تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ع
http://forums.3roos.com/t365491.html
انا بعملها بطريق شهيده وبتطلع حلوه
أ
roshy&hany;10167843:
انا مش عارفة اطبخ ايه النهاردة بس غالبا حيبقى كوسة ورز ولحمة وسلطة

انتم حتاكلوا ايه ؟


احنا هنكل باقى اكل امبارح

حمام و طاجن فريك فى الفرن و صنية كوسة فى الفرن باللحمة المفرومة و رز بشعرية و بسلة و سلة خضرا و شوربة خضار و جلاش باللحمة المفرومة :D



om_tota;10167907:
من عنيا يارشا تعالى اتفضلى

انا المفروض اخر التاسع 28_2



على خير ان شاء الله يا مها


ميرفى50;10167912:
انا بقى النهارده هافطر شيش طووق ورز بالكابسه ان شاء الله



بالف هنا و شفا يا ميرفى


om_tota;10167916:
تسمم ؟
تسمم اية هو البطيخ ف سم قاتل ولا اية؟؟؟؟؟؟؟

هدخل الخامس ان شاء الله الاسبوع اللى جاى



على خير باذن الله


فراشه فى بيتها;10167937:
انا اسمى فاطمه وعندى ريم عندها 4 شهور :)

بدخل هنا تتطفل على العيال الحوامل:D



عيااااااااااااااااااااال ...؟؟

ما بلاش انتى


DodyCat;10168054:
يا عيال بيجيلى وجع كده فى بطنى من تحت ومش طايقة هزة العربيه ده طبيعى



ده عادى يا حبيبتى عشان البطن خلاص هتبتدى تكبر :)


roshy&hany;10168080:
اعمل الكوسة مطبوخة ازاى قولولى طريقتكم عشان زهقت من طريقتى ومن الطبيخ عموما عايزة تغيير



نفس الطريقة اللى قالت هوبا عليها بس ضيفى عليها لمة مفرومة معصجة بتبقى حلوة قوى و بالفهنا و شفا


hoba555;10168130:
الحمدلله يا بنات ازيكمانتو
بصي يا رشا الكوسه دي منطقتي انا بحطها في الفرن
بدل الطبيخ والتسبيك
انا بجيب الصينيه وابشر البصب فيها واشوحها وبعدين اثناء تشويح البصل بحط توم مقطع كده يادخ تقلبتين
وبعدين انزل بالطماطم تغلي واحط كم حبايه توم مدقوقه مش مقطعه وبعدين احط الكوسه واخليها تغلي علي النار واكون حطيت الشوربه وبعدين ادخل الصنيه الفرن



(y) (y) (y)


roshy&hany;10168140:
لا انا فاطرة يا تاتم لما بصوم بحس انى دايخة اوى وعايزة ارجع ومش بقدر اعمل حاجة فى البيت

بس حسال الدكتور النهاردة وربنا ييسر الحال واشوف حيقولى صومى ولا لأ مع انه حمار وحيقولى صومى تخيلى كنت تعبانة وضغطى 90 على 50 وبيقولى مافيش حاجة اسمها ضغط وكمان بيقولى انا مش بكتب كالسيوم اثناء الحمل اصل مالهوش لازمة

بالرغم من انى محللة وطلع عندى نقص ماية وكالسيوم



بصى هو انا اكتشفت ان معظم اصحابى اللى عايشين فى دول اوروبا مش بياخدوا كالسيوم خالص فى الحمل

و الدكاترة بيقولوا ان وجع العضم اللى بييجى فى الحمل و الشد العضلى بيكون ناتج عن نقص الماغنيسيوم و البوتاسيوم مش الكالسيوم ... الله اعلم مين اللى صح


صوت العيون;10168153:
ازيكم

بقثلكم جيلى الحمد لله قرفه فظيعه من ريحه كل الاكل ومش طايقه اللحمه خاااااااااااااااااالص
وابقا هموت من الجوع واكل معلقتين وبس الحمد لله
والالبان من جبن ولبن وكمان البيض مش طيقه ادوقهم حتى اعمل ايه الحمد لله



سلامتك الف سلامة يا مورو .. ده عادى يا حبيبتى فى شهور الوحم الاولى ... و كان الدكتور يقوللى اول 3 شهور مش مهم فيهم الاكل خااااااااااااااااالص ... كلللى اللى نفسك تروحله بس بعد ال 3 شهور الاولى لازم تهتمى كويس بالاكل

