لكل الأمهات المتعبات ... شعار .. لا حفاضات بعد اليوم.

أسماء زكي الدين 27-09-2006 566 رد 80,337 مشاهدة
l
موتي ولاحزن زوجي;4537973:
طيب الحمدلله كويس وعلى فكره فيه كثير زي بنتك بيتفكروا انه الحمام بس للكبيره هههه بصي فيه حاجه ماعرفش بتسموها ايه بالمصري احنا بنسميها (القصريه) وهي زي المرحاض بس ماتكونش ثابته في مكان واحد يعني بتتشال يارب عرفتيها المهم في البدايه عوديها انها تتبول فيها والكبيره زي ماعودتيها في الحمام انا بعمل كدا هو بيفهم انه الصغيره ده مكانها والكبيره بالحمام ولما يكمل سنتين وشويه حيفهم انه الحمام بتاع كلو الصغيره والكبيره خخخخخخ وبالنسبة للشتا يمكن الكلام يكون صحيح بس انتي بدفيها وكل ماتشرب حاجه وديها اتمنى اني اكون افدتك ولو بشي بسيط



شكرا على ردك

انا عارفة القصرية وهى اللى علمت بنتى عليها .... يعنى لما تطلب تعمل الكبيرة بتقعد عليها
والمشكلة انها بترضع وخاصة طول الليل ومش عارفة اذا كنت اعمل زى مابيقولوا واصحيها من النوم علشان تعمل حمام ولا لأ ؟؟؟؟؟ ولما تشرب حاجة بالنهار اوديها بعد اد ايه ؟؟؟
غ
بالنسبة الي عندي ولدين الله يخليهم

بديت اعلم الاول ولسة اخو ما كان جاي كنت لسة حامل فيه علمته من سن سنة وخمس شهور وما كنت استفيد لحد ما تعلم لحاله كان عمره سنتين واربع شهور شلت الحفاظة عنه ومجرد ذكرته مرة وبعدها كان بيفهم صار يروح لحاله علي الحمام والحمدو لله صبري كان علي خير لانه ما شاء الله عنه حتى بالليل ما كان يلبسه ولا حتى الحمدو لله بعملها علي حاله وحاليا عمره اربع سنين وسبع شهور

واخو هسة عمره سنتين ونص من اسبوع نفس الشي تعلم من دون ما يغلبني شلت الدايبرز اح

وما بلبسه بالليل والحمدو لله ما بعملها علي حاله بيروح علي الحمام اول ما يصحى من النوم

نصيحتي خليهم على راحتهم ما باخذوا اكثر من عمر سنتين وكم من شهر وبيستعملوا الحمام من غير غلبة ومن غير لبس الدايبرز

حبيت افيدكم وجزاها ربي الجنة صاحبة الموضوع
م
شكرا على ردك

انا عارفة القصرية وهى اللى علمت بنتى عليها .... يعنى لما تطلب تعمل الكبيرة بتقعد عليها
والمشكلة انها بترضع وخاصة طول الليل ومش عارفة اذا كنت اعمل زى مابيقولوا واصحيها من النوم علشان تعمل حمام ولا لأ ؟؟؟؟؟ ولما تشرب حاجة بالنهار اوديها بعد اد ايه ؟؟؟




دلؤقتي في سنها خليها لابسه البامبرز باليل بس هيه لما تكمل سنتين انتي حتؤفي الرضاعه صح واذا شربت حليب حيكون مره وحده قبل ماتنام فبعد ماتشربه وديها الحمام وغطيها كويس علشان ماتبرد وتعملها وصحيها مره وحده في الفجر بالنسبه للنهار لازم يكون باللك شويه طويل انا كنت كل نص ساعه بوديهم وخاصه اذا شربوا حاجه انصحك انك تخليها طول النهار من غير بامبرز وبالليل خليها لابسه لانها لسه سنه 5شهور لحد ماتكمل السنتين شيله منها وتكون بالمره خلصت سن الرضاعه وبصراحه بحييك لانه فيه امهات كثير للاسف مايشلوش هم الحمام وبيعتبروا ان عيالهم صغيرين وتلاقي الواحد لابس بامبرز لحد 4سنوات وعادي عنده ربنا يديكي الصحه والعافيه
l
موتى ولا حزن زوجى


