تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
r
صوت العيون;10168212:
تعالوا اضربونى ههههههههههه

مبخدش اى دوا الحمد لله


ياتوتا غلط كدة لازم اول 3 شهور تاخدى فوليك اسيد او ماترنا لان فيه فايتامين وفوليك اسيد بكمية كبيرة وده بيمنع تشوهات الجنين والعياذ بالله ده مهم جدا جدا .. بطلى اهمال عشان ربنا مايحاسبكيش انه ادالك نعمة وانتى ماحفظتيش عليها .. ياسيتى روحى ان شالله اى مستوصف يتطمن على البيبى وعلى النبض ويديكى الفوليك اسيد وبعدين تابعى مع الدكتور اللى تحبيه


hoba555;10168215:
يا بنتي تتقلي ليه ايه الكلام ده احنا اخوات

والله انا بفرح اوي لما بشوف حد بيدعيلي
انا عارفه لما الوحد يكون نفسه فيي حاجه يتمني ان كل الناس تدعيله
ويارب يرزقك بلبت اللي تتمنيها يارب


يارب يفك كربك ويفرج همك ويرزقك من حيث لا تحتسبى وفعلا والله انا بعتبركم زى اخواتى بالظبط ربنا يديم المعروف يارب وقرب الولادة حكتب لكم نمرتى على العام هنا هههههههه عشان تطنوا عليا وتقفوا جمبى :D:D
ص
هوووووووووووون
جالى برد الحمد لله اعمل ايه
m
ازيكم ياقمرات

بت يامورو انا زهقت منك وعايزه اجى افجرك ازاى ماتروحيش لدكتور يابنتى حرااااااااااااااااااام عليكى وبعدين الفوليك اسيد مهم جداااااااااااااااااااااااااااا على الاقل هاتى انتى الفوليك اسيد وخدى كل يوم قرص لحد ماربنا يهديكى وتروحى للدكتور
L
صوت العيون;10168289:
هوووووووووووون
جالى برد الحمد لله اعمل ايه

الصبح على الريق عسل نحل بلمون
وكلى جوافة وبرتقال وعصاير لمون كتير بقى ربنا يشفيكى يا حبيبى
r
وانا كمان يا مشمش عايزة اعمل معاكى العملية الارهابية دى هههههههههههههه

والله انا عندى علبتين فوليك اسيد ما اختش منهم ياريتك كنتى جمبى يا مورو والله كنت جيت اديتك الدوا فى بقك ولا يهمك كله عشان خاطر عيونك ياقمر

ازيك يا مشموش ليكى واحشة والله اخبارك ايه دلوقتى وبقيتى فى الكام ؟
m
هاتى اقراص فيتامين C اللى هى فواره وخديها
m
وانتى وحشانى اوى ياروشا والله انتى ايه اخبارك طمنينى عليكى
انا فى السادس الحمد لله هانت
د
DodyCat;10168236:
يعنى ايه محدش فضيلك هو جوزك بس اللى لازم يكون معاكى أفرضى عليه
أحجزى وقوليلو انك تعبانه جدا أستموتى على الأخر ولازم تروحو وماتخدوش حد معاكو خالص انت وهو بس


والله يا دودى انت بتعجبينى من ردك جدا ولازم يا مورو تسمعى الكلام عارفه انا كل لما اروح للدكتورة حماتى هى اللى تروح معايا وارجع البيت الاقى جوزى يا اما نايم او هيخرج مع اصحابه ولو قاعد فى البيت يزعلى او لو نمت يا بنتى قاعد الدكتورة من 4 ساعات فاولت لازم يروح معايا وانا اتعذب ليه لوحدى اخده كام مره معايا بس بعد كده رجعت لحماتى تانى بس للضرورة اسمعى الكلام وروحى للدكتورة انت بس اللى هيفرق معاكى انت بس ولا حد ساعتها هينفعك يا امورة انت فاهمه ولا لا احسن اجى انا اوديكى للدكتورة واديكى الابرة
L
الموت في كيس.. البلاستيك خطر يهدد حياتك





