تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
C
قصة كبيرة;10284569:
اه افتكرت يا مورو

وعندك "مايا" كمان
مروان حلو فعلا


مايا حلو وخفيف، بس لو قلتله لحمايا هايتغاظ اوي، هو مش هايفرض حاجة علينا طبعا ولا بيصمم، بس بيقول رأيه وانا عايزة حاجة كله يتفق عليها، يعني هو عاجبه جدا مروان، هو نفسه اسمي اسامي لها دلالة دينية بردو، وقعد قاللي ليستة طويييييييييييييييييييلة فيها كل اسامي البنات الحلوة ، عارفين جيت في مرة بسأل ابن اخويا الصغير قوللي اسم ولد واسم بنت حلوين كده، فلقيته بيقولي مروان ويمني، قلتله ايه ده انت قلت كده بالصدفة ولا حد قالكن قاللي انا اللي بقول دول صحابي وانا بحبهم، صحيح افتكرت بردو اسم جه علي بالي وعاجبني بالميم "ماهي" بس تراجعت في ساعتها قلت دلوقتي ماهي ده دلع اكتر منه اسم، ولو حبيت ادلعها هختصر منه ايه تاني اكتر من كده.
C
صوت العيون;10284586:
هههههههههههههههههه
استنى ادرولك
بس فى الاخر تطلعى حامل فى واد بعد التعب هااااااااا


:D:D:D واللله ساعات بحس ان ده اللي هايحصل فعلا عشان اتكتم بقي وابطل تفكير ، واقول بعد التعب ده كله طلع ولد، وساعات بقول طيب لو ولد هاتبسط بردو علي الاقل اسمه جاهز من بدري.

بس انا ببص للمستقبل البعيد كمان عشان لو ان شاء الله فيه حمل مرة تانية والنوع اختلف عن المرة الاول ابقي مظبطة نفسي من الاول :D:D
لا وكمان انا بشوف الاسم يمشي مع اسم جوزي ولا لا، والحمدلله اسمه سهل وموسيقي فمش مرخم معايا في الاسامي لغاية دلوقتي.
L
CuTie KaTkOoTa;10284587:
مايا حلو وخفيف، بس لو قلتله لحمايا هايتغاظ اوي، هو مش هايفرض حاجة علينا طبعا ولا بيصمم، بس بيقول رأيه وانا عايزة حاجة كله يتفق عليها، يعني هو عاجبه جدا مروان، هو نفسه اسمي اسامي لها دلالة دينية بردو، وقعد قاللي ليستة طويييييييييييييييييييلة فيها كل اسامي البنات الحلوة ، عارفين جيت في مرة بسأل ابن اخويا الصغير قوللي اسم ولد واسم بنت حلوين كده، فلقيته بيقولي مروان ويمني، قلتله ايه ده انت قلت كده بالصدفة ولا حد قالكن قاللي انا اللي بقول دول صحابي وانا بحبهم، صحيح افتكرت بردو اسم جه علي بالي وعاجبني بالميم "ماهي" بس تراجعت في ساعتها قلت دلوقتي ماهي ده دلع اكتر منه اسم، ولو حبيت ادلعها هختصر منه ايه تاني اكتر من كده.

ماهى دلع مهيتاب وماهينار
ص
فى مرام
ص
فى نورسين يعنى ملكه جمال هههههههههههه
وفى ديمه يعنى المطر الغزير
ممكن هايدى ماشيه مع مروان
وفى مياده
ريناد معناها السحابه الى كانت بتظلل على الرسول عليه افضل الصلاه والسلام فى رحله الاسراء والمعراج
وفى لمار
وفى لينا
C
DodyCat;10284595:
ماهى دلع مهيتاب وماهينار


