عندي صدااااااااااااااااااااااع
أنا هقوم أنام لي شوية
تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم
أ
16-09-2009 | 02:09 AM
د
16-09-2009 | 02:10 AM
انتم فهمتوني غلط انا مش زعلانه ولد بنت كله خير انا هتامر انا بس مبحبش التردد عشان اللبس
أ
16-09-2009 | 02:11 AM
روشي
أنا رديت عليكي في تجمع الأمهات
أنا رديت عليكي في تجمع الأمهات
&
16-09-2009 | 02:14 AM
انا جييييييييييييت
ا
16-09-2009 | 02:16 AM
kato;10276651:
انا جييييييييييييييت :)
رجعت من عند الدكتور والحمد لله طمنى وكلة تمام بس قالى راحة وممنوع الحركة والمجهود ووزنى لاقيت نفسى بقيت 80 كيلو :eek::ss: هههههههههههههههههه فين ايام الرشاقة
يعني زدتي اد ايه من اول الحمل
b
16-09-2009 | 02:16 AM
انا جتلكم تانى
نيمتووووووووووووووووووووونى المرة اللى فاتت
ولسه صاحية وونمت بضميروصحجيت اهة
يعنى ايه كاريكووووووووووت دة بيتعملبيه ايه
وايه الشنطة بتاعتة دى حاجات لينا ولا للنونة
واستخدامة ايه حد يوصفهوووووولى
مع العلم اننا معندناش اطفال خالص فىعيلتنا ولا عيلة جوزى كلنا اشحطة فبراحة علية
اكللللللللللللللللللللللل خضااااااااااااار ربنا يخليكى يايميم ياقمر على المعلومة الحلوة
دى المشكلة ان انا مبقتش انزل السوق ومش لاقية حد يجبلى خضار بقالى فترة نفسى فى السوتية
بس كل ماانزل السوق ارجع ضغطى واطى وافطرعلى طول بالرغم انى كنت ببقى مع ماما
ياحماتى وبنبقى بعربية بس معرفش بيحصلى ايه من اللف نفسى اجيبب بسلة وبروكلى وجزر وفاصولياااااااا
يعنى ايه كارسيت دى كمان ايه الحاجات الغريبة اللى بتقولوا عليها دى واستخداماتها ايه
الف حمد لله على السلامة ياقمررررررررررررر
انا برضة كنت 50 بجد المفروض كان ميعاد الدكتور امبارح مروحتش خايفة يوزنى
الاقى نفسى معدية بالمنظر اللى انا فيه دة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
ياعينى عااااااااااااااااااااااا يارب مولد قيصرى يارب بتخوفونى ياعيال عااااااااااااااااااااااااااا
نيمتووووووووووووووووووووونى المرة اللى فاتت
ولسه صاحية وونمت بضميروصحجيت اهة
دارين د;10275771:
طيب كويس واللة الواحد يبدا يجيب بقي طالما الشتوي نزل انا سالت عن الكاريكوت بالشنطة بتاعتة في دانيال لقيت الكاريكوت ب175والشنطة بتاعتة بحاجة وتسعين تقريبا كدة اسعارهم كويسة ولا غالي
يعنى ايه كاريكووووووووووت دة بيتعملبيه ايه
وايه الشنطة بتاعتة دى حاجات لينا ولا للنونة
واستخدامة ايه حد يوصفهوووووولى
مع العلم اننا معندناش اطفال خالص فىعيلتنا ولا عيلة جوزى كلنا اشحطة فبراحة علية
yomizo;10275796:
روشا انا كمان قلتلها تجيبلها ليج ان بس هوبا قالت امن الفستان طلع منفوض فمش هاينفع
بوووكى لو لاقيتي نفسك نفسيتك مفتوحه للاكل كلى خضار وفاكهه احسنلك وافيدلك من الدهون والنشويات والسكريات اللى بتتجمع جواكى وةتخليكى تخينه اوى كده دى
انا الدكتور بتاعى قاللى اللى يكفيكى فيفتره الحمل كاكل
بوله رز او بوله مكرونه معاها نص الربع فرخه يعنى نص الورك يعنى الدبوس بس متخيله