تعتبر وجبة السحور من الوجبات الرئيسة في شهر رمضان المبارك، ويكثر فيه الناس من تناول الفول المدمس بشكل يومي، فمع التقدم الحضاري الذي نعيشه.. قدمت لنا الصناعة الحديثة منتجات من البلاستيك سهلة الاستعمال مثل الأكياس البلاستيكية التي من المفترض أنها تساعدنا على نقل أو حفظ أو تداول معظم المنتجات الغذائية .. ولكن أثبتت الدراسات الحديثة أنه من الممكن أن تنشأ أمراضاً عديدة عن طريق المواد الداخلة في صناعة المنتجات البلاستيكية والتي تذوب في الأطعمة المحفوظة بداخلها..
وقد أكدت الباحثة زينب محمد إسماعيل إبراهيم بقسم الأغذية وعلوم الأطعمة بكلية الاقتصاد المنزلى فى دراستها للماجستير، من خطورة تأثير تعبئة الفول المدمس وهو ساخن فى أكياس من البلاستيك خفيف الكثافة، على الصحة العامة للإنسان، وهى الظاهرة التى تنتشر فى كثير من الأحياء والشوارع المصرية.
وأوضحت الدراسة بصورة قاطعة أن تعبئة الفول المدمس وهو ساخن عند درجة 100مئوية فى أكياس من البلاستيك خفيف الكثافة لمدة 30 دقيقة، يؤدى إلى انتقال عديد من المركبات الكيميائية العضوية المعروفة بتأثيراتها السامة من جدران الأكياس إلى داخل عينات الفول المدمس المعبأة داخلها.
وأكد الدكتور يوسف عبد العزيز الحسانين أستاذ التغذية وعلوم الأطعمة ووكيل كلية الاقتصاد المنزلى، أن الدراسة أثبتت أيضاً أن تخزين الفول المدمس المعبأ داخل الأكياس البلاستيكية فى الفريزر عند درجة 20 مئوية، يؤدى إلى انتقال العديد من المركبات الكيميائية السامة إلى داخل عينات الفول المدمس من جدران الأكياس نتيجة للتصدعات والتشققات التى حدثت لها، والتى تم تصويرها بالميكروسكوبات عالية التقنية.
وأضاف يوسف أنه تم من خلال الدراسة أيضاً فصل مستخلصات من المركبات الكيميائية التى انتقلت من جدران أكياس البلاستيك إلى الفول المدمس، ودراسة تأثيراتها السامة باستخدام مزارع خلايا الكبد كنماذج بيولوجية معملية خارج الجسم، وقد تأكد من خلال فحص خلايا الكبد أن لهذه المركبات قدرة كبيرة على إحداث التأثيرات السامة والخطيرة، والتى تؤدى إلى فشل الخلية فى أداء وظائفها، وخاصة فيما يتعلق بالطاقة ومخزن الإنزيمات والجدار الخلوى فى الخلية.
كما أظهرت الدراسة أن استخدام بعض الإضافات الغذائية مثل الشطة والطحينة والليمون والطحينة ومهروس البصل والثوم وإضافتها إلى الفول المدمس المعبأ فى أكياس من البلاستيك، يقلل بدرجة محدودة من المخاطر السامة السابقة.
استخدام البلاستيك يصيبك بالسرطان




حذرت الدكتورة سحر العقبي رئيس قسم علوم الأطعمة والأغذية بالمركز القومي للبحوث، من استخدام اكياس البلاستيك والنايلون وعلب البلاستيك في نقل أو حفظ الطعام مثل الخبز أو الفول أو الكشري أو حمص الشام خاصة إذا ماكان بداخل الكيس ساخناً.
وأوضحت العقبي أن خطورة البلاستيك ترجع إلى المواد الكيماوية التي تدخل في تركيبة والتي تتعامل مع المادة الغذائية التي بداخلها وهو ما يهدد بحدوث الأورام السرطانية مع تكرار استخدام الأكياس البلاستيكية بصورة يومية.

