تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
y
*شنطة المستشفى
1- شنطة الام وتضم:

- قميص نوم مريح جدا ويكون ثقيل نوعا ما وله فتحة للرضاعه.
- قميصان للإستقبال في المستشفى + شيل صلاه ( او شيل ملونه لاستقبال الضيوف )
- بجامات قطن .
- اغراض الحمام ( فوطه . شامبو . مشط . فرشاه اسنان و معجون . مشط . مزيل للعرق . عطر . . . الخ )
- الفوط الصحية.
- حمالات صدر مريحة للرضاعه و المناديل القطنية التي توضع على الصدر.
- نعال
- ملابس داخلية و البنطلونات الداخلية القطن.
- مفرش لسريرك ويكون أنيق ومريح.
- كتيبات اذكار ودعاء .
- أشرطة لسماعها وقت فراغك للمواعظ والدروس المفيدة او القران الكريم ..

2- شنطه الطفل و تضم :

- ملابس داخليه للطفل + ملابس للمستشفى( قبعات قطنية وقفازات لليدين وجوارب )+ بيجامات
- قماطات .
- حفاضات الطفل ومفرش ومهاد تكفي للمدة الي سوف تمكثين فيها بالمستشفى.
- مناشف أو فوط تضعينها على كتفك للطفل للتجشؤ.
- اغراض الاستحمام ( فوط . شامبو . بودر . كريم الحفاضات . . . الخ )



منقول
s
تسلمي يا حبيبتي
r
yomizo;10275973:
انا هاروح اريح شويه فعلا احسن ملك هانم خضتنى ام خضه ورا بعض من ساعتها حاسه انى مش عارفه اتنفس كويس ومش عارفه اخد نفسي كويس بالاصح


يارب ايه الاحساس الموجع ده بس


الاحساس الموجع ده ياهانم من البيبى اللى حطالنا صورته ده وعمال يرفس فى بطنك ده بيسوق تريلة ولا ايه هههههههههههههه
r
وميزو معلش عايزة اضيف حاجة صغننة الام تحطها معاها فى شنطتها بس دى عن تجربة والله

اللى حتولد قيصرى لازم يابنات تاخد معاها شراب لازم جدا

قولولى ليه ؟؟


ليه


عشان لازم تمشى بعد العملية على طول على قد ماتقدرى وطبعا استحالة تقدرى تحطى رجلك فى شبشب بجد كمنت بتعب اوى فا عملت ايه لبست شراب وبقيت ازحلق رجلى فى الارض من غير ما ارفعها من على الارض .. وده سهل عليا جدا .. فا نصيحة بجد اللى حتولد قيصرى تاخد معاها شراب حيسهل عليها الامور بجد

وربنا يقومنى ويقومكم كلكم بالف سلامة يارب انتوا والبيبيز

m
ازيكم ياكلابيظ عاملين ايه في الحمل
m
هو ممكن سليبر عشان الشراب ممكن لاقدر الله يزحلقها ولو وقعت ولا حتى اتعوجت لا سمح الله هتتعب جدااااااااااااااااااا لان لواحده بعد العملية بتبقى حركتها متعبه اوي اوي
ص
يميم جوزك عامل ايه دلوقتى
y
تمام الحمد لله احسن
راح الشغل خلاص من الصبح ولسه مجاش
ص
الحمد لله
يجى بالسلامه ان شاء الله
s
الحمدلله يا يميم ربنا يتمم شفاه على خير
s
حد يعرف التوم و البصل فى الاكل غلط فى الاول ولا لا
ص
التوم غلط
m
الثوم وحش للبيبي عشان بيعمل انتفاخات للبيبي والبصل الصريح يعني تاكلي بصل مباشرة وحش عشان بيغير طعم لبن الام لكن لو في نص الاكل زي الطبيخ وكده عادي
m
sweet_toota;10276565:
الحمدلله يا يميم ربنا يتمم شفاه على خير

ازيك ياسويت توتا عامله روحتي للدكتور
(
انا جييييييييييييييت :)

رجعت من عند الدكتور والحمد لله طمنى وكلة تمام بس قالى راحة وممنوع الحركة والمجهود ووزنى لاقيت نفسى بقيت 80 كيلو :eek::ss: هههههههههههههههههه فين ايام الرشاقة
m
moneta;10276627:
الثوم وحش للبيبي عشان بيعمل انتفاخات للبيبي والبصل الصريح يعني تاكلي بصل مباشرة وحش عشان بيغير طعم لبن الام لكن لو في نص الاكل زي الطبيخ وكده عادي

طيب ايه الاكل ال كويس في الشهور الاولنيه
ص
الدكتور بيقول كلى اى حاجه تيجى فى نفسك والى مش فى نفسك متكليهوش
بس كان قالى كترى زبادى وجبنه ولبن وحاجه تعوض حاجه
الحمد لله
y
انا اول مره اعرف منوضوع التوم والبصل ده في الحمل
الكلاك ده في الرضاعه بس ياعيال
y
الحمد لله ياكاتو ربنا يطمن قلبك دايما يارب
وبعدين موضوع الكحول على السره ده يقلق لو فكرتوا فيه علميا
لان السره بتغزى لالبيبي فازاى بقى نحطله حاجه كحول ممكن تدخله جوا وتضره ؟؟
m
الرشاقة ايييييييييييه الواحد نفسة يرجع ولو نص الي كانه والمشكلة ان الرضاعه بتجوع فالدايت بيبقى صعب اوي بعد الولاده
X