شكرا اختى على ردك ... انا كنت فعلا مقررة انى اديها فرصة شوية وبعدين احاول اجرب معاها تانى ... انا ساعات اسيبها بالنهار من غير بامبرز بس بلبسها الكلوت اللى من جوه قطن وبره بلاستيك .. انتى قصدك كده ولا البسها كلوت قطن وبس علشان تحس بالبلل ؟؟؟ معلش ماصقدت مسكت فى واحده ترد عليا وتشجعنى

وفعلا بتلاقيها سخيفة لما تلاقى طفل عنده 3 سنين ولابس بامبرز ..انا كنت مرة عند دكتور بنتى ولاقيته بيزعق لأم ولد عنده 4 سنين ويقلها بلاش كسل ابنك بقى راجل وبتلبسيه بامبرز ... كانت حاجة تكسف


وشكرا على تشجيعك
م
loloa

لاشكر على واجب واي سؤال انا حاضره للطيبين اقترح عليك تخليها لابسه كلوت قطن علشان تحس باللبل
f
الموضوع طووووووووووووووووووووويل ابي خلاصه الموضوع شلون اعلم بنتي تروح الحمام

بليز بنات مو قصدي استهين فيكم بس لان ماعندي وقت اقرا كل الصفحات

ياليت وحده تعطيني الخلاصه
أ
اختي اسماء زكي الدين

ممكن اسألك

انا بنتي عمرها الآن سنه وشهرين الله يحفظها

هل يناسبها ابتدي معاها تعليم الحمام ولا لأ ؟؟؟

وإذا كان نعم كيف ابتدي ومن وين

احس اني متضاية من موضوع الحمام ولا أعرف كيف أغير لها لان تقوم تتحرك كثير واحس ان الحمام كله يبغا له تنظيف وهذا اللي مأذيني

إذا في طريقه لعمرها قولي لي

الله يجزاك كل خير ويوفقك
o
انا بقى مشكلتى مشكلة

انا عندى 3 اطفال ( قولووووووووووووا ما شاء الله )
الطفلة الاولى 3.5 الحمد لله قلعت البامبرز برده و جوه مشكلتها و هى نايمة مش عارفة اعمل فيها ايه ؟!!!!!!!

الثانى 2.3 مغلبنى و زهقت منه من اول الصيف هو ابتدا احيانا يمسك نفسه و كتير لا و خاصة البول ( اعزكم الله )
و الجو ابتدى يبرد يعنى البسه البامبرز تانى و لا اعمل ايه انا مش ملاحقة عليه لبس. و غلبت ضرب و زعيق و تهزيق و حوار و مناقشة و كل الاساليب مش عارفة اعمل ايه

الثالث 1.3 هبتدى اعمله ابتداء من الصيف الجاى ان شاء الله
أ
اختي اسماء زكي الدين

ممكن اسألك

انا بنتي عمرها الآن سنه وشهرين الله يحفظها

هل يناسبها ابتدي معاها تعليم الحمام ولا لأ ؟؟؟

وإذا كان نعم كيف ابتدي ومن وين

احس اني متضاية من موضوع الحمام ولا أعرف كيف أغير لها لان تقوم تتحرك كثير واحس ان الحمام كله يبغا له تنظيف وهذا اللي مأذيني

إذا في طريقه لعمرها قولي لي

الله يجزاك كل خير ويوفقك







بنات صار ليي من سالت سؤالي دهر ولاحد رد عليي ليش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ترى الموضوع حلو ياليت لو ترجعوا تسووا لنا مساعدات زي ماساعدتوا اللي قبلنا



وجزاكم الله كل الخير
ر
انا معاكم مع ان بنتى صغيرة يعنى من كام يوم خلصت 6 شهور ولو ينفع اخليها تبطل بامبرز ياريت لانى بصراحة بقرف بقرف بقرف وانا بغير لها البامبرز ما اعرف اذا طبيعى اقرف من بامبرز بنتى و لا لاء بس مش بايدى يا ريت تساعدونى بالحل
أ
جود القمر;4714286:
اختي اسماء زكي الدين