ايوووووة، اخت جوزي الصغيرة ، عمالة تقولي ماهيناز عشان صاحبتها اسمها كده، وكنت اول مرة اسمع الاسم ده منها، انا اللي كنت اعرفه ماهينار وماهيتاب وحاجات زمان دي لكن ماهيناز ده كان جديد عليا.
C
صوت العيون;10284607:
فى نورسين يعنى ملكه جمال هههههههههههه
وفى ديمه يعنى المطر الغزير
ممكن هايدى ماشيه مع مروان
وفى مياده
ريناد معناها السحابه الى كانت بتظلل على الرسول عليه افضل الصلاه والسلام فى رحله الاسراء والمعراج
وفى لمار
وفى لينا


عليه الصلاة والسلام،

تصدقي ان ماما عمالة تقولي هايدي وعاجبها اوي، وانا استغربتها جدااااااااااااااااااااا لما قالت كده لأن ماما ملهاش خالص في الاسامي دي ، ليها في السهل التقليدي وبس، انا بحب ديمة وجودي وجني وحنين و ايه كمان نستوني دلوقتي ده كنت عاملة ليستة تحفة بس الله يرحم الداتا اللي علي الهارد القديم بقي، المهم لمار ده بقي اللي داخل دماغي بشل فظيييييييييييييييع ومش عارفة اشيلهمنها، بس هو الناس اول مرة تسمعه مني ومستغربينه بس بيقعده يقولوه كده يجربوه يعني وبيعجبهم في الاخر.
y
ازيكم الاول
وبعدين ادعولى بقى عشان رايحه للدكتور دلوقتى وعندى احساس من الصبح انى ممكن اولد النهارده او بكره
y
واختارولى انا كمان مابين
رقية وسلمى وعالية
ق
ربنا معاكى يا يميم .. ربنا يكتبلك اللى فيه الخير ان شاء الله وتقومى بالسلامة
C
صحيح بقولكم ايه، عايزة اعرف محلات للبس الحوامل تكون في مصر الجديدة او مدينة نصر يعني حتة قريبة من دول، بس تبقي حاجات شيك ولذيذة وروشة كده مش حوامل يعني نظام زمان بقي والدريل الجينز التقليدي ده :D:D بهزر طبعا، عشان حاسة اني هاتزنق زنقة وحشة اوي في الحكاية دي، وهاجي في وقت مش هلاقي حاجة اعرف البسها من لبسي هنا عشان حتي انزل اشتري، فعايزة الحق الف واشوف من دلوقتي، عشان فيه حاجات بقت ضيقة عليا وحاجات لسه كويسة، انا بفكر افصل كمان مع الجاهز بس بكسل اوي منه عشان لسه هدور علي موديل وانزل اجيب قماش وشغلانة.
ق
عالية احلى
C
yomizo;10284629:
ازيكم الاول
وبعدين ادعولى بقى عشان رايحه للدكتور دلوقتى وعندى احساس من الصبح انى ممكن اولد النهارده او بكره


yomizo;10284634:
واختارولى انا كمان مابين
رقية وسلمى وعالية


ربنا يقومك بالسلامة يا يميم وتجيبي احلي بنوتة ان شاء الله، انا بحب اسم سلمي اوي، وكمان رقية جميل وجديد.
ص
ربنا معاكى يا يميم يارب يارب يارب
سلمى حلو
L
يوميز ربنا معاكى ان شاء الله خير
&
ازيك يا يميم؟؟؟
ربنا يتمملك على خير.... انتم الساااابقون يا معلم...
انتى لو ولدتى ان شاء الله ...فيه حد هنا معاه رقمك يطمنا عليكى؟؟؟
m
toty858;10281789:
:) :D :)
اخدت الابيديورال وولدت سيزرين :)
علشان البت بنتى هتطلع رقاصة هههه
نزل الحبل السري وكلو تمام وراحت حطة ايديها جنب راسها ف كانت بتتخنق فبسرعة جرونى على اودة العمليات علشان يلحقو ينقذوها وفتحو بطنى :confused:
بس مولدتش ب الابيديورال بس
اللى عرفتو مؤخرا انى اعدت اصوت جوا وهما بيبتدو يفتحو بطنى وانا صاحية قاموا خدورنى :wink:


هههههههههههههههههههه نفس اللى اختى عملته صوتت وخربت الدنيا مش من الوجع بس من الخوف

yomizo;10281902:
دى حقنه بتتاخد في الضهر مابين فقرتين معينين في اخره يا ايمي
بتخدر الجزء السفلي كله بتخليكي لو هتولدى طبيعي لواو قيصري تشوفيالنونه وماتحسيش بوجع ولا طلق ولا يحزنون
هى بس الخوف منها انها لو اتاخدت غلط لاسمح الله بتعمل شلل نصفي وبتبهدل الدنيا


(y)(y)

yomizo;10281934:
مخاطر إبر الظهر



كثرت الاستفسارات عن إبرة الظهر للتخدير..في الفترة الأخيرة ..
وعن استخداماتها أثناء الولادة..ومدى فاعليتها ..وخطورتها ..





إن الطريقة المستخدمة حالياً وهي طريقة الحقن في الظهر ( Epidural analgesia ) فهي واحدة من أكثر الطرق انتشاراً للولادة بدون ألم ..ومثلها مثل معظم العلاجات الطبية لها فوائدها وأضرارها .

ما هي الولادة بدون ألم عن طريق

Epidural analgesia

هي الطريقة التي تستخدم فيها جرعات متكررة من المخدر الموضعي في مكان معين بالنخاع الشوكي وهذه تؤدي إلى تخدير الأعصاب الخاصة بالرحم وقناة الولادة بدون


أن يتوقف تطور الولادة وتقدمها وذلك منذ اللحظات الأولى لحقن المخدر فهي تعطى عدم الإحساس بآلام الولادة مع بقائك في حالة وعى كامل طيلة مدة الولادة وحتى أن يولد طفلك بسلام.
ويتم الحقن بهذه الطريقة بواسطة أخصائي التخدير والمتخصص جداً في هذه الطريقة والذي يظل بجوارك مع طاقم التوليد إلى أن تتم ولادتك بأمان .

كيف يتم الحقن ؟

هذه الطريقة في التخدير لا يتم حقنها إلا إذا كنت في حالة ولادة فعلية – وقبل البدء في هذه العملية يجب أن توضع محاليل للتغذية من لتر إلى لترين من المحاليل .. وهذه المحاليل يجب أن تستمر طيلة فترة الولادة ثم يطلب منك أن تكوني في وضع النوم على الجانب الأيسر أو أن تكوني في وضع الجلوس على أن يكون ذقنك ملامس لصدرك وتكون ركبتاك قريبتان لبطنك ..والبعض يستخدم وضع الاستلقاء على الجنب الأيسر ..
وهذا الوضع غير مريح لكثير من النساء ولكنها فترة بسيطة تتحملها الأم إلى أن يتم الانتهاء من تثبيت الإبرة الخاصة .. بعد هذا يتم غسل ظهرك وبالذات منطقة الحقن بمادة مطهرة لتقليل أي نسبة للالتهاب ثم تحقن منطقة بسيطة من الجلد بمادة مخدرة موضعية لتقليل الألم حين دخول إبرة التخدير .. بعد هذا يتم إدخال إبرة خاصة عبر هذه المنطقة المخدرة من الجلد إلى المكان الملائم بالنخاع الشوكي خلال غضروف الظهر..ثم يتم إدخال أنبوبة رقيقة جداً عبر هذه الإبرة إلى أن تصل هذه الأنبوبة للمكان الملائم بالنخاع الشوكي
بعد ذلك.. يتم سحب الإبرة إلى الخارج بحرص شديد تاركين الأنبوبة الرقيقة في مكانها الملائم حيث يتم حقن جرعة تأكيدية عبر الأنبوبة الرقيقة .. وبعد التأكد من سلامة مكان الأنبوبة يتم حقن الجرعة المبدئية من المخدر ..
بعدها يتم تثبيت الأنبوبة الرقيقة في ظهرك لنستطيع بين فترة وأخرى حقن مادة التخدير في حالة الاحتياج عبر هذه الأنبوبة.
ونود أن نعرفك أنه عند تثبيت الأنبوبة الرقيقة بالظهر فإنك لن تشعرين بوجودها في ظهرك كما أنها لن تحد من حركتك من جنب إلى أخر على السرير وأيضاً فإن الألم الذي تشعرين به عند إدخال الأنبوبة بسيط جداً أو قد يستمر لعدة دقائق.
والآن بعد الجرعة الأولى للمخدر و بعد حوالي ثلاثة أو خمسة دقائق فإن أعصاب الرحم ستبدأ في التخدير وبعد حوالي عشرة دقائق تشعرين بالتأثير الكامل للمخدر وبعد فترة يبدأ المخدر في الانتهاء وعليه يحقن طبيب التخدير جرعة أخرى عبر الأنبوب المثبت بالظهر قبل أن تشعرين بالآم الولادة وذلك لسيطرة الكاملة على الألم .. وهذه الجرعات تعطى كل حوالي ساعة أو ساعتين تبعاً لحالتك أثناء الولادة .
وحالما تتم الولادة يتم نزع الأنبوبة الرقيقة و تتخلصين من تأثير المخدر كاملاً بعد حوالي ساعة أو ساعتين وفي هذه الحالة يمكن أن تشعرين ببعض الآلام البسيطة حول قناة الولادة


