رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
E
طيب انتو شكلكو قمتو كلكو انا هقوم بقى اقرا شوية قران قبل الفجر ما ياذن


كل سنة وانتو طيبين يا بنااااااااااااااات مش عارفة هعرف ادخل تاني ولا لا ورايا ميييييييييييييييييت حاجة عاوزة اعملها
ماتنسوش تصورو ولادكو بلبس العيد
أ
مونة

لبس ميزو جميل جميل جميل

التي شيرت الأورانج فعلا أحلى مع الجينز

حمستوني أشوف صور الشباب بعد العيد :):)
m
شهيده لبس عمور جميل ماشاء الله

هبقى اصورلكم انا كمان لبس بيرو ان شاء الله وابقى انزلهولكم وكل سنة وانتم طيبين
L
*Om Mo3az*;10283162:
ده لبس معاذ

ده اول طقم انا كنت عاملاه كده






بس جوزي قال لي لو بنطلون جينزل هيبقى احلى فاتحول وبقى كده هههههههههه






وطبعا غيرت الشوز لان التاني مش هيليق على جينز
بس رجل البنطلون مكشكشة شوية وده عشان احنا قصرناه ولسة هيتكوي هو كان بنطلون بس كان ضيق من تحت وماكنش لايق على الكوتشي عشان الكوتشي ضخم شوية فقصرناه وبقى بنتاكور :D

وده الطقم التاني






بس حاسة ان الشوز مش لايق
قولو لي رايكو بصراحة يا بنات بالله عليكو

وده بقى الطقم التالت بس كبير عليه ومش هيلبسه وطبعا مالوش شوز ولا شراب لانه هيتشال للسنة الجاية ان شاء الله





حبيبتى فعلا الشوز بتاعة الطقم التانى مش لايقه على الطقم
بس عموما كل الحاجت جميله قوى ماشاء الله يتهنى بيهم يا رب وعقبال لبس المدرسه
ش
hoobie;10281515:
والله ماعارفه ياشهيده انا مش اجازه ولا حاجه بس مش بنزل المسجد عشان محمد ..بصي انتي ممكن تراجعي حاجه حافظاها من القران من على النت كده يعني افتحي السورة اللي حافظاها على النت وراجعيها انا دايما لما كنت ابقى مأجزه كنت بعمل كده


جزاك الله خيرا يا هوبي عالفكرة الحلوة

lifedrop;10281619:
السلاااام عليكم ورحمة الله وبركاته


معلش حتطفل عليكو.....
بس حبيت ارد عليكى يا شهيدة يمكن اخد فيكى ثواب ولا حاجة:):):)

انتى ممكن تسمعى اى درس دينى فى التليفزيون او من موقع الطريق الى الله....
بينزل تقريبا اغلب البرامج اللى بتيجى فى اقرا والرسالة والرحمة والناس...
عندك دروس محمود المصرى حلوة اوى.... اسمها قاطعو هذه المنتجات.....
وفيه نبيل العوضى....... برنامجه اسمه اروع القصص...حلو
وفيه برنامج الورد القرانى لناصر القطامى

بصى ادخلى واتفرجى ....دة يعتبر برضه مجلس ذكر ان شاء الله


اللهم تقبل منا ومنكم صالح الاعمال


وعليكم السم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا يا لايف عالفكرة الجميله
وانتى مش متطفله ولا حاجه اهو كلها زقه وتبقى معانا

أمةالله;10282719:
شوشو لبس عمر حلو أوي ما شاء الله

أنا شكلي كده هاخد الواد ابني وأنزل أشتري له تي شيرتين للعيد وأحوش اللي بكم للعيد الكبير :(:(

مش عارفة بقى


ربنا يكرمك يا مى
بصي يا مى لو انتو هتقضو العيد في اماكن مفتوحه يبقى كده كويس ومعتقدش انك هتحتاجى تجيبي تى شيرتات
بس لو بيوت ومن العربيه للبت ممكن تجيبي تى شيرتات
هوا الجو احسن من الاول اوقات بحسه هوا
رايي انك هاتى تى شيرت واحد لان متضمنيش الجو في العيد عامل ازاى
ش
*Om Mo3az*;10283119:
السلام عليكم ازيكو

انا انهرده مبسوطة الحمدلله نزلت وجبت لمعاذ التيشيرت اللي كنت عاوزاه ونفس الاستايل ولقيت المقاس مظبوط وكل حاجة
:D

