رابطة امهات واطفال مصر لشهر رمضان المعظم"كل عام وانتم الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم"

"أم حمودى وفلة" 21-08-2009 1,289 رد 58,718 مشاهدة
E
roslish;10199991:
لا يا ايماااان انا هنا اهه و الله :) سبحان الله و الله يا بنتي لسة قبل ما اصلي الفجر بقول فينها البنت دي و كنت ناوية اسال و الله بائي البنات عليكي :) ازيك يا جميل و حشتيني و الله يا ايمان معاذ عامل ايه؟

شفتي بقى انتي قمتي اول ما انا مشيت
انا قمت عملت رز بلبن وبعد كده نمت ساعة لحد معاذ ما صحي

انتي وحشتيني اكتر والله يا نهى معاذ كويس ياختي الحمدلله زي ماهو مابيبطلش شقاوة
ابن اخت اسماء اسمه بلطجي في العيلة معاذ بقى اسمه خرابة ههههههههههههههه
بجد كل لما يقعد مع حد في العيلة شوية يطلع عليه اسم خرابة ده وفعلا اسم على مسمى والله هههههههههههههه
ربنا يهديهم
roslish;10200010:
ايه ده لا يا بنتي انا لسة زي ما انا!! الحمد لله بنام علي 10 كدة و بنصحي علي 3 و نص نشرب و ناكل حاجة في السريع و نصلي الفجر و ننام تاني لحد 7 و نص كدة :) عيب عليكي ي ايمان انا اسهر انا!! لااااااااا و الف لاااااا ده انا اول واحدة في حزب النوم يا بنتي :) اديكي انضميتي اهه للحزب عقبال البائي بئة :)

ااااه بحسب غيرتي نظامك
بجد الصحيان بدري جمييييييييييييل اوي نفسي استمر على كده بعد رمضان كمان بس المشكلة بقى ان جوزي اصلا بيصحى الضهر ولما انا ومعاذ بنصحى بدري مش بيعرف ينام مننا هههههههههههههه
UMM MOAZ;10200430:
ازايكم يا حلوين وحشتوني كتير كتير.................ايمان ده السن بتاع الحدف ورمي الحاجه من البلكونه و كده يعني........المهم يكون عندك ساعات برود اعصاب و كانك مش شايفاه و ساعات تعقبيه بس بالضرب....و انا بدات اودي معاذ حضانه عشان يعرف زاي يتعامل مع الاطفال.........

ازيك يا حنان عاملة ايه وميزو العسل اخباره ايه
والله بعمل كده اوقات بضربه على ايده واقول له كده كخ واوقات ازعق له جامد واكشر بس هو مش بيتغير برضو وشوية ويعمل نفس الحركة تاني واوقات يشوط فيا زي ما بيشوط الكورة كده هههههههههه
ربنا يهديه يا رب

ما شاء الله كويس انك وديتي معاذ حضانة عشان تتفرغي للبيبي الجديد ان شاء الله
وايه اخباره بقى هناك مع الاطفال
أم عمرومنة;10200906:
انت بتتكلمي بالظبط عن ابن اختي الله يهديهم كان هاري عيالي ضرب وعض رغم
انهم اكبر منه بس ماشاء الله عليه دمه عسل
في العيلة مسمينه بلطجي هههههههههه وهى والله بتضربه لم بيعمل كده
بس الظاهر مش جايب نتيجة الضرب اطفال بقى وعايزين يثبتو شخصيتهم
اعملي بس زي هوبا مقالت وغيري نبرة صوتك وبصيلوه بحزم وعرفيه
ان كده مش حلو وغلط

ازيك يا اسماااااااااااااااء
والله بعمل كل معاه كل الطرق ومافيش حاجة جايبة نتيجة
ربنا يهديه يا رب

