تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
l
كل سنه وانتوا طيبين السنه جيه ان شاء الله كل واحده يبقي معاها بيبي جميل زيها

ويزهقونا في عشتنا من قله النوم والعياط
y
وانت بالصحه والسلامه يا ميرو
ع
ازيكم سا بنات اخباركم ايه
أ
Jumanaa;10292307:
بليييييييييييييييز اللى ساكن في الدقى يقولى فين التوحيد والنور اللى فى الدقي وأور كيدز فين ياريت بالتفصيل الممل


التوحيد والنور اللي في الدقي جنب كبري الدقي على طول

بدل ما تطلعي الكبير كأنك رايحة المهندسين امشي من جنبه واركني هو باين هتشوفيه علطول


أور كيدز بقى لو انتي جاية من أول شارع الدقي من عند المديرية كده هتلاقي التمثال بتاع أحمد شوقي على ناصية شارع جانبي كده ... ادخلي في الشارع ده وانتي ماشية هتلاقي مترو كملي علطول لحد ما توصلي لميدان المساحة ... لما تدخلي الميدان هتلاقي باين على إيدك اليمين بنك أو مبنى بيلمع أوي كده جبنه علطول أور كيدز

بوجه عام هو في الميدان لو مش شايفاه اسألي أي حد من السياس الواقفين هيشاور لك عليه
c
sweet_toota;10291131:
ربنا يستر انا هصبر لبكرة ان شاء الله و هقلك الاخبار ادعولى كلكم امانة عليكم

يارب تكونى بخير يا توتا ويطمنك يارب

أم حموودى القمر;10291161:
بنات ربنا يطمنا عليكم جميعا ويجعلكم ساعة سهلة ان شاء الله
وعقبال ما نكون معاكم انا ومى بصفة رسمية ان شاء الله ياااااااااااااارب

ربنا يكتبلك اللى فيه الخير انتى ومى ويفرحكم يارب قريب
وربنا يباركلك فى حمودى يارب وتفرحى دايما بيه يارب
*عروس حبيبى*;10292837:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايده انتوا بدأتوا تعيدوا من النهرده الشات فاضىىىىىىىىى

كل سنة وانتوا طيبين ياقمرات هيصوا وانبسطوا فى العيد وكلوا كحك وبسكوت وغريبه وبيتى فوووور ورنجة وترمس ههههههه وان شاء الله العيد الجاى نبقى مع نوناتنا الحلوين يارب يارب

خالوا بالكم من الرنجه والحاجات ديه كلو كل حاجه بس بالعقللللللللللللللل احنا حاله خاصه
وربنا يكملكم على خير يارب ويكون احلى عيد عليكم يارب

هدى انتى مش بتتكلمى من امبارح ليه طب شاورى حتى :D
أ
انا جيييييييييييييييييت

معش الكام يوم اللى فاتوا كنت تعبانة جدا و عندى مغص رهيييييييب و الدكتور كتبلى مثبت و قاللى ازم ارتاح و كنت مجرد ما اقوم من السرير المغص يشتغل و نزل عليا افرازات بنى و قاللى و نزل دم او مية لازم وادة و البنت وزنها كيلو و نص و مينفعش ولادة دلوقتى خالص

و قاغللى ازم ارتاح ولو الافرازات موقفتش هيدينى حقن الرئة و يولدنى عشان الحركة قليلة و النبض بتاعها ضعيف

بس الحمد للله رحته امبارح والله كتر خيره نزللى مخصوص اعيادة و طمنى و قاللى كل شئ بقى طبيعى و دى حاجة طارئة

اصل انا بعيد عنكم كانت عندنا مرات خالى بقالها يومين و عنيها اعوذ بالله وحشة قووووووووووى

معروفة هى و مشهورة ( انترناشنال)

و اول ما شافتنى قعدت تقوللى يا بختك صدرك كبر و بقى جامد امال انا خلفت اربعة و لسه صدرى لمونة

و فضلت طول ماهى قاعدة تقر و تقوللى ده الكل بيحكى بشقتك و بجهازك نفسى اعمل لبنتى نص اللى باباكى عملهوك و ربنا يرزقها عريس زى جوزك و فضلت كدة طول اليومين

