رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
ع
أجمل ايام العمر;10203649:
ازيك يا دودو و ازاى سمسمة ...؟؟؟

والله الاكتئاب جى من التقل و انى بقيت على طول مش بقدر اخد نفسى و نفسى مكتوم من اقل مجهود :ss:

معلش يا هدهد الشهور الاخيرة بتبقى كده
وكمان معاك حمل والدنيا حر فصبري ربنا يقومك بالسلامة
ان شاء الله وحتبقى زكريات وحتقولي كنت في رااااحة :D
ع
سلاااااااااااااااااام بقى علشان الحق اخلص
ع
يا حبيبي اول يوم مبرووووك يا سمسم والله يكون في عونك برده مش عارفه ازي ممكن اليوم ده يعدي عليا
أ
كل سنة و انتوا طيبين يا سمسم ...

عقبال ما توديه الجامعة ان شاء الله

ازيك يا هوبا و ازاى ندى ..؟؟
ع
الحمد لله يا هدي كويسين بس مهدوووووده وعايزه انام بس مستنيه جوزي يتصل عاااا
ع
نهي الصور مش حلوه لما اصور ندي صوره حلوه هحطها في التوقيع ان شاء الله
وربنا يخليكي يا قمر عاي ذوقك
r
اخص عليكي يا هبة بنتك ما شاء الله زي القمر و الله الصور جميلة يا وحشة انتي ليه بتقولي كدة تخص عليكي مستنين الصورة يا هبة حطيها و الناس تشهد عليكي انك ظالمة
E
صباح الخير يا نايمين يا كسلانيييييييييييييين
انا عندي حمووووووووووووووضة مش قادرة اتسحرت رز بلبن ومش قادرة من الحمشو بقى هموت فكرتني بايام الحمل هههههههههههههههه
E
roslish;10201874:
افشتك !! ازيك يا ايمان عاملة ايه

ههههههههه ايه يا بنتي ده انتي بتدخلي اول ما انا بقوم ولا ايه
انا مابقتش بعرف اقعد خالص لان معاذ باشا مابقاش بينام بالنهار خاااااااااااااااااالص ولو نام بصحيه بعد نص ساعة بالكتير عشان ننام بالليل بدري
ومش بلاقي نفسي بقى غير في الوقت ده بتاع الصبح وهو وابوه نايمين
دمااااااااااااغ
UMM MOAZ;10203345:
هوبا ..........و الله انا الشجعني ان ماما هي صاحبت الحضانه و اخواتي بيساعدوها........بس معاذ كانه مش معاهم يعني هو في الكلاس بتاعه و مع التيتشر بتاعته .......اول شهر طبعا معاذ كان بيعيط طول الوقت.كانت اوصله الحضانهو ماما تقولي اتفضلي امشي عشان متضعفيش ادامه و تعالي بعد ساعه خديه و بعد كده بعد سعتين و بعد كده تلاته.الحمد لله دلوقتي بيبقي مبسوط و هو رايح و لله الحمد و بيعد من الساعه 9 الي الساعه 1 .......الحمد لله.........عقبال معاذ و ندي و باقي الاطفال

يا عسل ما شاء الله ربنا يحميه يارب ويحفظه ويهديه
انا برضو اختي عندها حضانة بس بعيييييييييدة اوي عننا وماينفعش ابدا اودي معاذ فيها الطريق هيبقى بعيد اوي وصعب
بس فيه حضانة قريبة مننا بقى جميلة اوي واسلامية هو عمي المسئول عنها ان شاء الله هودي معاذ فيها بس المشكلة بقى مش بياخدو اقل من 4 سنين وانا بفكر اني اودي معاذ ان شاء الله لو حملت دلوقتي او على السنة الجاية
ربنا يسر الخير ان شاء الله
أجمل ايام العمر;10202941:
انا جبت للولى حبيبتى طقم حلو قووووووووووووى ما شاء الله كان نازل من 380 ل 190 بس حلو قوى و يستاهل بجد من لفلى :)

يا كميلة
مبروك عليها الطقم عقبال ما تلبسه وتدوبه يااااااااااااااااااارب
أم عمرومنة;10204008:
السلام عليكم يا حلووووين ايه الاخبار
قلت امسي قبل ما انشغل ورايا مكوة كتير
بكرة اول يوم لعمر في المدرسة وشغالة تحضير
في حاجته وعلشان انا كمان حوديه اول يوم
ربنا يقويني واصحى بدرررررررررري


