تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
أ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في السريع بقى علشان هموت وأنام

اللي سألوا عليا جزاهم الله خيراً ... احنا كويسين بس مكنتش لاقية الموضوع الجديد والكمبيوتر لسة بايظ

ألف مبروك للحوامل الجديد وربنا يقوم الحوامل القدام بالسلامة واللي جايبة توأم أحب الأسماء إلى الله عبدالله وعبدالرحمن :)

طبعا أنا نسيت كل اللي كنت عايزة أقوله بس مش مهم مسيري أفتكر

وإن شاء الله نطمن على رشا وتكون حامل في بنوتة
ع
بنات انا مستغربة من حاجة لما رحت للدكتور قاللي ماليش دعوة بالنحليل الرقمي وانتوا قلتوا هنا كدة بردو

التوقيع بتاعي دى التوقيع الرقمي على حساب الدكتور أكتر من كدة اعمل ايه

ولما جيت اعمل توقيع على حساب الدكتور كتبلي 13 اسبوع وهو قالي انتي في 12 افهم ايه بقى؟
أ
crazy ananas;10181779:
صحيح يا بنات انا عوزه اعرف اهميه اننا ندهن الحلمه ايه بالظبط


هقولك الل الدكتور قالهولى فى الموضوع ده بالحرف الواااااااااااحد

اهمية دهن الحلمة انها بتكون متشققة و تعبانة من تغيرات الحمل و الرضاعة حاجة جديدة عليها فلما البيبى يييجى يرضع تلتب و توجع قوى و تكون نااااااااااااااار

فلازم اصلا تكون مترطبة من بل الرضاعة بفترة

الدكتور قاللى احلى حاجة بانثينول و كمان قاللى لو حطينا بانثينول ممكن نمسح نرضع البيبى عادى لانه أماان

بس قاللى حاجة مهمة جداا

من اول الشهر السادس ندهن الحلمة يوم اه و يوم لا و قاللى لازم البرا يكون قطن و اكد على كدة كتييييييير ...

و قاللى لما ادهن من غير ما اعمل تمرنات للحلمة و لا اشدها برة خاالص عشان شد الحلمة لبرة ده بيحفز الرحم و ممكن بعد الشر يعمل انقباضات و قاللى من بعد نص التامن ابتدى مع الهان انى اعمل تمرينات للحلمة و اشدها برة ... :)



loveway;10181791:
ربنا يخليهالك ياتوتي يارب

الله يبارك فيكوا كلكوا
انا لسه معرفتش ولد ولا بنت لاني مكشفتش لسه سونار

وميعاد الولاده ان شاء الله 5 - 1 - 2010

ونيفو كويسه الحمد لله



ان شاء الله تعرفى و تطمنى و الف مبروك مرة تانية على الحمل

و ان شاء الله حالا هضيفك للسته

و سلمى على نيفو كتيييييييييييييير


loveway;10181802:
قومي ريحي ياحبي

ايه حكايه ندهن الحلمه د\ي ؟؟
نددهن ايه



ندهن اى كريم مرطب يا قمرة


Jumanaa;10181861:
انا بدهن النيبلز ببانتينول كريم وممكن زبدة كاكاو



(y) (y) (y)


hoba555;10181864:
ايوه يا نوسه المفروض يا استاذه تكوني بتدهني دلوقتي وياريت لوكل يوم
والمفروض تشديها كده عشان تطلع لبره ههههههههه
فينك يا رشا
ميرو اهلبا بيكي اقمر منوره انا هبه وعندي ندي سنتين ومش حامل



انوووسة ممكن تشدى على كلام الدكتور بتاعى طالما عديتى نص التامن يا قمرة


البرج اليسر;10182489:
ازيكم يا حوامل النهاردة والله ربنا ستر علي حملي اصلي وقعت وزحلقت علي الارض ورحت للدكتورة وعملت سونار قالت الحمد لله الدنيا كويسة بس في شوية انقباضات
الحمد لله علي كل حال واعوذ بالله من حال اهل النار