وتحتوي مادة البلاستيك على مادة الديوكسين الكيميائية التي تسبب مرض السرطان، خاصةً سرطان الثدي.

ويحذر العلماء من تغطية الخبز والطعام الساخن بالأكياس والأغطية البلاستيكية، حيث ستذيب السموم الموجودة بالبلاستيك، وبالتالي تختلط هذه السموم مع الطعام المكشوف الحرارة، فمن الأفضل تغطية الطعام بالورق بدلاً من البلاستيك.

ويهدد خصوبتك
كما أكدت دراسة بالمركز القومى للبحوث أن استخدام الأكياس البلاستيكية السوداء يصيب بأمراض خطيرة، أهمها السرطان والزهايمر والضعف الجنسى.
وأكد الدكتور جمال نوب الأستاذ بالمركز إن استخدام الأكياس السوداء بصفة دائمة، خاصةً مع المنتجات الغذائية القابلة لامتصاص مواد سامة يتسبب في الإصابة بالعديد من الأمراض، خاصة وأن هذه الأكياس تصنع من إعادة تدوير المخلفات وأكثرها سامة.
واشار الباحثون إلى أن الوقاية من هذه الأكياس الخطيرة ممكنة، وذلك عن طريق تغيير بعض السلوكيات الخاطئة فى التعامل اليومى مع الغذاء سواء مراحل النقل والتغليف.
والأكياس السوداء لها أضرار ليس فقط على المأكولات الطازجة بل أيضاً على المأكولات الجافة لما لها من سرعة امتصاص مثل البقوليات وغيرها لأنها تحتوى على مواد كيماوية صنعت منها تلك الأكياس.
وأوضح جمال إنه ليست كل الأكياس البلاستيكية السوداء تهدد صحة الإنسان.. بل هناك أكياس صنعت معتمدة على الأبحاث العلمية والمعملية والتى لا توجد بها مواد لا تضر بصحة الإنسان، ولكن المشكلة أن إنتاج هذه الأكياس مكلف جداً لذا تلجأ بعض المصانع إلى إعادة تدوير هذه المخلفات لهذه الصناعة وطبع منها أكياس ضارة.




كما أظهرت دراسات أجريت على الحيوانات أن مادة "بيسفينول أ" التي تستخدم في صنع زجاجات البلاستيك وغيرها من المنتجات الاستهلاكية التي تستعمل في الحياة اليومية، تؤثر سلباً على الخصوبة عند النساء.
وأشارت الدراسة إلى أن المادة تتسبّب باعتلال في نبضات القلب كما تؤدي إلى مشاكل في الخصوبة لدى النساء والأطفال الذين يتعرّضون لهذه المادة الكيميائية.
وتستخدم هذه المادة المعروفة أيضاً باسم "بي بي إيه"، في المواد البلاستيكية، كالأقراص المدمجة والنظارات الشمسية وعبوات المياه، وقد أظهرت دراسات وجود علاقة بينها وبين السرطان والسكري وأمراض القلب واضطرابات النمو لدى الاطفال والأجنة.
وأكد الباحث سكوت بيلشر وهو أستاذ في علم الصيدلة في جامعة "سنسيناتي"، أن ال"بي بي إيه" يتصرّف أحياناً في الجسم لدى النساء كهرمون الاستروجين، مما يزيد مخاطر تعرّضهن لأزمات قلبية ويسبب اضطرابات في نبضات القلب، ويشتبه علماء في أن تكون المادة تعدل الجينات البشرية الخاصة بالحمل، مما يؤثر على الخصوبة عند النساء.
أضرار الأكياس البلاستيكية
- غير قابلة للتحلل ولا تتم إعادة تصنيعها، ما يجعلها عبئا على المكان الذي تستقر به، مسببة تلوث التربة والهواء والماء حتى في حال حرقها.
- نتيجة لتعلق الأكياس بكل ما تصادفه في طريقها فإنها تشوه المسحة الجمالية للبيئة، هذا التأثير على المسحة الجمالية تصاحبه إعاقة لنمو النباتات عن طريق منع أشعة الشمس والهواء من الوصول إليها ووجودها بين الحشائش ومعلقة على أغصان الأشجار يضعها في طريق الحيوانات التي تبحث عما تأكل.



