السلام عليكم..
معاكم يا بنات حتى يفرجها ربنا..
من شوية و انا اقرا الموضوع اقول ..اخخخخخخخخخخخخخخخ يا لاني جيتي على الوتر الحساس
خصوصا اني عندي حالة ملل رهيبة..يا جماعة حتى خناقات المتجوزين فيها متعة لكن العزابية لهم الله
بس بيني وب ينكم ساعات بقول بلا جواز بلا وجع قلب..
خصوصا اني شايفة اختي بتصحى من الفجر تصحي العيال و تحضر فطار و تبعتهم للمدارس و بالليل
تذاكر لهم و تعصب معاهم و بتقول كان مالي بعدما كانت بتحمل بعيل واحد..
يعني ان شاء الله هتعيدو مشوار الطفولة من اول وجديد و اللي مالهاش في الدراسة هتعيد مذاكرة من اولى ابتدائي ههههههههه..
لكن بيني و بينكم انا مشتاقة للسكن و اني يبقالي كيان خاص و بيت حرة فيه ..
ويبقالي اطفال حلوين و قمامير بقول بنتين وولدين يااااااااااااااااااااااااااااااااااارب..
و يديني الصحة عشان اعرف اربيهم
ادعولي يا بنات امانة عليكم انا صار عمري ثلاثين و شرطة اهئ اهئ
تجمع للبنانيت اللى متخطبوش ولا اتجوزوا (تم دمج المواضيع المتشابهه)
ن
26-11-2007 | 06:39 PM
n
26-11-2007 | 07:15 PM
يه اجل انا في واحد خطبني كان دين واخلاااق قبل سنتين ورديته بحجة انه شكله ماعجبني
والا الان مانخطبت فااحس انها عقوبه لي من الله لاني رديت انسان دين
ادعولي بنااات اني اتزوج
والا الان مانخطبت فااحس انها عقوبه لي من الله لاني رديت انسان دين
ادعولي بنااات اني اتزوج
:
26-11-2007 | 08:56 PM
انا احس بفراغ كبير في حيااتي
رغم اني اشتغل بس احس شئ ناقصني
ونفسيتي تعبانه دووووم مادري شو فيني
احيانا افكر بتكوين عائله مع شخص اللي اتمناااه
واحيانا اتراجع ويصيبني خووف من الزواج تعبت من نفسي
مب عايبني شئ ابدا ولا يرضيني اي شئ :(
حبيت افضفض باللي قلبي السمووحة ومشكوره عالموضوع غاليتي
رغم اني اشتغل بس احس شئ ناقصني
ونفسيتي تعبانه دووووم مادري شو فيني
احيانا افكر بتكوين عائله مع شخص اللي اتمناااه
واحيانا اتراجع ويصيبني خووف من الزواج تعبت من نفسي
مب عايبني شئ ابدا ولا يرضيني اي شئ :(
حبيت افضفض باللي قلبي السمووحة ومشكوره عالموضوع غاليتي
ب
26-11-2007 | 09:22 PM
:.:حوريه:.:;4687766:
انا احس بفراغ كبير في حيااتي
رغم اني اشتغل بس احس شئ ناقصني
ونفسيتي تعبانه دووووم مادري شو فيني
احيانا افكر بتكوين عائله مع شخص اللي اتمناااه
واحيانا اتراجع ويصيبني خووف من الزواج تعبت من نفسي
مب عايبني شئ ابدا ولا يرضيني اي شئ :(
حبيت افضفض باللي قلبي السمووحة ومشكوره عالموضوع غاليتي
سبحان الله نفس حالتي مايعجبني العجب
زين خواتي اشرايكم نتعرف على بعض ااكثر يعني كل وحده تقول لنا هي م:shiny:ن وين وعمرها وتشتغل ولا بطاليه ههههه يعني اي شي عنها عشان نعرف بعض اكثر اشرايكم
ا
26-11-2007 | 09:28 PM
الله يكون بالعون
أ
26-11-2007 | 11:40 PM
يارب ترزق جميع بنات عروس بالزوج الصالح ياااااااااااااااااااااااااااارب وتملى حياتهم بالسعاده والخير انشالله
وانشالله كل وحده تاخذ اللي فبالها ويارب تتيسر امور كل وحده فينا سوا كانت فالعمل او الزوج الصالح
""اللهم لا تذرني فردا وانت خير الوارثيين""ترانا يابنات كلنا فالهوا سوا اتخرجنا وقعدنا فالبيت بس ما نقول غير الله يصبرنا ويفرجها علينا جميعا
والحمدلله على كل حال
وانشالله كل وحده تاخذ اللي فبالها ويارب تتيسر امور كل وحده فينا سوا كانت فالعمل او الزوج الصالح
""اللهم لا تذرني فردا وانت خير الوارثيين""ترانا يابنات كلنا فالهوا سوا اتخرجنا وقعدنا فالبيت بس ما نقول غير الله يصبرنا ويفرجها علينا جميعا
والحمدلله على كل حال
d
27-11-2007 | 01:11 AM
NEW SOUL;4683371:
يابنات مااقول إلا الله يفرجها علينا ويفرح قلوب امهاتنا وابوانا فينا..