ربنا يهون عليكى و يعينك و يكملك على خير يارب

اخبار الدكتور ايه ...؟؟؟


صوت العيون;10168156:
رغم انى مبصمش بس بحس انى مهدوده وبتحرك بكسل اوى وتعب
وكمان جالى برد انهرده الحمد لله


صحيح محدش قالى ازيك ولا سأل عليا لييييييييييييييييييييييييييييييه



كل ده طبيعى فى الحمل فى الشهور الاولى


hoba555;10168167:
لا طماطم مضروبه في الخلاط واحطها عليها يعني مش مسبكاها من الاول



(y) (y) (y)

انا بحب الطماطم لما تكون نى فى نى بتكون اخف
ا
hoba555;10168536:
http://forums.3roos.com/t365491.html
انا بعملها بطريق شهيده وبتطلع حلوه

جزاك الله خيرا
r
أجمل ايام العمر;10168540:
احنا هنكل باقى اكل امبارح


حمام و طاجن فريك فى الفرن و صنية كوسة فى الفرن باللحمة المفرومة و رز بشعرية و بسلة و سلة خضرا و شوربة خضار و جلاش باللحمة المفرومة :D

بالف هنا وشفا يا هدهود

نفس الطريقة اللى قالت هوبا عليها بس ضيفى عليها لحمة مفرومة معصجة بتبقى حلوة قوى و بالف هنا و شفا


ربنا يهنيكى بس انا عندى لحمة قطع فا قلت صعب احط لحمتين مع بعض بس عموما انا بحب اللحمة المفرومة اوى فى الاكل وخصوصا مع البسلة

(y) (y) (y)





بصى هو انا اكتشفت ان معظم اصحابى اللى عايشين فى دول اوروبا مش بياخدوا كالسيوم خالص فى الحمل

و الدكاترة بيقولوا ان وجع العضم اللى بييجى فى الحمل و الشد العضلى بيكون ناتج عن نقص الماغنيسيوم و البوتاسيوم مش الكالسيوم ... الله اعلم مين اللى صح


والله الواحد زهق يا هدى ومش عارف يصدق مين ولا مين بس عموما انا لو اخدت كالسيوم مش حيضرنى لان اصلا عندى نقص كالسيوم ولو الدكتور مش كتبه حاخده برده .. الله المستعان


انا بحب الطماطم لما تكون نى فى نى بتكون اخف


ماهو الاختراع العجيب اللى عملته يعتبر نى فى نى اكل صحى 100 % ولا منى عامر هههههه



hoba555;10168521:
رشا استاذه هههههههههه

انا بحط الطماط من غير ما اصفيها
بس انتي عملتي وصفه جديده خالص هههههههه يلا افتكسي وانا معاكي بس ربنا يستر علي جوزك


لا والله طعمها حلو وعموما حخليه ياكل هو الاول زيادة اطمئنان لما نشوف حيتحول ولا شغال هههههه
m
DodyCat;10168330:
الموت في كيس.. البلاستيك خطر يهدد حياتك