بقول لك ايه انتي رنيتي لي ؟
اصل لما رقم من بره رن عليا انا قلت اكيد دي اسماء ولما شحنت رنيت بس انتي مارنتيش احسن يكون مش انتي ولا حاجة
r
افشتك !! ازيك يا ايمان عاملة ايه
أ
انا جييييييييت .. هروح انام شوية وارجعلكم بعد الفطار ان شاء الله
r
هههههههههه و الله ضحكتيني...ماشي يا هدي نورتي البيت عموما يعني
r
صحيح يا بنات اجيب لبس لسلمي منين(الله يجازيكي يا سالي فتحتي نفسي علي اللبس و هغرم جوزي تاني :))
أ
يا بنتى انا اصلى عندى اكتئاب و بنام كتير قوى اليومين دول
أ
هاتيلها من لفلى يا نهى عنده حاجات حلوة قوووووووووى انا بيعجنى ذوقه جدا
أ
و مثل ماطلبت الاخت أمونة ..

نقلت لكم هاي الجدول بعمر الاربع شهور و 3 - 4 أسابيع ..

بسيط و حلو ..

و ارجو الاستفادة !




أ
قائمة الممنوعات والمسموحات ضمن أكل الطفل الرضيع من 4 شهور الى عمر سنة..ونبدا بالممنوع :



حليب الأبقار:
الحليب البقري المفروض ماياخذه الطفل قبل عمر سنه .. أولا لانه صعب الهضم وثانيا لانه لايحتوي على كمية كافية من المعادن اللي يحتاجها الطفل ومنها واهمها الحديد .. يعني بس بتنفخين البيبي على الفاضي




الزبادي:
مع ان الحليب البقري ممنوع, ممكن نعطي الطفل بعد عمر 7 او 8 شهور زبادي بس بشرط يكون سادة يعني مايكون
مضاف اليه فواكه لان الزبادي اللي عليه فواكه غالبا مايكون مضاف له سكر والسكر مو كويس للبيبي.. وكمان المفروض
يكون الزبادي كامل الدسم.. اعطاء الطفل زبادي قليل الدسم خطأ كبير تقع فيه كثير من الامهات .. لايعطى الطفل قبل عمر سنتين حليب او اي شي من مشتقاته قليل أو منزوع الدسم ..




السكر والملح:
لاتضاف ابدا لأكل الطفل .. بعض الأمهات تضيف سكر علشان البيبي يتقبل الأكل وهذا طبعا غلط




العسل:
وهذا أخطر شي .. المفروض ما نعطي الطفل قبل مايكمل سنه .. السبب: لوجود احياء دقيقة تسبب تسممات غذائية خطيرة.




الحمضيات:
داخل فيها البرتقال والطماطم مو ممنوعه ولا مسموحه

اللي اقصده ان الكثير يفضلون تجنب البرتقال وغيره من الحمضيات قبل عمر 7 شهور لانه قد يسبب الاسهال أو الحساسية أو طفح جلدي وخصوصا في منطقة البامبرز
بس لو جربتيها مع طفلك وماتحسس منها توكلي على الله وكملي لان الحمضيات غنية بفايتمين سي




البيض:
البيض لايعطي قبل عمر سنة.. ولكن ممكن تعطين بيبي بعمر7 او 8 شهور شوي من صفار البيض واخلطيه مع شوي ماء او حليب او اي سائل علشان مايلصق في سقف الحلق
ولكن بياض البيض لايعطى بتاتا
قبل عمر سنه. السبب: قد يسبب حساسية.




الجزر:
الكثير يفضل تجنب الجزر والسبانخ الى بعد عمر 8 شهور لوجود النترات فيه ..
السبب :
دكتورة بنتي قالت لي .. وعلى فكرها تقول الجزر اللي في العلب (اكل الاطفال) نسبة النترات فيه اقل من الجزر الطبيعي الفريش .. بس للأمانة الدكتوره مره كويسه وفي احسن مستشفيات امريكا




العصيرات:
يجب ان تكون طبيعية 100% ولاتتجاوز ال 100 مل في اليوم .. السبب: السؤال تشبع البيبي بسرعة وفائدتها أقل من لما تكون فواكه صحيحة