موضوع حلو اختي..علشان البنات يدرون ان فيه مثلهم كثير
البنت مسكينه يكون عليها ضغط اجتماعي ونفسي..بسبب مسألة الزواج
انا انخطب..بس لحد الآن ماجاني الرجال اللي ارتاح له..واحس انه زوج المستقبل..
الزواج..رزق متى ماجا ..يتم مثل الموت..
لكن المشكلة الناس وش يفهههم مع انهم آخر من افكر فيه...افكر في امي وابوي واخواني ودي يفرحون فيني
تخرجت ومالقيت وظيفة والحمد لله على كل حال...والفراغ ذابحني..قاتلني..والأفكار ..مره اتغلب عليها وترجع نفسيتي حلوه مثل اول والحين في هذي الفتره احس اني تغيرت اخاف افقد صبري..اخاف اني ماارضى بقضاء الله وقدره واجزع..ابي ارضى بتدبير الله وقسمته..ومااخاف..
البنت..في مجتمعنا ياتتوظف ياتدرس ياتتزوج..وإذا كانت عاطله من هذي الثلاثة امور..الله يعينها..
الله يفرجها علينا..الحمد لله مانقصنا شيء..بس هذا رزق بيد رب العالمين..وجعلنا من اللي يصبرون وينولون بإذن الله..
بنات..ودي نتكلم كيف نقضي وقتنا فراغنا..احس تعبت..عندي طاقه..ودي اشتغل..اسوي شيء..بس مافيه فرصه ولو حاولت مافيه نصيب..
انا ابي اسوي شيء في حياتي وماصير رهينة للتفكير في الزواج..متى مايجي يجي بإذن الله مفوضه امري لله..
ولايهمني شيء ..ست سنوات من تخرجت ولاحصلت لي وظيفه..وعمري 26سنه..بس اللي يبرد على قلبي كلام للداعيه ماادري شسمها نسيت..بس عائلته المحارب..تقول البنت لاتقبل بأي واحد بس علشان تتخلص من لقب عانس او بسبب ضغط المجتمع..والخوف من العنوسه..تتزوج من ترضى دينه وخلقه..يعني لو يجيك واحد يشرب مسكرات..عنوستك افضل لك من العذاب اللي بتشوفينه مع هالرجل..
بنات ادري كلام متشعب كثيييييييييير
بس فعلاً انا محتاجه للفضفضه..
احياناً اخاف..احيانا مافيه احسن مني..متقلبه..
الله يرزقنا جميعاً بالرجال الصالحين..يارب...
[GLOW="FFFFCC"]
حبيبة قلبى ليه متدوريش على شغل يشغل فراغك انالما اتخرجت كنت حاسة باكتئاب ميتوصفش بقيت اصوت لماما عشان تشوفلى شغل حتى ف بداية الشغل كنت متاخده من الناس لكن بعد كده عملت علاقات وغيرت الوجوه وبقيت اقعد مع العوانس اللى زيى ههههههه يصبرونى واصبرهم ههههههه
ولو مالقيتش شغل حاولى تعملى بحاجه تفيدك ف البيت يعنى مثلا اعملى اعقاد خرز او اشتغلى الطرح والعبايات او ارسمى على الزجاج وياحبذا لو تاجرتى فيهم ده هيشغل وقتك ويعمل علاقات جديده
وربنا يكرمك ويكرمنا وابقى طمنينى عليكى[/GLOW]dony:flower:
س
27-11-2007 | 01:14 AM
ربنا افرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا...ربنا اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك..ربنا ظلمنا انفسنا فان لم تغفر لنا وترحمنا لنكون من الخاسرين....