ممكن اسألك

انا بنتي عمرها الآن سنه وشهرين الله يحفظها

هل يناسبها ابتدي معاها تعليم الحمام ولا لأ ؟؟؟

وإذا كان نعم كيف ابتدي ومن وين

احس اني متضاية من موضوع الحمام ولا أعرف كيف أغير لها لان تقوم تتحرك كثير واحس ان الحمام كله يبغا له تنظيف وهذا اللي مأذيني

إذا في طريقه لعمرها قولي لي

الله يجزاك كل خير ويوفقك







بنات صار ليي من سالت سؤالي دهر ولاحد رد عليي ليش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ترى الموضوع حلو ياليت لو ترجعوا تسووا لنا مساعدات زي ماساعدتوا اللي قبلنا



وجزاكم الله كل الخير






معلش اختي اعذرينا فكل عنده ظروف تشغله ...


عموما الجو الآن برد فلا انصح بتدريبها الآن إلا بشكل بسيط ووقت قصير ...


يعني ممكن تبدأي معاها مرتين في اليوم مرة أول ما تصحى ... ومرة قبل النوم قعديها 5 دقائق بس وإذا اضايقت شيليها وتحملي حتى ينتهي الشتاء
وإذا وجدت منها استجابة ... قعديها مرة كمان بعد ما تفطر بساعة وستلاحظين أنها تعملها بسرعة في هذا الوقت - الكبيرة .. :shiny:

وانتبهي إنها حتى وإن لم تعمل أي شيء فهذا تدريب ... وهو مرحلة مهمة في بداية التعويد علىة ترك الحفاض ...


وربنا يوفقك ... ولا تضغطي لا عليها ولا على نفسك لأن الجو برد :wavetowel2:
أ
رور;4724808:
انا معاكم مع ان بنتى صغيرة يعنى من كام يوم خلصت 6 شهور ولو ينفع اخليها تبطل بامبرز ياريت لانى بصراحة بقرف بقرف بقرف وانا بغير لها البامبرز ما اعرف اذا طبيعى اقرف من بامبرز بنتى و لا لاء بس مش بايدى يا ريت تساعدونى بالحل





تعرفي اختي أنا سبب تدريبي لأطفالي على الحمام مبكر إني بأقرف بعد ما الطفل بيبدأ ياكل لما بأغير له الحفاض ... :wavetowel2:


ممكن تقعدي بنتك بعد ما تصحى وتفطر بساعة ح تلاقيها مع الأيام اتعودت تعمل الكبيرة في الحمام، وعملها راح يتنظم ... لكن غطي رجليها وهي قاعدة على النونية كويس لأن الجو بررررررررررررررررد ... أو تحملي لغاية الشتا ما ينتهي :schmoll:
ن
انا بعد ابا اكون وياكم
ع
لي عودة
أ
واني بعد أريد أنضم لكم ..
و ولدي عمره سنتين و خمسة أشهر ..
3
بأذن الله ببدي من باكر

وبوافيكي بالتفاصيل اول باول

عمر ابني سنتين وشهرين
ا
السلام عليكم انا وايد متأخرة عليكم وماقدرت اقرى كل الصفحات.. انا ولدي عمرة سنة و 8 شهور والحين اخليه من اول مايقوم من النوم لي قبل لاينام العصر بدون حفاضة وانتو بكرامة يبول تقريبا 3 مرات بس للأسف مو في الحمام يسويها على الارض ويناديني ماما ماما بوووو يعني سواها ومب عارفة شلون اخليه يعرف يسيطر على روحة ويروح الحمام

والله تعب لان عندي ولد ثاني عمرة 3 شهور ولما اكون معاه في الحمام ولدي الصغير يصيح واضطر اني اطلعه واروح للثاني ويقوم عاد اهوة يسويها في الارض :(

ساعدوووني عطوووني افكار
أ
ايمي الدلوعه;6155374:
السلام عليكم انا وايد متأخرة عليكم وماقدرت اقرى كل الصفحات.. انا ولدي عمرة سنة و 8 شهور والحين اخليه من اول مايقوم من النوم لي قبل لاينام العصر بدون حفاضة وانتو بكرامة يبول تقريبا 3 مرات بس للأسف مو في الحمام يسويها على الارض ويناديني ماما ماما بوووو يعني سواها ومب عارفة شلون اخليه يعرف يسيطر على روحة ويروح الحمام

والله تعب لان عندي ولد ثاني عمرة 3 شهور ولما اكون معاه في الحمام ولدي الصغير يصيح واضطر اني اطلعه واروح للثاني ويقوم عاد اهوة يسويها في الارض :(

ساعدوووني عطوووني افكار





أهلا وسهلا بالجميع مرة أخرى ...