- تبتلعها الحيوانات، ما يسبب انسداد القناة الهضمية وموتها. ومن هذه الحالات موت عدد من الجمال في كثير من المحميات.
- تتناولها السلاحف البحرية لاعتقادها بأنها من قناديل البحر، إذ تسبب لها الموت اختناقاً.
- تعمل على سد خياشيم التنفس للأسماك، ما يؤدي إلى موت جماعي لهذه الأسماك.
- التفاف أكياس البلاستيك حول الشعاب المرجانية سيحرمها من ضوء الشمس ومن التيارات المائية المتجددة الداخلة والخارجة منها وإليها والتي تحمل لها الطعام والأكسجين.
- تكون وعاء لتجمع الماء وتكاثر الجراثيم وتسبب تعطل آلات تشغيل السفن والسيارات.
- تحتوي أكياس البلاستيك على مواد كيماوية تذوب في الغذاء وتسبب أمراضا في الكبد والرئة وان استخدام هذه الأكياس أدى إلى وجود متبقيات من مواد التصنيع في دم الإنسان والتي تعتبر متسببا أساسياً في وجود أخطر الأمراض الخبيثة.
- هناك خطر مباشر لهذه المواد على صحة الإنسان بالنظر إلى استخدام الأكياس البلاستيكية في حمل الوجبات الغذائية الساخنة على نحو ملحوظ في البلاد، ما يجعل حمل الأطعمة الساخنة بداخلها خطراً مباشراً على صحة الإنسان.
بدائل للبعد عن مخاطر المواد البلاستيكية



- يمكنك الاستعاضة عن الأكياس البلاستيكية أو أكياس النايلون أثناء تسوقك بحقيبة التسوق الخاصة بك.
- عدم شراء المواد الغذائية وخصوصاً الساخنة منها في أكياس النايلون واحمل معك وعاءك الخاص.
- الحرص على شراء واستخدام أوعية الماء الزجاجية بدلاً من البلاستيكية.
- في حال شرائك قنينة الماء البلاستيكية لا تقم بإعادة تعبئتها أو تجميدها في الفريزر.
د
مارى كيفيك يا بنتى خاليكى حدى ولا تروحى
ص
ان شاء الله
ربنا يخليكم يارب يارب يارب
هو جيبت الفوليك اسيد بس خته 4 مرات وبس
اصل هدى قالت لونه ابيض وفيه وشريط رفيع لونه كحلى او ازرق الى جيبته الشريط لونه برتقالى فخفت منه
بس الى هو 20 قرص مش 50 جيبته 3 جنيه الحمد لله
L
ميرفى50;10168324:
والله يا دودى انت بتعجبينى من ردك جدا ولازم يا مورو تسمعى الكلام عارفه انا كل لما اروح للدكتورة حماتى هى اللى تروح معايا وارجع البيت الاقى جوزى يا اما نايم او هيخرج مع اصحابه ولو قاعد فى البيت يزعلى او لو نمت يا بنتى قاعد الدكتورة من 4 ساعات فاولت لازم يروح معايا وانا اتعذب ليه لوحدى اخده كام مره معايا بس بعد كده رجعت لحماتى تانى بس للضرورة اسمعى الكلام وروحى للدكتورة انت بس اللى هيفرق معاكى انت بس ولا حد ساعتها هينفعك يا امورة انت فاهمه ولا لا احسن اجى انا اوديكى للدكتورة واديكى الابرة