ام عمر كل سنة وانتي طيبة
ربنا يعينك على الصحيان بدري والمذاكرة
رجعت ريما لعادتها القديمة وهترجعي زي الاول وتنامي وتصحي بدري ههههههههههههههههه
h
ايمان شايفاكي تحت ..ازيك ياقمر وصاحية بدري وللا منمتيش؟
E
الحمد لله يا هبه تمام
وحشتيني ازيك وازي حمادة
انا يا ستي نايمة الساعة 10 وصحيت 2 ومانمتش تاني مش جاي لي نوم
انتي بقى ايه اللي مصحيكي اكييييد حمادة
h
الحمدلله ياقمر ومحمد تمام الحمدلله..انا صاحيه برضه مش جايلي نوم رغم ان محمد نايم بسمش عارفه مالي كده
E
أوجه اللعب المختلفة



يعتبر اللّعب ثمرة الطّفولة، عندما تتمّ الإجابة على الأسئلة التّالية: كيف، وماذا ولماذا ومن؟


إنّ اللّعب هو عمل الأطفال. فهو المختبر الّذي يتعلّم عبره الأطفال كيفيّة سير العالم وهويّتهم ومستقبلهم و ما هي الأمور المسموحة والممنوعة. .

لكن اللّعب له أوجه متعدّدة أكانت على مستوى أسلوبه أو تأثيراته. إن راقبت عن كثب بعض أنواع اللّعب المختلفة يمكنك النّظر إلى العالم عبر عيني طفلك.

اللّعب الرّمزي

اللّعب المتوازي

اللّعب الخيالي

اللّعب التّعاوني





اللّعب الرّمزي

بالنّسبة إلى الطفل أو الولد، ليست القطعة إلاّ قطعة فحسب. إن امتلك أكثر من قطعة، يمكنه أن يكدّسها أو يفرّقها. لكن ما إن يبلغ السّنة الثّانية من العمر حتّى يبدأ باستعمال القطع لمزيد من الأغراض. فقد يرى فيها منزل أو سيّارة إلخ.

تغدو الألعاب رموزاً لأغراض أخرى. قد تحاول طفلتك أن تطعم دميتها وكأنّها طفل بدورها. يمكنك حتّى ملاحظة انّها تحمل دميتها بالطّريقة نفسها التي كنت تحملينها بها.

يظهرهذا النّوع من التّمثيل الرّمزي إلى أيّ مدى تطوّر دماغها. هذا ما يحضّرها ويساعدها على تخطّي أحداث تثير الذعر. يمكن مثلاً لطبيب أطفال يريد فحص أذني طفلتك بحثاً عن التهاب أن يبدأ ب"فحص" أذني الدّمية الموجودة معها. هذا يسمح للطفل ان تستبق ما سيحصل لها ممّا سيخفف من قلقها.

اللّعب الموازي

يحتاج الأطفال إلى شركاء في اللّعب لكن طريقة لعبهم تختلف عن طريقة لعب الكبار. اعطي مثلاّ لطفلين يبلغان سنة ونصف من العمر الألعاب نفسها في الغرفة ذاتها، فتلاحظين أنّهما لا يبديان اهتماماً كبيراً ببعضهما البعض.

لكن إن راقبتهما عن كثب، تلاحظين إن اختار أحدهما شاحنة يقوم الآخر بتقليده. إن نظر الأوّل إلى الشّاحنة وقال، "كلاّ" (وهي الكلمة المفضّلة لدى الأطفال) سيقوم الآخر على الأرجح بتقليده أيضاً. إن تطوّرالأطفال بشكل يسمح لهم بالتّعبير عن نفسهم عبر الكلمات، قد تسمعينهم يتحدّثون لكن بعبارات غير منطقيّة. " يركب الجرو في السّيّارة" " "إنّها شاحنة كبيرة، هل يشعر الجرو بالجوع؟" " " شاحنتي: فروم فروم!"

تلك كانت أمثلة عن اللّعب الموازي. فخلافاً للأبناء الأكبر سنّاً والذين يتفاعلون ويتواصلون بشكل مباشر، يراقب الأطفال سلوك الآخرين. ويشكّل اللّعب الموازي الخطوة الأولى نحو إنشاء العلاقات الإجتماعيّة المتينة خارج إطار العائلة. فالشّركاء في اللّعب الموازي يشكّلون أوّل أصدقاء طفلك.