وعليكم السلام
مبرووووووووووك يا ايمى
انا مبسوطة اوى علشانك والحمد لله انك لقيتى اللى كان نفسك فيه
ماشاء الله لبس ميزو حلو اوى بس فعلا الحذاء التانى مش لايق اوى عالطقم


moneta;10284250:
شهيده لبس عمور جميل ماشاء الله

هبقى اصورلكم انا كمان لبس بيرو ان شاء الله وابقى انزلهولكم وكل سنة وانتم طيبين


ربنا يكرمك يا مونيتا
وفي انتظار صور لبس بيرو
ماشاء الله بيرو كبرت بس شكلها شقيه
وانتى طيبه يا قمر
ش
انا مفتقدة ايمى "ام نور " وام عمر ومنة اوى
نفسي يدخلو
m
صباح الخير شهوده ازيك وزاي عمور الامور

وبيرو فعلا شقية مووووووووووووووووووووت مش شقاوة بنات خالص
E
جزاكم الله خيرا يا بنات على زوقكو

شهيدة ايمي ام نور سافرت وبترن لي برن عليها كانت مكلماني قبل ما تسافر ولما سافرت رنت لي وبعتت لي مسدج وكانت بتسلم عليكو كلكو

وام عمر ومنة بقى لها كتير مش بتدخل ولا بترن لي برضو
وكوووووووووووووفي بتصل بيها مش بترد
مين تااااااااااني
اه نهى ام اللومي بقى لها فترة مش بتدخل
E
بمناسبة العيد ...... المينيه بطريقة امي بس بالصور من مطبخي انا

بناااااااااااات قولو رايكو بصرااااااااااااااحة

انا هقوم اطبخ بقى شكلنا كده هنفطر بعد التراويح
ش
ايمان
ايه الحاجات الحلوة ؟ بصي بقا عايزين من ده كتير بس نصيحه فعلا اكتبي اسمك عالصور لان في ناس للاسف بتاخد الصور وتنسبها لنفسها معرفش بقصد ولا من غير قصد بس انتى خدى بالاحوط
طيب ابقى قولى لايمى ام نور تيقى تدخل بقالها كتير اوى انا فاكرة انها كتبتلى عالفيس بوك ايام ما ماما كانت بتعمل العمليه بس انا مكنتش مركزة اوى ياريت لو تبلغيها سلامى وتقليلها تدخل تطمنا عليها
ش
هيا ام عمرومنة مالها انا شفت رد ليها بتدعى ان ربنا يفرج كربهم؟
أ
أنا كلمت نهى امبارح واطمنت عليها

النت عندهم بايظ وهي واللومي بخير والحمد لله وبتسلم عليكم كلكم وبتبوسكم
أ
أم عور مش بتدخل أعتقد لأنها قالت إن اللابتوب هيروح التوكيل يتصلح

وكانوا ناويين يعزلوا من شقتهم وقالت إن الشقة الجديدة لسة هيدخلوا فيها نت لأنها مفيهاش
E
حاضر يا شهيدة هبلغها ان شاء الله
انا كنت عاوزة انزل الموضوع بسرعة قبل معاذ ما يصحى وكمان الاكل عالنار فكنت بكتب بسرعة اوي لو عرفت اقعد بالليل هظبطه ان شاء الله لان دلوقتي صعب جدا

ابقي سلمي على نهى كتير يا مي
&
اليسلام عليكم ازيكم ياحلوين
انا مبسوطة اوى انا رحت التهجد امبارح بفضل الله فى المسجد منيمتش محمود طول النهار علشان ينام هناك واعرف اصلى
المسجد كان مليان ماشاء الله ومفيش مكان خالص ففتحو ملعب نادى الشرطة اللى جنب المسجد وفرشوه وصلينا فيه كان تحفة خصوصا اننا كنا فى الهواء الطلق والحمد لله الهوا سطل محمود ونام بس صحا فى الشفع والوتر وفضلت شايلاه طول الدعاء..
بس الحمد لله اتبسطت اوى وكان معايا ماما وحماتى..
معلش رغيت كتير
بس ده تقرير الاحداث بتاعتنا ..ههههههههههههه
&
أمةالله;10285416:
أنا كلمت نهى امبارح واطمنت عليها

