تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
y
اى خدمه يام جوري بس عشان ماتقوليش انى بحبطك على طول
اديني رفعتك السما بكلمتين ههههههههههههه

خرافات ومعلومات خاطئه فى معاملة الاطفال المولودين حديثا والطرق الصحيحه
1-‏ كل الأطفال يجب اعطاؤهم جلوكوز في المستشفي‏

معلومه خطأ‏

وفقط حالات معينة من الاطفال يحتاجون لاعطائهم جلوكوزا كالذين يعانون من نقص السكر في الدم‏,‏ ومن صفراء حديثي الولادة‏.‏

و اعطاء جلوكوز للطفل يتعارض مع الرضاعة الطبيعية ويضعف مجهود الطفل في تعلم الرضاعة الطبيعية

2-‏شرب الام الماء اثناء الرضاعة الطبيعية يخفف اللبن

معلومه خطأ

وشرب الكثير من السوائل ضروري جدا للرضاعة الطبيعية حتي تكون لدي الام كمية مناسبة من اللبن وحتي لاتصاب الأم بالجفاف‏.‏

3-‏لاتستخدمي كرسي الأطفال الخاص بالسيارة قبل سن‏3‏ أشهر

معلومه خطأ

والصحيح أن كرسي السيارة مهم جدا لسلامة طفلك لأن عضلاته رقيقة وضعيفة ورأسه ثقيلة ولو توقفت السيارة فجأة أو انحرفت او اصطدمت حتي ولو كانت السيارة تسير بسرعة بطيئة جدا فقد يعاني الطفل من إصابات بالغة أو قد تحدث الوفاة اذا لم يكن في كرسيه بشكل آمن‏.‏

4- أفضل وضع لنوم الطفل علي بطنه لأنه يقلل الغازات والمغص

معلومه خطا

والصحيح ان وضعه على بطنه وهو مستيقظ يقلل من الغازات
لكن لاتتركيه ابدا علي بطنه وهو نائم فقد ثبت ان النوم علي البطن من أهم اسباب الموت المفاجيء لدي الطفل حديث الولادة وذلك ليس لأن الطفل لا يستطيع التنفس من أنفه كما يعتقد البعض‏,‏ لكن الأهم انه لايستطيع استخدام عضلات صدره في التنفس‏.‏

و أفضل وضع لنوم الطفل فهو علي ظهره او علي احد جانبيه علي أن تكون ذراعه لاسفل مفرودة للامام حتي لايستطيع ان ينقلب علي بطنه

ويجب عدم استخدام الوسادات لايجب استخدامها قبل بلوغه سنة لأنها قد تتسبب في اختناق الطفل‏.‏

5-‏يمكن اعطاء عصير البرتقال للطفل عند بلوغ الشهرين

معلومه خاطئة

لأن عصير البرتقال حمضي جدا واذا ما اعطي للطفل مبكرا قد يتسبب في مشاكل للجهاز الهضمي
ويجب ألا يعطي للطفل قبل الشهرالتاسع بشرط ان يكون مخففا‏.‏

6- الأطفال يحتاجون لارتداء احذية عند تعلم المشي

معلومه خطأ

لأن الاقدام العارية افضل لأنها تساعد الطفل علي الشعور بشكل افضل بالتوازن و الشعور بالاحتكاك الطبيعي بين القدمين والارض

وعندما يخرج خارج البيت يرتدي حذاءه بشرط ان يكون مناسبا‏.‏
y
وكمان محدشش يدي عياله عسل ابدااااااااااااااااااااااا قبل مايتموا سنه كامله من عمرهم
أ
إزيك يا توتو

ريم عاملة ايه؟؟

بقول لك ... ممكن تبعتي لي الميل بتاعك؟؟

عايزة أسألك على حاجات
m
lifedrop;10272335:
الف سلاااااامة عليه....
ربنا يشفيه ويعافى عنه يارب.....

لما بتقولى ام جووووووووورى ...اقعدت مدة على ما استوعب .. وبعدين افتكرت ان دى اناااااا ان شاء الله:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
والله بفرح لما حد ياكدلى ان بنتى حيبقى اسمها جويرية ان شاء الله....
واحيكى يا يميم على روحك الرياضية دى:D:D:D(f)(f)(f)

ندي هاتسميها جوري ولا جويريه
m
ياهلا يام عبدلله
أ
miko85;10272412:
ندي هاتسميها جوري ولا جويريه


ندى عيزة تسميها جويرية ... جوري ده اسم دلع للناس اللي جويرية صعب عليهم
y
يللا تصبحوا على خير
m
أمةالله;10272421:
ندى عيزة تسميها جويرية ... جوري ده اسم دلع للناس اللي جويرية صعب عليهم