من كتر المغص الى جالى وقعت عى الارض اصلا على اارض من كتر الوجع

ربنا يسامحها و يهديها

انتوا عارفين بتقوللى ايه ..؟؟؟

انتى شكلك حامل فى ولد و مخبية عليا عشان عارفة انى مش بحب البنات و بحب الولاد

كل شوية تقولللى كدة رحت جبتلها السونار الرباعى اللى مكتوب فيه جنس البيبى بنت عشان تسكت

حاجة قرف والله

يالا الحمد لله انها عدت على خير

ادعولى بس اعدى اشهر ده و ادخل اتاسع على خير

وحشتوووووووووونى كلكم
أ
crazy ananas;10290425:
الحوانل الجدد بجد بنصحكم تخالو بالكم من الكالسيوم والاكل اللى مش بيعمل امساك واشربوا مايه كتير
لان مع تقدم الحمل الحاجات ديه بتكون مهمه جدا وبتاثر عالجسم

انا سنانى من اول التامن وبتوجعنى لا والاكل لاقيت ان فى فراغ بين درسان والاكل بيدخل بينهم وشكله عاوز ينضف ويتحشى ربنا يستر ويكمل الشهر اللى فاضل على خير لانى باكل على الناحيه التانيه وخايفه تبوظ هى كمان


انا عندى احساس غريب قوى فكى بيوجعنى جداااااااااا

درجة انى مش بعرف اتكلم او اضحك :D



أمةالله;10290633:
هما مش شبه بعض بس بنتين ... وكانوا كيسين ... بطنها كانت كبيرة بس كانت عالية ... الغثيان وقف لوحده لما دخلت الشهر الرابع بس كان بيجيلها كتمة نفس لأن بطنها زي ما قلت لك كبيرة وعالية

بالنسبة للتربية هي منضبطة موت ما شاء الله عليها ... يعني البنات لسة مكملوش سنتين وخلاص قلعوا البامبرز وبيستعملوا التواليت عادي ... وبيلموا لعبهم ونومهم اتعدل وكل حاجة زي الفل الحمد لله ... طبعا الموضوع بيبقى متعب شوية في الأول لأن مامتها مكنتش معاها لأن مامتها ماتت واخواتها البنات واحدة مسافرة مع جوزها والتانية بتشتغل فاللي كان بيساعدها أساسا جوزها

والاتنين الحمد لله رضعوا طبيعي واتفطموا خلاص قريب لأنها حامل تاني ربنا يتمم لها على خير يا رب ويبارك لها ... هو اللي بيبقى صعب الخروج ... لأن أصلا الخروج بطفل واحد صعب فمابالك باتنين ... وهي مش معاها عربية فلازم حتى لو رايحة لباباها أو حماتها لازم حد يبقى معاها ينزلهم معاها و كده بس هي اللي بتعمل لهم كل حاجة وكانت قالت لي إن فيه حاجة بتسهل عليكي في التعامل ... انك لو زعقتي لواحدة التانية تسمع الكلام علطول ... يعني وهي بتأكل واحدة فيهم بتدلع قامت مزعقة لها قامت التانية بطلت دلع وكملت أكلها علطول ... يعني بيتأثروا ببعض



ربنا يباركلها فيهم يا مى يارب

بقولك يا مى انا عايزة ان شاء الله ما اولد فى اخر نوفمبر البس لولى شاية كم و وواحدة نص و السالوبيت و بسسس كدة حلو ...؟؟؟

تانى حاجة عايزة اسال هو انا البس اشايتين بكباسين من تحت ...؟؟؟ ولا واحدة بكباسين وواحدة لا ...؟؟؟


مايونيز;10290670:
حبيبه
روضه
ردينه
ايه رايكوا في الكام اسم دول



حلوين قوى ما شاء الله


crazy ananas;10290771:
قصدك رودينا
وفى كمان
حلا ودانا وهنا ومنه وجنه واسما ورقيه ونور


ربنا معاه يارب ويكون احسن دكتور فالدنيا عشانك انتى وندى :wink:

هدى دخلت وخرجتى كدا علطول ليه

وبعدين محدش قالى سلمت على سنانى كدا هو انا اللهو الخفى هنا وله ايه دانا غلبانه وفالتامن ورجلى وارمه :ss:

مسلمه انا بضم صوتى لصوت مى



معللش يا انوووس كنت تعبانة شوية

انا كمان رجلى وارمة كانت زمان لما ارفعها الورم يقل ... دلوقتى لا خااااااالص اعتقد من تقل الرحم

