تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
أ
mashimaro16;10195544:
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااا :confused::confused:
انا فيييييييييييين يا دودووووووووووو

انا ان شاءالله 24-2
ومش عارفه لسه ولد ولا بنت
ادعولى يبقى طفل سليم ومعافى




ولا تزعلى يا قمر ضيفتك خلاص و اسمك نور اللسته

ربنا يقومك بالسلامة يارب :D
أ
خلطة الحليب لتسهيل الولادة
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°


قصة منقولة من أحد المواقع النسائية الخاصة بالحمل والولادة ، تكشف لنا عن سر الخلطة فى تسهيل الولادة ، نقلا عن لسان صاحبة القصة :

أم جمانة " صاحبة القصة " تقول :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اليوم جايبة لكم خلطة رهيبة بإذن الله

عادتي في ولاداتي أتعب واتأخر في الولادة ولله الحمد على كل حال

وفي حملي الأخير بجمانة ذهبت في زيارة لقريبة لنا ولدت ........وقالت لي على خلطة تستعملها لتسهيل الولادة بإذن الله وحده

وعلمتها الخلطة أمها وهي داية.

المهم أخذت الخلطة مثل ماقالت وسبحان الله مسهل الأمور والله مو مصدقة كيف كانت ولادتي

بدأ الألم معاي على خفيف

ورحت للمستشفى ........... وووأختفى الألم:

وكشفت عليّ مساعدة الطبيبة وقالت لي خلاص أنتِ حتولدي ......

قلت لها مافيني ألم راح.....خليني أخرج أمشي وبعدين أرجع لكم.,

قالت لي : كيف تخرجي يمكن تولدي وأنتِ تمشي.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!معقول؟؟

المهم : هي راحت تتصل على الطبيبة وأذن المغرب وأنا رحت وتوضيت وصليت

ودخلت عليّ وأنا في نهاية صلاتي ...

ولماسلمت وأنتهيت من الصلاة : قالت لي : إنتِ بتعملي إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قلت لها صليت.

قالت : إزاي تصلي وأنتِ حتولدي؟؟؟؟؟؟

قلت لها : مافيني شيء

قالت لي : إطلعي إطلعي على السرير وأنتِ حتولدي دلوقتي.

أنا قلت في نفسي : هذه الممرضة يا إنها مافي راسها تمريض (يعني ماتفهم)

أو إنها تحاول تخفف عني وترفع معنوياتي

لإن ولادتي تطول ولسه مابدأ الألم علشان أولد .........يعني في بالي لسه أمامي ساعات من الآلم إلى أن أولد

وسبحان الله فعلاً جلست على السرير وحطت أجهزتها

لا وبعد كانت مأخرة ولادتي علشان الطبيبة تصلي

المهم بمجرد مافتحت ماء الجنين إلا والآلام متسارع جدااااا وليس بذاك القوة كالعادة

وإذا بالطبيبة تأتي بسرعة وألد ولله الحمد والفضل والنعمة والمنة بإبنتي جمانة وأنا لااكاد أصدق

والعادة في ولادتي آءن واتأوه وأصرخ بعض الأحيان

أما في هذه الولادة فسبحان الله من كثر إستغرابي وإستعجابي وفرحتي رأيت أمامي وكأنه مكتوب في الجو قوله تعالى (ولئن شكرتم لأزيدنكم).....فصرت طوال الوقت ألهج بالحمد والشكر لله

ولم يأتي العشاء إلا وقد ولدت بفضل الله ورحمته


أعرف طولت عليكم بالقرقرة بس علشان أعطيكم مثال مجرب.


الخلطة هي :

كوب حليب سائل
5-أعواد قرفة كبيرة
5- أعواد قرنفل(مسمار)
ملعقتين عسل للتحلية
نصف فنجان شاي زيت سمسم

تخلط هذه المقادير وتغلى على النار لمدة دقائق
وتترك قليلاً ثم تشرب دافية.




هذه الخلطة تشرب بعد دخول الشهر التاسع بعشرة أيام وتشرب كل أربع أيام

وإذا ظهرت أعراض الولادة تشرب منها كوب قبل الذهاب للمستشفى مباشرة

والتساهيل أولاً وأخيراً بيد الله سبحانه .

