تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ع
يعيني يا ايمي و عاملة ايه في الحمل لوحدك كده أن عكسك بقى كل أهلي في السعودية و أنا حامل هنا لوحدي
y
ده دكتور سنكفله ولا مؤاخزة ههههههههههههه
سيبك منه ده ضايع عايش من ايام جدودنا الراجل ده


عيال انا قررت اهاعمل نجرسكو بالفراخ وخلاص وسلطه واعمل حجمبهم طاجن تورلي عشان الراجل بيحبه 9+ انه لسه قايم من دور برد محترم خليه يرم عظمه شويه
د
اهه الحمد لله يا بوسي ماما جيالي قبل الولاده باذن الله واحتمال انزل اولد معرفش بقي ساعتها ربنا يكتب الخير

بس الحمد لله يوم مبسوطه ويوم اتخنق من الوحده بس اهه بتعدي بدعاء
y
وانا على فكره يابوسي حامل فيالشهر التاسع وهاولد ان شاء الله كمان 18 يوم ادعيلي المادرس تتتاجل بس ومش مهم بقى ولاده سهله ولا صعبه ههههههههههههههه
د
الف هنا يا يميم طلاما يرم عظمه ابقي اعملي كوارع هههههههههههههههههههههه
(
عروسة نعومة;10280542:
ازيكو يا بطيخات أنا بطيخة جديدة في الشهر الاول عايزة أتعرف عليكو ، سلامتك يا يميم



اهلا وسهلا بيكى يا قمر معانا منورة وربنا يكملك على خير يا قمر وتولدى بالسلامة يا حبيبتى (f)
y
دموع اشتياقي;10280593:
اهه الحمد لله يا بوسي ماما جيالي قبل الولاده باذن الله واحتمال انزل اولد معرفش بقي ساعتها ربنا يكتب الخير

بس الحمد لله يوم مبسوطه ويوم اتخنق من الوحده بس اهه بتعدي بدعاء

دعاء مين ياايمي ههههههههههههههههه

ربا معاكى ياقمر والمهم ماتك تبقى معاكى هنا ولا هناك اى حاجه بس انت تقومى بالسلامه انت واللى جوا

بس مقلتيش بودى احساتسه ايه وانطباعه عن الاخ ولا الاخت اللى جوا ؟؟؟
د
لا يا يميم باذن الله سهله انا اختي بتقولي تاني قيصري اسهل من الاول بس الله اعلم طبعا خير باذن الله
y
كوارع مين بس ياحاجه بلا ارف استغفر الله العظيم
انا مش طايقه اممممممممممممممه خالص
د
بدعاء ربنا يا يميم

بودي شغال شلاليت بعيد عنك فبطني غيره ربنا يستر

اما بقي ولد ولا بنت والله هتجنن وحده تقولي بنت وحده تقولي ولد

انا قلتلك اني رحت امبارح للدكتوره ولقت ان وزني مش بيزيد وان الجنين ناقص نص ك
ع
هههههههه ده ان حماتي بعتت جابتلي كبده مخصوص من البلد ، أما أقولها بقى ، ربنا يكرمك يا يميم عالمعلومة ده مكنتش اعرف
y
يارب ياايمى
كل الناس بيقولوا تانى واحده اصعب من الاولانيه عشان جرح على جرح وممكن يتمد كمان :(
د
لا يميم حسب كل وحده ادعي انتي بس وان شاء الله خير طب ما انا زيك بس باذن الله خير
y
اه ععرفت يا ايمى ربنا معاكى

بوسي والله يابنتى حتى اعملي سيرش على النت وهتلاقي المعلومه موجوده ومؤكده اوعى تاكلى كبده خااااااااااالص
اعمليها لجوزك سنتدوتشات بعد رمضان بقى في الفطار وهو رايح الشغل ولا وزعيهم

يللا بقى اقوم عشان الحقاعمل الاكل واجلاى تانى
ع
ميرسي يا كاتو ربنا يكرمك و يتملك حملك على خير يا جميلة انتي كمان ، حد بيتابع مع دكتورة كويسة ؟؟ انا مش حابة الدكتور الليي انا معاه ده خالص و جوزي غاصبني عليه
y
نصائح للمرأة الحامل

هذه بعض النصائح للحامل حتى تنعم بحمل مريح وخالي من المشاكل ...
* عليك أن تنالي كفايتك من الراحة والغذاء.
* راجعي طبيبك منذ أعراض الحمل الأولى ثم بشكل دوري كل شهر.
* إمتنعي كلياً عن التدخين.
* أستوفي جميع لقاحاتك.
* أكثري من السوائل والماء على أن تشربي من 8 - 10 أكواب يوميا.
* عززي مصادر حامض الفوليك عبر تناول البرتقال والبطيخ الأصفر والخضروات ذات الأوراق الخضراء.
* أكثري من الأطعمة الغنية بالحديد مثل البقول والفاصولياء الجافة والعنب والمكسرات.
* حافظي على مستوى السكر في الدم عالياً عبر تناول أطعمة مركزة بالبروتينات والكربوهيدارت مثل الخبز والأرز والبطاطا والجبن.
* أمتنعي عن تناول أي دواء قبل إستشارة الطبيب.
* إحصلي على حاجتك من النوم وأستسلمي للقيلولات القصيرة خلال النهار.
* لاتتعرضي للحرارة الزائده لفترات طويلة.
* إذا كنتِ من محبي القهوة خفضي إستهلاكك منها.
* إذا كانت في أسرتك أمراض وراثية عليك القيام بالفحوصات الجينية اللازمه للتأكد من سلامة الجنين.
* خططي لحياتك الأسريه الجديده مع طفل رضيع.
* حددي مسبقاً المكان الذي ستضعين فيه طفلك.
* أمتنعي عن صبغات الشعر أو أي علاج كيميائي.
* أقرئي الكتب التي تزودك بالمعلومات حول حملك.
ع
ربنا ييسر ولادتكو يا يميم و ايمي ، أنا نفسي اولد طبيعي باذن الله بس خايفة أوي
y
انابتابع مع واحد كويس بس انا في مستشفى الشرطه ومحدش هنا جوزه ظابط غيري مافمش هافيدك اوى
وكمان الدوك بتاعى مالوش عياده برا :(
ع
يلا أنا هاقوم أسخن شوية كسكسي و و أعمل لسان عصفور ، حاولو تصلو النهاردة يجماعة يمكن تكون ليلة القدر
ع
ربنا يكرمك يا يميم يلا قومي اعملي الأكل أحسن جوزك يحطك و يحطنا معاكي في الحبس
X