شات بنات مصر لشهر محرم1431

الحب هو الحياة 18-12-2009 7,939 رد 372,415 مشاهدة
أ
CuTie KaTkOoTa;11001277:
قلت لماما والله يا ويلا وهبعتهالك حاضر



لا مقالتش حاجة لما دخلت وكمان بتهيألي لسه قدامها شوية عقبال ما تعرف هي لسه في البدايةبردو


لا دى ماشاء الله فى الاسبوع ال 14 فا افتكرتها قالتلكوا

sweetylolla85;11001283:
لا طبعا ماينفعش تعزميه لوحده تعملي عزومه احتفالا برجوعه
هاتقدري تعملي عزومه ل7 افراد+ حرقه الدم
ظبطي الشقه ولما يجي يزوركم ضايفيه كويس وخلاص ده رايي لو كنت مكانك كنت عملت كده


والله عندك حق مليون الميه

CuTie KaTkOoTa;11001291:
هو ده اللي هو اسمه اسكندراني تقريبا يا بسبس صح، طيب انا عايزة بقي انا بحبه وتصدقوا كنت نسياه بس عايزة من السيرة بقي


تعالى اعملهولك

sweetylolla85;11001306:
تسلمي يامزتي طيب اعمل جنبه ايه لان ده هايكون الطبق الرئيسي انهارده ان شاء الله

تسلمي ياكتكوته انتي وطنط يارب يسهل ولادتك يارب اللهم امين
كتكوت بما اننا جيران بتجيبي اللحمه منين لان الجزار بتاعنا بدا يخرف


بصى احنا لما بنعمله هنا او عند بابا بنعمل جمبه بيض مقلى كتير ومعاه بطاطس مقليه وفينو لانه احلى حاجه لما يبقى سندوتشات انما لما تغمزى مش هتحسى بطاعمته لما يبقى سندوتشات كل واحد يعمل لنفسه السندوتش زى ما يعجبه بقى


والله انا بموت فيه بس مع الاسف مش موجود هنا انا هجيبه من كايرو اوعمله ان شاء الله
s
CuTie KaTkOoTa;11001291:
هو ده اللي هو اسمه اسكندراني تقريبا يا بسبس صح، طيب انا عايزة بقي انا بحبه وتصدقوا كنت نسياه بس عايزة من السيرة بقي

خلاص يبقي تيجي تتعشي معانا ان شاء الله
n
صباح الفل يا بنات

هي مورو هنا
d
انا سلمت عليكي يا ميرو و الله
C
sweetylolla85;11001306:
تسلمي يامزتي طيب اعمل جنبه ايه لان ده هايكون الطبق الرئيسي انهارده ان شاء الله

تسلمي ياكتكوته انتي وطنط يارب يسهل ولادتك يارب اللهم امين
كتكوت بما اننا جيران بتجيبي اللحمه منين لان الجزار بتاعنا بدا يخرف


فيه جزارةالجمهورية في احمد عصمت هايبقي قريب منك اوي وكمان كويس، بس احنا بقالنا فترة كده دلوقتي بنجيب من البلد وجايبين كمية، بس لما بتخلص بقي وبنحتاج بنجيب منه، او بردو من السوبرماركت حسب
C
كوباية مايه;11001333:
لا دى ماشاء الله فى الاسبوع ال 14 فا افتكرتها قالتلكوا



والله عندك حق مليون الميه



تعالى اعملهولك



بصى احنا لما بنعمله هنا او عند بابا بنعمل جمبه بيض مقلى كتير ومعاه بطاطس مقليه وفينو لانه احلى حاجه لما يبقى سندوتشات انما لما تغمزى مش هتحسى بطاعمته لما يبقى سندوتشات كل واحد يعمل لنفسه السندوتش زى ما يعجبه بقى


والله انا بموت فيه بس مع الاسف مش موجود هنا انا هجيبه من كايرو اوعمله ان شاء الله


sweetylolla85;11001339:
خلاص يبقي تيجي تتعشي معانا ان شاء الله


:016::016::016::016::016::016: تسلموووووووا
n
صباح الفل يا دندون اخبار النونو ايه
ف
sweetylolla85;11001249:
بنات انا عندي سجق بلدي قولولي طريقه حلوه اعمله بيها يامزز