اسأل الله أن يفرج عن كل حامل ويرزق كل من يريد بالذرية الصالحة...........اللهم آآآآآآآمين


وكل من جربتها لاتنسى تدعي لي وقت ولادتها بأن يهديني الله وزوجي وذريتي وأهلي لمايحب ويرضى وأن يحسن خاتمتنا ويقبضنا إليه وهو راض عنّا ويبارك لنا في ديننا ودنيانا وأخرتنا ويرزقنا السعادة وراحة البال فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض


أنتهت القصة نقلا عن لسان صاحبتها أم جمانة
(
ازيكم يا حوامل اخباركم اية واخبار بيبيهاتكم اية ربنا يقومكم كلكم بالسلامة يارب وتفرحوا يارب بالذرية الصالحة انا يا بنوتات مضايقة من اول رمضان وانا بجد ماليش نفس للاكل خالص وحاسة انى مقصرة فى حقى البيبى وحاسة انى مش بحافظ على الرزق اللى ربنا رزقنى بية وباكل بالعافية وممكن افضل طول اليوم على سندوتش بس وكوباية عصير وبشرب الحليب بالعافية وبنسى الدوا مش عارفة لية كدا وطبعا تعبانة وعندى هبوط من قلة الاكل ودايما دايخة تفتكروا اقول للدكتور يقولى على فاتح شهية اخدة ولا يكون دة نتيجة حالة نفسية بصراحة حاسة انى عندى شبة اكتئاب ودايما بشوف احلام مزعجة جدا جدا وعندى قلق وتوتر كل ما احسن ان معاد الولادة بيقرب وبخاف الله المستعان

ميرفى ربنا يصلح الحال يارب وتولدى بالسلامة يارب والامور ترجع مع جوزك زى الاول واحسن كمان معلش استحملى جزاك الله عن صبرك علية خير ويصلح حالة يارب

هوبا كل سنة وندى طيبة وعقبال مليون سنة يارب وربنا يفرحك بيها وهى عروسة زى القمر يارب ويرزقك عن قريب بأذن الله بالذرية الصالحة يارب

هويدا اخبارك اية يا قمر يارب تكونى بخير

اناناسة فينك يا قمريارب نطمن عليكى انتى و رشا يارب وتكونوا دايمات بخير

هدى ازيك يا قمر واخبار لولى اية يارب تكونوا بخير يا قمر ممكن تحطينى فى الستة انا بأذن الله اذا ربنا اراد هولد يوم 28/11 ان شاء الله
وان شاء الله نولد كلنا بالسلامة يارب ونكون باحسن حال احنا وبيبيهاتنا يارب
P
[GLOW="990099"]
السلام عليكم يا احلى ماميهات
[/GLOW]
يارب كلكن تكونوا بخير ان شاء الله
حبيت اقولكم مفاجأة
الحمدلله و ماشاء الله و لا قوة الا بالله
انا حامل فى الشهر الثانى (الاسبوع السادس)

الحمدلله و ان شاء الرحمن اكون معاكم هنا
(
Princess_miro;10195906:
[GLOW="990099"]
السلام عليكم يا احلى ماميهات

[/GLOW]
يارب كلكن تكونوا بخير ان شاء الله
حبيت اقولكم مفاجأة
الحمدلله و ماشاء الله و لا قوة الا بالله
انا حامل فى الشهر الثانى (الاسبوع السادس)



الحمدلله و ان شاء الرحمن اكون معاكم هنا




وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
اهلا بيكى معانا يا قمر والف مبروك الحمل وربنا يكملك الحمل على خير وتولدى بالسلامة يارب وتكون ذرية صالحة ان شاء الله الف مبروك حبيبتى
s
أجمل ايام العمر;10195126:
تسلمى يا توتا

بصى يا قمرة انتى معاد ولادتك باذن الله 7 مايو

و ده شريط الحمل بتاعك حطيه ف التويقع بتاعك






و ريحى خالص

وروحى لدكترو فى اقرب وقت ممكن عشان تاخدى الفوليك اسيد لانه مهم جدا اول 3 شهور لانه بيمنع لا قدر الله التشوهات بتاعة البيبى

وبلاش قرفة و لا مخللات و لا حاجات حراقة ولا مواد حافظة :)




ربنا يخليكى يا هدهود و تسلم ايدك على الشريط (f):15:و ربنا يسهل و اروح الدكتور الاسبوع دة و اطمئن ان شاء الله:)
s
Princess_miro;10195906:
[GLOW="990099"]
السلام عليكم يا احلى ماميهات

[/GLOW]
يارب كلكن تكونوا بخير ان شاء الله
حبيت اقولكم مفاجأة
الحمدلله و ماشاء الله و لا قوة الا بالله
انا حامل فى الشهر الثانى (الاسبوع السادس)