تعتبر وجبة السحور من الوجبات الرئيسة في شهر رمضان المبارك، ويكثر فيه الناس من تناول الفول المدمس بشكل يومي، فمع التقدم الحضاري الذي نعيشه.. قدمت لنا الصناعة الحديثة منتجات من البلاستيك سهلة الاستعمال مثل الأكياس البلاستيكية التي من المفترض أنها تساعدنا على نقل أو حفظ أو تداول معظم المنتجات الغذائية .. ولكن أثبتت الدراسات الحديثة أنه من الممكن أن تنشأ أمراضاً عديدة عن طريق المواد الداخلة في صناعة المنتجات البلاستيكية والتي تذوب في الأطعمة المحفوظة بداخلها..
وقد أكدت الباحثة زينب محمد إسماعيل إبراهيم بقسم الأغذية وعلوم الأطعمة بكلية الاقتصاد المنزلى فى دراستها للماجستير، من خطورة تأثير تعبئة الفول المدمس وهو ساخن فى أكياس من البلاستيك خفيف الكثافة، على الصحة العامة للإنسان، وهى الظاهرة التى تنتشر فى كثير من الأحياء والشوارع المصرية.
وأوضحت الدراسة بصورة قاطعة أن تعبئة الفول المدمس وهو ساخن عند درجة 100مئوية فى أكياس من البلاستيك خفيف الكثافة لمدة 30 دقيقة، يؤدى إلى انتقال عديد من المركبات الكيميائية العضوية المعروفة بتأثيراتها السامة من جدران الأكياس إلى داخل عينات الفول المدمس المعبأة داخلها.
وأكد الدكتور يوسف عبد العزيز الحسانين أستاذ التغذية وعلوم الأطعمة ووكيل كلية الاقتصاد المنزلى، أن الدراسة أثبتت أيضاً أن تخزين الفول المدمس المعبأ داخل الأكياس البلاستيكية فى الفريزر عند درجة 20 مئوية، يؤدى إلى انتقال العديد من المركبات الكيميائية السامة إلى داخل عينات الفول المدمس من جدران الأكياس نتيجة للتصدعات والتشققات التى حدثت لها، والتى تم تصويرها بالميكروسكوبات عالية التقنية.
وأضاف يوسف أنه تم من خلال الدراسة أيضاً فصل مستخلصات من المركبات الكيميائية التى انتقلت من جدران أكياس البلاستيك إلى الفول المدمس، ودراسة تأثيراتها السامة باستخدام مزارع خلايا الكبد كنماذج بيولوجية معملية خارج الجسم، وقد تأكد من خلال فحص خلايا الكبد أن لهذه المركبات قدرة كبيرة على إحداث التأثيرات السامة والخطيرة، والتى تؤدى إلى فشل الخلية فى أداء وظائفها، وخاصة فيما يتعلق بالطاقة ومخزن الإنزيمات والجدار الخلوى فى الخلية.
كما أظهرت الدراسة أن استخدام بعض الإضافات الغذائية مثل الشطة والطحينة والليمون والطحينة ومهروس البصل والثوم وإضافتها إلى الفول المدمس المعبأ فى أكياس من البلاستيك، يقلل بدرجة محدودة من المخاطر السامة السابقة.
استخدام البلاستيك يصيبك بالسرطان




حذرت الدكتورة سحر العقبي رئيس قسم علوم الأطعمة والأغذية بالمركز القومي للبحوث، من استخدام اكياس البلاستيك والنايلون وعلب البلاستيك في نقل أو حفظ الطعام مثل الخبز أو الفول أو الكشري أو حمص الشام خاصة إذا ماكان بداخل الكيس ساخناً.
وأوضحت العقبي أن خطورة البلاستيك ترجع إلى المواد الكيماوية التي تدخل في تركيبة والتي تتعامل مع المادة الغذائية التي بداخلها وهو ما يهدد بحدوث الأورام السرطانية مع تكرار استخدام الأكياس البلاستيكية بصورة يومية.

وتحتوي مادة البلاستيك على مادة الديوكسين الكيميائية التي تسبب مرض السرطان، خاصةً سرطان الثدي.

ويحذر العلماء من تغطية الخبز والطعام الساخن بالأكياس والأغطية البلاستيكية، حيث ستذيب السموم الموجودة بالبلاستيك، وبالتالي تختلط هذه السموم مع الطعام المكشوف الحرارة، فمن الأفضل تغطية الطعام بالورق بدلاً من البلاستيك.
ويهدد خصوبتك
كما أكدت دراسة بالمركز القومى للبحوث أن استخدام الأكياس البلاستيكية السوداء يصيب بأمراض خطيرة، أهمها السرطان والزهايمر والضعف الجنسى.
وأكد الدكتور جمال نوب الأستاذ بالمركز إن استخدام الأكياس السوداء بصفة دائمة، خاصةً مع المنتجات الغذائية القابلة لامتصاص مواد سامة يتسبب في الإصابة بالعديد من الأمراض، خاصة وأن هذه الأكياس تصنع من إعادة تدوير المخلفات وأكثرها سامة.
واشار الباحثون إلى أن الوقاية من هذه الأكياس الخطيرة ممكنة، وذلك عن طريق تغيير بعض السلوكيات الخاطئة فى التعامل اليومى مع الغذاء سواء مراحل النقل والتغليف.
والأكياس السوداء لها أضرار ليس فقط على المأكولات الطازجة بل أيضاً على المأكولات الجافة لما لها من سرعة امتصاص مثل البقوليات وغيرها لأنها تحتوى على مواد كيماوية صنعت منها تلك الأكياس.
وأوضح جمال إنه ليست كل الأكياس البلاستيكية السوداء تهدد صحة الإنسان.. بل هناك أكياس صنعت معتمدة على الأبحاث العلمية والمعملية والتى لا توجد بها مواد لا تضر بصحة الإنسان، ولكن المشكلة أن إنتاج هذه الأكياس مكلف جداً لذا تلجأ بعض المصانع إلى إعادة تدوير هذه المخلفات لهذه الصناعة وطبع منها أكياس ضارة.