فى بداية حملى جوزى مكنش راضى يجى معايا بس انا قلتله مش هاروح من غيرك الموضوع ده مش مسؤليتى لوحدى وفى كلام الدكتورة هتقولو لازم انت تسمعه بعد خناقات كتير جه معايا دلوقتى هو بقى حريص على مشوار الدكتورة جدا
وفى مرة كانت اخته عندنا وكان عايزها تيجى معانا انا أتضايقت وبينتله انى مش موافقه
والحمد لله البنت ماجاتش بحس ان الموضوع ده خاص جدا
L
طبق الحلو
أم علي


المقادير:-

• 5 أكواب لبن حليب مُحلى
• 5 رقائق جلاش
• 2 معلقة كبيرة زبد
• 3 معالق كبيرة كريمة لباني
• 1/2 كوب زبيب
• 1/4 كوب بندق
• 1/4 كوب لوز

الطريقة:-

1. حطي الجلاش على صاج أو صينية للفرن وحمصيه في فرن.
2. هاتي البندق واللوز وحطيهم على صاج أو صينية للفرن، وحمصيهم في الفرن لمدة 4 دقائق.
3. في الوقت اللي إنتِ بتحمصي فيه المكسرات سخني اللبن.
4. قطعي رقائق الجلاش إلى قطع متوسطة وحطيها في طاجن كبير، وضيفي ليها البندق واللوز والزبيب، وبعد كده حطي اللبن في الطاجن.
5. سخني الفرن حتى درجة حرارة متوسطة (200 مئوية). وحطي الطاجن في الفرن لمدة 15 دقيقة أو لغاية ما تلاقي إن الرقائق بدأت في امتصاص اللبن.
6. خرجيه من الفرن وضيفي إليه الزبدة والكريمة من على الوش، ودخليه الفرن تاني لمدة 20 دقيقة أخرى أو لغاية ما تلاقي لونه بقى ذهبي خرجيه.
r
ميرفى50;10168324:
والله يا دودى انت بتعجبينى من ردك جدا ولازم يا مورو تسمعى الكلام عارفه انا كل لما اروح للدكتورة حماتى هى اللى تروح معايا وارجع البيت الاقى جوزى يا اما نايم او هيخرج مع اصحابه ولو قاعد فى البيت يزعلى او لو نمت يا بنتى قاعد الدكتورة من 4 ساعات فاولت لازم يروح معايا وانا اتعذب ليه لوحدى اخده كام مره معايا بس بعد كده رجعت لحماتى تانى بس للضرورة اسمعى الكلام وروحى للدكتورة انت بس اللى هيفرق معاكى انت بس ولا حد ساعتها هينفعك يا امورة انت فاهمه ولا لا احسن اجى انا اوديكى للدكتورة واديكى الابرة



لا يا طنط خلاص معلش هى حرمت وحتروح للدكتور بس بلاش ابرة عاااااااااااا :confused:

صوت العيون;10168345:
ان شاء الله

ربنا يخليكم يارب يارب يارب
هو جيبت الفوليك اسيد بس خته 4 مرات وبس
اصل هدى قالت لونه ابيض وفيه وشريط رفيع لونه كحلى او ازرق الى جيبته الشريط لونه برتقالى فخفت منه
بس الى هو 20 قرص مش 50 جيبته 3 جنيه الحمد لله



ياقمر اى فوليك اسيد انا كمان كنت بستخدم اللى فيه شريط اورانج كله فوليك اسيد بس الشركات مختلفة وعادى يعنى

ميرفى50;10168332:
مارى كيفيك يا بنتى خاليكى حدى ولا تروحى


يالعبك يالعبك انتى طلعتى قبل كدة اعارة الخليج هههههههههه :D
أ
meshmesh_romio;10164178:
ربنا معاكى يادودو وتطمنينا عاللولى بس امانه تسلميلى عليها



