تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
ا
ماشي يا يميم وانتى من اهلو ياجميلة
y
اخص عليكي ليه كده يابت انت
دى امك التانيه :) ههههههههه
بجد والله ليه مش قلتلها ولا تلاقيها زى غيرها هتجري تقول لللبشريه كلها انك حامل
بس انت ممكن تقوليلها نك حامل بس ماتقوليش انهم توينتز الا على الخامس كده ولا حاجه
y
يللا بقى ارغي مع توتى واهو حد يونس التانى فيكم
انا هاروح انام لحسن جوزى عمال بيكح وخايفه يصحى يلاقيني لسه قاعده يطلعلى ابو ورده بعدين ههههههههههههههه
ا
ههههههههههههههه
بدل القطة
هما الحموات جرالهم اية بس
m
yomizo;10288405:
اخص عليكي ليه كده يابت انت
دى امك التانيه :) ههههههههه
بجد والله ليه مش قلتلها ولا تلاقيها زى غيرها هتجري تقول لللبشريه كلها انك حامل
بس انت ممكن تقوليلها نك حامل بس ماتقوليش انهم توينتز الا على الخامس كده ولا حاجه

ماتفكرنيش...اصل عملت فيه حته موقف وانا مكتوب كتابي بنتها اتخطبت ومالقتيش ولما عاتبتها قالتلي الناس الغريبه والحقوديه مش بنقولها
m
toty858;10288414:
ههههههههههههههه
بدل القطة
هما الحموات جرالهم اية بس

والله تساوي عيالي بالقطه ههههه
بس انا حالفه اني اردهلها نفس الموقف لما تقولي ماقولتليش ليه يابنتي ...اقولها معلش ياطنط اصل
ك الناس الغريبه مش من حقها تعرف
ا
ادةةةةةةةةةةةةةةةةةة حماتك دى عجيبة جدا
ناس حقودة يانهار اسود وجالها عين تقول كدة ياساتر يارب
ا
وجوزك مقالكيش ان اختة اتخطبت؟؟؟
m
toty858;10288439:
ادةةةةةةةةةةةةةةةةةة حماتك دى عجيبة جدا
ناس حقودة يانهار اسود وجالها عين تقول كدة ياساتر يارب

وقالت كده قدام ماما ...تخيلي وفي بيتي كمان لو جه ابنها من السفر وعاتبتها قالت انها جت تطمن علي ماما انا بدهلتها
toty858;10288443:
وجوزك مقالكيش ان اختة اتخطبت؟؟؟

طيب تخلي ان جوزي عمله معاه نفس الحركه..قللو واحد متقدم لاختك قلهم ماشي موافق استنوا لما اجي قللو مش هاينفع علشان بابا الولد مسافر قولهم انا ولا الولد قوللو انت وفجاه لبسو دبل وحطوا ابنهم قدام الامر الواقع
ا
الحموات الغريبة دى مستاهلش اساسا اننا نعبرهم
انا بكره حماتى جدا :)
m
toty858;10288471:
الحموات الغريبة دى مستاهلش اساسا اننا نعبرهم
انا بكره حماتى جدا :)