كما أظهرت دراسات أجريت على الحيوانات أن مادة "بيسفينول أ" التي تستخدم في صنع زجاجات البلاستيك وغيرها من المنتجات الاستهلاكية التي تستعمل في الحياة اليومية، تؤثر سلباً على الخصوبة عند النساء.
وأشارت الدراسة إلى أن المادة تتسبّب باعتلال في نبضات القلب كما تؤدي إلى مشاكل في الخصوبة لدى النساء والأطفال الذين يتعرّضون لهذه المادة الكيميائية.
وتستخدم هذه المادة المعروفة أيضاً باسم "بي بي إيه"، في المواد البلاستيكية، كالأقراص المدمجة والنظارات الشمسية وعبوات المياه، وقد أظهرت دراسات وجود علاقة بينها وبين السرطان والسكري وأمراض القلب واضطرابات النمو لدى الاطفال والأجنة.
وأكد الباحث سكوت بيلشر وهو أستاذ في علم الصيدلة في جامعة "سنسيناتي"، أن ال"بي بي إيه" يتصرّف أحياناً في الجسم لدى النساء كهرمون الاستروجين، مما يزيد مخاطر تعرّضهن لأزمات قلبية ويسبب اضطرابات في نبضات القلب، ويشتبه علماء في أن تكون المادة تعدل الجينات البشرية الخاصة بالحمل، مما يؤثر على الخصوبة عند النساء.
أضرار الأكياس البلاستيكية
- غير قابلة للتحلل ولا تتم إعادة تصنيعها، ما يجعلها عبئا على المكان الذي تستقر به، مسببة تلوث التربة والهواء والماء حتى في حال حرقها.
- نتيجة لتعلق الأكياس بكل ما تصادفه في طريقها فإنها تشوه المسحة الجمالية للبيئة، هذا التأثير على المسحة الجمالية تصاحبه إعاقة لنمو النباتات عن طريق منع أشعة الشمس والهواء من الوصول إليها ووجودها بين الحشائش ومعلقة على أغصان الأشجار يضعها في طريق الحيوانات التي تبحث عما تأكل.



- تبتلعها الحيوانات، ما يسبب انسداد القناة الهضمية وموتها. ومن هذه الحالات موت عدد من الجمال في كثير من المحميات.
- تتناولها السلاحف البحرية لاعتقادها بأنها من قناديل البحر، إذ تسبب لها الموت اختناقاً.
- تعمل على سد خياشيم التنفس للأسماك، ما يؤدي إلى موت جماعي لهذه الأسماك.
- التفاف أكياس البلاستيك حول الشعاب المرجانية سيحرمها من ضوء الشمس ومن التيارات المائية المتجددة الداخلة والخارجة منها وإليها والتي تحمل لها الطعام والأكسجين.
- تكون وعاء لتجمع الماء وتكاثر الجراثيم وتسبب تعطل آلات تشغيل السفن والسيارات.
- تحتوي أكياس البلاستيك على مواد كيماوية تذوب في الغذاء وتسبب أمراضا في الكبد والرئة وان استخدام هذه الأكياس أدى إلى وجود متبقيات من مواد التصنيع في دم الإنسان والتي تعتبر متسببا أساسياً في وجود أخطر الأمراض الخبيثة.
- هناك خطر مباشر لهذه المواد على صحة الإنسان بالنظر إلى استخدام الأكياس البلاستيكية في حمل الوجبات الغذائية الساخنة على نحو ملحوظ في البلاد، ما يجعل حمل الأطعمة الساخنة بداخلها خطراً مباشراً على صحة الإنسان.
بدائل للبعد عن مخاطر المواد البلاستيكية



- يمكنك الاستعاضة عن الأكياس البلاستيكية أو أكياس النايلون أثناء تسوقك بحقيبة التسوق الخاصة بك.
- عدم شراء المواد الغذائية وخصوصاً الساخنة منها في أكياس النايلون واحمل معك وعاءك الخاص.
- الحرص على شراء واستخدام أوعية الماء الزجاجية بدلاً من البلاستيكية.