الف سلامة عليكى يا جميلة


sweet_toota;10291131:
ربنا يستر انا هصبر لبكرة ان شاء الله و هقلك الاخبار ادعولى كلكم امانة عليكم



ربنا يطمنك يارب و يثبتلك حملك آمييييييين


أمةالله;10291145:
حتى لو الإفرازات وقفت لازم تروحي للدكتور برضه تطمني

والصراحة الدكتورة اللي مش بتدي نمرتها للناس دي عجيبة أوي

أنا دكتورتي أي حد بيكلمها حتى لو مش متابع معاها ولو حصل وكلمتيها وهي مردتش كان عندها محاضرة ولا معاها تليفون تكلمك بعدها

غيري الدكتورة بتاعتك دي



انا الدكتور بتاعى مش بيدى رقمه خااااااااالص وما جالى النزيف رحت امستشفى الفجر هم كلموه بصراحة لقيته قدامى انه ساكن فوق المستشفى

بس الدكتور الجديد الله يكرمه مدينى الموبايل و العيادة و البيت كمان


أم حموودى القمر;10291161:
بنات ربنا يطمنا عليكم جميعا ويجعلكم ساعة سهلة ان شاء الله
وعقبال ما نكون معاكم انا ومى بصفة رسمية ان شاء الله ياااااااااااااارب



آمييييييييييييين


Jumanaa;10292307:
بليييييييييييييييز اللى ساكن في الدقى يقولى فين التوحيد والنور اللى فى الدقي وأور كيدز فين ياريت بالتفصيل الممل



اوركيدز عند محطة مترو الدقى فى يدان المساحة مشهور قووووووووى


*عروس حبيبى*;10292837:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايده انتوا بدأتوا تعيدوا من النهرده الشات فاضىىىىىىىىى

كل سنة وانتوا طيبين ياقمرات هيصوا وانبسطوا فى العيد وكلوا كحك وبسكوت وغريبه وبيتى فوووور ورنجة وترمس ههههههه وان شاء الله العيد الجاى نبقى مع نوناتنا الحلوين يارب يارب

الف سلامه عليكى يا يميم ان شاء الله تقومى بالسلامه يارب

والف مبروك للحوامل الجدد

هدى عامله اية؟؟؟؟؟



الحمد للله عى كل حال

اخببار النفسية ايه ...؟؟؟ و الاكل عامل معاكى ايه دلوقتى ...؟؟
c
أجمل ايام العمر;10293460:
انا جيييييييييييييييييت

معش الكام يوم اللى فاتوا كنت تعبانة جدا و عندى مغص رهيييييييب و الدكتور كتبلى مثبت و قاللى ازم ارتاح و كنت مجرد ما اقوم من السرير المغص يشتغل و نزل عليا افرازات بنى و قاللى و نزل دم او مية لازم وادة و البنت وزنها كيلو و نص و مينفعش ولادة دلوقتى خالص

و قاغللى ازم ارتاح ولو الافرازات موقفتش هيدينى حقن الرئة و يولدنى عشان الحركة قليلة و النبض بتاعها ضعيف

بس الحمد للله رحته امبارح والله كتر خيره نزللى مخصوص اعيادة و طمنى و قاللى كل شئ بقى طبيعى و دى حاجة طارئة

اصل انا بعيد عنكم كانت عندنا مرات خالى بقالها يومين و عنيها اعوذ بالله وحشة قووووووووووى

معروفة هى و مشهورة ( انترناشنال)

و اول ما شافتنى قعدت تقوللى يا بختك صدرك كبر و بقى جامد امال انا خلفت اربعة و لسه صدرى لمونة

و فضلت طول ماهى قاعدة تقر و تقوللى ده الكل بيحكى بشقتك و بجهازك نفسى اعمل لبنتى نص اللى باباكى عملهوك و ربنا يرزقها عريس زى جوزك و فضلت كدة طول اليومين

من كتر المغص الى جالى وقعت عى الارض اصلا على اارض من كتر الوجع

ربنا يسامحها و يهديها

انتوا عارفين بتقوللى ايه ..؟؟؟

انتى شكلك حامل فى ولد و مخبية عليا عشان عارفة انى مش بحب البنات و بحب الولاد

كل شوية تقولللى كدة رحت جبتلها السونار الرباعى اللى مكتوب فيه جنس البيبى بنت عشان تسكت