م
27-11-2007 | 01:19 AM
ياارحم الراحمين
ياارحم الراحمين
ياارحم الراحمين
اللهم ارزقني انا وجميع بنات المسلمين والمسلمات بازواج صالحين واجعل بيننا الموده والرحمه والسكينه والطمئنينه والاستقرار والراحه معهم وارزقنا منهم بالذريات الصالحه الطيبه الباره التقيه النقيه ياارحم الراحمين يارب ياوهاب
اللهم آمين
اكثرررررررررررررو من الدعاء والاستغفار
ياارحم الراحمين
ياارحم الراحمين
اللهم ارزقني انا وجميع بنات المسلمين والمسلمات بازواج صالحين واجعل بيننا الموده والرحمه والسكينه والطمئنينه والاستقرار والراحه معهم وارزقنا منهم بالذريات الصالحه الطيبه الباره التقيه النقيه ياارحم الراحمين يارب ياوهاب
اللهم آمين
اكثرررررررررررررو من الدعاء والاستغفار
d
27-11-2007 | 01:20 AM
نسرينا_67;4687389:
السلام عليكم..
معاكم يا بنات حتى يفرجها ربنا..
من شوية و انا اقرا الموضوع اقول ..اخخخخخخخخخخخخخخخ يا لاني جيتي على الوتر الحساس
خصوصا اني عندي حالة ملل رهيبة..يا جماعة حتى خناقات المتجوزين فيها متعة لكن العزابية لهم الله
بس بيني وب ينكم ساعات بقول بلا جواز بلا وجع قلب..
خصوصا اني شايفة اختي بتصحى من الفجر تصحي العيال و تحضر فطار و تبعتهم للمدارس و بالليل
تذاكر لهم و تعصب معاهم و بتقول كان مالي بعدما كانت بتحمل بعيل واحد..
يعني ان شاء الله هتعيدو مشوار الطفولة من اول وجديد و اللي مالهاش في الدراسة هتعيد مذاكرة من اولى ابتدائي ههههههههه..
لكن بيني و بينكم انا مشتاقة للسكن و اني يبقالي كيان خاص و بيت حرة فيه ..
ويبقالي اطفال حلوين و قمامير بقول بنتين وولدين يااااااااااااااااااااااااااااااااااارب..
و يديني الصحة عشان اعرف اربيهم
ادعولي يا بنات امانة عليكم انا صار عمري ثلاثين و شرطة اهئ اهئ
[GLOW="FFFFCC"]بس برضه يانسرينا حتى انشغال المتزوجين انشغال حلو استقرار كفاية انك تشيلى ضناكى بين اديكى ويقولك ياماماويجرى عليكى ويتلهف لو بعدتى عنه
انتى عارفه انا نفسى اتجوز عشان الخلفه اكتر من الجواز نفسه هههههههه الجواز بالنسبة لى وسيلة وليس غاية ههههههه نفسى ابقى ام اشتقت للامومة جداااااااااا
ربنا يكرمك يانسرينا ويكرم البنات ويكرمنى يارب[/GLOW]
Dony:flower:
d
27-11-2007 | 01:24 AM
ازهار عمري;4687534:
يه اجل انا في واحد خطبني كان دين واخلاااق قبل سنتين ورديته بحجة انه شكله ماعجبني
والا الان مانخطبت فااحس انها عقوبه لي من الله لاني رديت انسان دين
ادعولي بنااات اني اتزوج
[GLOW="FFFFCC"]
عموما هو مش من نصيبك واتعلمى من الموقف ده وبعدين انتى لازم تتقبليه الدين قال كده يعنى انتى مغلطيش
مش الدين لزم القبول ما بين الطرفين ! اذا انتى مغلطتيش
سيبيها على الله نصيبك جاى جاى ازهار وان شاء الله حياتك تبقى كلها ازهار[/GLOW]
Dony:flower::flower::flower::flower:
d
27-11-2007 | 01:32 AM
:.:حوريه:.:;4687766:
انا احس بفراغ كبير في حيااتي
رغم اني اشتغل بس احس شئ ناقصني
ونفسيتي تعبانه دووووم مادري شو فيني