متى تبدأ هذه الطريقة وهل ستؤثر على الولادة ؟

يبدأ العمل بهذه الطريقة في التخدير عند بداية الولادة الفعلية إلا أنها من الممكن أن تقلل من انقباضات الرحم ولكن عند حدوث مثل هذا فإن طبيب الولادة يستطيع أن يزيد من انقباضات الرحم عن طريق بعض الأدوية الخاصة حيث تكون انقباضات الرحم تحت سيطرة طبيب الولادة المرافق لك .
هذه الطريقة في التخدير لا يجب البدء فيها إلا بعد أن تبدأ ألام الولادة الفعلية ولا تعطى إلا بناءً على طلب الأم للولادة بدون ألم .


هل هذه الطريقة ملائمة لكل النساء ؟

معظم النساء يستطعن استعمال هذه الطريقة في الولادة بدون ألم إلا أن هناك بعض السيدات اللاتي يعانين من أمراض بالدم أو القلب أو حساسية من الأدوية المخدرة المستعملة .. أيضاً النساء اللاتي أجريت لهن جراحات بالظهر هذه الحالات يجب أن تتم استشارة طبيب التخدير قبل البدء فيها .
لا يجب استعمال هذه الطريقة في حالات رفض الأم أو نزيف حاد شديد أو في حالة ارتفاع درجة حرارة الأم نتيجة لالتهابات ..أيضاً في حالة وجود التهابات في منطقة الحقن بالظهر و أخيراً في حالات أمراض الدم التي قد تصيب الأم


عيوب التخدير

في بعض الحالات، لا يؤدى تخدير الإبيدورال إلى أى تخفيف للألم، وأحياناً يقوم بتخدير جانب واحد فقط.
يحدث شعور بعدم الراحة أو الألم فى مكان إدخال إبرة الإبيدورال.
يؤدي الإبيدورال إلى تخدير المثانة بشكل مؤقت، ولذا كما يقول د. عمرو يتم تثبيت قسطرة للبول طوال فترة التخدير.
تقلل من فرص الإرضاع الطبيعي للطفل
عدم كفاية الإمداد بحليب الأم خلالالأسبوع الأول
أما عن استخداماته المفيدة فيستخدم أكثر في
1-الولادة الطويلة …كالبكرية وغيرها
2-الحمل المتعدد كالتوائم ..
3-بعض الحالات المرضية التي تكون مصاحبة لأم أثناء الحمل وتحتاج إلى هذا النوع من التخدير كارتفاع الضغط .
4-عندما يكون هناك حاجة لتدخل جراحي من قبل الطبيب أثناء الولادة ككبر حجم الجنين والحاجة إلى استخدام شفط أو ملقط جراحي لتسهيل خروج الجنين على الأم …
أما في حالات الأم التي لديها ولادة سابقة فلا تنصح بها لأن مدة توسع عنق الرحم للاستعداد للولادة تكون قصيرة أحيانا تاخذمن30-60دقيقة …وستكون ولدت خلال مدة قصيرة إذا لم تكون هناك مشاكل لتأخر الولادة وبالتالي ستكون عرضة لأثار جانبية أكثر من الفائدة ذاتها ….

