تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
y
لامن العطار يا مها استنى هاقولك

جبتلك الحاجات دى عنه من النت :


استعمالات السماق
استعمل السماق على نطاق واسع في الطب القديم حيث قال عنه داود الانطاكي في تذكرته "يقمع الصفراء ويزيل الغثيان وكذا الرطوبات والاسهال ونفث الدم والنزيف والجرب والحكة وشد اللثة وضد الداحس، وضد الباسور ومقو للمعدة وفاتح للشهية وضد العرق"
.اما ابن سينا في القانون فيقول: "السماق يمنع النزيف، يسوّد الشعر، مضاد للروماتيزم، يمنع قيح الاذن، يسّكن وجع الأسنان، دابغ للمعدة مقو لها، يسكن العطش ويشهي لحموضته ويسكن الغيثان الصفراوي، يعقل الطمث والنزف ويحقن به للدستناريا ولسيلان الرحم والبواسير".

أ
om_tota;10288106:
ملحقتيش تاكلى لية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ها قولى كنتى بتعملى اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


الدكتور قالى فعلا صغيرة ومش قبل 4 سنين عشان تتعمل


كنت بشرب نسكافيه:D:D


yomizo;10288112:
والله يابنتى انا مرات اخويا بتدى الواد ابنها مضادات بالهبل وفيبتامينات وحركات والواد ياعين امه وابوه وعيلته كلها على طول خيبان وحاله بالبلى
عيان ومش بياكل كويس وحالته كرب وانابقول كده محدش يدى حاجه من نفسه ولو حصل ماتبقاش لفترات متصله يعنى فتره وتتوقف وياخهد غيره عشان جسمه مايعملش مناعه منه ومايبقاش بيحوء فيه


بابا الله يرحمه قال مفيش حاجة أحسن للطفل من إنك تقللي الأدوية قدر الإمكان كل ما تقدري (بس طبعا عن طريق الدكتور لأن بيبقى فيه حالات الدوا مهمممممم) وإنك متعقميش كل حاجة سيبيه يحتك مع الباكتيريا اللي حواليه ... لو بتشغلي تكييف عوديه عليه ولو بتفتحوا مراوح عوديه عليه

الدكتورة بتاعة عبدالله لما جاله برد الشتا اللي فات كتبت له على دوا للأعراض علشان ينشف إفرازات المناخير بس قالت لي الأحسن نسيب جسمه يكون مناعة ويعالج نفسه
y
ياختتتتتتتى لسانها وريقنا نشف هى حره
ب
مافيش خط اصغر من دة

لا ومع الحموضة كمان اتنرفزت اكتررررررررررر
ب
اااااااااة نسكافية
طب ربنا يسعدك

شكلك هتحصلينا قريب ان شاء الله




















معلش يايميم انا عارفا الاشكال دى
y
اهو لما بيطحن بقى بيبقى بودر نفس الللون

ب
يعنى اقول للراجل

سماق ولا سوماء ولااكتبهالة ف ورقة واعمل هبلة
y
استعمالات السماق
استعمل السماق على نطاق واسع في الطب القديم حيث قال عنه داود الانطاكي في تذكرته "يقمع الصفراء ويزيل الغثيان وكذا الرطوبات والاسهال ونفث الدم والنزيف والجرب والحكة وشد اللثة وضد الداحس، وضد الباسور ومقو للمعدة وفاتح للشهية وضد العرق"
.اما ابن سينا في القانون فيقول: "السماق يمنع النزيف، يسوّد الشعر، مضاد للروماتيزم، يمنع قيح الاذن، يسّكن وجع الأسنان، دابغ للمعدة مقو لها، يسكن العطش ويشهي لحموضته ويسكن الغيثان الصفراوي، يعقل الطمث والنزف ويحقن به للدستناريا ولسيلان الرحم والبواسير".
ب
طب عرفت لونة لكن اسمة الاكيد اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أ
om_tota;10288125:
طب ماحد يعقلها ويقولها بلاش كدة وبعدين هيا م ش شايفة ابنها ترحمة شوية

ولا العقل زينة ف البترينا


هي بتبقى عقليات عاملة كده

فيه ناس عايزة عيالها تخف دلوقتي حالا فتدي أدوية قوية ومتصبرش على العيل يكون مناعة

وبعد كده تقول ضعيف اقفل الشباك واطفي المراوح ممنوع تكييف يلبس شتوي لحد آخر خمسة وفي الشتا يلبس 10 حاجات فوق بعض فكل ما تيجي تكحلها تعميها زيادة

أنا كان أهلي بينيموني في التكييف وأنا عندي أسبوع ... وبلعب على الأرض عادي التيتينة تقع عادي مفيش تعقيم مبالغ فيه

كذلك مع أخويا ... علشان كده أنا بفضل الله وحده مناعتي كويسة بدرجة كبيرة وبعيا أقل من اللي حوليا
ب
ماشى
جزاكى الله خيرا
أ
اسمه سماق يا مها

لو قلتي له سماق هيعرفه وأي ماركت كبير عندهم قسم عطارة هتلاقيه هناك برده
y
هو اسمه سماق
بس بيتنطق كده سوماء
بالعاميه يعنى ياهبلوللي
ب
الحمد لله يا مى ربنا يدمها نعمة
أ
om_tota;10288140:
اااااااااة نسكافية
طب ربنا يسعدك

شكلك هتحصلينا قريب ان شاء الله




















معلش يايميم انا عارفا الاشكال دى


اللهم آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآمين
ب
هاااااااا انتى كمان

طب يااااااااااارب ملك تصحى
y
عاوزة اروح لامى
بس مش عارفه اروح بكره ولا بعده
ب
مش بقولك عايزة تحصلينا ربنا يكتبهالك ان شاء الله الشهر اللى جاى ياااااااااارب
أ
أنا هقوم بقى أنام قبل ما الفك المفترس يقوم
ب
بعدة وباتى
هههههههههههههه

اصل من ساعة مااتجوزت نفسى ابات ليلة العيد عند امى
X