تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
y
هه
طيب خليكي هنال شويه انا عماله اشوفلك اشكال حاجات سواريه
بس النت عاوزة بلوزة ولا عندك استعداد تلبسي مثلا فستان كت وعليه باليرو صغنن؟؟
y
موها لو انت لسه هنا
شوفي لو عملت ى الموديل ده هايبقى طعم اوى عليكي
ب
انا موجودة اهو يا يميم

بس مش عايزة جاكت

انا ف دماغى حاجة سوارية وبكم منها فيها بس ازاى معرفش
y
ممكن بقى تاخدى اى موديل بلوزة تعجبك وتعمليها بكم المهم بقى دلوقتى عندك القماشه
ب
الحموضة بدءت مش عارفا اية السر بتجيلى ف الساعة دى وخلاص ع كدة طول اليوم
بس ساعة بيووووووووووووم
ب
لالالالالالالا طبعا لسة هنزل اتفرج ان شاء الله
ب
متهيالى السوارية صيفى وشتوى ولا ف حاجة معينة للشتا
ب
طب والكتب كتاب
ههههههههههههههه

يا دى الدوخة يا ولاد
m
om_tota;10272079:
الحموضة بدءت مش عارفا اية السر بتجيلى ف الساعة دى وخلاص ع كدة طول اليوم
بس ساعة بيووووووووووووم

الحموضه مالهاش علاج في الحمل
y
لا ليها بس في اواخر الشهور في بتاع كده استحلاب اسمه جلايكودال تقريبا
كنت باخده ايام ملك بس المره دى كل مااجى اقول للدكتور يكتبهولى انسى واجل للمره اللى بعدها والمره اللي بعدهال تبقى زى اللى قبلها ههههههههه

موها كتب الكتاب اى حاجه من عندك مش هتقول لا وجدديلها بقى ايشارب او بدى من تحتها ينطقها وخلصنا
المهم الفرح كل السواريه صيفي وشتوى الا في القماش
يعنى اكيد القطيفه والاشموازيت في الشتا بس
زى مالشيفونات والحراير والستانات في الصيف بس
لكن القماشات التانيه فور اول سيزونس :)
y
هاروح اديله الدوا قبل الاذان واجى
&
يميم... جوزك راح للدكتوووووور؟؟؟
ب
معلش يا يميم سورى مضرة اقوم
اتشوفك بكرة ع خير
سلالالالالام
y
جيييت
y
لا براحتك ياموها نا كمان مش لاقيه غيبر فساتين دلوقتى ومش قادره ادورلك تانى بصراحه هههههههههههههه حاليا يعنى
ام جوري للاسف ماراحش ولا جه
ماقدرش يقوم يلبس وينزل
y
اخطاء شائعه فى التعامل مع الاطفال حديثى الولاده(المواليد الجدد)


- فخطأ بسيط في طريقة حمل هذا المخلوق الضعيف الذي لا يقوى على حمل رأسه قد يعرضه لمشكلة صحية تدوم آثارها طويلا.


- وجلوس الأم في مقعد السيارة الأمامي بجوار زوجها وهي حاملة الطفل خطأ جسيم قد يكلفها حياة هذا الطفل

3- فرحة باقي أفراد الأسرة بقدوم المولود للبيت وتزاحمهم على حمله وتقبيله وقذفه في الهواء لأعلى .. إلخ، كلها سلوكيات متوارثة، ولكنها خاطئة.

نصائح للتعامل مع الاطفال حديثى الولاده

- دعم رأس الطفل بالإمساك به باليدين بلطف شديد، وذلك كلما حملناه أو وضعناه على سريره.
- مراقبة بقية أفراد الأسرة، خاصة الأطفال، عند التعامل مع المولود، ليكون بلطف وعناية فائقة.
- عدم القيام بالعادة الموروثة بهز الطفل لأي سبب من الأسباب.
- عدم تقبيل الطفل، خاصة في فمه، وإن كان لا بد ففي رأسه أو يديه.
- عند الرغبة في إيقاظ الطفل من النوم، يستحب اللعب في راحة القدمين أو دغدغة الخدين إلى أن يستيقظ.
- عند ركوب السيارة للخروج إلى أي مكان، يجب التأكد من توفر وسائل السلامة لهذا المولود، فيجب استخدام مقعد السيارة الخاص بالمواليد، وعند الخروج من السيارة، استخدام عربة الأطفال بشكل صحيح.
- عدم محاولة وضع المولود في وضع الجلوس أو الوقوف في هذه المرحلة، وكذلك عدم قذفه أو رفعه في الهواء،

- أما عن اقتناء الألعاب، فإن من السابق لأوانه التفكير في ذلك، عدا الدمى الناعمة والرقيقة.
- تذكر دائما أن الأطفال المواليد الجدد يحتاجون فقط إلى حنان ودفء حضن الوالدين.

&
yomizo;10272297:
لا براحتك ياموها نا كمان مش لاقيه غيبر فساتين دلوقتى ومش قادره ادورلك تانى بصراحه هههههههههههههه حاليا يعنى
ام جوري(انا:D؟؟) للاسف ماراحش ولا جه
ماقدرش يقوم يلبس وينزل

الف سلاااااامة عليه....
ربنا يشفيه ويعافى عنه يارب.....

لما بتقولى ام جووووووووورى ...اقعدت مدة على ما استوعب .. وبعدين افتكرت ان دى اناااااا ان شاء الله:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
والله بفرح لما حد ياكدلى ان بنتى حيبقى اسمها جويرية ان شاء الله....
واحيكى يا يميم على روحك الرياضية دى:D:D:D(f)(f)(f)
أ
أنا جيت :)
ف
انا جيييييييييييييييت
ف
اهلا ياميوى
X