تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
b
ميرفى50;10194460:
عادى يا بوكى انا لغايه دلوقتى برجه والضغط الواطى فضل معايا لغايه الثامن علشان كان عندى انميا

ايه دة انا كمان عندى انيميا
ربنا يسهلك ولادتك ويكرمك فيها ويجعلها قرة عين ليكى ولابوها يارب
يارب يارب يارب
L
DodyCat;10194575:
[,] جود مورنينج يا رايق


هههههههههههههههههههههههههههه
علشان فاطرة :D:D
L
شوفوا الموضوع ده يابنات انا لسه قارياه :eek::eek:

أظهرت دراسة علمية حديثة أن الكرسي الذي يستخدم في السيارات للأطفال قد يتسبب في مشاكل صحية تتعلق بصعوبات في التنفس.

وذكر تقرير نشرته قناة CNN الإخبارية الأمريكية يوم الجمعة أنه على الرغم من أن الكرسي يمكنه من تخفيف آثار الحوادث على الأطفال ، إلا أن وضع الطفل بالكرسي بشكل مستقيم يمكن أن يتسبب في مشاكل في التنفس إذا ما نام الطفل بداخلة.

ووجد الباحثون أن الكرسي يتسبب بالضغط على القفص الصدري لدى الطفل، ما يؤدي إلى تقليل حجم مجرى الهواء، وهو ما يؤدي إلى تقليل مستوى الأكسجين في الدم.

وشملت الدراسة 200 طفل لا يعانون من مشاكل في التنفس ، وتم تنويمهم يومياً لمدة 30 دقيقة في سرير المستشفى ، وساعة في سرير السيارة، وساعة في كرسي السيارة، فوجد أن الأطفال الذين ناموا في سرير السيارة أو كرسي السيارة يحتوون على نسبة أقل من الأكسجين في دمائهم، من أولئك الذين ناموا في أسرة المستشفى.
b
garfeild;10194589:
ميرفي حببتي انا قريت مشكلتك
اولا ربنا يعينك يارب انتي ناقصة يابنتي نكد وقرف مع الحمل
ثانيا لاااااااااااااااااازم موقف حازم في الموضوع ده لان ده يعتبر خيانه ولازم حد من اهلك يتدخل
متسكتيش وتعيطي لا ومادام هو مش حاسس اصلا انه غلطان هيتمادى في الموضوع
وانتي لازم تشوفي مين في اهلك هو بيخاف منه وبيحترمة ومش لازم انك تروحي عند مامتك وكده بس هو لازم الاهل يدخلوا والموقف ميعديش كده
يارب اهدينا جميعا واهدي ازواجنا يارب
ده احنا في شهر كله بركة وشهر فضيل والواحد بتكون روحانياته مرتفعه
يارب اهدي جميع المسلمين ورجااااااااااااااااااااااااااااال المسلمين

يارب ربنا يكرمهاااااااااااا والمشكلة تنتهى على خير
بس انا رايى انها تحاول تحل المشكلة دى بينها وبينة
ومتكبرش الموضوووووووووووع وتدخلالكبار بيعقدوهاااااااااااا اكتر وممكن توسع وحد ابن حلال يهدى النفوس ومتعرفش تلمها
رايى تحاول بكل الطرق تحلها معاه وتوصلة انة غلطان بشكل غير مباشر
اومباشر وتخاطب ضميرة والموضوع ميتعداششششششش انة واحد شايف نفسة
بيستهبل على النت انما معتقدش انة بيخرج مع بنات برة او بيعمل حاجة وحشة
هو الموضوع عاوز شوية عقل وصبر وربنا يقدرها
وادعيلة كتير ربنا يهديه
b
garfeild;10194573:
رشا برضه لسه مدخلتش يارب يكون خير
ازيكم عاملين ايه وحشتوني
انا فاطرة النهارده اخخخخ :D:D
حسيت ان جوجو حركتها قلت وكمان انا بقيت مرهقة من الطبخ مع الصيام والحرررررررررررر
الحمد لله على كل شئ

عرفينى على نفسك انتى مين وفى الشهرالكام
انا والله بكون هاموت ومشعاوزة افطر كمستخسرة اليوم
مع ان الدكتور قالى افطرى مش عارفة بقى حرام عليه ولا لاء
انا بقيت عندى برشام لكل حاجة
مسكن لالام لما جنابى بتوجعنى
ودوا يرفع الضغط
ودوا عشان الدوخة
وواحد عشان مرجعشششششششش ودوا للحموضة
ق
ازيك يا سيمو عاملة ايه
ع
ازيكو يا ماماهات المستقبل ، عايزة اسالكو سؤال ، ألاقي مواقع ايه حلوة على النت للاسماء أو الاقي فين تاني و يا ريت لو تعرفو أسماء بنات جديدة تقترحو عليا و يا ترى فكرتو في أسماء و لا لسه و ايه هيا بس كده مش هاطول عليكو هههههههه
b
حد كدة ولا انا لوحدى اصل ماما كل متشوفنى تقولى محدش حمل الاانتى
ويقعدوا يتريقوا ويكرهونى فى عشتى
ق
اعملى سيرش على جوجول عن الاسماء هتطلعلك مواقع كتير
ع
سؤال تاني يا ريت كل واحدة تقول على اسم دكتورة النساء اللي بتتعامل معاها أنا أعرف دكتور شاطر أوي في مستشفى عبد القادر فهمي بس أنا مش عايزة دكتور
ق
طب انتى عايزة دكتورة فين ؟ عشان تروحى لحد قريب
ع
قصة كبيرة;10194678:
اعملى سيرش على جوجول عن الاسماء هتطلعلك مواقع كتير