سلمتملك عليها يا مشمش .. بس للاسف مش بشوفها عشان الدكتور من اول الشهر الخامس مش بيعمل سونار :ss:


smily547;10164198:
مساء الخير كل سنه وانت طيبين انا لي مش في الليسته بتاع الولاده انا يوم

27-1-2010

ويالا سلاااام



من عنيا ثوانى و هضيفك ان شاء الله للسستة


aream2008;10164243:
نسال الله ان يثبث حملكن



آمييييييييييييييييييييييين


كوباية مايه;10164748:
,؛.والله يا ندى وحش اوى اوى اوى ومش قادره على الصيام والدوخه طول النهار مش بتسيبنى وببقى مش قادره افطر خالص بحس انى حرام مدام نويت الصيام انى افطر وانهارده مقدرتش اطبخ واكلنا عند حماتى وبجد زهقت من اكلها ونفسى اطبخ انا ومش قادره ولو وقفت شويه فى المطبخ بيغمى عليا مش عارفه ايه اللى بيحصلى دا



الف سلامة عليكى يا بسبس

بس كدة غللللللط قوى عليكى و على البيبى يا حبيبتى انك تصومى و انتى تعبانة كدة

ربنا مديلك رخصة و بعدين اول 3 شهور فى الحمل دول اهم 3 شهور دول فترة تكوين الجنين يا حبيبتى


البرج اليسر;10165744:
تبقي احكلنا يا اجمل عملتي ايه عند الدكتور لولي عملة ايه واخبار الوزن ايه انتي عرفة اني زت في 3 اسابيع 4 كيلو ونص الدكتور كان هيشد شعره:durr:



الحمد لله لولى كويسة ...

انا وزنى زاد فى اسبوعين 800 جم

و الدكتور قللى ما شاء الله كدة حلو قوى بقيت بلا فخر 79 كيلو :D


toty858;10166002:
ازيكم ياحوامل انا داخلة علشان اواسي نفسي معاكم انى فاطرة علشان الرضاعة لاقيتكم صايمين ربنا يجازيكم خير يارب :)



انا للاسف مش صايمة ربنا يسامحنا و يعافينا يارب :ss:




toty858;10166152:










ما شاء الله تبارك الله حلوة وى يا توتى

و ياترى مايا بقى مهتمة باللعبة و لافتة نظرها ...؟؟؟


قصة كبيرة;10167514:
صباح الخير يا بنات

انا من امبارح وانا تعبانة جدا
رجعت فى الفطار وفى السحور لما اتصفيت بجد وطبعا فطرت النهاردة بس همووووت من الجوع ونفسى مسدودة ومش عايزة ارجع تانى
مش باكل غير كمثرى والبتاعة دى بصراحة مابتشبعش
هو القئ ده من الحمل ولا ممكن اكون اخدت برد؟
وطبعا ماروحتش الشغل .. انا حاسة انى هيجيلى جواب فصل من الشغل زى جوابات المدرسة من كتر غيابى :(



الف سلامة عليكى يا بيبو ..

و اعتقد كدة ان القئ من الحمل

ربنا معاكى و يعدى حملك على خير يارب

و فى دوا للقئ حلو قوى اسمه نوفادوكسين بتاخدى قرص قبل النوم ممتااااااااااز

هو مخصوص للحوامل


roshy&hany;10167692:
صباح الخير يابنات

احلى صباح لهدى وكاتو شكرا ياقمرات على الدعاء ربنا يخليكم
يا هدى انا المفروض ان السونار مطلع ن اخر التاسع 20 / 2 / 2010 .. يعنى ممكن اولد قبلها ب 10 او 15 يوم بس ياريت تضيفينى فى الليسته بتاريخ 20 / 2 / 2010



من عنيا يا روشى و ان شاء الله اضيفك و تبشرينا باحلى بنت باذن الله


roshy&hany;10167701:
بنات امانة عليكم ادعولى وخصوصا اللى صايمين يدعولى وهما بيفطروا واللى بتصلى تدعيلى وهى ساجدة وفى العشاء والتراويح .. امانة عليكم ماتسيبونيش لوحدى النهاردة وماتنسونيش من الدعاء