ونجي الحين للمسموح:
بالنسبة لولدي عمره 5 شهور قالت لي الدكتورة:
السيريال اللي يكون زي السيريلاك بس بالأرز-
تفاح -
موز -
كمثرى -
المشمش-
الخوخ-
افوكادو << مادري وش جابه معهم حتى انا استغربت سألتها قالت كويس بس لاتكثرين منه لانه دهني-
بطاطا حلوة -
القرع الامريكي اللي يكون طويل-
كوسة




هذا تقريبا الى عمر 8 شهور ...
أ
غذاء الطفل منذ الولادة حتى الشهر العاشر

الشهر الأول حتى الثالث:
رضاعة طبيعية وغالبا" ما يصل عدد الرضعات اليومية إلى ست رضعات كل أربع ساعات .

الشهر الرابع: متابعة الرضاعة الطبيعية بمعدل خمس إلى ست رضعات في اليوم مع إعطائه وجبات الحبوب المضاف إليها الحديد كالذرة والقمح والأرز . تعطى الحبوب عن طريق الملعقة بكميات صغيرة جدا" في البداية ثم تزداد تدريجيا".


الشهر الخامس والسادس :متابعة الرضاعة الطبيعيةمن أربع إلى خمس رضعات إضافة إلى إعطاءعصير الفواكه بكميات قليلةوتكون مخففةبالماء بالإضافة إلىالخضار المطبوخةوالمهروسة كالجزر والكوسا والبطاطا وكذلك الفواكه المهروسة كالتفاح والموز .

الشهر السابع :مواصلة الرضاعة الطبيعية إضافة إلى البدء في إعطاء صفار البيض المسلوق والزبادي،الدجاج واللحوم المسلوقة للطفل إضافة إلى البقوليات كالعدس والفاصوليا وذلك بعد نقعها في الماء قبل الطبخ مع الاستمرار في تقديم الخضراوات والفواكه.

الشهر الثامن حتى العاشر :متابعة الرضاعةوالإستمرار في إعطاء ما ذكر سابقا"مع زيادة الكميات حسب حاجة الطفل كما يمكن إطعامه البسكويت الغير محشي مع إضافة الزيوت النباتية بكميات صغيرة جدا" إلى طعامه . وبعد أن يتم السنة الأولى متابعة الرضاعة الطبيعية بالإضافة إلى كل ما سبق وإعطاء الطفل حليب البقر الطازج وبياض البيض وإعطائه طعام العائلة مع السمك


وبعد أن ينهي عامه الأول يجب ان تهتمي أكثر بغذائه مع مواصلة الرضاعة الطبيعية او الصناعية او هما معاً وهنا يبدأ في أكل السمك ولكن الا يكون مقليا بل مسلوق او مشوي والافضل المسلوق
r
يا سلام يا هدي يا بختك يا بلبلة هيبئة عندك ماما شاطرة مووووت
r
و الله يا هدي هشوف لفلي مع اني اشك اني الائي حاجة عدلة...اا عايزة طقم معتبر كدة...ده اول عيد يعدي علي سلمي :)
أ
roslish;10202746:
و الله يا هدي هشوف لفلي مع اني اشك اني الائي حاجة عدلة...اا عايزة طقم معتبر كدة...ده اول عيد يعدي علي سلمي :)



انا جبت للولى حبيبتى طقم حلو قووووووووووووى ما شاء الله كان نازل من 380 ل 190 بس حلو قوى و يستاهل بجد من لفلى :)
M
هوبا ..........و الله انا الشجعني ان ماما هي صاحبت الحضانه و اخواتي بيساعدوها........بس معاذ كانه مش معاهم يعني هو في الكلاس بتاعه و مع التيتشر بتاعته .......اول شهر طبعا معاذ كان بيعيط طول الوقت.كانت اوصله الحضانهو ماما تقولي اتفضلي امشي عشان متضعفيش ادامه و تعالي بعد ساعه خديه و بعد كده بعد سعتين و بعد كده تلاته.الحمد لله دلوقتي بيبقي مبسوط و هو رايح و لله الحمد و بيعد من الساعه 9 الي الساعه 1 .......الحمد لله.........عقبال معاذ و ندي و باقي الاطفال
ع
أمةالله;10197745:
مخدة مش قبل 6 شهور أو سنة