بصي ياقمر هقولك طريقتي انا بنضفه الاول كويس وبعد كده بقطع كام قرن فلفل حامي من المولعين دول واحط حته سمنه علي النار واحط الفلفل وبعدين اخرط بصله وانزل بيها لحد ماتصفر شويه وبعد كده بنزل بالصلصه وشويه مايه تتسبك وبعدين احط السجق غالبا بقطعه علشان يبقي اسهل في الاكل بقطعه حلقات او صحيح برضه شغال يعني بس لما بيتقطعه بيشرب الصلصه احسن ولو لقيت الصلصه مش حراقه بحط شطه حمرا وطبعا اهم حاجه الكمون والف هنا وبعمل معاه بطاطس محمره وساعات فول بالسجق لو رايقه يعني
ف
زعلانه منكم قوي سالتكوا علي طريقه كيكه بالشيكولاته حلوه تكونوا مجربنها يابناااااااات
C
فتافييت السكر;11001440:
بصي ياقمر هقولك طريقتي انا بنضفه الاول كويس وبعد كده بقطع كام قرن فلفل حامي من المولعين دول واحط حته سمنه علي النار واحط الفلفل وبعدين اخرط بصله وانزل بيها لحد ماتصفر شويه وبعد كده بنزل بالصلصه وشويه مايه تتسبك وبعدين احط السجق غالبا بقطعه علشان يبقي اسهل في الاكل بقطعه حلقات او صحيح برضه شغال يعني بس لما بيتقطعه بيشرب الصلصه احسن ولو لقيت الصلصه مش حراقه بحط شطه حمرا وطبعا اهم حاجه الكمون والف هنا وبعمل معاه بطاطس محمره وساعات فول بالسجق لو رايقه يعني

ولعها ولعها شطشطها شطشطها :085::085::085::085::085:
ناااااااااااااااار يا حبيبي ناااااااااااااااااار

فتافييت السكر;11001468:
زعلانه منكم قوي سالتكوا علي طريقه كيكه بالشيكولاته حلوه تكونوا مجربنها يابناااااااات


كوبايتين دقيق وكوباية سكر و3 بيضات و2/3 كوباية سمنة و 2/3 كوباية لبن وكيس بيكينج باودر ورشة فانيليا ورشة ملح و1/3 كوباية كاكاو، دي المقادير

الطريقة بقي
هتحطي الدقيق والبيكينج باودر والملح والكاكاو مع بعض وتقلبيهم.

وتضربي السمنة والسكر في بعض كويس اوي لغاية ما يختلطوا كويس.

وتضربي البيض كويس وتحطي علي الفانيليا وبعدين تضيفي علي خليط السمنة والسكر وتقلبي كويس بردو.

وبعدين حطي خليط الدقيق عليهم وقلبي كويس وبعدين زودي اللبن بقي حسب العجينة، عشان متبقاش ماسكة وتقيلة ، لا حطي وقلبي لغاية ما تبقي سلسة معاكي وسهلة.

طبعا هتكوني مبطنة الصينية بالسمنة والدقيق، وحطتيها في الفرن ومتفتحيش عليها خالص قبل نص ساعة مثلا، بصي عليها من بره بس وشوفيها نفشت كده وبقت كويسة، ولما تيجي بقي تفتحي عليها افتحي بالراحة خالص عشان ميدخلهاش هواء وتهبط منك.