اللّعب الخيالي

ليس الخط الفاصل ما بين الواقع والخيال واضحاً بالنّسبة إلى الأطفال. قد يحارب طفل أكبر سنّاً على وشك أن يدخل المدرسة التّنانين أو قد يدّعي الطّيران حتّى بلوغ القمر، من دون أن يغادر غرفته حتّى. إن أردت بناء حصن لطفل في هذا العمر، كلّ ما تحتاجين إليه هو كرسيين وبطّانية موضوعة فوقهما. للّعب الخيالي أهداف متعدّدة كما يتخطّى حدود اللّعب العادي. فهو يسمح لطفلك باكتشاف أفكار جديدة واختبار الحياة من منظار مختلف.

ابتداءً من العام الثّالث، يتوسّع اللّعب الخيالي ليشمل رفاق خياليّين. وغالباً ما يقدم هؤلاء الأصدقاء على القيام بأمور لا يستطيع أو لا يجرؤ طفلك على القيام بها. قد يكون الصّديق الخيالي متطلّباً للغاية أو قد يتحدّث مع البالغين والأبناء الأكبر سنّاً بقلّة تهذيب. قد يكون لديه قوى سحريّة أوقوّة أو حكمة عظيمة. إنّها طريقة يتّبعها طفلك لاختبار الحياة من منظار آخر وللتّلاعب بمفهوم القوّة. كما أنّها طريقة لإلقاء اللّوم على شخص آخر عندما يوقع الطفل العصير على السّجّادة العجميّة مثلاً.

قد يشعر بعض الأهل بالقلق حيال الأصدقاء الخياليّين لكنه لا يوجد داع لذلك. بحسب الأبحاث الّتي قام بها الطّبيب "جيروم سينجر" Jerome Singer فإنّ الأطفال الّذين يبلغون سنّ الدخول إلى المدرسة والّذين يملكون أصدقاء وهميّين غالباً ما يتحلّون بخيال أكبر ويتمتّعون بحسن التّعبير عن ذاتهم مقارنة مع الأطفال الأخرين. فهم غالباً ما يشعرون بالسّرور ويتّفقون بشكل أفضل مع أصدقائهم في الصّف. وما يثير الإهتمام هو أنّ أغلبيّة هؤلاء الأطفال يقولون لأهلهم إنّهم يملكون أصدقاء وهميّين.

اللّعب التّعاوني

ينتقل الأطفال قبل الدّخول إلى المدرسة من العزلة واللّعب الموازي إلى اللّعب التّعاوني. في هذه المرحلة يتعلّم طفلك التّحكّم بمهارات إجتماعيّة جديدة ومهمّة مثل تقاسم الألعاب واللّعب بحسب الدّور وإطاعة القوانين والتّفاوض. وهذه الأمور كلّها جزء من سلوكيّات صعبة التّعلّم بالنّسبة لطفل. ففي النّهاية، يعتقد طفلك في هذه السّن أنّه أهمّ مركز في العالم!

التّشاطر

عندما يريد طفل في هذه المرحلة غرضاً ما، لا يحتمل فكرة إعطائه إلى شخص آخر. فتعلّم تشاطر الأغراض أمر معقّد بسبب الطرق التي نستخدم بها كلمة "تشاطر" والّتي تبعث على الالتباس.( فإن طُلب من طفلة مشاطرة ألعابها مثلا تحصل عليها بعد هنيهة. لكن إن طُلب منها أن تتشاطر الحلوى مع الآخرين، فهي لا تحصل عليها مجدّداً). من الأسهل على الأطفال تعلّم كيفيّة مشاطرة الأغراض إن قضوا وقتاً مع أهلهم يلعبون ألعاباً تقتضي منهم أن يعطوا غرضاً لأهلهم ومن ثمّ الحصول عليه مجدّداً.

اللّعب بالدّور

تكون رغبات الطفل في فترة ما قبل دخوله المدرسة ملحّة وآنيّة. فعندما يريدون أمراً ما، يريدون الحصول عليه فوراً! يتطلّب انتظار الدّور تأخير السّرور والشّعور بما يساور الآخرين من أحاسيس بسبب اللّعب. لكنّ العواطف الّتي يتعلّمها الأطفال في المنزل أو أثناء اللّعب الموازي قد تكون ذات منفعة كبرى.

إطاعة القوانين

يودّ جميع الأطفال أن يربحوا الآخرين في الألعاب الّتي يلعبونها. ستقوم غالبيتهم بكلّ ما في وسعها للرّبح، حتّى لو اقتضى الأمر بعض الغشّ. قد يغضّ البالغون النّظر عن هذا الأمر، لكن أصدقاءهم لن يفعلوا ممّا يؤدّي إلى تعلّم الطفل دروساً صعبة ومهمّة حول أهمّيّة اتّباع القوانين.