- في حال شرائك قنينة الماء البلاستيكية لا تقم بإعادة تعبئتها أو تجميدها في الفريزر.



جزاكى الله خيرا يا دودى ربنا يحفظنا

ميرفى50;10168332:
مارى كيفيك يا بنتى خاليكى حدى ولا تروحى



ههههههههههههههه ازيك ياقمر وحشانى

DodyCat;10168356:
فى بداية حملى جوزى مكنش راضى يجى معايا بس انا قلتله مش هاروح من غيرك الموضوع ده مش مسؤليتى لوحدى وفى كلام الدكتورة هتقولو لازم انت تسمعه بعد خناقات كتير جه معايا دلوقتى هو بقى حريص على مشوار الدكتورة جدا
وفى مرة كانت اخته عندنا وكان عايزها تيجى معانا انا أتضايقت وبينتله انى مش موافقه
والحمد لله البنت ماجاتش بحس ان الموضوع ده خاص جدا


(y)(y)(y)
انا كمان بحب اروح انا وجوزى لوحدنا لان ساعات بتبقى عايزه تسألى على حاجه او تستفسرى فبيبقى الموضوع محرج وبعدين البيبى ده بتاعكم انتوا الاتنين بس مش يهم حد تانى


البرج اليسر;10168506:
كنت عايزة اسال عن طريقة الشيش طاووك وازي اسويه


البرج اليسر;10168552:
جزاك الله خيرا



انا بعمل نفس طريقة شهيده بس من غير سماق ولا كارى ولا كركم وبتطلع ماشاء الله تحفففففففففه
m
انا الدكتور قاللى انه ان شاء الله من اول السابع هيدينى كورس كالسيوم لمدة شهر عشان الفتره بتاعت الشهر السابع والثامن دى اكتر فتره البيبى بيسحب فيها الكالسيوم من جسم الام فهو هيدينى الكالسيوم فى السابع ان شاء الله
m
انا امبارح عملت ارز بالخلطه وفراخ مشويه كلنا الرز وسيبنا الفراخ اصل الرز كان حلو اوى هههههههه
b
يا بنات باركوا لاختي الللي مسجله باسم العضوه KARMEN_1980 جابت بنت بسم لله ماشاء الله اسمها سما يوم الجمعه اللي فاتت و ادعولها تقوم بالسلامه و يباركلها في شهاب ابنها كمان





r
على فكرة انا بعمل الشيش طاووق بطريقة شهيدة بس بعد ما يخلص بكون مولعة فحمة واحطها فى الصينية وعليها شوية سمنة او زبدة او زيت واقفل الصينية تانى وطعم الشيش طاووق بيبقى هايل كانه شوياه على الفحم وبعمل الكفتة كدة كمان
r
baata;10168604:
يا بنات باركوا لاختي الللي مسجله باسم العضوه KARMEN_1980 جابت بنت بسم لله ماشاء الله اسمها سما يوم الجمعه اللي فاتت و ادعولها تقوم بالسلامه و يباركلها في شهاب ابنها كمان












ماشاء الله لاقوة الا بالله يارب يخليلها ولادها ويبارك فيهم ويجعلهم من الذرية الصالحة باذن الله

الف حمدلله على سلامتها هى والنونو :D(f)(g)
m
baata;10168604:
يا بنات باركوا لاختي الللي مسجله باسم العضوه KARMEN_1980 جابت بنت بسم لله ماشاء الله اسمها سما يوم الجمعه اللي فاتت و ادعولها تقوم بالسلامه و يباركلها في شهاب ابنها كمان