وانا كمان مش بحبها ....
اخر وقف قبل مسافر بوريها الصور ماعني والله طالعه حلوه وكلو بيقلوا بيقلو كده...تقولي استفتاء لقوا محمد عطيه احلي عريس ال هو جوزي واميره كمال احلي عروسه ال هي بنت اخوها ماني بناتها قلوا لاه ماكنتش حلوه
ا
ربنا يعينك والله على التعامل معاها
انا حماتى او ما فرشت الشقة قالتلى صالونك وحش اوىىىى وكان تانى يوم الفرح
اتخانقت معهاا:)
m
بالنسبة لتغيير البامبرز
اولا فى مفرش بلاستك بيتباع عشان تغيرى له عليه عشان مايوسخش الدنيا و تجيبى فوط مستطيله تحطيها تحت وسطه عشان لما تخلصى تنشفيه كويس قبل ما تلبسيه البامبرز النضيف
ثانيا بلاش تستخدمى المناديل المبللة فى تنضيفه زى مناديل بامبرز و جونسون غير لما تكونى بره البيت او مضطرة لأنها فيها مواد ممكن تلهبله جلده
يفضل تجيبى كوباية صغيرة مش عايزاها او علبة زبادى فاضية او علبة صغيرة خليها للموضوع ده, تحطى فيها ميه دافية و تجيبى قطن تقطعيه قطع صغيرة و تبليه قطعة قطعة و تعصريها و تنضفيله بيها و لما تخلصى تنشفى و تحطى مرهم ملطف مرتين فى اليوم و اهم حاجة قبل النوم عشان هيقعد فترة طويلة و هقولكم على اسم المرهم
بس المهم انك تغيرى للبيبى كل 4-5 ساعات بالكتير ده لو عامل بول بس
لكن لو اعزكم الله عمل براز يدوب تستنى بس 10-15 دقيقة بالكتير عشان تتاكدى انه خلص و تغيرى له على طول
هتلاقى ناس بتقولك استنى ماتغيريش دلوقتى لما ياكل يعمل تانى ماتسمعيش كلامهم قوليلهم لو عمل تانى اغير له تانى
لأن و اللهى الحاجة دى بتضايق البيبى و بتجيب له تسلخات و التهابات و انا راييى واحدة بامبرز بجنيه اهون بكتير من ان البيبى يتعب لا قدرالله و دى نصيحة لوجه الله تعالى انا بعمل كده مع ابنى و الحمدلله ما اتسلخش غير مرة واحدة و كان سببها انى كنت مستعجلة فغيرت له مرتين بالمناديل المعطرة فطلعله فسافيس صغيرة بس راحت على طول الحمدلله
و اللهى صاحبتى لقيت جلد بنتها ملتهب و شبه متقطع لأنها كانت بتكسل تغيرلها و تقول هتعمل تانى اغير لها لما تعمل تانى

اما عن اسم المرهم اولا المرهم الملطف اسمه بيبى كريم وده تحطيه للترطيب مرتين و خصوصا قبل النوم و التانى كريم ممتاز ممكن ملطف و كمان لو فيه اى التهاب بسيط او فسافيس صغيرة و دى بتظهر من الكتمة عادى و اسمه نو راش هو في منه اكياس و انابيب بس هاتى الاكياس افضل بكتير هى علبة فيها تقريبا 10 اكياس
و عموما المراهم مش غالية تقريبا واد ب 3 وواحد ب5 جنيه انا جبتهم معايا من الامارات لمصر
منقووووووووووووووووووووووول
m
المفروض اجيب كام فوطه للبيبى
وسؤال تانى انا عندى فوط جديده مستعملتهاش هل ينفع استعملها للبيبى بس هى ملونه مش بيضا
ع
صبااااااااح
بيبي كريم تحفه فعلا بجيبله ندي دايما
m
صباح الخير يا حوامل مصر ههههههههههههه عاملين ايه يارب تقوموا بالسلامه انا حامل جديده انضمتلكم بس لسه يوم 24 هكمل اول شهر تنصحونى بأيه فى الفتره دى يا خبره ههههههههههههههههههههه
l
حد يقولي بقي ايه اللي نشتريه للبيبي

ليه مش بنستخدمله فوط عاديه زي بتاعتنا؟
l
مبروك ياقمر ربنا يكملك علي خير


كولي كويس الفتره دي وخدي حمض الفوليك اول 3 شهور مهم جداااااا ومتعمليش مجهود خالص
l
ياجماعه هو استخدام كريم زي كريم وان علشان المنطقه الحساسه لاني مش بشوف اني استخدم سويت ينفع ولا فيه ضرر للحمل
m
loveway;10289067:
مبروك ياقمر ربنا يكملك علي خير


كولي كويس الفتره دي وخدي حمض الفوليك اول 3 شهور مهم جداااااا ومتعمليش مجهود خالص


الله يبارك فيكى يا جميله وانا فعلا الدكتوره كتبتلى حمض الفوليك وبحاول على اد ما اقدر معملش مجهود بس ادعولى احسن طريق الشغل كله مطبات وهى قالتلى بلاش مطبات
X