الحمدلله و ان شاء الرحمن اكون معاكم هنا




الف مبرووووك يا ميرو ربنا يتمملك حملك على خير يارب
P
ميرسى يا بنات وحشتونى جدا
بالله عليكم تدعولى
هى كاتو كانت حد تانى و مغيرة اسمها ؟؟؟ مش عارفة ليه شاكة
(
Princess_miro;10196179:
ميرسى يا بنات وحشتونى جدا
بالله عليكم تدعولى
هى كاتو كانت حد تانى و مغيرة اسمها ؟؟؟ مش عارفة ليه شاكة



صح يا قمر شكك فى محلة كنت حد تانى وغيرت شوفتك كتير فى التجهيزات :D بس انتى عرفتى ازى ما شاء الله عليكى ربنا معاكى حبيبتى ويرزقك الحمل الثابت وولادة سهلة وذرية صالحة يارب (f)
c
toty858;10192863:
كريزى وهدى مدخلوش انهاردة
يارب يطمنا عليهم

ربنا يفرحك بمايا ويباركلك فيها يارب
انا الحمد لله واناناسه بتسلم على مايا كتير :)
sweet_toota;10194130:
ميرسي لكل اللى ردوا عليا جزاكم الله خير و انا الحمدلله روحت المختبر امبارح عملت التحليل و النتيجة طلعت بوزيتيف الف حمد و الف شكر ليك يارب


انا بقى عندى وجع زى وجع البريود قالقنى اووووى حاسة كأنها جاية و خايفة يكون دة علامة لحاجة وحشة ولا انتوا كلكم جالكو الوجع دة فى الاول؟ و هيستمر لامتى؟

الف مبروك وبنا يتمم لك بخير يارب ويجعلها زريه صالحه يارب
انتى لسه فالاول يا بنتى وهتشوفى تغيرات كتير بس المهم لو فى حاجه استمرت وجامده تقولى للدكتور اللى هتروحيله علطول لكن لو فى حاجه حسيتى بيها ومستمرتش متقلقيش ومتحطيش فى دماغك لان الجسم بيتغير عشان البيبى وبيظبط نفسه ليه يعنى
وربنا مايجبش حاجه وحشه وتعدى عليكى فتره الحمل على خير ان شاء الله
ميرفى50;10194217:
دودى عامله ايه وايه اخبارك ادعيلى ماكنيش ينفع اعمل اى حاجه لانى لما عرفت فى الشغل ماكنيش ينفع افرج الناس عليا وماتخفيش دعيت عليه قولته حسبى الله ونعم الوكيل وقولتله انت انتهكت حرمت واحده متجوزة وربنا مش هيسيبك وقولتله اعمل اللى انت عايزة كما تدين تدان هو اللى عامله تبقى خيانه يا هويدا صح

يا ميرفى متكبريش الكلام وتقولى كلام كبير هو معملش غير انه اتكلم مع بنات وبس متصعبيش الموضوع عليكى سبيه خالص بمعنى اصح تجاهليه خالص روحى الشغل عادى واعملى روتينك اليومين عادى اكنه مش موجود اصلا ومتكلمهوش غير فى حاجات عاديه خالص هتاكل مثلا وخلاص وعيشى حياتك واتكلمى مع اصحابك واضحكى قدامه عادى جدا ويوم الولاده خاليه هو اخر واحد يعرف انك رايحه تولدى بجد ممكن ده ياثر فيه
وربنا يهديه ويكرمك ويفك عنك يارب

ميرفى50;10194317:
قولته يعنى هترضى انى اعمل حاجه غلط تعرفى قالى ايه هانصحك واقولك ان ده غلط وانت حره اعملى اللى انت عايزة تعملية وبعدين مش بنكلم بعض خالص ومش بينام فى بره الاوضه عارفه جوزى ده غريب اوى بيعقبنى وكانى مش من حقى انى ازعل لما يهزر مع حد او يكلم حد لا كمان هو اللى زعلان مش حاجه غريبه فعلا
ومامته دايما تقولى الراجل ممكن يغلط الست لا مش كل اللى هو يعمله انت تعمليه بس طبعا انا مش معها فى الكلام ده خالص انا الحمدلله عمرى ما غلط واعمل زيه ابدا مهما حصل انا بخاف ربنا

بصى سيبك من مامته لانها عمرها ماهتقولك غير كدا وتقولك اصبرى واستحملى لكن مش معنى انه راجل انه يعمل اللى هو عوزه لا طبعا انتم هتجيبوا بنوته وعوزين ربنا يكرمكم فيها واللى بيعمله ده ميرضيش حد وله ربنا حتى
وهو لو سمع الكلام ده هيتعوج اكتر اصلا هو ممكن يعمل اللى هو عوزه قبل الجواز لكن دلوقتى لا طبعا خلاص وهو لزم يفهم ان الوضع اتغير ولزم يتحمل مسؤليه تصرفاته
وياترى اخوه او باباه رايهم ايه او هما عارفين الكلام ده كله وله لا

قصة كبيرة;10194405:

الف مبروووك يا قمر ربنا يثبت حملك ويتمملك على خير ان شاء الله
انا الوجع ده كان بيجيلى برضه وبدأ يخف من نص التانى كده.. ولما سألت الدكتورة ادتنى دوا عشانه بس انا ماخدتوش وقولت استحمل شوية وخلاص وفعلا الالم راح لوحده.

