنا يقومك بالسلامه يا يميومتى

kato;10276651:
انا جييييييييييييييت :)

رجعت من عند الدكتور والحمد لله طمنى وكلة تمام بس قالى راحة وممنوع الحركة والمجهود ووزنى لاقيت نفسى بقيت 80 كيلو :eek::ss: هههههههههههههههههه فين ايام الرشاقة



الحمد لله

yomizo;10276673:
انا اول مره اعرف منوضوع التوم والبصل ده في الحمل
الكلاك ده في الرضاعه بس ياعيال


وانا كمان اول مره اعرف ده انا بمووووووووووووووووووت فى البصل


smily547;10276887:
بعدين بصي انا حملت قبل كده مرتين بس بسقط في مره18 ومره20 اسبوع وفي المرتين طلعوا بنات بس شكل بطني والحركه كانت غير دلوقتي




ان شاء الله خير وربنا يثبتلك حملك ويقومك بالسلامه وكل اللى يجيبه ربنا نعمه


sweet_toota;10277065:
كشفت دراسة طبية حديثة عن أن كثرة تناول الشيكولاتة خلال فترة الحمل قد تساعد فى التخفيف من مضاعفات خطيرة يطلق عليها "تسمم الحمل" "Preeclampsia".

وقالت الدكتورة اليزابيث تريشى بجامعة ييل فى نيوهافن بولاية كونيتيكت وزملاؤها ان الشيكولاتة خاصة الداكنة غنية بمادة كيميائية تسمى ثيوبروماين "Theobromine " تنشط القلب وترخى العضلات وتمدد الأوعية الدموية تستخدم لعلاج آلام الصدر وارتفاع ضغط الدم وتقوية الشرايين.


وأوضح الباحثون أن "تسمم الحمل" وفيه يرتفع ضغط الدم بشدة ويتسرب البروتين الزائد الى البول له عدة خصائص مشتركة مع مرض القلب.


ولمعرفة هل يمكن أن تكون للشيكولاتة المفيدة للقلب والأوعية فوائد أخرى تحول دون وقوع تسمم الحمل راقب الباحثون 2291 سيدة أنجبن مولودا واحدا وسألوا عن كمية الشيكولاتة التى أكلنها فى أول ثلاثة واخر ثلاثة أشهر من الحمل. وقاس الباحثون أيضا مستويات ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى لدى المواليد.


وكانت الامهات اللاتى استهلكن أكبر قدر من الشيكولاتة واللاتى سجل أطفالهن أعلى تركيز لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى الاقل عرضة للاصابة بحالة "تسمم الحمل". وكانت السيدات اللاتى سجلن أعلى نسبة امتصاص لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى أقل عرضة بنسبة 69 فى المئة للاصابة بمضاعفات مقارنة بغيرهن من السيدات اللاتى سجلن مستويات أقل.


وسجلت أيضا السيدات اللاتى تناولن خمس حصص أو أكثر من الشيكولاتة كل أسبوع فى الشهور الثلاثة الأخيرة من الحمل تقل لديهن بنسبة 40 فى المئة احتمالات الإصابة "بتسمم الحمل" مقارنة بغيرهن اللاتى يتناولن أقل من حصة واحدة فى الأسبوع.


ولوحظت علاقة وأن كانت أقل درجة بين تناول الشيكولاتة وتسمم الحمل فى الشهور الثلاثة الاولى من الحمل حيث كانت السيدات اللاتى يأكلن خمس حصص أو أقل من الشيكولاتة أسبوعيا أقل عرضة بنسبة 19 فى المئة للاصابة بنفس المرض عن غيرهن اللاتى يتناولنها بأقل من حصة واحدة فى الأسبوع.


وقال الباحثون "ان نتائجنا تعزز احتمال مساعدة الشيكولاتة فى تقليل حدوث تسمم الحمل





انا لسه واكله شيكولاته حالا



toty858;10278721:
يميم اعتقد الطلق بيكون خبط في الضهر كمان
بصي انا قبل ما اولد وانا رايحة للدكتور كان عندى مغص زى الريود بس جامد جامد يعنى
بعدها على طول كان الطلق بس محستش بية علشان كنت واخدة الابيديورال



هو انتى اخدتى الابيديورال وولدتى طبيعى؟ اصل انا ناويه ان شاء الله اخدها سواء طبيعى او سيزريان


ميرفى50;10279638:
واحشتونى جدا
الامومه حاجه جميله جدا بس مسؤليه كبيرة جدا

عقبالكم كلكم يارب




ربنا يخليهالك يااارب


ميرفى50;10279690:
تفاصيلى انا فضلت مصدومه لما الدكتوةره قالتى انى هاولد خلاص وكنت خايفه جدا والله من صدمتى فضلت فى توهان لبعد الولاده وتصدقى معادى مع الدكتورة الساعه 10 صباحا وانا كنت لسه فى البيت وكنت بعمل شعرى استشوار وكانى فعلا ما كنتيش عايزة ارح المستشفى من الخوف المهم روحت ولاقيت كل حاجه متيسره الحمدلله ودخلت العمليات ولما شوفت الدكتورة انفجرت من العياض وخدت البنج وصحيت بعد 20 دقيقه وبنتى جانبى ومحسيتش بالولاده خالص كل اللى تاعبنى الجرح وتانى يوم كنت الحمدلله كويسه وجوجو طلعت زى القمر ربنا يباركلى فيها ويحفظهالى اللهم امين بس بقى كل حامل تنسي كلمه النوم من قاموس حياتها بعد الولاده




الحمد لله على سلامتك ياقمر

ميرفى50;10279757:
انا ولدت فى مستشفى توشيبا العربى فى روض الفرج والله مستشفى جميله ونظيفه والخدمه فيها حلوة الحمدلله القيصرى فيها2700 والطبيعى 1500 وفضلت فى المستفى ليله واحده ومشيت تانى يوم واقولكم على حاجه جميله كمان الحمدلله ربنا كرمنى بيها بابها اتغير خالص وبقى واحد تانى خالص ربنا يهدلنا ازوجنا اللهم امين



بسمع انها حلوه اصلها جنب بيت ماما


ميرفى50;10279859:
اها فعلا انا ليه اجازة وضع بس المشكله انه موسم ومافش حد يعمل شغلى خالص ودى فلوس ناس تعبانه فى شغلهم انا نزلت وهروح على طول وربنا يستر



حاولى متقعديش كتير

بس عندى سؤال انتى وديتى جوجو فين دلوقتى عشان تنزلى الشغل.؟؟؟؟؟

m
بونجور يادودى وبيبو وكل اللى موجودين ومنورين
ق
طب يا ميرفى يلا روحى بجد بنتك أولى دى عمرها ايام.. ولو مفيش حد غيرك فى اشغل بجد دى مشكلتهم هم.. هم عارفين من زمان انك حامل وهتولدى وهتاخدى اجازة..

ازيك يا مشمش عاملة ايه
L
بنجوز يا مشمشتى
ق
هدى عاملة ايه ماشفتهاش بقالى كام يوم
m
انا شفتلها مشاركات امبارح بتقول جوزها كان عندها خميس وجمعه وسبت معرفتش تدخل
X