احيانا افكر بتكوين عائله مع شخص اللي اتمناااه
واحيانا اتراجع ويصيبني خووف من الزواج تعبت من نفسي
مب عايبني شئ ابدا ولا يرضيني اي شئ :(
حبيت افضفض باللي قلبي السمووحة ومشكوره عالموضوع غاليتي
بنـت بـلادي;4687875:
سبحان الله نفس حالتي مايعجبني العجب
زين خواتي اشرايكم نتعرف على بعض ااكثر يعني كل وحده تقول لنا هي م:shiny:ن وين وعمرها وتشتغل ولا بطاليه ههههه يعني اي شي عنها عشان نعرف بعض اكثر اشرايكم
[GLOW="FFFFCC"]حورية
دى سنة الحياة اننا نشتاق للزواج لانه بالفطرة نفسنا تنقص بدونه وتشعر بالضيق وصدقينى اول ما نصيبك يجى هتحسى بانشراح ف قلبك وتفرحى ومتحسيش باى خوف ان شاء الله نفرح بيكى عن قريب[/GLOW]
[GLOW="FFFFCC"]بنت بلادى
ربنا يفك ضيقك يارب
فكرتك حلوة اننا تعرف على بعض
انا دونى 24 سنة بشتغل فى الحكومة
ومستنيا الفرج ههههه
ربنا يكرمنا عن قريب[/GLOW]DONY:flower::flower:
L
27-11-2007 | 02:21 AM
[GRADE="DC143C 32CD32 FF7F50 FF1493 4169E1"]نورة المزيونة:
NEW SOUL:
حمامة البحرين:
نسرينا_67:
أزهار عمرى:
حورية:
بنت بلادى:
أحلام فتاة:
علوية الحلوة:
DONY??:
فراشة القنديل:
مسك*:[/GRADE]

NEW SOUL:
حمامة البحرين:
نسرينا_67:
أزهار عمرى:
حورية:
بنت بلادى:
أحلام فتاة:
علوية الحلوة:
DONY??:
فراشة القنديل:
مسك*:[/GRADE]

N
27-11-2007 | 02:37 AM
جزاك الله خير يا dony>>>بحثت عن وظائف كثيره بس الحمد لله مافيه نصيب والرزق على الله..انا الحمد لله بخير بس ابي اشتغل اشغل فراغي اشوف الناس اطلع..والحمد لله على كل حال.
اختي lany
وبشر الصابرين
مشكورة على هالرد ماتتصورين كيف اثر فيني عسى الله يفرحنا بالزوج الصالح..ويوفقنا جميعاً في الدنيا والآخرة..
وبعدين يابنات...صدق الزواج سكن وطمأنينه...بس لاننسى الرضا بقضاء الله وقدره..كلنا عباد لله واقداره تجري علينا وماندري يمكن كل تأخيره فيها خيره..
ولنتفائل بأن الجاي احسن بإذن الله...
الله يصبرنا ويرضينا بقضائه
لي عوده
اختي lany
وبشر الصابرين
مشكورة على هالرد ماتتصورين كيف اثر فيني عسى الله يفرحنا بالزوج الصالح..ويوفقنا جميعاً في الدنيا والآخرة..
وبعدين يابنات...صدق الزواج سكن وطمأنينه...بس لاننسى الرضا بقضاء الله وقدره..كلنا عباد لله واقداره تجري علينا وماندري يمكن كل تأخيره فيها خيره..
ولنتفائل بأن الجاي احسن بإذن الله...
الله يصبرنا ويرضينا بقضائه
لي عوده
d
27-11-2007 | 02:42 AM
NEW SOUL;4689462:
جزاك الله خير يا dony>>>بحثت عن وظائف كثيره بس الحمد لله مافيه نصيب والرزق على الله..انا الحمد لله بخير بس ابي اشتغل اشغل فراغي اشوف الناس اطلع..والحمد لله على كل حال.
اختي lany
وبشر الصابرين
مشكورة على هالرد ماتتصورين كيف اثر فيني عسى الله يفرحنا بالزوج الصالح..ويوفقنا جميعاً في الدنيا والآخرة..
وبعدين يابنات...صدق الزواج سكن وطمأنينه...بس لاننسى الرضا بقضاء الله وقدره..كلنا عباد لله واقداره تجري علينا وماندري يمكن كل تأخيره فيها خيره..
ولنتفائل بأن الجاي احسن بإذن الله...