ما كلهم زي بعض لما زهقت بافكر اشوف الكتب اللي في المكتبات بس خايفة تطلع كلها اسماء مكررة ، ميرسي يا حبي و لا أقولك .. جزاك الله خيرا احسن ، يلا حسناية على الماشي ههههههههه
L
boky2010;10194643:
يارب ربنا يكرمهاااااااااااا والمشكلة تنتهى على خير
بس انا رايى انها تحاول تحل المشكلة دى بينها وبينة
ومتكبرش الموضوووووووووووع وتدخلالكبار بيعقدوهاااااااااااا اكتر وممكن توسع وحد ابن حلال يهدى النفوس ومتعرفش تلمها
رايى تحاول بكل الطرق تحلها معاه وتوصلة انة غلطان بشكل غير مباشر
اومباشر وتخاطب ضميرة والموضوع ميتعداششششششش انة واحد شايف نفسة
بيستهبل على النت انما معتقدش انة بيخرج مع بنات برة او بيعمل حاجة وحشة
هو الموضوع عاوز شوية عقل وصبر وربنا يقدرها
وادعيلة كتير ربنا يهديه


انا مقصدش تدخل ناس كتير انا اقصد تشوف مين عندها في البيت اكتر واحد بيخاف منه وفي نفس الوقت بيحترمة وبيسمع كلامه ويتكلم معاه براحة هيسمع وقتها لكن هي مش عرافه تتكلم معاه وكل مرة بيحرق دمها وكمان مامته هو مبيسمعش ليها ومينفعش الوضع يبقى على ماهو عليه ويقول انا هعيش حياتي واللي عجبه عجبه واللي مش عجبه يخبط دماغه في الحيطة:ss: ده كلام
انتي فعلا يامرفي حاولي تتكلمي معاه لاخر مرة واخر محاوله وحاولي تصالحيه كده وبشوية حنان ويترب يصلح الحال ولو فضل على موقفه قدامك حلين تصبري لغاية ماتولدي ولما تروحي عند مامتك ممكن الحال يتصلح من غير اي تدخل او لو الموضوع فضل كده وهو فضل على موقف يبقه لازم تدخلي حد كبير عاقل متفهم في الموضوع وبلاش مامتك يعني ممكن والدك او عمك او خالك او ممكن اخ ليكي المهم يكون واحد كويس وهو بيحترمه وبيسمعله ويكون الكلام بينههم في اضيق الحدود عشان الموضوع ميوسعش
ربنا معاكي يارب ويقدرك
يارب المشكله تتحل من عند ربنا ويهديه
ادعي كتير وان شاء الله ربنا يحلها من عنده
ودايما رددي دعاء لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
وطلعي صدقة بنية ربنا يصلح الحال بينكم يارب
واحنا كلنا هندعيلك
ع
اممممممم مدينة نصر او مصر الجديدة كده
ع
جيييييييييت تاني
سيمو ازيك
L
boky2010;10194676:
حد كدة ولا انا لوحدى اصل ماما كل متشوفنى تقولى محدش حمل الاانتى
ويقعدوا يتريقوا ويكرهونى فى عشتى


كلنا بيتقلنا كده بس هم الناس الكبيرة نسيت الحمل
والرجالة مش بيحسو بالحامل أصلا
ق
هههههههه جزانا واياكم


طيب شوفى الاسماء دى
خدى عندك

رسيل : الرسيل: الموافق لك في النضال ونحوه. والرسيل: السهل
جوان: زهرة الربيع، و- عين البقرة.
سيرين:سيرين المصرية أخت مارية أم إبراهيم ابن النبى عليه الصلاة والسلام
مايا : البئر المتلئة بالماء
جودى : اسم جبل ذكر في القران ، وهو الجبل الذي استوت عليه سفينة سيدنا نوح عليه السلام

لانا : من اللين و الرقة ، الوردة البيضاء

ميرال : (اسم تركي) معناه : الغزال
ع
DodyCat;10194709:
كلنا بيتقلنا كده بس هم الناس الكبيرة نسيت الحمل
والرجالة مش بيحسو بالحامل أصلا



أيوة طبعا يا جماعة كفاية انكو شايلينلكو تلاتة كيلو في بطنكو :D دا أنا جدتي تعد تقولي أنا ولدت من هنا و قمت آخدلي فومين من هنا :dd:
ق
DodyCat;10194709:
كلنا بيتقلنا كده بس هم الناس الكبيرة نسيت الحمل
والرجالة مش بيحسو بالحامل أصلا

مشكلة للأسف:(
ع
ازيكم يا حوامل ربنا معاكم وتقومو بالسلامة
رمضان كريم عليكم كلكم
كنت داخلة اسال على هدى هدهد انت فين مش بتيجي رابطة الامهات ليه
ابقى طمنينا عليك وعلى بلبلة
هوباااااااااااااااااا امسك انت بتعملي ايه هنا
قولي بسرعة في نونة واحنا مش عارفين
X