اختي ايمي ... خذي الثاني قريب منك


والموضوع في اوله صعب ويحتاج قوة إرادة وطولة بال

ربنا يوفقك وييسر لك أمرك
ع
اهلين بالجميع
انا متأخره عليكم كثييير بس ماادري حبيت ادرج تجربتي معاكم ممكن احد يستفيد منها
انا بنتي قبل يومين كملت ثلاث سنوات والحمد لله
بنتي من النوع العنووووود درجة اولى
اول مابديت معاها قبل 4 شهور يعني كانت عمرها سنتين و7شهور لكن كان التعليم على ترك البامبرز على شكل متقطع لاني بصراحة
ماحبيت اصدمها مره وحده وعلشان الجهاز البولي والاخراجي يسوي له كنترول طول هالفتره
يعني يوم ويوم وبعدها بفتره اسبوع اي ويومين لا وهكذا
اقول لها يا ما ما قولي لي نروح الحمام ماتقول وتصر توسخ نفسها
لكن فهمت لاني كنت ادخل معاها احيانا الحمام واصر انها تشوفني ايش اسوي علشان ماتخاف
لان الاطفال يحبون التقليد ....قلت يمكن تتعود على الحمام لما تشوفني اسوي الشئ نفسه والحمدلله نفع معاها


كنت اناديها اقول لها ياماما انا رايحة الحمام عاوزه تعملي شئ في الحمام تعالي وتجي ركض



كانت المعظله الكبيره انها تخاف تعمل الكبيره ...وانتوا بكرامه ...تخاف تتبرز
مرت على هالحاله اكثر من شهر تبدا تتبرز في الحمام لكن ماتكمل تخاف وتصيح ويع وكخ وتقول ماما تخوفني الكبيره ....وقعدت اشرح واشرح انها ماتخوف وان لازم في الحمام ماتكون بثيابنا علشان مانتوصخ وتجي لنا الدوده

المهم النقطه المهمه هي التشجيع والجوائز :
انا سويت لها طول هالفتره جدول وعلقته على الثلاجه بالايام وكانت مبسوطه
جبت الورق الملون وثبته بالمغناطيس على الثلاجه وسطرته بالالوان واتففت معاها ان لما تعملها بالحمام نرسم نجمه ولما تعملها بثيابها نرسم علامة اكس يعني خطأ لكن لما تتبرز نعمل نجمتين علشان لا تخاف منها ومكتوب جنب كل علامة الوقت بالتحديد
علشان اراقبها انها ماتزيد على ساعتين لازم بعدها تروح الحمام ..والحين صارت اهي الي تقول بتروح الحمام وتجيب القلم علشان ارسم لها النجمه
الحمد لله انها اكملت الان 3 سنوات وتنام وتقعد وتطلع بدون بامبرز وبدون ما اخاف
سامحوني طولتها
يالله باي وادعوا لهاا انها تستمر كذا ان شاء الله
ا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أطلب مشورتك أختي أسماء جزاك الله خيراً
لدي طفل عمره سنة وأربعة شهور تقريباً ومحتارة هل أبدأ بتدريبه بشكل تدريجي أم لا؟
فأنا حامل ونحن في بداية فصل الشتاء ونقترب من شهر رمضان ، يعني أن التدريب قد يكون صعباً بالنسبة لي سيّما وأنني أعاني من مشاكل صحيّة.
ولو تركته للصيف ستكون ولادتي قريبة وبعمليّة قيصريّة وسيتأخر لما بعد السنتين.
فهل من مقترحات أو توجيهات؟ بارك الله فيك
وكيف ومتى أبدأ معه؟
X