التوك برضه لو جامدة على راسها

الكيناكومب فيه كورتيزون فبلاش تستعمليه أصلا عن تجربة أحسن حاجة الفازلين ... ولو ظهرت تسلخات لا قدر الله استعملي ميبو كريم ده كريم مكوناته نباتية كلها وآمن تماما

الوسيلة بعد ما النفاس يخلص وقبل ما يحصل أي حاجة بينك وبين جوزك لأن أول ما النفاس يخلص انتي ممكن تحملي حتى لو بترضعي ... ومش بتوجع خالص يا بنتي والموضوع بيكون بسيط بس انتي زي كشف النسا كده متشديش نفسك

ربنا يبارك لك في سلمى الجميلة

قولي لنا بقى دلعها ايه؟؟

مى جزاك الله خيرا ياقمر على الرد

انا بقول لسلمى ياسمسمه:D
أجمل ايام العمر;10202480:
يا بنتى انا اصلى عندى اكتئاب و بنام كتير قوى اليومين دول

ليه بس ياهدى الاكتئاب الف سلامه عليكى ياجميل بلاش عشان

بلبله العسل
أجمل ايام العمر;10202941:
انا جبت للولى حبيبتى طقم حلو قووووووووووووى ما شاء الله كان نازل من 380 ل 190 بس حلو قوى و يستاهل بجد من لفلى :)

ماشاء الله مبروكين على نبيله وعقبال ماتلبسهم ان شاء الله

وتسلمى ياهدى على المعلومات الجميله
أ
UMM MOAZ;10203345:
هوبا ..........و الله انا الشجعني ان ماما هي صاحبت الحضانه و اخواتي بيساعدوها........بس معاذ كانه مش معاهم يعني هو في الكلاس بتاعه و مع التيتشر بتاعته .......اول شهر طبعا معاذ كان بيعيط طول الوقت.كانت اوصله الحضانهو ماما تقولي اتفضلي امشي عشان متضعفيش ادامه و تعالي بعد ساعه خديه و بعد كده بعد سعتين و بعد كده تلاته.الحمد لله دلوقتي بيبقي مبسوط و هو رايح و لله الحمد و بيعد من الساعه 9 الي الساعه 1 .......الحمد لله.........عقبال معاذ و ندي و باقي الاطفال



يارب دايما يكون مبسوط واحسن حاجة انك تكونى مطمن عليه عشان مع مامتك واخواتك و كدة يعنى

احسن الواحد من اللى بيشوفه فى الزمن ده بقى بيخاف من الحضانات و اللى بحصل فيها

ربنا يحفظ ولادنا كلنا يارب :)
أ
عروووس جديد;10203493:
مى جزاك الله خيرا ياقمر على الرد

انا بقول لسلمى ياسمسمه:D

ليه بس ياهدى الاكتئاب الف سلامه عليكى ياجميل بلاش عشان

بلبله العسل

ماشاء الله مبروكين على نبيله وعقبال ماتلبسهم ان شاء الله

وتسلمى ياهدى على المعلومات الجميله



ازيك يا دودو و ازاى سمسمة ...؟؟؟

والله الاكتئاب جى من التقل و انى بقيت على طول مش بقدر اخد نفسى و نفسى مكتوم من اقل مجهود :ss:
ع
ازيكم عاملين ايييييييه
ع
السلام عليكم يا حلووووين ايه الاخبار
قلت امسي قبل ما انشغل ورايا مكوة كتير
بكرة اول يوم لعمر في المدرسة وشغالة تحضير
في حاجته وعلشان انا كمان حوديه اول يوم
ربنا يقويني واصحى بدرررررررررري
ع
اممعاذ ما شاء الله انتي كده فعلا مطمنه واربنا يهديلك معاذ اكتر واكتر
X