تجمع وتجهيزات ورغى حوامل مصر العساسيل لشهر رمضان الكريم

crazy ananas 21-08-2009 7,154 رد 347,310 مشاهدة
L
فراشة الإيمان;10179152:
ازيكم يابنات عاملين ايه

حد ولد ولا لسه

انا كنت عند الدكتور يوم 24 وقالى ان السونار بيقول انى فى الاسبوع 38 مع انى بحسبتنا فى الاسبوع ال37

وقالى بطنك زى ماهى مانزلتش لسه عاليه وطلب منى انى اتمشى

بس حصل حاجه غريبه النهارده

انا لقيت فى فوطه التنشيف بتاعتى نقطه دم صغيرة قوى

معرفش نزلت امتى انا شوفتها الصبح لما صحيت من النوم انا بدخل الحمام كتيير بالليل بس ببقى نص صاحى ونص نايم ههههههههههههه

معرفش دى بقى من بالليل ولا ايه

ودى علامه ولاده ولاايه لانها نقطه بسيطه ممكن تكون كان فى دم بس مع التشطيف بعد الحمام راح ودى بس اللى طلعت فى الفوطه انا مش عارفه ايه المقلب ده انا قلقانه

اهئ اهئ اهئ

حبيبتى راقبى نفسك كويس ربنا معاكى ان شاء الله
ق
انا برضه مش عارفة اعمل ايه فى موضوع العزايم ده
ده اول رمضان يعدى عليا ومفروض اعزم اسرتى واسرته بس تعبانة جدا وبشم ريحة الاكل برجع.. شكلى هنفض عشان هم عارفين حالتى :D

فراشة الايمان ان شاء الله خير يا جميل ربنا يقومك بالسلامة. كلمى حتى الدكتورة اساليها
L
حد فاكر طريقة كفتة الفراخ اللى كانت حطاه رشا ربنا يطمنا عليها
m
صباح الفل
L
صباح الخير يا مارى
L
صباح الخير
عاملين ايه النهارده ؟
رشا لسه برضه مدخلتش انا قلقانه عليها ربنا يستر وتطلع حامل في بنت يارب
ق
ازيك يا مشمش عاملة ايه؟ ازى البامبينو؟
ق
ازيك يا سيمو

ان شاء الله رشا تدخل النهاردة وتطمنا يارب
L
قصة كبيرة;10179274:
ازيك يا سيمو

ان شاء الله رشا تدخل النهاردة وتطمنا يارب


ازيك يابيبو عامله ايه ؟
انتوا بتوفقوا ياعيال ازاي مابين الشغل والطبخ في رمضان ؟
ده انا في البيت وحاسه اني مبلحقش انظم الوقت:D
ق
هو بصراحة الموضوع صعب بس اهو بقى ربنا يعينا
مش بيبقى فى وقت بصراحة الواحد يستريح
ف
دى طريقه كفته فراخ ياهويدا





كفتة الفراخ بالبشاميل


[COLOR=navy]المقادير

الفراخ اللى عندك مقطعة
أو معمولة نساير

بشاميل تقيل شبيه بالأسمنت




أنا عملت 3 معالق دقيق على كل
كوب لبن


طبعا طريقة البشاميل معروفة وفى الإعادة إفادة
معلقتين سمن أو 3 ويوضع عليهم 3 معالق دقيق
ويحمر السمن جيدا ثم يضاف كوب اللبن ونقلب سريعا وتبهر ويضاف إليها قطع الدجاج ثم تصبع أو تكور وتقلى بالبيض والبقسماط
ملحوظة : سوف تلاحظون من الصور أن البشاميل أشبه بالبطاطس المسلوقة المهروسة ده بيكون أسهل فى التشكيل لكن ممكن عمل البشاميل بحيث يكون سايب أكثر يعنى مثلا معلقتين دقيق لكل كوب لبن حليب فى هذه الحالة يكون طعم الكفتة أحلى بكتير لكن التشكيل بيكون صعب ولتسهيل التشكيل يوضع البشاميل مع الفراخ فى التلاجة ساعة علشان يجمد شوية


أترككم مع الصور

[COLOR=#0000ff]








هنا الفراخ مع البشاميل

بعد التقليب









لاحظوا كثافة البشاميل








يقلى فى الزيت


ثم يقدم مع الأرز أو المكرونة







[/COLOR][/COLOR]
ق
دودى قصدها على اللى بالبطاطس المسلوقة صح؟

انتى بتفرمى الفراخ مع البطاطس المسلوقة وبعدين بتصبعيهم وتحطيهم فى بيض وبقسماط بس مش فاكرة بتحط على الفرخ والبطاطس بيض ولا لأ
m
انا عملتها امبارح ومعجبتنيش الكفته اللى بالبطاطس دى

انا حطيت حاجات تانى هنا مش بس فراخ يعنى
استغلى بواقى الدجاج ورمضان كريم - صفحة 2
ف
هدى ازيك وحشتينى اخبارك ايه واخبار البيبى
ف
دى ياهويدا اللى بالبطاطس

كفته الفراخ بالبطاطس
1 فرخه كيلو مسلوقه و مخليه من العضم و الجلد
2 بطاطس متوسطه الحجم مسلوقه
3 بيض
نص كوب بقسماط
ملح-فلفل
زيت للتحمير

نحط الفراخ في الفرامه و نفرمها بالشكل ده

بعد كده نحط البطاطس و نضرب

بعد كده نحط البيض و الملح و الفلفل و نضرب

بعد كده نحط البقسماط و نضرب

ممكن تحتاجي شوية بقسماط زيادة مش مشكله حطي بس مش كتير لغاية ما تبقي المقدار بالشكل ده

نشكلها بالشكل الي انتي عايزاه من الشكلين دول و دحرجيهم في البقسماط
دخليها التلاجه ربع ساعه و بعدين حمريها في زيت غزير

و قدميها بالشكل ده معاها سلطه زبادي

m
الف سلامه عليكى يافراشه
ف
الله يسلمك يامشمش

ودعواتك ياقمر لاحسن شكلى كده هاضرب التاسع كله

اهئ اهئ اهئ
أ
كتبت رد طويل عريض و اتمسح

ازيكم كلكم ..؟؟؟؟ :D
أ
فراشة الإيمان;10179330:
هدى ازيك وحشتينى اخبارك ايه واخبار البيبى


الحمد لله تمام

انتى كمان وحشتينى قووووى

بقولك ايه يا ايمى ..؟ مين هيطمنا عليكى لما تولدى ان شاء الله بالسلامة ...؟؟؟



فراشة الإيمان;10179361:
الله يسلمك يامشمش

ودعواتك ياقمر لاحسن شكلى كده هاضرب التاسع كله

اهئ اهئ اهئ



ربنا يقومك باسللامة يارب

ننويتى تسمى البيبى ايه ...؟؟؟
m
ربنا معاكى ياايمان وتقومى بالسلامه
X