وبرده النونه هتاخد منك كل اللى هى عاوزاه وانت كمان ماتتخنيش بالاكلوالحشر و بس
اكللللللللللللللللللللللل خضااااااااااااار ربنا يخليكى يايميم ياقمر على المعلومة الحلوة
دى المشكلة ان انا مبقتش انزل السوق ومش لاقية حد يجبلى خضار بقالى فترة نفسى فى السوتية
بس كل ماانزل السوق ارجع ضغطى واطى وافطرعلى طول بالرغم انى كنت ببقى مع ماما
ياحماتى وبنبقى بعربية بس معرفش بيحصلى ايه من اللف نفسى اجيبب بسلة وبروكلى وجزر وفاصولياااااااا
أجمل ايام العمر;10275888:
ازيك يا نونة و ازاى البيبى ...؟؟
بحسها تهمة كدة و لو حد خبطها البيبى بيتزحلق جواها و مش امان
انا جايبة كار سيييت للمواليد و منه كمان يرفع للعربية و يتشال بيه البيبى عادى :)
يعنى ايه كارسيت دى كمان ايه الحاجات الغريبة اللى بتقولوا عليها دى واستخداماتها ايه
kato;10276651:
انا جييييييييييييييت :)
رجعت من عند الدكتور والحمد لله طمنى وكلة تمام بس قالى راحة وممنوع الحركة والمجهود ووزنى لاقيت نفسى بقيت 80 كيلو :eek::ss: هههههههههههههههههه فين ايام الرشاقة
الف حمد لله على السلامة ياقمررررررررررررر
انا برضة كنت 50 بجد المفروض كان ميعاد الدكتور امبارح مروحتش خايفة يوزنى
الاقى نفسى معدية بالمنظر اللى انا فيه دة
دموع اشتياقي;10276879:
السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
roshy&hany;10276936:
عمرها ماحتقع ياقمر لان بيبقى فى اتنين مسندينها اسكتى انتى باين عليكى ماتعرفيش القيصرى هههههههههههههههههه ده شراب واتنين من السيسترات مسندينى ومش بعرف امشى وبفضل اصوت عااااااااااااااااا فكرتينى بالذى مضى :confused:
ياعينى عااااااااااااااااااااااا يارب مولد قيصرى يارب بتخوفونى ياعيال عااااااااااااااااااااااااااا
b
16-09-2009 | 02:17 AM
أمةالله;10276964:
عندي صدااااااااااااااااااااااع
أنا هقوم أنام لي شوية
الفسلامة عليكى ياقمر
b
16-09-2009 | 02:18 AM
أمةالله;10276975:
روشي
أنا رديت عليكي في تجمع الأمهات
ايه دة فى تجمع لامهات غير تجمع الحوامل فين دة يااامة تبع الشات برضة
b
16-09-2009 | 02:19 AM
يتصفح الموضوع حالياً: 11 (11 عضو و 0 ضيف) boky2010, البرج اليسر, مونه الدلوعه, smily547, moneta, roshy&hany, sweet_toota, lifedrop, miko85, hoba555
د
16-09-2009 | 02:20 AM
ازيك يا بكبووووووووووووكه
r
16-09-2009 | 02:23 AM
yomizo;10276810:
مش كل الناس بتخس على الرضاعه في ناس بتتخن عليها
انا الحمد لله اتمقت رفع على الرضاعه ووشي كان معظم وخدودى لزقوا في بعض ههههههههههههه
انا خسيت بطريقة غبية زيك يا يميم ياسلام تقوليش اختى فى الرضاعة ههههههههههه
smily547;10276874:
بحس برفس البيبي من تحت السره نحية اليمين
ياماما انا كل الاشارات بتقول انها بنت الرفس فى الشمال وكام تجربة كدة والجدول الصينى وبعدين اتنين من الدكاترة اكدولى انه ولد .. الحمد لله كل اللى يجيبه ربنا خير بس بجد الكلام ده اقتنعت مليون فى المية انه غلط ولا يمت للحقيقة بشئ
أمةالله;10276975:
روشي