النت عندهم بايظ وهي واللومي بخير والحمد لله وبتسلم عليكم كلكم وبتبوسكم


طب الحمد لله انها ردت انا كلمتها امبارح حوالى 6 مرات ومردتش لدرجة انى قلقت عليها اوى
بس الحمد الله انتهم بخير..
r
*Om Mo3az*;10284986:
جزاكم الله خيرا يا بنات على زوقكو

شهيدة ايمي ام نور سافرت وبترن لي برن عليها كانت مكلماني قبل ما تسافر ولما سافرت رنت لي وبعتت لي مسدج وكانت بتسلم عليكو كلكو

وام عمر ومنة بقى لها كتير مش بتدخل ولا بترن لي برضو
وكوووووووووووووفي بتصل بيها مش بترد
مين تااااااااااني
اه نهى ام اللومي بقى لها فترة مش بتدخل


ياااااااه يا ايمان اه نهي ام لومي مختفية!!! ده انا بئالي اسبوع مش بدخل و انتي يا دوبك خدتي بالك:)

أمةالله;10277533:
ربنا يكرمك يا توتي

أول واحد برضه أكتر واحد عاجبني :)


الكوباية لسة مش هتنفع مايا لأنها مش هتعرف تمسكها لوحدها ومش هتعرف تشفط ... لما تكمل 7 8 شهور ولا حاجة ممكن تجربيها ... هي أصلا مكتوب عليها 12+ يعني تقريبا سنة بس أننا جبتها لعبدالله لأنه مش بيعرف يرفع الحاجة لفوق كده علشان يشرب منها ... يعني تلاقيه ماسك البيبرونة بس ميرفعهاش علشان يشرب منها ... لأ مخليها تحت وعمل يشفط


لو بتاكل الزبادي بالمعلقة خلاص خير

البيبيهات بتاكل أكل سايل في الأول والبيبرونة بتاعة الأكل دي بيبرونة عادية بس فتحة الحلمة بتاعتها أكبر سنة علشان تفوت الأكل ... بس كده


ايه ده يعني بلاش اجيب سيبنج كب للومي و لا ايه؟ طيب اخليها تاكل بالمعلقة عادي و لا اجيب ببونة اكل و لا الوضع ايه؟و ايه ببرونة الاكل دي

أمةالله;10277458:
بصي بقى يا روشي

انتي بتغلي البيبرونات كويس قبل أول استعمال ... وتغليها لو ركنتيها مدة طويلة من غير استعمال

غير كده عندك الفرشة بتاعة تنضيف البيبرونة تغسليها كويس (أنا كنت بلبس الجوانتي بتاع المطبخ وافتح المية السخنة بس وأنا بغسل البيبرونة) وبعد كده تغلي مية في الكيتل وتملي البيبرونة مية مغلية وتحطي الحلمة مقلوبة فيها (تبقى غطسانة) وتملي الحلمة مية مغلية برضه ... تسيبيها 10 دقايق وتدلقي المية منها وتستعمليها عادي

موضوع بقى إنك تغلي البيبرونة كل مرة ده بقى الأجانب بيقولوا عليه لأن عندهم المية مش زي عندنا ... عندهم مياه جوفية والمياه الجوفية دي بيبقى فيها معادن أكتر وساعات بيبقى فيها باكتيريا مش موجودة في المياه الجارية ... وأنا قريت في كذا حتة إن لو المية اللي بتتغسل بيها البيبرونة كويسة يبقى الغسيل بمية دافية وصابون كافي لتطهيرها

وبابا الله يرحمه كان طبيب وكان دايما يقول بلاش تعقي حاجة الطفل عمال على بطال علشان تسيبيه يكتسب مناعة ... يعني مش كال ما التيتينة تقع في الأرض في الشقة عندك تتعقم ... لأ تتغسل بمية وصابون وياخدها عادي ... بس لو وقعت في الشارع طبعا كلام تاني ... وهكذا


انا من نفسي بعمل كدة!! بس بصراحة كسل و فضلت اقول مش لازم اغليها كل مرة انضفها و خلاص :)
ع
نهي وحشاني اوي ازيك وازي سلمي
t
سلام عليكم ازيكو يا امهات عاملين ايه ياترى فاكرنى ولا نسيتونى
كان عندى سؤال ابنى بخفف ليه الاكل خالص ومع ذلك ساعات يرجع الاكل وبحس زى ما يكون بيقف فى زوره مش عارفه ليه ياترى ايه الحل اخففه اكتر واديهوله فى البيبرونه بس خايفه يتعود عليها وميرضاش ياخد المعلقه بعد كده
X