الف سلامة عليكى يا منى

مش تخللى بالك من نفسك يا بنتى

الحمد لله على كل حال

وحاولى تريحى خالص و متعمليش اى مجهووود


أمةالله;10182878:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في السريع بقى علشان هموت وأنام

اللي سألوا عليا جزاهم الله خيراً ... احنا كويسين بس مكنتش لاقية الموضوع الجديد والكمبيوتر لسة بايظ

ألف مبروك للحوامل الجديد وربنا يقوم الحوامل القدام بالسلامة واللي جايبة توأم أحب الأسماء إلى الله عبدالله وعبدالرحمن :)

طبعا أنا نسيت كل اللي كنت عايزة أقوله بس مش مهم مسيري أفتكر

وإن شاء الله نطمن على رشا وتكون حامل في بنوتة



و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

ازيك يا مى و ازاى اللولى ...؟؟؟

و ان شاء الله رشا تكون حامل فى بنت جميلة صالحة يارب آميييييييييييييييين


عروس البحر;10183535:
بنات انا مستغربة من حاجة لما رحت للدكتور قاللي ماليش دعوة بالنحليل الرقمي وانتوا قلتوا هنا كدة بردو

التوقيع بتاعي دى التوقيع الرقمي على حساب الدكتور أكتر من كدة اعمل ايه

ولما جيت اعمل توقيع على حساب الدكتور كتبلي 13 اسبوع وهو قالي انتي في 12 افهم ايه بقى؟



مش هتفرق اسبوع فى الحساب يا نونة ... كلها حسابات تقريبية محدش يعرف امتى حصل الحمل و التبويض غير ربنا سبحانه و تعالى :)
أ
ماميهات شهر5:
1/5/2009 نوران20105 ( أم ملك)
marwete 10/5/2009 ( أم رفيدة )
22/5/2009 kataketo
bandon 24/5/2009 ( أم ياسين )
maha211 25/5/2009 ( أم علي)
26/5/2009 فراشة فى بيتها ( أم ريم )




ماميهات شهر6:
danosha 6/6/2009 ( أم آدم )
laly_3mr 9/6/2009 ( أم ضى )
toty858 20/6/2009 ( أم مايا )
salad 23/6/2009 ( أم زياد )




ماميهات شهر 7:
6/7/2009 ريم الصحراء ( أم علا)
23/7/2009 اينا ( ولد باذن الله )
fazloka 25/7/2009 ( أم عبد الرحمن )


ماميهات شهر 8:
ranonte 8/2009
11/8/2009 مشامى ( أم يوسف و دانا )
15/8/2009 نوناس ( أم حلا )
16/8/2009 little cat ( ولدت و جابت بنوتة )
17/8/2009 عروووس جديد ( أم سلمى )
23/8/2009 ryad666 ( أم يوسف و عبد الرحمن )


ماميهات شهر 9:
11/9/2009 لمبادا ( أم اياد و زياد )
15/9/2009 ميرفى50 ( بنوتة باذن الله )
14/9/ 2009 فراشة الإيمان ( ولد باذن الله )
27/9/2009 manoooooo
31/9/2009 mermera

ماميهات شهر 10:
11/10/2009 Umm Moaz ( ولد باذن الله )
12/10/2009 yomizo ( بنوتة باذن الله )
lifedrop 13 /10/2009 ( بنوتة باذن الله )
23/10/2009 crazy ananas ( بنوتة باذن الله )



ماميهات شهر 11:
16/11/2009 طالبة الجنة ( بنوتة باذن الله )
18/11/2009 jumanaa ( ولد باذن الله )
24/11/2009 أجمل ايام العمر ( بنوتة باذن الله )