حاجة قرف والله

يالا الحمد لله انها عدت على خير

ادعولى بس اعدى اشهر ده و ادخل اتاسع على خير

وحشتوووووووووونى كلكم

يا ساتر دحنا فرمضان حتى ايه ده مش هتعقه حاجه
الف سلامه عليكى يا هدى والله انا كنت قلقانه عليكى خالى بالك من نفسك وربنا يطمنك على لولى ويطمنا عليكى يارب
وكتر خير الدكتور والله بجد ربنا يكرمك
وبعدين كنتى سبيلها البيت مدام هى انترناشونال كدا :D

أجمل ايام العمر;10293480:
انا عندى احساس غريب قوى فكى بيوجعنى جداااااااااا

درجة انى مش بعرف اتكلم او اضحك :D

بقولك يا مى انا عايزة ان شاء الله ما اولد فى اخر نوفمبر البس لولى شاية كم و وواحدة نص و السالوبيت و بسسس كدة حلو ...؟؟؟

تانى حاجة عايزة اسال هو انا البس اشايتين بكباسين من تحت ...؟؟؟ ولا واحدة بكباسين وواحدة لا ...؟؟؟

انا كمان رجلى وارمة كانت زمان لما ارفعها الورم يقل ... دلوقتى لا خااااااالص اعتقد من تقل الرحم

الف سلامة عليكى يا جميلة

الف سلامه عليكى انتى كمان يا هدى شكل العيال دول هيخلصوا علينا من قبل مايجوا هههههههههههه ربنا يجبهم بالسلامه يارب

بصى انا رائي انك تلبسيها زى مابتقولى شايه بكم ونص وعليهم حاجه بكم وخلاص لانك هتلفيها برضو فى كوفيرته وكل شهر تزودى حاجه وخلاص
انا بفكر انى البسها شايه بكم وواحد كات وعليهم السلوبيت بكم وخلاص لانى هكون فى 10 وبعد كدا ازود حسب الجو

ورائي برضو انك تلبسى حاجه واحده بكباسين من تحت
أ
أنا جييييييييييييييييييييييت

دودو حمد لله على السلامة وربنا يتمم لك على خير

يا ريت تتفادي مرات خالك دي لحد ما تولدي وربنا يحفظك وارقي نفسك وبنتك وجوزك دايما
لأن معظم الوقت اللي بيحسدوا الناس القريبة مش الناس البعيدة
c
هدى انا بردو كنت هقولك ارقى نفسك وبنوتك وجوزك برضو
وربنا يكفيكى ويكفينا شر الحسد والحاسدين
أ
بصي يا ستي أنا كنت في الوقت ده بلبس شاية بكم وواحدة بنص الاتنين بكباسين من تحت
وسالوبيت تقيل ولو رجله مفتوحة شراب
وكنت بغطيه بكوفرته خفيفة وهو نايم جنبي في الليفينج روم

بس برضه انتي جسي إيديها لأن شقتك أبرد من عندي كتير
د
كل سنه وانتم طيبيييييييييييييييييييييييييييين
y
وانت بالصحه والسلامه يا أوخه هههههههه

سلامتك الف سلامه ياهدى وان شاء الله اللى يكرهوكى ياحبيبتى
كنت روحى عند حماتك ولا حاجه اليومين دول بس الحمد لله قدر الله وماشاء فعل
يمكن اليومين اللى انت ريحتي فيهم دول يكونوا ظبطوكى شويه عن الاول وثبتوا لوللي في ركن كده على جمب

وربنا يخليهالك لازقه جوا كده على طول لحد يوم معادها تفك اللزق وتقرر انها تقب على وش الارض :)
أ
crazy ananas;10293512:
يا ساتر دحنا فرمضان حتى ايه ده مش هتعقه حاجه
الف سلامه عليكى يا هدى والله انا كنت قلقانه عليكى خالى بالك من نفسك وربنا يطمنك على لولى ويطمنا عليكى يارب
وكتر خير الدكتور والله بجد ربنا يكرمك
وبعدين كنتى سبيلها البيت مدام هى انترناشونال كدا :D


الف سلامه عليكى انتى كمان يا هدى شكل العيال دول هيخلصوا علينا من قبل مايجوا هههههههههههه ربنا يجبهم بالسلامه يارب