أنا رديت عليكي في تجمع الأمهات
ماتحرمش ياقمر شفته ورديت عليكى .. جزاكى الله خيرا .. انا قلت اسال مجرب لان الدكاترة بيخبطوا اى اسم وخلاص وانتى تجربى انتى وفار التجارب اللى عندك قصدى البيبى اللى عندك هههههههههههههههههه
r
16-09-2009 | 02:25 AM
s
16-09-2009 | 02:27 AM
roshy&hany;10277033:
انا خسيت بطريقة غبية زيك يا يميم ياسلام تقوليش اختى فى الرضاعة ههههههههههه
ياماما انا كل الاشارات بتقول انها بنت الرفس فى الشمال وكام تجربة كدة والجدول الصينى وبعدين اتنين من الدكاترة اكدولى انه ولد .. الحمد لله كل اللى يجيبه ربنا خير بس بجد الكلام ده اقتنعت مليون فى المية انه غلط ولا يمت للحقيقة بشئ
ماتحرمش ياقمر شفته ورديت عليكى .. جزاكى الله خيرا .. انا قلت اسال مجرب لان الدكاترة بيخبطوا اى اسم وخلاص وانتى تجربى انتى وفار التجارب اللى عندك قصدى البيبى اللى عندك هههههههههههههههههه
الحمد لله ولد بنت الي يجيبوا ربنا كويس
s
16-09-2009 | 02:27 AM
كشفت دراسة طبية حديثة عن أن كثرة تناول الشيكولاتة خلال فترة الحمل قد تساعد فى التخفيف من مضاعفات خطيرة يطلق عليها "تسمم الحمل" "Preeclampsia".
وقالت الدكتورة اليزابيث تريشى بجامعة ييل فى نيوهافن بولاية كونيتيكت وزملاؤها ان الشيكولاتة خاصة الداكنة غنية بمادة كيميائية تسمى ثيوبروماين "Theobromine " تنشط القلب وترخى العضلات وتمدد الأوعية الدموية تستخدم لعلاج آلام الصدر وارتفاع ضغط الدم وتقوية الشرايين.
وأوضح الباحثون أن "تسمم الحمل" وفيه يرتفع ضغط الدم بشدة ويتسرب البروتين الزائد الى البول له عدة خصائص مشتركة مع مرض القلب.
ولمعرفة هل يمكن أن تكون للشيكولاتة المفيدة للقلب والأوعية فوائد أخرى تحول دون وقوع تسمم الحمل راقب الباحثون 2291 سيدة أنجبن مولودا واحدا وسألوا عن كمية الشيكولاتة التى أكلنها فى أول ثلاثة واخر ثلاثة أشهر من الحمل. وقاس الباحثون أيضا مستويات ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى لدى المواليد.
وكانت الامهات اللاتى استهلكن أكبر قدر من الشيكولاتة واللاتى سجل أطفالهن أعلى تركيز لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى الاقل عرضة للاصابة بحالة "تسمم الحمل". وكانت السيدات اللاتى سجلن أعلى نسبة امتصاص لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى أقل عرضة بنسبة 69 فى المئة للاصابة بمضاعفات مقارنة بغيرهن من السيدات اللاتى سجلن مستويات أقل.
وسجلت أيضا السيدات اللاتى تناولن خمس حصص أو أكثر من الشيكولاتة كل أسبوع فى الشهور الثلاثة الأخيرة من الحمل تقل لديهن بنسبة 40 فى المئة احتمالات الإصابة "بتسمم الحمل" مقارنة بغيرهن اللاتى يتناولن أقل من حصة واحدة فى الأسبوع.
ولوحظت علاقة وأن كانت أقل درجة بين تناول الشيكولاتة وتسمم الحمل فى الشهور الثلاثة الاولى من الحمل حيث كانت السيدات اللاتى يأكلن خمس حصص أو أقل من الشيكولاتة أسبوعيا أقل عرضة بنسبة 19 فى المئة للاصابة بنفس المرض عن غيرهن اللاتى يتناولنها بأقل من حصة واحدة فى الأسبوع.