المضاعفات المحتملة

انخفاض ضغط الدم الذي قد يصاحب تخدير الإبيدورال قد يضر الجنين إذا لم يتم مراقبة ضغط الدم جيداً
يجب أن يقوم طبيب التخدير بمراقبة ضغط الدم بدقة شديدة. إذا كان ضغطك من البداية يميل إلى الانخفاض، غالباً ما سيعطيك الطبيب سوائل عن طريق الوريد كنوع من الاحتياط لمنع انخفاض ضغط الدم قبل إعطاء تخدير الإبيدورال
إذا حدث تمزق في الغشاء المبطن للحبل الشوكي خلال إعطاء تخدير الإبيدورال، قد يحدث صداع شديد بعد الولادة ب24 إلى 48 ساعة، وقد يستمر لبعض الوقت. إذا حدث صداع، يجب أن تلجأ الأم لطبيب أمراض النساء للعلاج.
أحياناً تحدث آلام في الظهر بعد تخدير الإبيدورال وقد تستمر لأسابيع وأحياناً لشهور. قد تحدث هذه الآلام نتيجة ضغط إبرة الإبيدورال أثناء اختراقها للظهر. لكن قد تكون الآلام أيضاً نتيجة استعداد طبيعي لدى الأم أو نتيجة الإجهاد الذي يحدث في أي ولادة.


موانع استخدامها

إذا كان هناك مشاكل في الدورة الدموية من تخثر أوسيولة ..
التهاب موضع أو عام في الجسم حتى لا يصل إلى الدماغ عبر هذه الفتحة ..
هبوط في الدورة الدموية HYPOVOLOEAMIA
عدم وجود فريق متمرس من الأطباء لهذا النوع من التخدير
في حالات حدوث مشاكل ونزيف كالمصاحب لمشيمة النازلة أو حالة تسمم الحمل الشديد أو تعب الجنين FETALDISTRESS..


أعراضها أو أثارها تظهر بعد الولادة

حدوث خدر وقشعريرة مثل البرد في جانب واحد من الجسم فقط كرد فعل لتخلص من الألم
صداع ما بعد الولادة ويمكن التخلص منه خلال 4-6 ساعات وعن طريق اخذ مسكنات بشرط أن لا تؤثر على الضغط والاستلقاء بطريقة أفقية في الفراش ..
قد تشتكي بعض النساء من صعوبة في التبول نتيجة التأثير على العضلات الجزء السفلي لكن العارض يزول خلال 4-6 ساعات …
أما عن حالات الشلل التام فهي نادرة جدا هذه الأيام لزيادة خبرة الأطباء في هذا المجال …


الشرح مع الصور

شكل الإبرة






اما عن طريقتها وتقنيتها
نبدا اولا باعطاء المريضة محلول في الوريد لتجنب هبوط الضغط على شكل preload of 500-1000ml of crystalloid ونبدا بالتقنية عن طريق تعقيم المنطقة اولا لمنع انتشار او دخول اي بكتيريا عبر هذه الفتحة الى الدماغ والحبل الشوكي ونبدا عن طريق حقن ابرة تجريبية لتاكد من وضعها الصحيح ..مابين الفقرة L2-3اوL3-4اثر شيوعا واكثر امانا …وتقوم الابرة اولا بشفط الهواء لخارج لتاكد من عدم خروج دم او السائل الشوكي وعند التاكد من المكان الصحيح نقوم بحقن المادة المخدرة بجرعة تجريبية لتاكد من مفعولها ومكانه اثر TESTING DOSE عن طريق حقن 2ml OF 0.5 percent buivacaine حيث ان هذا الدواء وبهذه الجرعة له تاثير بطيء جدا اذا كان في منطقة الاغشية السحائية الخارجية بينما اذا كان قريب جدا او داخل السائل الشوكي يكون تاثيره جدا سريعا ويؤدي الى خدر سريع وضعف في الساقين وهبوط في الدم
صورة توضح مكان دخول الابرة بين فقرات الظهر في الغضروف بعيدا عن الاعصاب


