شاطره يا بيبو اللى نقدر نستحمله نستحمله بدل ماناخد دواء لان كدا كدا الجسم لزم يحصله تغيرات والحمل ده حاجه جديده عالجسم ولزم نحس بحاجات جديده كل شويه بس المهم نستحمل وربنا يكملنا على خير وميجبش حاجه وحشه

صوت العيون;10194424:
على فكره سالتكم قبل كدا فين لفلى ومحدش جاوبنى ها

والله يا بنتى قولت عليه مرتين
هو عند تقاطع مكرم عبيد مع مصطفى النحاس وجمبه صيداليه وخده ناصيتين

boky2010;10194451:
اية دة مين
ممممممممممممممممممممم
انا كمان الوجع دة جالى فى اخر الرابع وكنت بامووووووووووووووووووت
بجدددددددد وروحت للدكتور ادانى دوا وقالى نامى على ظهرك وقعدت يومين معملش حاجة خالص
انا مش عارفة مالى لحد دلوقتى ظغطى بيوطى اوى وبرجعععععععع
وحاجات غريبة كدة بتحصلى

منورررررررررررررررررره يا بكبوكه ويارب نشوف هنا علطول مع انى عارفاكى وهتخلى الشات كله رغى :D زى التجهيزات كدا الله يرحمها
معلش يا بوكى مفيش حلاوه من غير نار ربنا معاكى ويخفف عنك يارب
بي انتى ريحى وخالى بالك من نفسك وربنا يكملك على خير يارب

عروسة نعومة;10194685:
سؤال تاني يا ريت كل واحدة تقول على اسم دكتورة النساء اللي بتتعامل معاها أنا أعرف دكتور شاطر أوي في مستشفى عبد القادر فهمي بس أنا مش عايزة دكتور


loveway;10194755:
انا في الشهر الخامس اخره خلاص والحركه اللي بحس بيها هي زي نبض القلب يعني لو حطه ايدي علي بطني بلاقي حاجه خبطت مره او مرتين ورا بعض ولو خبطلها تروح تخبط في مكان تاني وساعات بطني بتتكور في حته واحده تبقي عاليه عن باقي البطن

ياجماعه دي الحركه الطبيعيه للشهر الخامس ولا لا طمنوني علشان خطري

وقولولي كل واحده بتحس بايه

انا لسه معرفتش ولد ولا بنت


kato;10195895:
ازيكم يا حوامل اخباركم اية واخبار بيبيهاتكم اية ربنا يقومكم كلكم بالسلامة يارب وتفرحوا يارب بالذرية الصالحة انا يا بنوتات مضايقة من اول رمضان وانا بجد ماليش نفس للاكل خالص وحاسة انى مقصرة فى حقى البيبى وحاسة انى مش بحافظ على الرزق اللى ربنا رزقنى بية وباكل بالعافية وممكن افضل طول اليوم على سندوتش بس وكوباية عصير وبشرب الحليب بالعافية وبنسى الدوا مش عارفة لية كدا وطبعا تعبانة وعندى هبوط من قلة الاكل ودايما دايخة تفتكروا اقول للدكتور يقولى على فاتح شهية اخدة ولا يكون دة نتيجة حالة نفسية بصراحة حاسة انى عندى شبة اكتئاب ودايما بشوف احلام مزعجة جدا جدا وعندى قلق وتوتر كل ما احسن ان معاد الولادة بيقرب وبخاف الله المستعان

ميرفى ربنا يصلح الحال يارب وتولدى بالسلامة يارب والامور ترجع مع جوزك زى الاول واحسن كمان معلش استحملى جزاك الله عن صبرك علية خير ويصلح حالة يارب

هوبا كل سنة وندى طيبة وعقبال مليون سنة يارب وربنا يفرحك بيها وهى عروسة زى القمر يارب ويرزقك عن قريب بأذن الله بالذرية الصالحة يارب