وقال الباحثون "ان نتائجنا تعزز احتمال مساعدة الشيكولاتة فى تقليل حدوث تسمم الحمل
وقالت الدكتورة اليزابيث تريشى بجامعة ييل فى نيوهافن بولاية كونيتيكت وزملاؤها ان الشيكولاتة خاصة الداكنة غنية بمادة كيميائية تسمى ثيوبروماين "Theobromine " تنشط القلب وترخى العضلات وتمدد الأوعية الدموية تستخدم لعلاج آلام الصدر وارتفاع ضغط الدم وتقوية الشرايين.
وأوضح الباحثون أن "تسمم الحمل" وفيه يرتفع ضغط الدم بشدة ويتسرب البروتين الزائد الى البول له عدة خصائص مشتركة مع مرض القلب.
ولمعرفة هل يمكن أن تكون للشيكولاتة المفيدة للقلب والأوعية فوائد أخرى تحول دون وقوع تسمم الحمل راقب الباحثون 2291 سيدة أنجبن مولودا واحدا وسألوا عن كمية الشيكولاتة التى أكلنها فى أول ثلاثة واخر ثلاثة أشهر من الحمل. وقاس الباحثون أيضا مستويات ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى لدى المواليد.
وكانت الامهات اللاتى استهلكن أكبر قدر من الشيكولاتة واللاتى سجل أطفالهن أعلى تركيز لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى الاقل عرضة للاصابة بحالة "تسمم الحمل". وكانت السيدات اللاتى سجلن أعلى نسبة امتصاص لمادة ثيوبروماين فى الدم بالحبل السرى أقل عرضة بنسبة 69 فى المئة للاصابة بمضاعفات مقارنة بغيرهن من السيدات اللاتى سجلن مستويات أقل.
وسجلت أيضا السيدات اللاتى تناولن خمس حصص أو أكثر من الشيكولاتة كل أسبوع فى الشهور الثلاثة الأخيرة من الحمل تقل لديهن بنسبة 40 فى المئة احتمالات الإصابة "بتسمم الحمل" مقارنة بغيرهن اللاتى يتناولن أقل من حصة واحدة فى الأسبوع.
ولوحظت علاقة وأن كانت أقل درجة بين تناول الشيكولاتة وتسمم الحمل فى الشهور الثلاثة الاولى من الحمل حيث كانت السيدات اللاتى يأكلن خمس حصص أو أقل من الشيكولاتة أسبوعيا أقل عرضة بنسبة 19 فى المئة للاصابة بنفس المرض عن غيرهن اللاتى يتناولنها بأقل من حصة واحدة فى الأسبوع.
وقال الباحثون "ان نتائجنا تعزز احتمال مساعدة الشيكولاتة فى تقليل حدوث تسمم الحمل
s
16-09-2009 | 02:28 AM
روشي انتي شلتي الصورهالرمزيه ليه انا كنت بحبها جدا
b
16-09-2009 | 02:30 AM
مممممممممممممم
b
16-09-2009 | 02:31 AM
دموع اشتياقي;10277020:
ازيك يا بكبووووووووووووكه
ازيك انتى ياقمر عاملة ايه وازى البيبى بتاعك عامل ايه
b
16-09-2009 | 02:34 AM
انا كمان عاوزة صورة ندى مشفتهاش
b
16-09-2009 | 02:36 AM
اسالكم الرحيلللللللللل خلاص ماشية من عند ماما
(
16-09-2009 | 02:36 AM
البرج اليسر;10276998:
يعني زدتي اد ايه من اول الحمل
انا اول الحمل كنت 65 يعنى 15 كيلو :ss:
بوكى ازيك يا قمر تسلمى يا حبيبتى بس انتى روحى للدكتور والزيادة فى الحمل طبيعى انما اللى مش طبيعى ان الواحدة تفضل كدة بعد الولادة او تزيد كمان عن المعقول ههههههههههههه :D