ونحن بهذه الحقن نريد ان تكون في الاغشية الخارجية فقط الduraاذا لم تظهر اعراض الاغشية الداخلية subarachanoid spaceونحن متاكدين من المكان خلال 5دقائق من الملاحظة نبدا باعطاء الجرعة التمهيدية loading doseوبعدها يجب ان تسلتقي المراة على احد جوانبها ويفضل ان يكون الجانب الايسر حتى يميل الرحم ناحية اليسار ويخف الضغط على الوريد التجويفي الذاهب الى القلب…. مع وضعية ميلان السرير حسب درجة الهبوط في الضغط لديها وملاحظة الضغط كل خمس دقائق لمدة نصف ساعة …واخذ مفعول الابرة الولية من3-5دقائق حتى يخدر الرحم وخلال عشرة دقائق تحس المراة بخدر عام في الجزء السفلي …لذلك نجد المراة تحس براحة اكثر اثناء الدفع اما في الحالات التي لايكون الدفع فيها جيد او مؤثر توقف الجرعة عن طريق المضخة التي تكون ملتصقة في ظهر الحامل طبعا من دون الابرة عبر سلك من البلاستيك يضخ كمية المخدر في الظهر …لتاكد من الدفع الجيد ثم نعاود ضخ المخدر مرة اخرى حتى نتاكد من سيطرة المراة على الوضع والدفع اكثر ..

وضعية الحامل اثناء اخذ الابرة










وتتم ملاحظة تقلصات الام ونبضات قلب الجنين عن طريق الCTGلتاكد من وضع الجنين لانه هذا النوع من التخدير يسبب احيانا تباطء ضربات قلب الجنين و في حالة تعب الجنين وطول الولادة قد يلجا الطبيب لايقاف التخدير واحيانا الى الولادة القيصرية …قد لاتكون هذه الطريقة ذات تاثير قوي في بعض الحوامل الاتي يكون وضع الجنين عندها يضغط على الخلف والظهر اكثر مما يسبب الم في الظهر….



منقووول




(y)(y)(y)
بس لو دكتور متعود يديها بتبقى عادى بالنسبه له

روكا2010;10281989:
ياساتر يارب انا نفسى اولد قيصريه حاسها سهلة والصراحة عمرى ماشوفتش حد اعرفه ولد طبيعيى ربنا يقومنا بسلامة



قولى اولد وخلاص بلاش نقول قيصرى او طبيعى انا كنت بقول كده بس الدكتور قالى لو كانت القيصرى احسن كان ربنا خلق الستات تولد قيصرى


DodyCat;10282703:
النهارده كان يوم عجيب وانا مروحه من الشغل كان عندى مغص زى بتاع البريود
وعلى المغرب لقيت نقط بنى وبعد ما فطرت جسمى كله بقى يتهز المهم كلمت جوزى يأكد حجز الدكتورة
قالى ماشى وبعد الفطار مقدرتش خالص نمت جوزى جه من المسجد عشان يودينى للدكتورة المهم قالى اجهزى وانا هنزل أققربلك العربيه قدام العمارة المهم انا دخلت أخد دوش لقيت الأستاذ جوزى طلع من تحت وبيرن الجرس نسى مفتاحه طبعا طلعت جرى من تحت الدش ولبست بسرعه وطالعه من الحمام عشان أفتحله قمت أتزحلقت ووقعت على جنبى ودراعى واقعه جامده لدرجة صرخت وقمت بالعافيه فتحتله طبعا هو سمع صريخى واتخض ودراعى ازرق وجنبى واجاعنى وجالى مغص فظيع بصراحه قلقت على النونو
روحت للدكتورة وكتلها طلعتنى على السونار والحمد لله طمنتنى وقالتلى الرحم مقفول وكله تمام
قولتلها على النقط البنى أداتنى لبوس مهبلى لمدة 5 اياام