الف حمدا لله على سلامتها وربنا يباركلها فى النونو ويخليلها شهاب
ويصلحلك حالك مع خطيبك ان شاء الله

roshy&hany;10168605:
على فكرة انا بعمل الشيش طاووق بطريقة شهيدة بس بعد ما يخلص بكون مولعة فحمة واحطها فى الصينية وعليها شوية سمنة او زبدة او زيت واقفل الصينية تانى وطعم الشيش طاووق بيبقى هايل كانه شوياه على الفحم وبعمل الكفتة كدة كمان



شطووووووووووووووووووووووووووووووووره
r
لسة مدمسة شوية فول امبارح يا بنات اتسحرنا بيهم وجوزى مات عليه وقالى احسن من بتاع العربية لانه بيحب الفول بتاع العربية مش بتاع المحلات

يالا تعالوا اتسحروا معايا وانا اعملكم احلى طبق فول بالزيت والليمون :)

كمان يا هوبا من ضمن الافتكاسات لاقيت عندى جبنة بيضا وماحدش بيبصلها فاقلت استغلها رحت حطيتها فى طبق وقطعت عليها طماطم وبقدونس وشبت وزيت كتير وفضلت اقلب لغاية لما اختلطوا كويس والجبنة بقيت شبه الكريمة .. والله طعمها كان جنان جربوها وادعولى بس ادعولى النهاردة ها :) :)
أ
صوت العيون;10168171:
يارب يارب يارب

فعلا نفسى رايحه لكل انواع الفاكهه ما عدا المانجو الحمد لله
خصوصا التين وساعات البطيخ بس بيسيب البطن
اما الكالسيوم مش عارفه اعمل ايه الحمد لله
ينفع الرايب طيب

العصاير بشربها بس مش فرش بجيب معلبات وتانج وكدا
وبرده نفسى بتروح اوى للبيبسى والشيبسى الحمد لله


اللبن الرايب ممتااااااااااااز

بس باله عليكى بلاش معلبات و شيبسى و بيبسى فى اول 3 شهور عشان دى فترة حرجة ف حياة البيبى



صوت العيون;10168212:
تعالوا اضربونى ههههههههههه
مبخدش اى دوا الحمد لله



:mad: بجد انا مش عارفة اقولك ايه ...؟؟؟

هو احنا ليه نفضل ندعى ان ربنا يرزقنا ولما ربنا يرزقنا نبقى مهملين فى النعمة اللى ادهالنا ربنا

؟؟؟


roshy&hany;10168288:


ياتوتا غلط كدة لازم اول 3 شهور تاخدى فوليك اسيد او ماترنا لان فيه فايتامين وفوليك اسيد بكمية كبيرة وده بيمنع تشوهات الجنين والعياذ بالله ده مهم جدا جدا .. بطلى اهمال عشان ربنا مايحاسبكيش انه ادالك نعمة وانتى ماحفظتيش عليها .. ياسيتى روحى ان شالله اى مستوصف يتطمن على البيبى وعلى النبض ويديكى الفوليك اسيد وبعدين تابعى مع الدكتور اللى تحبيه






يارب يفك كربك ويفرج همك ويرزقك من حيث لا تحتسبى وفعلا والله انا بعتبركم زى اخواتى بالظبط ربنا يديم المعروف يارب وقرب الولادة حكتب لكم نمرتى على العام هنا هههههههه عشان تطنوا عليا وتقفوا جمبى :D:D




على العاااااااااااااااام .. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه


ميرفى50;10168324:
والله يا دودى انت بتعجبينى من ردك جدا ولازم يا مورو تسمعى الكلام عارفه انا كل لما اروح للدكتورة حماتى هى اللى تروح معايا وارجع البيت الاقى جوزى يا اما نايم او هيخرج مع اصحابه ولو قاعد فى البيت يزعلى او لو نمت يا بنتى قاعد الدكتورة من 4 ساعات فاولت لازم يروح معايا وانا اتعذب ليه لوحدى اخده كام مره معايا بس بعد كده رجعت لحماتى تانى بس للضرورة اسمعى الكلام وروحى للدكتورة انت بس اللى هيفرق معاكى انت بس ولا حد ساعتها هينفعك يا امورة انت فاهمه ولا لا احسن اجى انا اوديكى للدكتورة واديكى الابرة



:) انا جوزى مكنش بييجى معايا عند الدكتور خالص فى الحمل اللى فات .. ولما اجهضت و تعبت و شفت الموت بعينى .. بقى كل معاد فى الحمل ده يييجى معايا و مهتم جدا ...