بصى انا رائي انك تلبسيها زى مابتقولى شايه بكم ونص وعليهم حاجه بكم وخلاص لانك هتلفيها برضو فى كوفيرته وكل شهر تزودى حاجه وخلاص
انا بفكر انى البسها شايه بكم وواحد كات وعليهم السلوبيت بكم وخلاص لانى هكون فى 10 وبعد كدا ازود حسب الجو

ورائي برضو انك تلبسى حاجه واحده بكباسين من تحت



انا جبتلها سالوبيت حلو ما شاء الله من لفلى ماركة اصياد ب 24 و نص هو مقاس نيو بورن بس قت هو سعره مش غالى فمش مهم

وجبت من هناك سالوبيت تحتيه بدى كدة و مكتوب عيه سويت جيرل ب 45

و جبت سالوبيت مبطن زى اللى انتى جبتيه لومكس ب 55

و جبت واحد من القطيفة المبطن بدل البطانية ماركة لفلى ب 105

و هناك فى بافتات عسوة قوى صغيرة ماكرة فلى بكباسين ااتنين ب 15

جبت 4

و جبت سفنجة البانيو من حسين يوسف اللى فى جراند مول المعادى و معاها ليفتين ب 45

و جبت البانيو ب 25

و جبت 3 لفف الواحدة ب 55 و كوفرتة اللى انتوا شفتوها لخروج و اخدت من سلفتى لحاف بالمخدة بتاعته سلف :)

وعندى بطانية و وواحدة تانية بتتقفل زى السليبنج باج دول بتوعى و انا صغيرة :)

كدة كفاية لفف و اغطية صح ...؟؟؟ و دلوقتى عندى 6 سالوبيتات منهم 3 شيك و 3 حلوين برضه كدة كفاية ...؟؟؟

:)

و بانسبة انى اسيب البيت دى يا انوووس كان هيكون صعب قوى لان هم جاييين مخصوص يشوفونى و عارفين انى عند ماما :)

عدت على خير الحمد لله :)
أ
أمةالله;10293523:
أنا جييييييييييييييييييييييت

دودو حمد لله على السلامة وربنا يتمم لك على خير

يا ريت تتفادي مرات خالك دي لحد ما تولدي وربنا يحفظك وارقي نفسك وبنتك وجوزك دايما
لأن معظم الوقت اللي بيحسدوا الناس القريبة مش الناس البعيدة


الحمد للله دايما بارقى نفسى و بنتى و زوجى و بابا كمان كل يوم بيرقينى و بيقرالى سورة البقرة اسبوعيا عى بطنى

الحمد لله على كل حال

بس هى سبحان الله لازم لما تجينا يحصل حاجة وحشة ربنا يكفينا شرها يارب



أمةالله;10293548:
بصي يا ستي أنا كنت في الوقت ده بلبس شاية بكم وواحدة بنص الاتنين بكباسين من تحت
وسالوبيت تقيل ولو رجله مفتوحة شراب
وكنت بغطيه بكوفرته خفيفة وهو نايم جنبي في الليفينج روم

بس برضه انتي جسي إيديها لأن شقتك أبرد من عندي كتير



فعا انا شقتى برد

بس ممكن ابقى اشغل دفاية لو قيت ابرد زيادة قوى انا اصلى مش عايزة اتقل كتير فى الهدوم عن كدة عشان متطلعش زى امها زيبة :)


yomizo;10293588:
وانت بالصحه والسلامه يا أوخه هههههههه

سلامتك الف سلامه ياهدى وان شاء الله اللى يكرهوكى ياحبيبتى
كنت روحى عند حماتك ولا حاجه اليومين دول بس الحمد لله قدر الله وماشاء فعل
يمكن اليومين اللى انت ريحتي فيهم دول يكونوا ظبطوكى شويه عن الاول وثبتوا لوللي في ركن كده على جمب

وربنا يخليهالك لازقه جوا كده على طول لحد يوم معادها تفك اللزق وتقرر انها تقب على وش الارض :)



حماتى عقبال عندك من اول شهر خمسة فى اساحل الشمالى و جوزى بيعيد معاها و فى حضنها :D

انا اصا اول ما عرفت انها جاية فى الطريق كان جوزى بايت عندى صممت انه يمشى و لبسته و نزل