الف سلامه عليكى ياروحى خلى بالك على نفسك وكنتى سبتى جوزك عالسلم عااااااااادى

DodyCat;10282714:
وسألت الدكتورة عن عمر اليبى فى السونار طلع زى ما انا حاسبه الحمد لله وطمنتنى عليه وقالتى أنه






















































ان شاء الله اكيد ولد
انا مزعلتش بصراحة فرحة جوزى بالولد عندى بالدنيا اللهم لك الحمد
أدعولى ربنا يقوينى على اللبوس ده



مبرووووووووووووووووووك والعرايس هنا بالهبل

yomizo;10282825:
ياريت تدعولى جامد اوى لانى حاسه بخنقه جامده اوى وحالهاكتئاب جايه تزحف عليا

انا هاصلي وادعي ليا وليكم بس ادعولى انتوا كمان


ربنا يفك كربك

أمةالله;10282888:
بصي بوجه عام شوفي انتي بتلبسي ايه وهو بيلبس أتقل منك بطبقه وبرضه ابقي إمسكي إيد البيبي أو رجله لو بردان هتلاقيهم ساقعين

بالنسبة للدفاية أنا كنت بشغل دفاية لعبدالله بس سيبي الباب موارب أو الشبك علشان تجديد الهوا




على حسب الجو شوفي انتي بتتغطي بإيه وهي زيك




دودي

تجمع الأمهات http://forums.3roos.com/t479067.html

وألف سلامة عليكي وألف مبروك على العريس ... عقبال اللي بعده :)


كان في دماغي ردود تانية بس عبدالله عامل فيها الشاب الرخم فنساني



متحرمش منك يا مى يارب

قصة كبيرة;10284381:
صباح الخير يا بنات

انا متشكرة قوى لكل الناس اللى ردت عليا
يميم وهوبا ومشمشة وأمة الله جزاكم الله خيرًا

الحمد لله انا روحت للدكتورة امبارح وشفت البيبى وطمنتنى الف حمد وشكر ليك يارب .. ربنا مايحرم حد ابدا من الاحساس ده..
وسألتها تانى على الضغط والولادة قالتلى طول ماحنا مسيطرين على الضغط هتولدى طبيعى عادى.. لكن لو لا قدر الله ماقدرناش نسيطر عليه هيبقى فى كلام تانى كتير.. انا سايباها على ربنا اهم حاجة عندى ربنا يرزقنى ببيبى سليم ان شاء الله ..

وانا بقالى فترة الم البريود ده على طول بيجيلى وكنت اخدتله حقن وقالتلى اكرر الحقن تانى..

ربنا يقومنا كلنا بالسلامة ان شاء الله



ربنا يقومك بالسلامه يابيبو


DodyCat;10284466:
فى الأول كنت حاسه انها بنت يمكن عشان كان نفسى فى بنوته قوى
بس فى الفترة الأخيرة شلت الموضوع من دماغى وبعدين بقيت انا وجوزى كل ما نتكلم نتكلم على انه ولد فحسيت انه ولد وانا رايحه للدكتورة قلت يا رب راضينى ولد او بنت راضينى
المهم لما الدكتورة قالتلى ولد لقيت نفسى فرحانه خصوصا لما شفت الفرحه فى عين جوزى
اصله نفسه فى ولد قوى



ربنا يسعدكم دايما وتفرحوا بيه وهو عرررررررررررررريس
m
ربنا معاكى يا يميم
L
ربنا يخليكى يا مشمش وتفرحى ببنوتك يا رب
L
بت يا ميرفى ايه اللى جابك فى الشغل بردو هجيلك
X