انا رايحة للدكتور النهاردة الساعة 10 ونص مساءا عشان اعرف نوع البيبى .. خايفة اوى حاسة انى داخلة امتحان وخايفة اسقط فيه وشكلى يبقى وحش قدام نفسى وقدام حماتى واهلى وجيرانى .. يارب خليك جمبى وماتكسرش بخاطرى



ربنا يديكى البنت اللى نفسك فيها لو فيها الخير ليكى :)


ميرفى50;10167707:
صباح الخير يا دودى انا الحمدلله امبارح كنت تعبانه وجالى وجع غريب حماتى قالتى دى بتبقى تفاسيح ربنا يستر عارفه اانا لغايه دلوقتى بروح الشغل بس بامشي باردى رنا يستر والوجع ما يجيش فى الشغل وعلى فكره جوزى معايا فى الشغل وفى نفس المكتب كمان تخيلى وبردوا منفض بس هاقول ايه غير الحمدلله



هم الرجالة كدة للاسف مش بيحسوا باى حاجة من تعبنا و عايزين كمان احنا اللى ندلعهم و نحتويهم ... حاجة تقرف والله


DodyCat;10167709:
انا امبارح كنت مرهقه جدا روحت فضلت واقفه لغاية المغرب فى المطبخ وبعد المغرب جوزى أتخانق معايا
قال ايه عشان فى مواعين فى الحوض هو ماله نفسى اعرف ما انا اللى بتعك وبعدين انا واقفه من قبل الفطار وبعد الفطار كنت عايزة اصلى المهم هو نزل للصلاه دخلت غسلت المواعين وروقت شوية حاجات وعملت مهلبية قمر الدين كان نفسى فيها
وبعدين حسيت انى ضهرى خلاص بيصوت روحت نمت وهو جه من الصلاة نام ومش صحينا غير بعد الفجر ومش أتسحرنا



اتفضلوا ... والله الرجالة دول لو جربوا الحمل شهر واحد هيموتوا من الوجع و التعب و مدللللعين اخر حاجة ... ربنا يصبرنا يارب
ص
طيب معندكيش صورته اصلى قلقت منه بطلته الحمد لله
r
بت يا هوبا انتى بتصفى الصلصة بعد ماتضربيها انا حطيتها على طول على الخضار بس عملت طريقة سهلة بس عجيبة جبت الشفشق بتاع الخلاط وحطيت الاتى :-

طماطم
معلقة صلصة
ملح
فلفل
بصل
ثوم
نص مرقة دجاج
ومليت الشفشق ماية وضربت كويس اوى

حطيت الخلطة دى على الكوسة وشوية زيت ذرة وعلى البوتجاز لغاية لما غلت كويس اوى ودخلت فى التسبيك ورحت حطيتها فى الميكروويف

ايه رايك تمام يا ابلتى ولا ايه ههههههههههههههه
r
هى البلاى جيم دى بجد مفيدة وممكن البيبى يسرح فيها ولا برده حيفضل يزن ويقرفنا ومش حينوبنى غير انى دفعت ال 150 جنيه ههههههههههههه

انا بفكر اجيب اللعب اللى بتتعلق فى السرير وبتلف وتطلع موسيقى صحبتى قالتلى انها مفيدة جدا لان عندها توأم وبتقولى بتشغلهلهم وهما بيسرحوا فيها وفى الصوت وبيناموا .. سالت عليها لاقيتها ب 50 جنيه و 60 و 70 جنيه على حسب كمية اللعب والموسيقى وبتلف ولا لأ
ا
كنت عايزة اسال عن طريقة الشيش طاووك وازي اسويه
ع
رشا استاذه هههههههههه
انا بحط الطماط من غير ما اصفيها
بس انتي عملتي وصفه جديده خالص هههههههه يلا افتكسي وانا معاكي بس ربنا يستر علي جوزك
X