هو احنا كدة منتعدلش الا بعد ما حصل كارثة


صوت العيون;10168345:
ان شاء الله
ربنا يخليكم يارب يارب يارب
هو جيبت الفوليك اسيد بس خته 4 مرات وبس
اصل هدى قالت لونه ابيض وفيه وشريط رفيع لونه كحلى او ازرق الى جيبته الشريط لونه برتقالى فخفت منه
بس الى هو 20 قرص مش 50 جيبته 3 جنيه الحمد لله



كله زى بعضه .. بس النوع اللى كنت قلتلك عليه تركيزه اعلى بس البرتقالى عادى خديه احسن من مفييييييييييش


صوت العيون;10168399:
طيب معندكيش صورته اصلى قلقت منه بطلته الحمد لله



:)


roshy&hany;10168472:
بت يا هوبا انتى بتصفى الصلصة بعد ماتضربيها انا حطيتها على طول على الخضار بس عملت طريقة سهلة بس عجيبة جبت الشفشق بتاع الخلاط وحطيت الاتى :-

طماطم
معلقة صلصة
ملح
فلفل
بصل
ثوم
نص مرقة دجاج
ومليت الشفشق ماية وضربت كويس اوى

حطيت الخلطة دى على الكوسة وشوية زيت ذرة وعلى البوتجاز لغاية لما غلت كويس اوى ودخلت فى التسبيك ورحت حطيتها فى الميكروويف

ايه رايك تمام يا ابلتى ولا ايه ههههههههههههههه



بالف هنا و شفا


roshy&hany;10168491:
هى البلاى جيم دى بجد مفيدة وممكن البيبى يسرح فيها ولا برده حيفضل يزن ويقرفنا ومش حينوبنى غير انى دفعت ال 150 جنيه ههههههههههههه

انا بفكر اجيب اللعب اللى بتتعلق فى السرير وبتلف وتطلع موسيقى صحبتى قالتلى انها مفيدة جدا لان عندها توأم وبتقولى بتشغلهلهم وهما بيسرحوا فيها وفى الصوت وبيناموا .. سالت عليها لاقيتها ب 50 جنيه و 60 و 70 جنيه على حسب كمية اللعب والموسيقى وبتلف ولا لأ



الدكتور فى التلفزيون قال ان العاب السرير دى مهمة جدا للبيبى اول ما يتولد بتقوى حواسه كلها و بتنمى الذكاء جدا


meshmesh_romio;10168582:
انا الدكتور قاللى انه ان شاء الله من اول السابع هيدينى كورس كالسيوم لمدة شهر عشان الفتره بتاعت الشهر السابع والثامن دى اكتر فتره البيبى بيسحب فيها الكالسيوم من جسم الام فهو هيدينى الكالسيوم فى السابع ان شاء الله



(y)

انا باخد كالسيوم من اول الشهر الرابع و امبارح لانى دخلت السابع الحمد لله الدكتور قاللى ازود الكالسيوم و اشرب اربع كوبايات لبن فى اليوم اعااااااااااااااااااااااااااااااا :ss:
m
انا الدكتور قالى ان الكاسيوم اللى فى اللبن ضعيف جدا وقالى ان اللبن النيدو فيه كالسيوم اعلى من اى نوع تانى وان شرب اللبن مايغنيش عن اقراص الكالسيوم
ب
السلام عليكم
عودة ولقاء مع ام توتا
طبعا محدش موجود كلة واقف ف المطبخ
أ
baata;10168604:
يا بنات باركوا لاختي الللي مسجله باسم العضوه KARMEN_1980 جابت بنت بسم لله ماشاء الله اسمها سما يوم الجمعه اللي فاتت و ادعولها تقوم بالسلامه و يباركلها في شهاب ابنها كمان











ما شاء الله تبارك الله ... ربنا يخليهالها يارب و يباركلها فيها يارب و يهديلك حالك مع خطيبك يارب



roshy&hany;10168663:
لسة مدمسة شوية فول امبارح يا بنات اتسحرنا بيهم وجوزى مات عليه وقالى احسن من بتاع العربية لانه بيحب الفول بتاع العربية مش بتاع المحلات