هويدا اخبارك اية يا قمر يارب تكونى بخير

اناناسة فينك يا قمريارب نطمن عليكى انتى و رشا يارب وتكونوا دايمات بخير

هدى ازيك يا قمر واخبار لولى اية يارب تكونوا بخير يا قمر ممكن تحطينى فى الستة انا بأذن الله اذا ربنا اراد هولد يوم 28/11 ان شاء الله
وان شاء الله نولد كلنا بالسلامة يارب ونكون باحسن حال احنا وبيبيهاتنا يارب


Princess_miro;10195906:
[GLOW="990099"]
السلام عليكم يا احلى ماميهات

[/GLOW]
يارب كلكن تكونوا بخير ان شاء الله
حبيت اقولكم مفاجأة
الحمدلله و ماشاء الله و لا قوة الا بالله
انا حامل فى الشهر الثانى (الاسبوع السادس)



الحمدلله و ان شاء الرحمن اكون معاكم هنا

&
السلااااااااااام عليكم .............
ازيكو يا عساسيل؟؟؟
ما شاء الله ربنا يبارك ............
الحوامل كترو....
مبرووووووووك على كل الحوامل الجدد الحمل وربنا بحفظهم ويبارك فيهم وفى ذريتهم ان شاء الله....

انوووووس عايزة اقولك اخر مشترواااتى(بما اننا زمايل فى الحمل)
انا اشتريت شاية وبنطلون الصياد ومشمع غيار كانت الشاية ب13 والبنطلون ب7 والمشمع ب 5
واوريفلام عامل عرض على شامبو الاطفااال ...بفكر اجيبه ان شاء الله هوا او شامبو ديزنى... ايه رايكو؟؟؟
ولسة هنزل ان شاء الله اشترى باقى اللبس لو محدش جابلى حاجة من الناس اللى عندى دوووووووووووول...
ولسة البانيو والليفة والتيتينة والبيبرونة....
قوليلى انتى عملتى ايه؟؟؟
P
crazy ananas;10196299:
ربنا يفرحك بمايا ويباركلك فيها يارب
انا الحمد لله واناناسه بتسلم على مايا كتير :)



بت يا اناناسة عملتى quote لكلامى و مش رديتى على ليه عاااااااااااااا:confused:


lifedrop;10196363:
السلااااااااااام عليكم .............
ازيكو يا عساسيل؟؟؟
ما شاء الله ربنا يبارك ............
الحوامل كترو....
مبرووووووووك على كل الحوامل الجدد الحمل وربنا بحفظهم ويبارك فيهم وفى ذريتهم ان شاء الله....

انوووووس عايزة اقولك اخر مشترواااتى(بما اننا زمايل فى الحمل)
انا اشتريت شاية وبنطلون الصياد ومشمع غيار كانت الشاية ب13 والبنطلون ب7 والمشمع ب 5


ايه بقى الحاجات دى علشان انا مش فاهمة :eek:
ع
ازيكم حبايب قلبى وحشنى

ماشاء الله بنات كتير دخلوا فى شهور اخيره وقربوا يولدوا

يارب نطمن عليكم يارب موااااااااااه معلش لحسن سلمى

ابتدت تزن ههه هلحقها لحسن هتضربنى
ي
hoba555;10194395:
بوكي افكرك بيا انا هبه وعندي ندي سنتين عيد ميلادها كمان يومين
عبقالكم اولادكم يارب
ومش حامل ادعولي ربنا يرزقني قريب ان شاء الله

هوبا كل سنة وندى طيبة وعقبال 100 سنة ويارب يرزقك بالذرية الصالحة عاجلا غير اجلا
[QUOTE=Princess_miro;10195906][GLOW="990099"]
السلام عليكم يا احلى ماميهات

[/GLOW]
يارب كلكن تكونوا بخير ان شاء الله
حبيت اقولكم مفاجأة
الحمدلله و ماشاء الله و لا قوة الا بالله
انا حامل فى الشهر الثانى (الاسبوع السادس)



الحمدلله و ان شاء الرحمن اكون معاكم هنا
الف مبروك على الحمل ربنا يتمم لك على خير ويرزقك بالذرية الصالحة اللى تقر عينكى

ي
ام توتا ازيك ياقمر وازى توتاوايه اخبار الحمل معاكى
د
ازيكم يا بنات انا امبارح تعبت جدا كلت سمبوسه كتير ورجعت بليل وجالي اسهال ومغص زي الطلق كده بس شربت نعناع والحمد لله بقيت كويسه
ي
الف سلامة عليكى ياايمان ربنا يكملك على خير ويقر عينك بالذرية الصالحة
د
وانا وانتي يا ياسمين وكل الحوامل يارب
l
ازيكوا ياحوامل مصر العساسيل
l
مين هنا معايا؟
X