يا بنتى بتقول كلام غريب

و تقعد كل ما تشوفه تقولللى عرفتى تختارى وقعتى وقفة

والله على راى ماما الى ميعرفش يقول عدس :D

ربنا يجيبهولى بالسلامة يارب اهو رغم كل شئ برضه ابو بنتى :)
y
ههههههههههههه ربنا يخليهولك هو بنته يا قمر
ويبعد عنكم شر الاخت انترناشيونال دى هههههههههه

كفايخه كده اغطيه وكفايه كمان سالوبيتات لانك في الاول مش هتخرجي بيها كتير الا ازا كنت رايحجه لامك او حماتك بس فاول تلات شهور هتترزعى انت وهى في البيت وكفايه عليها ال 6 سالوبيتات دول :)
وكمان هى الحاجات النيو بورن مش هتكفيها الا اول اسبوعين وبعد كده هتتاجى تلبسيها من 1-3 او من 0-3
وكمان ياحلوة انت ممكن في اخر 11 ده تلبسيها 2 بكم تحت سالوبيت في البيت عشان الرحاب برده ساقعه
واوعى تشغلي دفايه في اى اوده انت فيها وتخرجى من الاوده الدافيه على اوده بارده البنوته كده تبرد منك بسرعه
الدفايه دى اختراع فاشل للصغيرين بجد والكباره كمان
y
يللا مش خساره فيكم وفيا نا كمان هههههه
جبتلكم من الفيسبووك التوبيك ده

شنطه الحوامل اللي رايحين يولدو ،، حلقاااتك برجاالااتك
القائمة الآتية تحتوى على الأشياء الضرورية (وبعض الأشياء الإضافية) لكى تكون إقامتك فى المستشفى مريحة.

لفترة المخاض
• حلوى صلبة لمصها لتعطيك طاقة.
• مشروبات – ينصح بعصير البرتقال أو عصير الليمون.
• زبدة كاكاو لأن الشفتين تكونان جافتين خلال فترة الولادة.
• زجاجة بلاستيك برشاش مليئة بالماء لترطيب وجهك.
• مروحة يد (إذا كنت فى الصيف).
• فوطة صغيرة للوجه.
• لوشن، يمكن لزوجك تدليكك به ليساعدك على الشعور بالراحة.
• جورب وجاكت لأن بعض السيدات تشعرن بالبرد أثناء فترة المخاض.
• جهاز كاسيت وشرائط موسيقى لتساعدك على الاسترخاء ورفع روحك المعنوية.
• نقطة تركيز (شئ من بيتك لتركزى عليه أثناء المخاض مثل صورة).
• ساعة ذات عقرب للثوان ونوتة صغير وقلم لحساب الوقت بين التقلصات.

للأم
• ملابس للنوم (يستحسن الأنواع المفتوحة من الأمام لأنها عملية أكثر أثناء الرضاعة الطبيعية).
• شبشب وروب
• ستيانات خاصة بالرضاعة والملابس الداخلية الأخرى.
• فوط صحية (النوع الخاص بتدفق الدم الكثيف)، مناديل ورقية، قطن طبى.
• فرشاة أسنان ومعجون أسنان
• فوطة وصابونة
• رباط أو بنس للشعر
• فرشاة شعر ومرآة يد
• أدوات تجميل (بما فى ذلك ماكياج وبرفان لتحسين حالتك النفسية).
• كتب (قد ترغبين فى أخذ بعض الكتب الخاصة برعاية الأطفال).
• بعض الأطعمة والمشروبات التى تساعد على عدم الإصابة بالإمساك، مثل القراصية ومشروبات الأعشاب.
• ملابس لارتدائها عند العودة إلى البيت (من ملابس الحمل التى استخدمتيها منذ بضع شهور، لأن بطنك ستكون لازالت كبيرة إلى حد ما).
• كاميرا وفيلم كاميرا (للصور الأولى).