وبعدين عشان تتاكدي انها كلها استوت كويس، اغرسي سكينة بالراحة كده فيها وطلعيها شوفي نضيفةولا فيها حاجة ولا حاسة انها لسه طرية
d
ازيك يا نيمو عاملة ايه يا قمراية انا تمام الحمدلله دعواتك يا قمراية انتي مفيش حاجة في الطريق ان شاء الله قريب
أ
انا هروح اخلص اللى ورايا وادخلكوا لو لحقت سلاااااااااااااااااااام
n
ههههههههههههههههه ان شاء الله ربنا يكرم قريب

قوليلي انتي بقيتي في الكام
ص
هقوم انام ادعولى
s
فتافييت السكر;11001440:
بصي ياقمر هقولك طريقتي انا بنضفه الاول كويس وبعد كده بقطع كام قرن فلفل حامي من المولعين دول واحط حته سمنه علي النار واحط الفلفل وبعدين اخرط بصله وانزل بيها لحد ماتصفر شويه وبعد كده بنزل بالصلصه وشويه مايه تتسبك وبعدين احط السجق غالبا بقطعه علشان يبقي اسهل في الاكل بقطعه حلقات او صحيح برضه شغال يعني بس لما بيتقطعه بيشرب الصلصه احسن ولو لقيت الصلصه مش حراقه بحط شطه حمرا وطبعا اهم حاجه الكمون والف هنا وبعمل معاه بطاطس محمره وساعات فول بالسجق لو رايقه يعني

مممممممممممم يمي يمي يمي جوعتيني يادودو اعاااااااااااااااااااااااااااااااااا
ف
شكرا ياكتكوته انتي الوحيده اللي عبرتيني ربنا يخليكي ياقمر هجرب واقولك موااااااه





sweetylolla85;11001605:
مممممممممممم يمي يمي يمي جوعتيني يادودو اعاااااااااااااااااااااااااااااااااا

وانا كمان جعت والله انا بموت فيها انا عاوزه اقولك ان السجق ده هوه والفول بالسجق عندنا شيء مقدس يوم الجمعه لازم نفطر بيه وخصوصا الفول بالسجق روووووعه بموت فيه كنت دقته في جاد وعجبني وجربته وبيطلع حلو قوي
ف
ربنا معاكي يامورو
s
Eng. BoB;11000722:
مورووووو
جوزك غلط بس انه خبى عليكى
لكن مع احترامى ليكى هو من حقه عادى يبيت مامته معاه لأنه بيته زى ما هو بيتك
وأظن انتى مامتك لو حبت تبات معاكى فى يوم مش هتروحى تاخدى الاذن من جوزك .. انتى هتقوليله بس عشان يبقى عارف لكن مش هتستأذنيه
وأعتقد انه خبى عليكى لانه متوقع منك انك ترفضى وبصراحة لو كنت هترفضى يبقى عيب يا مورو



انا مع بيبو فى كل كلمة و دة اللى كنت عايزة اقوله بالضبط و الحمدلله هى كفت ووفت

كوباية مايه;11001254:
بقلكم ايه عقبال ما اجى عايزه اخد رأيكو فى حاجه

دلوقتى اخو جوزى هيرجع من السفر يوم الجمعه بليل ان شاء الله

وطبعا انا هقوم اظبط شقتى كلها عشان هو مشفهاش فا اكيد هيجى يشوفها ولازم تبقى على سنجة عشره هههههه

وانا بقول لجوزى المفروض نعزم اخوك عندنا يوم يعنى كترحيب له وهو مش متجوز يعنى هيبقى لوحده بس جوزى بيقولى لو هنعزمه يبقى هنعزم معاه امى وابويا واخويا التانى واختى وجوزها وطبعا دا هيبقى مجهود عليا لانى لما اعمل اكل ل 3 افراد غير لما اعمله ل 7 افراد ولا ايه رأيكو؟؟؟

طيب اعزمهم بقى ولا اقوله انا هبقى تعبانه وكدا؟؟؟

وخصوصا انى لو عزمتهم هيبقى كمان اسبوعين مثلا وهكون فى الشهر التاسع ايه رأيكو؟؟؟


جيبوا سمك من برة يعنى كذا نوع و جمبرى عزومة سمك يعنى و اعملى انتى الرز وبس
d
انا لسه في الاسبوع الخامس يا نيمو الحمدلله
s
دندونه الخامس ازاي ياقمر انتي مش كنتي في السادس من اسبوع!!!!!!!!!!!!!!!!
X