الله يصبرنا ويرضينا بقضائه
لي عوده
عاقلة يا new soul
ربنا يكملك بعقلك ويهديكى ويطمنى عليكى عن قريب ويعوض صبرك وصبرنا خير ياحبيبة قلبى
م
27-11-2007 | 11:42 AM
انا مع الاخت فراشة القنديل تعبت من الاسئلة الي الاقيها وين ما رحت وفي كل مناسبه الزواج وليش ما تزوجتي وليش لحد الحين ما انخطبتي حتى صرت اتضايق من الموضوع وسد نفسي عن الزواج
م
27-11-2007 | 12:20 PM
الله يكون بعوننا يابنات ويحقق كل الامانى,والله انا عمرى ماكنت اخاف من عدم زواج ولاغيره لكن من يوم اختى واهى التؤام انخطبت والناس مب تاركتنى بحالى ليش ؟وماشى خطاب؟ ومن هاالاسئله لين كرهت حتى الخرجه من البيت,مع انى والله احب اختى موووت وفرحانه لها الله يسعدها,بس كله من حكى الناس الله يكفينا شرهم وانا عمرى 22 وحاسه نفسى عيييوز الشباب,الله كريييييييييم مالنا الا الصبر وكله نصيب والله والحمدلله ع الصحه والعافيه ولمه الاهل حوالينا ربى يسعدكن ويرزقكن كل الخير
n
27-11-2007 | 09:50 PM
dony???;4689171:
[GLOW="FFFFCC"]
عموما هو مش من نصيبك واتعلمى من الموقف ده وبعدين انتى لازم تتقبليه الدين قال كده يعنى انتى مغلطيش
مش الدين لزم القبول ما بين الطرفين ! اذا انتى مغلطتيش
سيبيها على الله نصيبك جاى جاى ازهار وان شاء الله حياتك تبقى كلها ازهار[/GLOW]
Dony:flower::flower::flower::flower:
اكيد تعلمت من هالموقف
تسلمين الله يعينا ويوغفنا جميعا
ح
27-11-2007 | 10:46 PM
dony???;4676173:
[SIZE="4"][GLOW="FFCCCC"]اذا سأبتدى بسؤالى
يابنات انا عمرى24 سنة وضيعت الكثير من الفرص (العرسان)
وذلك لعدم احساسى ناحيتهم بالقبول وانما احساسى تجاههم يمتلىء بالنفور
والآن قل العرسان وتفسير الناس لذلك هو انه لأنى اتعزز فى نظرهم واتدلل وارفض العرسان والكل الآن ينظر لى نظرة الشماتة
فهل اخطأت حين رفضت من لا أشعر تجاهه بالقبول ...
أنا استندت فى رفضى الى ان الدين يقر ويلزم القبول من الطرفين حتى يتمكن كلا منهم من اداء واجباته وأخذ حقوقه
كم اشتقت للأمومة .....
ماذا افعل[/GLOW]
تعرفي لما قرأت مشاركتك احسست أنى تفكيرك يقرب لتفكيري
لانى اللى حصل معاكى حصل معايا بس مع شوية اختلافات انا اتقدم لى شخص مناسب
من كل النواحى وماما كانت موافقة ومرحبة بيه لابعد الحدود وانا مكنتش حاسة بقبول ناحيته
وكنت حاسة انه مش انسان طموح ولا يقدر يتحمل المسئولية وبالتالى رفضته رفض تام
وبعدها بفترة بسيطة اتقدم لى شخص اخر وكنت الصراحة مرحبة بيه اوى بس ماما كانت شايفة انه
مش مناسب خالص وبعد سنة ونص خطوبة اكتشفت كل عيوبه وانفصلنا بعد مشاكل كتير
المشكلة انى ماما كل شوية تقعد تفكرنى انى غلطت وانى ضيعت سنتين من عمرى
واللى زاد الطين بلة زى ما بيقولوا أنى العريس اللى رفضته سافر الكويت يشتغل
وطبعا بقي انتوا عارفين الضغط العصبي اللى عايشة فيه من ناحية ماما
كل شوية تفكرنى انى غلطت وانى خبرتها في الدنيا اكبر منى وانى فرصتى في الزواج
خلاص انتهت زى ما بتقول رغم انى لسه مكملش 23 سنة بس بجد حاسة انى عجزت [/SIZE]
ح
27-11-2007 | 10:50 PM
ازهار عمري;4687534:
يه اجل انا في واحد خطبني كان دين واخلاااق قبل سنتين ورديته بحجة انه شكله ماعجبني
والا الان مانخطبت فااحس انها عقوبه لي من الله لاني رديت انسان دين
ادعولي بنااات اني اتزوج
الله يرزقك الزوج الصالح ويعوض عليكي