جويريه واحده من زوجات الرسول... وعلي فكره اميره فتحي الممثله مسميه بنتها جويريه ومعناه الورد الاحمر
ف
مى وصلك الميل
&
ان شاء الله جويرية .... ان لم يجد جديد...
ازيك يا توتو ؟؟؟؟
نفسى اشوف رؤية يجيلى فيها حد يقولى يا ندى قولى لجوزك انه ربنا حيرزقه ببنت اسمها جويرية وحتبقى بنت زى القمر وحتبقى حافظة لكتاااب الله وبارة بابوها وامها... وشوية حبشتكناااااات من دى...
عشاااااان لو حد اعترض على الاسم وناوى يدخل فى مناقشة عقيمة ...اقولوه دى رؤية فيتكتمو خااااااااالص
ف
ازيك يا نودى هو مين معتلرض على الاسم اصلا
&
miko85;10272434:
جويريه واحده من زوجات الرسول... وعلي فكره اميره فتحي الممثله مسميه بنتها جويريه ومعناه الورد الاحمر

انتى عارفة لو قلت للناس ان اميرة فتحى مسمية جويرية حيعجبهم الاسم:eek::eek: ....
لكن زوجة من زوجات الرسوووووووول يبقى انا مكلكعة ومقعدة ومزودهااااااا:eek::eek:

ربنا يهدى بجد......
انا بقول للدكتورة انى حسمى جويرية ...تقولى مين دى؟؟؟
قولتلها زوجة الرسول عليه الصلاة والسلاام ...تقولى انهى واحدة فيهم؟؟؟
وتقولى انا معايا بكالوريوس طب ومعرفهاااش.... كنت حرد عليها بس قولت استنى لما اولد الاول... وبعدين افرشلها الملاية:D:D:D
ف
ميييييييييييييييييييييييييييييي

الاميل وصل
ف
lifedrop;10272471:
انتى عارفة لو قلت للناس ان اميرة فتحى مسمية جويرية حيعجبهم الاسم:eek::eek: ....
لكن زوجة من زوجات الرسوووووووول يبقى انا مكلكعة ومقعدة ومزودهااااااا:eek::eek:

ربنا يهدى بجد......
انا بقول للدكتورة انى حسمى جويرية ...تقولى مين دى؟؟؟
قولتلها زوجة الرسول عليه الصلاة والسلاام ...تقولى انهى واحدة فيهم؟؟؟
وتقولى انا معايا بكالوريوس طب ومعرفهاااش.... كنت حرد عليها بس قولت استنى لما اولد الاول... وبعدين افرشلها الملاية:D:D:D



عيب انتى هاتبقى ام وبلاش شغل الملايات يا ست هانم:mad:
أ
فراشه فى بيتها;10272442:
مى وصلك الميل


وصل يا جميلة

كنت بصلي :)
m
lifedrop;10272471:
انتى عارفة لو قلت للناس ان اميرة فتحى مسمية جويرية حيعجبهم الاسم:eek::eek: ....
لكن زوجة من زوجات الرسوووووووول يبقى انا مكلكعة ومقعدة ومزودهااااااا:eek::eek:

ربنا يهدى بجد......
انا بقول للدكتورة انى حسمى جويرية ...تقولى مين دى؟؟؟
قولتلها زوجة الرسول عليه الصلاة والسلاام ...تقولى انهى واحدة فيهم؟؟؟
وتقولى انا معايا بكالوريوس طب ومعرفهاااش.... كنت حرد عليها بس قولت استنى لما اولد الاول... وبعدين افرشلها الملاية:D:D:D

لاه قولي الاتنين باه وبعدين الاسم شيك والمفاجاه باه انا كمان نفس الاسم السينمائي
&
فراشه فى بيتها;10272480:
عيب انتى هاتبقى ام وبلاش شغل الملايات يا ست هانم:mad:

ما انا كنت حلمها بسرعة يا توتو:D:D:D:D
توتو.... انتى ايه نظام اول يوم العيد عندك؟؟؟
&
miko85;10272510:
لاه قولي الاتنين باه وبعدين الاسم شيك والمفاجاه باه انا كمان نفس الاسم السينمائي

يعنى انتى اميرة فتحى؟؟؟
مش فاهمة:eek::eek:؟؟؟
أ
ميكو انتي اسمك ايه أصلا؟؟
ف
اول وتانى يوم عند حماااااااااااااااااااااتى عااااااااااااااااااااااا
X