للطفل
• بعض الملابس والفانلات
• برنيطة لرأس الطفل
• حفاظات
• شرابات
• عدد من اللفف للف الطفل
• بودرة، لوشن، وصابونة (كلها من الأنواع الخاصة بالأطفال).
• شنطة إضافية لحمل هدايا الطفل عند العودة إلى البيت!
• كرسى سيارة خاص بالطفل فى هذا العمر (بالطبع لن يكون الكرسى ضمن شنطة المستشفى، ولكن تأكدى من تثبيته فى السيارة، لأن الطفل لن يكون آمناً عند العودة إلى البيت إذا لم يتم وضعه فى ذلك الكرسى الخاص به).
اى خودعه :):)
y
امه الله
لاقيت الموضوع ده بالنسبه لموضوع اكل التلج بتاعنا احنا الجوز ::(


يربطُ العلماء-عادةً- بين هذه الإعتلالات الغذائية وحاجة الجسم لتعويض نقص في أحد مواده الغذائية. وقد وجد أن للسبب السائد وراء أكل الثلج بصورة شرهة هو الأنيميا أو فقر الدم.

ووجد أن نصف المرضى الذين يعانون من نقص الحديد -المعتدل- يستهلكون الثلج بتوق شديد، سواء جرشاً أو مصّاً، أو قد يستبدلون ذلك في بعض الأحيان بالكرفس البارد أو الخضروات المجمّدة.

الجدير بالذكر، أنه رغم عدم وضوح طبيعة علاقة نقص الحديد بإستهلاك الثلج بعد، وعدم التأكد من كونه نتيجة أو سبباً، إلا أن أغلب الحالات تمّ علاجها بتعويض نقص الحديد عن طريق المكملات الغذائية.

بداية يجب التعرف على الخلل المسبب لأعراض الأنيميا. فمثلاً هناك أنيميا وراثية فقر الدم المنجلي (Sickle cell anemia)، وهناك أنيميا يسببها نقص فيتامين B12 (pernicious anemia)، وأنيميا ناجمة عن نقص الحديد وأنواع مختلفة أخرى.

أكل الثلج ، أو أكل مادةٍ غير مغذية فيسمى في الطب النفسي بالعقعقة Pica
عند طبيبِ النساء والتوليد لا تعني العقعقةُ أكثرَ من أنها علامةٌ من علامات الحمل ، كانت في الماضي مهمةً في تشخيص الحمل وأصبحت الآن بلا قيمةٍ تقريبًا ! لأنهم يستطيعونَ الآن التشخيصَ بدقةٍ وبأساليب متطورة إلى أبعد الحدود ، كما أن عندهم ما يكفيهم من المشاكل الجراحية والطبية المصاحبة للحمل والولادة فهم بالتالي نادرًا ما يخضعونَ العقعقةَ أو الوحام للدراسة العلمية.


يبللا مبروك عليكي الحمل عن قريب باذن الله يا بطه

وعند طبيبُ الأطفال أو طبيب الأمراض الباطنية العامة فإن العقعقةَ بالنسبة لأيٍّ منهما قد تعني نقصَ الحديد أو الكالسيوم ولا تعني أكثرَ من ذلك إلا أنها يمكنُ أن تكونَ سببًا من أسباب التسمم في بعض الأحيان

ففي أواخر الستينات ظهرتْ في الدوريات الطبية أبحاثٌ تبينُ ارتباطَ أكل الثلج بفقر دم نقص الحديد Iron Deficiency Anemia ،
y
- نقص الحديد والحمل:
إذا لم تحصل المرأة الحامل على القدر الكافى من الحديد، فسوف تتعرض للوهن والضعف بمرور الوقت ولن يستطيع الدم تكوين الهيموجلوبين اللآزم للجسم وستتعرض المرأة إلى الأنيميا وتسمى طبأنيميا نقص الحديد" والتى تجعل طاقة المرأة الحامل تخور ويصعب على جسمها محاربة العدوى وبالتالى تؤثر على الحمل فى النهاية. ووجود نقص الحديد فى المرحلة الأولى والثانية من الحمل يزيد من مخاطر ميلاد طفل مبتسر (الولادة المبكرة) أو طفل ناقص فى الوزن. وإذا كانت المرأة تعانى من نقص الحديد فقد تكون بحاجة إلى نقل الدم أثناء الولادة إذا فقدت الكثير منه أو إذا حدثت أية مشاكل صحية أخرى.
يحصل الطفل على احتياجاته من الحديد وهو فى رحم الأم ويأخذ نصيبه مما هو موجود بالفعل .. لكن إذا كانت المرأة تعانى من نقص حاد فهذا سيعرض طفلها إلى الخطر وخاصة فيما يتصل بمخزونه من الحديد عند ولادته حيث سيكون عرضة للإصابة بالأنيميا فيما بعد.