التّفاوض

من يلعب أولاً؟ كيف تُنتقى اللّعبة الأولى؟ من يلعب دور النّائب ومن يلعب دور العمدة؟ يتطلّب اللّعب التّعاوني من طفلك العطاء الذّاتي والحصول على عطاء الآخرين والتّسوية على ما يريد - وهي أمور صعبة للغاية بالنّسبة للطفل الّذي يخال نفسه مركز العالم. لكن ما إن يستطيع طفلك التّفاوض والتّشاطر واللّعب بالدّور واتّباع القوانين حتى يكون قد أحرز تقدّماً كبيراً نحو طريق الدّخول إلى المدرسة ومن ثمّ مهجع الثّانويّة وأخيراً غرفة المجلس في الشّركة.

لذا راقبي طفلك اثناء اللّعب. فبهذه الطّريقة تعرفين مدى تطوّره الإجتماعي وقدراته على التّفكير أيضاً. فضلاً عن ذلك فإنّ مراقبته ممتعة للغاية.
E
انا مشكلة معاذ بقى انه مابيلعبش باي لعب خاااااااااااااااااااالص
مش بيلعب غير فيا وبس لما خلاص هموت واجيب له بيبي ههههههههههههههههههه
E
ليه يا هبه بتفكري في مييييييييييييييييين
اعتررررررفي
ههههههههههههههه
E
هبه شكلك قمتي

انا هقوم بقى انام لي ساعة قبل معاذ ما يصحى
سلام بوسي لي حمادة بقى

نهىىىىىىىىىىىى عارفة انك هتدخلي اول ما اقوم ههههههههههههههه
ش
السلام عليكم
ازيكم يا قمرات؟
وحشتووووونى جداااااااااا

عاملين ايه في رمضان؟
ع
ازيكم حد هناااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
t
ازيكم يا امهات ياريت الاقى حد اقاعد كل ما اجى الاقيكم مشيتوا
ايمان
ازيك وازى معاذ الشقى انا محمد بيضرب ابوه بالعصايه عارفه الريشة بتاعت التراب ديه محمد عارف مكانها يجيبها ويضرب بيه ابوه انا مش مهم اللى يلاقيه ادامه بحس انه بيفرغ طاقته ههههههههه
شوشو
عاملة ايه وعمر اخباره ايه بقالى كتييييييير مشفتوش وحشنى جددددددددا
أ
*Om Mo3az*;10205792:
صباح الخير يا نايمين يا كسلانيييييييييييييين
انا عندي حمووووووووووووووضة مش قادرة اتسحرت رز بلبن ومش قادرة من الحمشو بقى هموت فكرتني بايام الحمل هههههههههههههههه


سلامتك يا ايمان الف سلامة

لما تجيلك حموضة اشربى لبن ساقع او كلى خيار و زبادى هتخف كتير ان شاء الله



*Om Mo3az*;10205804:


يا كميلة
مبروك عليها الطقم عقبال ما تلبسه وتدوبه يااااااااااااااااااارب





آميييييييييييييييييييييين


*Om Mo3az*;10205851:
انا مشكلة معاذ بقى انه مابيلعبش باي لعب خاااااااااااااااااااالص
مش بيلعب غير فيا وبس لما خلاص هموت واجيب له بيبي ههههههههههههههههههه



ههههههههههههه

انتى عارفة صاحبتى لسه مخلفة من ايام عندها اختها عندها ول وبنت توأم فى سن معاذ بتقوللى من ساعة ما رجعت ببنتى بيت ماما و هم مش سامعينلهم حس

متنحين للبنوتة الغصيرة و ملهييين فيها و عمالين يفعصوا فيها

و البنت من يوم ما اتولدت مش عايزة تصحى ولا حتى بعد تفعيص العيال فيها

يادوب تصحى ترضع و تنام

وصاخبتى بتقوللى انا قلقانة من كتر النوم

قلتلها احمدى ربنا :D


شهيدة;10206020:
السلام عليكم
ازيكم يا قمرات؟
وحشتووووونى جداااااااااا

عاملين ايه في رمضان؟



و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ازيك يا شهيدة ...؟؟

و ازاى عمورة ..؟؟؟

يارب تكون والدتك احسن دلوقتى ... طمنينى عليها ...


hoba555;10206403:
ازيكم حد هناااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



انا هناااااااااااااااااااااا :D
X