يالا تعالوا اتسحروا معايا وانا اعملكم احلى طبق فول بالزيت والليمون :)

كمان يا هوبا من ضمن الافتكاسات لاقيت عندى جبنة بيضا وماحدش بيبصلها فاقلت استغلها رحت حطيتها فى طبق وقطعت عليها طماطم وبقدونس وشبت وزيت كتير وفضلت اقلب لغاية لما اختلطوا كويس والجبنة بقيت شبه الكريمة .. والله طعمها كان جنان جربوها وادعولى بس ادعولى النهاردة ها :) :)



:) بالف هنا شفا سا روشى و ان شاء الله هندعيلك و تطلع بنوتة زى القمر باذن الله سليمة معافاة


meshmesh_romio;10168692:
انا الدكتور قالى ان الكاسيوم اللى فى اللبن ضعيف جدا وقالى ان اللبن النيدو فيه كالسيوم اعلى من اى نوع تانى وان شرب اللبن مايغنيش عن اقراص الكالسيوم



والله انا احترت فى الدكاترة دووول

كل واحد برأى


om_tota;10168866:
السلام عليكم
عودة ولقاء مع ام توتا
طبعا محدش موجود كلة واقف ف المطبخ



و عليكم اسللام و رحمة الله و بركاته

انا مش فى المطبخ :D
ب
حد هنااااااااا
أ
,؛.فى حد هنا يا بنات؟؟؟
د
انا هنا يا بسبس
أ
ماميهات شهر5:
1/5/2009 نوران20105 ( أم ملك)
marwete 10/5/2009 ( أم رفيدة )
22/5/2009 kataketo
bandon 24/5/2009 ( أم ياسين )
maha211 25/5/2009 ( أم علي)
26/5/2009 فراشة فى بيتها ( أم ريم )




ماميهات شهر6:
danosha 6/6/2009 ( أم آدم )
laly_3mr 9/6/2009 ( أم ضى )
toty858 20/6/2009 ( أم مايا )
salad 23/6/2009 ( أم زياد )




ماميهات شهر 7:
6/7/2009 ريم الصحراء ( أم علا)
23/7/2009 اينا ( ولد باذن الله )
fazloka 25/7/2009 ( أم عبد الرحمن )


ماميهات شهر 8:
ranonte 8/2009
11/8/2009 مشامى ( أم يوسف و دانا )
15/8/2009 نوناس ( أم حلا )
16/8/2009 little cat ( ولدت و جابت بنوتة )
17/8/2009 عروووس جديد ( أم سلمى )
23/8/2009 ryad666 ( أم يوسف و عبد الرحمن )


ماميهات شهر 9:
11/9/2009 لمبادا ( ولد باذن الله )
15/9/2009 ميرفى50 ( بنوتة باذن الله )
14/9/ 2009 فراشة الإيمان ( ولد باذن الله )
27/9/2009 manoooooo
31/9/2009 mermera

ماميهات شهر 10:
11/10/2009 Umm Moaz ( ولد باذن الله )
12/10/2009 yomizo ( بنوتة باذن الله )
lifedrop 13 /10/2009 ( بنوتة باذن الله )
23/10/2009 crazy ananas ( بنوتة باذن الله )



ماميهات شهر 11:
16/11/2009 طالبة الجنة ( بنوتة باذن الله )
18/11/2009 jumanaa ( ولد باذن الله )
24/11/2009 أجمل ايام العمر ( بنوتة باذن الله )


ماميهات شهر 12:
1/12/2009 garfield ( بنوتة باذن الله )
10/12/2009 جنة الحياة ( بنوت باذن الله )
14/12/2009 meshmesh_romio ( بنوتة باذن الله )
20/12/2009 البرج اليسر ( ولد باذن الله )
24/12/2009 دارين ( ولد باذن الله )



ماميهات شهر 1:
15/1/2010 دموع اشتياقى
19/1/2010 DodyCat
27/1/2010 smily547


ماميهات شهر 2:
20/2/2010 Roshy&Hany
25/2/2010 katkoot48
28/2/2010 om_tota ( بنوتة باذن الله )




ماميهات شهر 3:
2/3/2010 كوبايه مايه
26/3/2010 قصة كبيرة





ياريت اللى مش فى اللسته تقولى تاريخ ولادتها عشان اضيفها
X