- التعرف على أنيميا نقص الحديد وكيفية التصرف فيها:

قد لا تعانى المرأة الحامل من أية أعراض خاصة بأنيميا نقص الحديد وقد تكتشفها من اختبار الدم فقط.
- أما أعراض أنيميا نقص الحديد التى تظهر فتكون كالتالى:
- الإحساس الدوار.
- الشحوب والضعف وخاصة فى أظافر اليد.
- شحوب فى الجفن السفلى للعين والشفاه.
- سرعة فى ضربات القلب.
- قصر النفس.
- مشاكل فى التركيز.
- وأخيراً أظهرت الدراسات وجود علاقة بين أنيميا نقص الحديد وبين الوحم للطعام غير الطبيعى من الثلج والطين والذى يُعرف باسم "Pica".
ونقص الحديد شائع على مستوى العالم وتزيد مخاطره مع الحمل، وإذا أظهرت نتيجة تحليل الدم أن المرأة الحامل تعانى من أنيميا نقص الحديد فستحتاج إلى تناول المزيد من هذا المعدن والتى تصل جرعاته من 60 -120 ملجم يومياً بحيث لا تزيد المرأة الحامل من جرعات المكملات (إذا كان الطبيب المتابع يوصى بها) من تلقاء نفسها إلا بعد استشارة الطبيب.
ومن أجل زيادة امتصاص الحديد تؤخذ الأقراص على معدة خاوية أو شرب الحبوب بعصائر تحتوى على فيتامين (ج) فهى تساعد على الامتصاص وليس اللبن لأن به كالسيوم والذى يعوق امتصاص الحديد.
والجرعات المكتوبة هنا هى للحديد الخالص (النقى) الذى لا يدخل معه أى عنصر آخر وقد توجد بعض المكملات التى تحتوى على 325 ملجم من كبريتات الحديدوز ونسبة الحديد النقى فيها يكون حوالى 60 ملجم .. أما البعض الآخر منها قد تحتوى على أملاح الحديد بدلاً من أو بالإضافة إلى الحديد الخالص.
أخذ الحذر من مكملات الحديد والاحتفاظ بها بعيداً عن متناول الأطفال لأنها تسبب التسمم للأطفال.
y
وهذه نصائح إرشادية لكى تحقق المرأة الحامل أقصى استفادة من الحصول على الحديد بقدر الإمكان من الأطعمة التى تتناولها:
- طهى الطعام فى أوانى من الحديد الزهر.
- الإقلال من شرب الشاى أو القهوة أو شربهما بين الوجبات لأنها تحتوى على مركبات تسمى (الفينول - Phenols) لا تساعد على امتصاص الحديد.
- الكالسيوم أيضاً والمكملات التى تحتوى عليه تقلل من امتصاص الحديد لذا ينبغى تناولها بين الوجبات.

- المصادر الغذائية الشائعة والغنية بحديد "الهيم":
6
محارات مقليات = 4.5 ملجم.
3 اوقيات من اللحم البقرى (حجم ورقة اللعب) = 3.2 ملجم.
3.5 أوقية من لحم الرومى المشوى (الورك) = 2.3 ملجم.
3.5 أوقية من لحم الرومى المشوى (الصدر) = 1.6 ملجم.
3.5 أوقية من لحم الدجاج المشوى (الورك) = 1.3 ملجم.
3 أوقيات من لحم الدجاج المشوى (الصدر) = 1.1 ملجم.

- المصادر الغذائية الشائعة والغنية ب (
non-heme iron):
3/4 كوب من الحبوب الجاهزة والمدعمة بحديد بنسبة 100% = 18 ملجم.
1 كوب شوفان مدعم بالحديد = 10 ملجم.
1 كوب من فول الصويا المسلوقة = 8.8 ملجم.
1 كوب عدس مطهى = 6.6 ملجم.
1 كوب فاصوليا خضراء مطهية = 5.2 ملجم.
1كوب أسود مطهى = 3.6 ملجم.
1 ملعقة صغيرة مولاس = 3.5 ملجم.
1/2 كوب توفو جامد وطازج = 3.4 ملجم.
1/2 كوب سبانخ مسلوقة = 3.2 ملجم.
1 كوب عصير خوخ (برقوق) = 3 ملجم.
1/2 كوب زبيب = 1.5 ملجم.
X