ماميهات شهر 12:
1/12/2009 garfield ( بنوتة باذن الله )
10/12/2009 جنة الحياة ( بنوت باذن الله )
14/12/2009 meshmesh_romio ( بنوتة باذن الله )
20/12/2009 البرج اليسر ( ولد باذن الله )
24/12/2009 دارين ( ولد باذن الله )



ماميهات شهر 1:
5/1/2010 loveway
15/1/2010 دموع اشتياقى
19/1/2010 DodyCat
27/1/2010 smily547


ماميهات شهر 2:
20/2/2010 Roshy&Hany
25/2/2010 katkoot48
28/2/2010 om_tota ( بنوتة باذن الله )




ماميهات شهر 3:
2/3/2010 كوبايه مايه
26/3/2010 قصة كبيرة


ماميهات شهر 4:
15/4/2010 ياسمين 100 100






ياريت اللى مش فى اللسته تقولى تاريخ ولادتها عشان اضيفها
ف
هدى هو الدكتور مقالكيش ايه الغلط اللى على البيبى فى اخر 3 شهور لانى عارفه ان مفيش خطر وصايمه

الحقينى ياقمر
د
صباح الخير
ف
صباح النور يامرفى
ف
ازيك يا مرفى ايه اخبارك
أ
فراشة الإيمان;10183681:
هدى هو الدكتور مقالكيش ايه الغلط اللى على البيبى فى اخر 3 شهور لانى عارفه ان مفيش خطر وصايمه

الحقينى ياقمر


هو مقاليييش بس حذرنى كتيييييييييييييييير ... و كمان كل الحوامل اللى فى العيادة قال ممنوع اصليام و قاللى اصلا لازم اشرب 3 لتر مية فى اليو و اربع كوبايات لبن ضروووووووووووووووووورى




ميرفى50;10183692:
صباح الخير




صباح الفل يا قمرة
ف
يا ترى يا ندى مش بتدخلى لييييييه يارب يكون المانع خير


ويارب ترزق رشا البنت الصالحه
ف
ازيك يا دودو اخبار البت لولى اييييييييييه
أ
فراشه فى بيتها;10183735:
ازيك يا دودو اخبار البت لولى اييييييييييه



بت ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :eek:

لولى هانم لو سمحتى :D
ف
د.محسن مؤمن استشاري امراض النساء والتوليد والعقم يحذر:
الصيام في الاشهر الثلاثة الاولى من الحمل خطر على الام والجنين!
تمر المرأة في فترة الحمل بتغييرات جسمانية كثيرة وهذه التغييرات تختلف من مرحلة لأخرى في شهور الحمل المختلفة وهو ما تختلف معه قدراتها على الصيام٬ فبينما يكون الصيام آمنا ولا خطر منه على الحامل في مرحلة معينة٬ يكون مصدر تهديد لصحة الأم والجنين معا في مرحلة أخرى مما يلزمها بعدم الصيام٬ في حين يمكن في مرحلة أخرى من الحمل الصيام ولكن بشروط معينة. في السطور التالية تنشر “الحقيقة الدولية” تفصيلا على لسان الدكتور محسن مؤمن استشاري أمراض النساء والتوليد والعقم... وتاليا التفاصيل:
خلال الأشهر الثلاثة الأولى
يقول د. محسن في فترة الحمل تختلف النصيحة الطبية التي نوجهها للمرأة الحامل في شهر رمضان تبعا لمرحلة الحمل التي تمر بها وفي هذا الإطار نقول إن الحمل ينقسم إلى ثلاث مراحل كل منها ثلاثة أشهر وبالنسبة الأشهر الثلاثة الأولى تكون النصيحة الأساسية للمرأة هي عدم الصيام لان الصيام لمثل هذه المرأة يكون في غاية الخطورة على صحتها وعلى صحة الجنين أيضا لان الجنين في هذه المرحلة تكون أعضاؤه الأساسية في طور التكوين وإذا صامت المرأة يتعرض طفلها لعدم اكتمال تكوين أعضائه فيولد ناقص النمو أو بأعضاء مشوهة٬ هذا بالنسبة للجنين٬ أما بالنسبة للمرأة فهي أيضا تصبح عرضة لخطر الإجهاض.
خلال الأشهر الثلاثة الثانية
وبالنسبة للمرحلة الثانية من الحمل أي خلال الأشهر الثلاثة الثانية وتشمل الشهر الرابع والخامس والسادس فان المرأة في هذه المرحلة يمكنها الصيام ولكن بشروط او باحتياطات معينة وأهمها التغذية المتكاملة بالحرص على تناول الأغذية الغنية بعناصرها الغذائية الصحية وذلك خلال وجبتي الإفطار والسحور ومن أفضل المأكولات التي تفيد الحامل اللحوم والسمك والبيض والعسل الأبيض مع الحرص عن شرب السوائل بكثرة.
وينبه د. محسن إلى ضرورة أن تنتبه المرأة في هذه الحالة لظروفها الصحية فإذا لاحظت او شعرت بأي إرهاق او جفاف او صداع او غير ذلك من الأعراض التي تتعب معها فإنها يجب عليها استشارة الطبيب فورا هل تفطر أم تكمل صيامها.
خلال الأشهر الثلاثة الأخيرة
وبالنسبة للمرحلة الثالثة من الحمل أي خلال الأشهر الثلاثة الأخيرة فان الصيام خلالها لا يكون مصدر خطر على المرأة ولكن عليها استشارة الطبيب لتحديد مدي قدرتها عليه تبعا لحالتها الصحية.
ويختتم د. محسن بقوله إن هناك أمراضا تكون في حد ذاتها موانع للصائم إذا كانت المرأة الحامل مصابة بها وأهمها مرض السكر وارتفاع ضغط الدم والأنيميا الشديدة وأمراض القلب الخطيرة وتحتاج المرأة الحامل لأدوية لعلاجها وغالبا ما يكون تعاطيها لهذه الأدوية بصورة مستمرة باعتبار أن هذه الأمراض مزمنة وهذه الأدوية يكون لها اثر سلبي على صحة المرأة عموما ويتزامن هذا الأثر مع إرهاق الحمل وتزداد معاناة المرأة بصورة ملحوظة تجعل من الصعب عليها جدا تحمل أية معاناة إضافية بالصيام فننصحها لذلك بعدم الصيام.
المصدر : الحقيقة الدولية - مكتب القاهرة | 26-9-2007 |
د
انا الحمدلله على كل حال انا فطرت لانى حالتى النفسيه تعبانه جدا فلت اتخانق مع جوزى لغايه 5.30 فجرا ادعولى بجد والله بكتب ودموعى سابقانى يالله الحمدلله
ف
انا بعتلك رساله خاصه ياهدى
ف
أجمل ايام العمر;10183787:
بت ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :eek:

لولى هانم لو سمحتى :D



ايوه بتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

هى ها تكبر عليا ولا ايه احم احم


ههههههههههههههههههههههههه
أ
ميرفي ربنا يصصلح لكم الحال يا رب ويبعد عنكم الخناق

متزعليش نفسك يا بنتي إن شاء الله أزمة وتعدي
ف
ميرفى50;10183793:
انا الحمدلله على كل حال انا فطرت لانى حالتى النفسيه تعبانه جدا فلت اتخانق مع جوزى لغايه 5.30 فجرا ادعولى بجد والله بكتب ودموعى سابقانى يالله الحمدلله


يا حبيبة قلبى ما فيش حاجه مستاهله ليه بتعملى فى نفسك كده انتى داخله على مرحله مهمه
أ
الله المستعان والله يا مرفي متنكدة علشانك وقلقانة أوي على رشا
د
والله يا مى اقولك ايه بس ده مش مراعى حملى خالص ولا كانى هاولد بعد كام بيوم
X